Bosch Stoomoven

09-07-2011 19:21 4 berichten
Hallo allemaal

Domme vraag? Hoogstwaarschijnlijk...

Ik heb dus een nieuwe stoomoven van Bosch en heb een klein vraagje over de stoomschaal in de oven. Als eerste keer heb ik de oven dus leeg laten werken. Het water verzamelt zich in de stoomschaal. Na afloop moet ik dat water toch gewoon met een spons weghalen he?

Wat ik ook raar vond is dat het display, de eerste keer dat ik het toestel aanzette, aangaf dat ik het moest ontkalken. Ontkalken hoeft toch pas na een poosje gebruik?

Dank!
Hoi Noor,

Je bedoelt leeg laten werken zonder voedsel? Je zult de tank wel hebben gevuld met water want anders kan in de stoomschaal geen water komen te staan. Je moet het water in die schaal inderdaad na afloop met een spons opnemen en de oven nadrogen. Soms doe ik na afloop van het stomen wat gewone azijn in dat water zodat het kalk in de schaal oplost. Als je dat even laat staan en dan het water opneemt en de oven droog maakt, is die weer schoon. Ook moet je de tank altijd leeg maken.

In Amsterdam kun je een workshop doen en dan krijg je al dit soort dingen uitgelegd en ook hoe je het reinigingsprogramma moet doen. Daar heb ik ook het advies gekregen om de stoomschaal na gebruik even te ontkalken met gewone azijn. Ik heb de oven verder nog nooit ontkalkt en heb ook nog nooit een signaal gekregen dat er ontkalkt moest worden. De enige plek die in aanraking komt met kokend water en waar zich kalk op kan hopen, is de stoomschaal.

Ik ben benieuwd wat je er verder van vindt en of je enthousiast wordt over het gebruik. Ik ben het niet want ik vind het nogal een gedoe om op die manier de groente en het aardappeltje te stomen. Ik doe het nog vrijwel altijd gewoon in de pan met het stoommandje. Gaat makkelijker en sneller. Nou zijn wij hier nog maar met z'n tweeën dus voor een heel gezin zal het wel anders zijn. Voor dinertjes met gasten vind ik het wel een heel handig apparaat. Vooral een groot stuk vlees op langzaam garen, gaat geweldig. Maar ja ... dat is weer niet echt stomen.

Succes met je nieuwe aanwinst en ik ben benieuwd!
Hallo marianko

Dank voor je berichtje. Een hele goede tip van dat azijn. Dat zal ik zeker doen. Ik weet echt niet waarom ik dat ontkalk-berichtje heb gekregen. Daarna heb ik het niet meer gehad.

Inderdaad, bij het eerste gebruik heb ik ook water in de tank gedaan en het ging goed. Ik heb er zojuist worteltjes in gestoomd en dat ging ook goed.

De tijd zal het leren of ik het een goede aanwinst vind of niet.

Ik heb twee jonge kinderen die hun groenten (dan heb ik het over broccoli, sperziebonen en worteltjes) alleen graag eten als ze eerst gestoomd worden en dan in wat olijfolie worden gebakken. Tot nu toe deed ik het altijd in een mandje maar dat mandje dat ik heb is gewoon klein. Nu ben ik benieuwd hoe handig dit ding is. Maar ik vind het ook leuk dat je rijst e.d. ook in kan klaarmaken. Ik denk dat alles staat of valt met hoe praktisch het is, en ik zal het niet weten tot ik er bepaalde dingen mee heb geprobeerd.

Alleszins bedankt voor je hulp!
Je kunt in Amsterdam nog naar de workshop gaan en in mijn geval was die gratis als je een stoomoven had gekocht.

Veel succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven