boom zomaar omgehakt

05-03-2010 12:32 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
zonet de schrik van mn leven gekregen.

ik woon in een studentenhuis met een mooie tuin, waarin een boom staat.

vanmorgen hoorde ik dat er een tuinman in de tuin bezig was, ik kijken, was hij de boom aan het snoeien.

mooi, dacht ik nog, daar was ie wel aan toe.

kijk ik net weer uit het raam, staat alleen de stam er nog en is de hele bovenkant van de boom verdwenen!

hoezo rigoureus snoeien

dit vind ik echt zonde, want het was een mooie boom, waar altijd veel vogels in zaten en ook nestjes bouwden e.d.

mag een verhuurder echt zomaar een boom gaan omhakken zonder overleg met de bewoners?

vind het namelijk echt heel erg zonde en ik wordt straks in de zomer mijn kamer uitgekookt doordat de zon er nu vol op kan schijnen.

of zou ik hier een soort van klacht over kunnen indienen?
Ja kan checken of er een kapvergunning nodig was en of die ook was aangevraagd (even je gemeente bellen)
Ik zou denk ik even bij de gemeente navragen, voor zo'n boom omhakken/halen moet een vergunning aangevraagd zijn. Mocht het illegaal geweest zijn kan je verdere stappen hiertegen ondernemen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
He dat is inderdaad balen......

Je zou de gemeente kunnen bellen en navraag doen.

Doorgaans moet volgens mij een kapvergunning aan worden gevraagd en wanneer deze verleend wordt, wordt dit bekend gemaakt in de plaatselijke bladen. Daar kan dan bezwaar tegen worden aangetekend.

Voor bezwaar is het nu natuurlijk te laat. Het kan zijn dat hij een boete krijgt wanneer hij onrechtmatig heeft gekapt.

Weet je misschien wat voor soort boom het was ?

Sommige soorten , bijv. knotwilg, worden erg rigoureus gesnoeid.

Eventueel kun je iets snelgroeiends ervoor in de plaats zetten.

Maar het blijft zonde...
Oei, terwijl ik aan het typen was zijn er alweer reacties gegeven....

Vandaar mosterd
Maar de boom is toch niet gekapt? De stam staat er nog zeg je. Sommige bomen moet je nou eenmaal tot aan de stam snoeien om weer een mooie boom te krijgen. Wij hebben ook 2 bomen in onze voortuin staan die we zo kort moeten snoeien.
ja, ik had ook even bij de buren gekeken, ook studentenwoning, zelfde verhuurder. en die boom is ook helemaal tot aan de stam ingesnoeid, maar dit is een soort van knotwilg.

die hoort inderdaad zo te worden ingesnoeid.

een huisgenoot was er ook al boos over, hij had nog aan de tuinman gevraagd wat ie van plan was.

volgens die tuinman zou de boom wel weer gaan uitlopen.

maar goed, ik baal er gewoon van dat die boom ineens is verdwenen, samen met al die vogeltjes =(
dan is ie gewoon geknot, niks aan de hand dus, als je de wilg niet knot gaat ie kapot. Dit jaar is ie gewoon weer groen. (wel laat om te knotten trouwens)
Knotwilg loopt echt weer heel snel uit. Dit soort snoei moet om de drie tot vier jaar gebeuren.
maar wij hebben geen knotwilg..

ik weet niet precies wat voor boom het is, dacht eerst een kastanjeboom, maar er komen nooit kastanjes aan =P
Heb je een foto van de boom en het blad? Misschien dat wij je op weg kunnen helpen.
zal even zoeken.

maar het blad deed mij denken aan een kastjeblad, daarom dacht ik dat het een kastanjeboom was.

maar later bedacht ik me dat er nooit kastanjes aanzaten =)
Er zijn een heleboel bomen die dit soort snoei nodig hebben dat heet kalaberen. Nu nog een mooie tijd om te doen hoor, sapstroom is nog niet goed op gang, dus kan prima!
Lindes kan je ook mooi knotten
Lindes zijn daar inderdaad hele goede voorbeelden van!
Misschien is het een esdoorn... Bladeren lijken enigszins op kastanje... (Nou ja, niet echt, maar als leek zou je je kunnen vergissen...)

Lijkt ie hierop?
ik heb een foto kunnen vinden van de boom.

hoe kan ik deze in een bericht toevoegen?
@marielle: lijkt er wel een beetje op, maar zoals ik mij herrinner was t blad wat gladder zeg maar.
Door op het schilderijtje te klikken en daarna op toevoegen drukken. Of komt ie uit je prive-collectie? Dan moet je hem eerst uploaden naar Photobucket o.i.d. en dan hier plaatsen via bovenstaande omschrijfwijze!

Deze? Dit is een plataan! Hebben ze veel in steden geplant!
En wil je dan ook een foto toevoegen van hoe de boom/stam er nu uitziet ?
het is inderdaad een foto van mn prive-collectie.

was een project voor een fotografie opdracht.

tis misschien wat onduidelijk, maar t geeft wel de omvang weer van hoe rigoureus er is gesnoeid.

Platanen kunnen ook worden geknot..
hmm..krijg alleen het webadres ervoor =S

ik zie nu serieus vogeltjes in de tuin zitten die heel sip kijken naar de boom =0

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven