Borrelen jullie vaak met vrienden thuis aan tafel?

23-11-2025 11:56 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In navolging van het logeertopic; doen jullie dat?

In programma’s waar mensen hun huis showen, roepen ze vaak dat ze aan de grote tafel borrelen en eten met vrienden en familie. Wij doen dat echt nooit (buiten de feestdagen) en in onze kring gebeurt dat ook zelden.

Hoe is dat bij jullie?
Wij krijgen niet super vaak bezoek maar we zitten dan altijd op de bank ( voor koffie en borrel). Ook bij de vrienden waar we dus over de vloer komen zitten we meestal in de zithoek.
In geval van eten of een spelletje aan de eettafel.
Karrota schreef:
23-11-2025 13:27
Ik vraag dus juist hoe zij het doen omdat er wel 200 opties te bedenken zijn.
Man man man, moeilijk om te bedenken blijkbaar...
De toon van je vraag was nogal makkelijk te interpreteren als verbazing.
En dat is best grappig.
This is an unacceptable timeline
Leuk om het van beide kanten te lezen! Ik voelde me al een beetje raar omdat ik geen ambities heb voor altijd maar borrelen met vrienden aan de grote eettafel 😉.

En @Karrota, ik vond jouw vraag niet raar hoor! Iedereen heeft zijn eigen referentiekader en ik zou ook nieuwsgierig zijn hoe anderen dat doen als ze iets beschrijven dat heel anders is dan hoe ik het zelf doe!
Karrota schreef:
23-11-2025 13:27
Ik vraag dus juist hoe zij het doen omdat er wel 200 opties te bedenken zijn.
Man man man, moeilijk om te bedenken blijkbaar...
Het kwam nogal over alsof de invulling van je sociale leven alleen gepaard kan gaan met etentjes en borrels.
Mousse28 schreef:
23-11-2025 13:58
Het kwam nogal over alsof de invulling van je sociale leven alleen gepaard kan gaan met etentjes en borrels.
‘t Is bij ons wel het leeuwendeel, zowel thuis als bij anderen. Ik vroeg me dus hetzelfde af.
Ik denk dat het op het platteland gebruikelijker is, bij gebrek een horeca op loopafstand.
Ik vind afspreken buiten de deur leuker.vooral als het alleen met vrouwen is.
En eerlijk gezegd ik ben wat ouder. Van onze vrienden groep is de laatste vier weken geleden van overleden .
We waren met vier stelletjes en de een na de ander kwam te overlijden .
Nu zijn mijn man en ik nog over en doen veel met z.n tweeen en er is nog familie .
Nieuwe vrienden maak je op onze leeftijd niet meer zo snel .plus dat als ik met mensen om ga ik ze niet gelijk tot vrienden betitel.
Heb nu meer kennissen.
En we drinken amper nog 😂
chrisjoh wijzigde dit bericht op 23-11-2025 14:15
74.75% gewijzigd
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Nee ik hou niet erg van mensen over de vloer. We gaan liever uit eten of ergens wat drinken met vrienden of zus en zwager.
Vrijwel nooit. We gaan altijd ergens heen. Veel leuker. Thuis ben je alleen maar bezig om je gasten te verzorgen.

Ik ken ook eerlijk gezegd niemand die het wel doet, ondanks dat veel mensen zeggen om die reden een grote tafel aan te schaffen.
ladadieladieda schreef:
23-11-2025 14:02
‘t Is bij ons wel het leeuwendeel, zowel thuis als bij anderen. Ik vroeg me dus hetzelfde af.
Ik denk dat het op het platteland gebruikelijker is, bij gebrek een horeca op loopafstand.
Dit topic is nogal specifiek ook met het borrelen aan die keukentafel, dus dan gaat ook meespelen hoe groot je woont (klein). En of je drinkt (nauwelijks), al kun je natuurlijk ook best alcoholvrij borrelen.
Maar om je vraag te beantwoorden:
- Afspreken bij anderen thuis (vaker op de bank dan aan tafel).
- Samen lunchen/koffie drinken ipv borrelen
- Uit eten
- Samen dingen ondernemen: wandelen, hobby en sport uitoefenen, naar film of museum, etc.
This is an unacceptable timeline
Uiteten doe ik 1 a 2 per maand.
Als ik echt wil bijpraten met vriendin(en) dan graag buitenshuis
Borrelen geregeld, in de zomer vaak even drankje met de buren,. In de winter thuis of in de kroeg
juliet64 schreef:
23-11-2025 12:31
Ja, wij ook. Op de bank voelt altijd zo opgeprikt, zo kringverjaardag-achtig.

Ik heb dat juist meer aan de eettafel. Je zit letterlijk in een kring en je zit vrij rechtop in een eetkamerstoel.
Meeste speelt zich toch af buiten de deur (uit eten, in de zomer het terras op). In de winter komen wel vrienden van man over de vloer om bijvoorbeeld suffe wedstrijden samen te kijken en dan zitten ze in de zithoek, in de zomer doen ze wel eens aan crematies in groepsverband (bbq). Vriendinnen van mij: speelt zich vooral af in onze kleine tuinkamer met haard of bij andere vriendin want zij heeft een hot tub en half wellness center in haar tuinschuurtje/blokhut.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Alleen een drankje en kletsen is vaker op de bank, maar het komt ook zeker voor dat de 'borrel' bestaat uit het doen van een gezelschapsspel onder het genot van een drankje en snackje, of uit lekker lang natafelen nadat mensen zijn komen eten, en in die gevallen is het dan wel meestal aan tafel.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Echt borrelen niet wat mezelf betreft want ik drink eigenlijk niet. Anderen zijn natuurlijk welkom wel een alcoholische versnapering te nuttigen. Ik nodig wel regelmatig mensen uit om hier thuis te komen eten, drinken, spellen te doen of een film te kijken. Dan zitten we inderdaad (behalve bij het film kijken) vaak aan de eettafel. Dat vind ik ook gezelliger.
Op zich spreek ik liever buiten de deur af, restaurant, cafe, museum, theater, lange wandeling maken... Ik vind het leuk om even ergens anders te zijn en je hebt er minder omkijken naar.
Maar sinds ik kinderen heb is het makkelijker om mensen uit te nodigen want dan hoeven we geen oppas te regelen en kan alles thuis gewoon doordraaien.
Dus sindsdien nodig ik wel vaker mensen uit.
Spreek nog steeds graag buiten de deur af maar het is logistiek soms wat meer een uitdaging, vooral 's avonds.
Niet...maar wij hebben losse vrienden en geen groep.
Een bank zit toch veel lekkerder?

Wij hebben geen vrienden en dus ook nooit visitie
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
23-11-2025 16:52
Een bank zit toch veel lekkerder?

Ik zit altijd heerlijk met een vriendin aan mijn of haar eettafel. Door de verminderde afstand ten opzicht van het tegenover elkaar zitten om de salontafel is het een veel intiemere setting.

Wij hebben geen vrienden
Wat treurig .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind mijn eettafel heel leuk om te eten, maar er borrelen is totaal ongezellig.
Doe dat dus maar gewoon op de bank.
Of in de tuin bij de BBQ in de zomer.

Uit eten doe ik vooral met mensen die ik niet graag lang in huis wil.
En waar ik de gesprekken wil inperken tot een uur of 2 (aperitief - voorgerecht - hoofdgerecht en weer naar huis).
Daar waar een borrel met eventueel etentje en après ... véél langer duurt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ja altijd aan tafel maar geen hele groep meestal een ander stel en wij .
Wij twee zitten samen ook heel vaak aan tafel eigenlijk vaker dan op de bank . Hier al genoemd maar vind de afstand dan kleiner en je kijkt elkaar makkelijker aan ( ovale tafel )
Yildizlar2 schreef:
23-11-2025 17:06
Ja altijd aan tafel maar geen hele groep meestal een ander stel en wij .
Wij twee zitten samen ook heel vaak aan tafel eigenlijk vaker dan op de bank . Hier al genoemd maar vind de afstand dan kleiner en je kijkt elkaar makkelijker aan ( ovale tafel )
Ik zit op de bank dan weer dichter bij mensen dan aan mijn eettafel.

Het zit ook gewoon zachter, mijn salontafel is handiger voor glazen drank en chips en het licht is compleet anders en gezelliger.

Na het eten / bij het dessert verkast iedereen toch altijd liever terug naar het salon.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Hier woonkeuken met grote tafel. Als wij niet buiten kunnen zitten zitten we aan de keukentafel. Veel vrienden weten niet hoe onze woonkamer eruit ziet, daar zitten wij echt zelden met bezoek.
Wij zitten ook altijd aan tafel als we vrienden over de vloer hebben. Meestal is dat in mijn horecabedrijf, waar ik een gezellige eetkamer heb. In de zomer wel bij ons thuis in de tuin, soms in onze woonkeuken aan de grote tafel. De vrienden waar we dat mee doen hebben zelf ook allemaal een grote tafel en als we bij hen zijn, zitten we ook zelden op de bank (alleen als we bijvoorbeeld voetbal of zo kijken).
Ik heb ook vriendinnen bij wie ik zelden thuis kom en zij ook zelden bij mij, met hen (en soms met de mannen erbij) spreek ik eigenlijk altijd af in een café of restaurant.
Met één ander clubje vriendinnen trouwens, bedenk ik me nu, zitten we wel altijd op de bank bij drie van hen. Grappig hoe dat verschilt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nooit, voordeel van geen sociaal leven hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven