Bovenburen en geluidsoverlast.

11-12-2019 07:04 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heb ik een appartementwoning gekocht in Utrecht. Het is trouwens een gloednieuw pand en ik woon op de zevende verdieping. Er is nog 1 verdieping boven mij.

Nu woon ik al een jaartje hier, en stiekempjes weg gebeurt het best vaak dat ik bijvoorbeeld in de ochtend door mijn bovenburen gewekt word. Of in de avond juist dat ik nét in slaap ben gevallen en dan na een half uur weer wakker word. Door mijn bovenburen.

Nu zit ik op dit moment een beetje op een kruispunt. Of ik moet maar gewoon accepteren dat het is, zoals het is. Of ik moet mijn klacht naar een volgend niveau brengen door niet meer vriendelijk te vragen, maar door een iets dwingendere brief te sturen. Aan de andere kant weet ik ook dat ik mijn bovenburen moeilijk kan vragen om de hele dag op een stoel te blijven zitten. Maar wéér aan de andere kant : moet ik er dan maar last van hebben omdat hun huisbaas zo nodig een parketvloer in dat appartement wilde hebben? Ik heb mijn onderburen gevraagd of ze wel eens last van mij hebben. Dit blijkt niet het geval. Maar ik heb dan ook bewust geen parketvloer genomen en een goede ondervloer..

Dus zomaar even een vraag aan jullie : wat vind je dat je van elkaar moet accepteren en wanneer moet je handelen?
anoniem_390278 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 23:54
35.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je dat soort kleine dingetjes moet accepteren als je in een appartement woont. Geluid hoort erbij.

Ik heb met mijn buren (zowel boven als beneden) de afspraak dat we binnen geen schoenen dragen. Uitgezonderd die paar minuten voor je weg gaat of als je net thuis bent. Visite mag ze ook aanhouden hoor, wees niet bang.
Stofzuigen doen we tussen 8 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds. En meer van dat soort eenvoudige afspraken.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is: zit er een goede dempende ondervloer onder het parket? En wat staat hierover in het reglement van de VVE? Dat is namelijk verplicht en daar kun je wel wat mee.
Oordoppen. Serieus.
Zelfs als het je gaat lukken via de VvE, dan ben je nog maanden verder voordat het opgelost is. Tot die tijd oordoppen.
Accepteren

Dit is geen geluidsoverlast maar gewoon leefgeluiden.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
11-12-2019 07:10
Ik vind dat je dat soort kleine dingetjes moet accepteren als je in een appartement woont. Geluid hoort erbij.

Ik heb met mijn buren (zowel boven als beneden) de afspraak dat we binnen geen schoenen dragen. Uitgezonderd die paar minuten voor je weg gaat of als je net thuis bent. Visite mag ze ook aanhouden hoor, wees niet bang.
Stofzuigen doen we tussen 8 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds. En meer van dat soort eenvoudige afspraken.
Enerzijds met je eens... Aan de andere kant.. Gisteren sliep ik pas om half 1, en nu word ik vanmorgen dus alweer om half 7 wakker... Terwijl ik tot half 9 had kunnen uitslapen... In dat laatste geval was ik fit geweest, nu is het weer zo'n dag met branderige ogen en een niet helemaal fit gevoel..

En dat soort dingen gebeuren toch best wel regelmatig... Laatst had ik in de ochtend een sollicitatiegesprek en moest mijn buurvrouw om 6 uur werken, dus omdat ik al laat sliep (was wat zenuwachtig), was ik om 6 uur al wakker... Dus maar 4 uur geslapen voor dat gesprek...

Kijk het zijn allemaal niet bizar harde geluiden, maar het is wel soms een kwartier / 20 minuten lang ''gestommel''. Ik weet niet of je ooit wel eens schoenen in de wasmachine hebt gedaan, maar het geluid is zeg maar te vergelijken met schoenen in een wasmachine en als hij dan zachtjes centrifugeert en die schoenen door het draaien steeds naar beneden vallen in de trommel...
Doe oordoppen in of ga in een hutje op de hei wonen
Je geeft zelf aan dat je het idee hebt dat ze haar hoge hakken uit doet en ze zich in huis niet raar of asociaal gedragen. De geluiden waar jij je aan stoort, zijn m.i. dan ook gewone leef geluiden. Waarom ga je ergens wonen waar je bovenburen hebt, als je niet tegen gewone leefgeluiden kunt, als het vallen van een pen? M.i. ligt het probleem dan echt meer bij jou dan bij de ander.
Ik zou me kapot schamen om hiervoor de VVE in te schakelen.
Wederom prijs ik me zeer gelukkig met mijn onderbuurman, die nooit ergens moeilijk over doet. :cheer2: Eerlijk gezegd moet ik er op basis van jouw OP niet aan denken dat je mijn onderbuur bent, Ik doe er alles aan om geen geluidshinder te veroorzaken. Maar ik liet gisterenochtend ook per ongeluk een mes uit mijn handen vallen tijdens het brood smeren. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Als je daar niet tegen kunt, moet je een vrijstaande woning zoeken. Zo lang je buren hebt, zul je immers altijd gewone leefgeluiden horen.
stippensokken schreef:
11-12-2019 07:10
Ik vind dat je dat soort kleine dingetjes moet accepteren als je in een appartement woont. Geluid hoort erbij.

Ik heb met mijn buren (zowel boven als beneden) de afspraak dat we binnen geen schoenen dragen. Uitgezonderd die paar minuten voor je weg gaat of als je net thuis bent. Visite mag ze ook aanhouden hoor, wees niet bang.
Stofzuigen doen we tussen 8 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds. En meer van dat soort eenvoudige afspraken.
Je vindt dat ze het moet accepteren maar hebt er zelf wel afspraken over gemaakt zodat het niet gebeurt ?
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen zullen je een zeikerd vinden. Ik niet. Ik heb daar zelf ook heel erg veel last van gehad. Het zijn inderdaad normale leefgeluiden maar het is niet tof als je uit je bed gebonkt wordt.

Je kunt je bovenburen er verder niet op aanspreken, zeker niet als ze verder geen gekke dingen doen en schoenen al uit doen etc. Ze houden dus al rekening met je.

Wat je nog wel kunt doen is het huishoudelijk reglement en de splitsingsakte bekijken. Vaak staan daar wel regels in w.b. harde vloeren. Soms mag het helemaal niet en soms moet je er voor zorgen dat de vloer 'zwevend' gelegd is (d.w.z. goede ondervloer en geen contact met de wanden). In mijn geval stond er niets in het reglement dus mijn bovenburen mochten gewoon een houten vloer (in een oud huis met houten verdiepingsvloeren en verder geen isolatie) en hadden dat ook. Goddank hadden ze nog geen kinderen.
You_gotta_be_tough schreef:
11-12-2019 07:20
Enerzijds met je eens... Aan de andere kant.. Gisteren sliep ik pas om half 1, en nu word ik vanmorgen dus alweer om half 7 wakker... Terwijl ik tot half 9 had kunnen uitslapen... In dat laatste geval was ik fit geweest, nu is het weer zo'n dag met branderige ogen en een niet helemaal fit gevoel..

En dat soort dingen gebeuren toch best wel regelmatig... Laatst had ik in de ochtend een sollicitatiegesprek en moest mijn buurvrouw om 6 uur werken, dus omdat ik al laat sliep (was wat zenuwachtig), was ik om 6 uur al wakker... Dus maar 4 uur geslapen voor dat gesprek...

Kijk het zijn allemaal niet bizar harde geluiden, maar het is wel soms een kwartier / 20 minuten lang ''gestommel''. Ik weet niet of je ooit wel eens schoenen in de wasmachine hebt gedaan, maar het geluid is zeg maar te vergelijken met schoenen in een wasmachine en als hij dan zachtjes centrifugeert en die schoenen door het draaien steeds naar beneden vallen in de trommel...

Stop met jouw problemen op Je bovenburen af te schuiven. Dat jij laat slaapt door jouw zenuwachtigheid/spanning, is niet hun probleem. Dat doe je jezelf bewust of onbewust aan.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 07:35
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
You_gotta_be_tough schreef:
11-12-2019 07:20
Enerzijds met je eens... Aan de andere kant.. Gisteren sliep ik pas om half 1, en nu word ik vanmorgen dus alweer om half 7 wakker... Terwijl ik tot half 9 had kunnen uitslapen... In dat laatste geval was ik fit geweest, nu is het weer zo'n dag met branderige ogen en een niet helemaal fit gevoel..

En dat soort dingen gebeuren toch best wel regelmatig... Laatst had ik in de ochtend een sollicitatiegesprek en moest mijn buurvrouw om 6 uur werken, dus omdat ik al laat sliep (was wat zenuwachtig), was ik om 6 uur al wakker... Dus maar 4 uur geslapen voor dat gesprek...

Kijk het zijn allemaal niet bizar harde geluiden, maar het is wel soms een kwartier / 20 minuten lang ''gestommel''. Ik weet niet of je ooit wel eens schoenen in de wasmachine hebt gedaan, maar het geluid is zeg maar te vergelijken met schoenen in een wasmachine en als hij dan zachtjes centrifugeert en die schoenen door het draaien steeds naar beneden vallen in de trommel...
Het klinkt alsof je een lichte slaper bent, misschien kun je oordopjes overwegen? Je buren produceren naar wat ik in je berichten lees, geen onredelijk niveau van geluid.

Ik ken dit soort leefgeluiden. In mijn appartement hoor ik ALLES van de buren, zowel boven als beneden. Tot de wekker en de senseo aan toe. Ik heb het geaccepteerd, dat maakt het voor mij een stuk relaxter wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wil je geen leefgeluiden horen dan moet je vrijstaand gaan wonen.

In een appartement hoor je elkaar nou eenmaal.
Het klinkt ook als gewone geluiden.
Heb je daar echt last van, dan oordoppen in.

Wat denk je dat de VVE zegt als je een klacht indient?

Nou mevrouw u heeft gelijk, we zullen de boven buurvrouw verbieden om haar pen te laten vallen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
11-12-2019 07:28
Je vindt dat ze het moet accepteren maar hebt er zelf wel afspraken over gemaakt zodat het niet gebeurt ?
Ik heb geen afspraken gemaakt zodat het niet gebeurd, maar afspraken om onnodig geluid zoveel mogelijk te reduceren. Dus zo min mogelijk geluid op tijden dat we slapen, van beide kanten. En afspraken over vermijdbare overlast (schoenen bv), of dat zij een kleed op de grond leggen als hun jonge kinderen met houten blokken en autootjes spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je zeikt en zou het via de VvE spelen. Als het parket gelegd is volgens de normen dan zul je een andere oplossing moeten bedenken. Zo niet, dan moet de verhuurder er iets aan doen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je niet in een flat gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
11-12-2019 07:25
Je geeft zelf aan dat je het idee hebt dat ze haar hoge hakken uit doet en ze zich in huis niet raar of asociaal gedragen. De geluiden waar jij je aan stoort, zijn m.i. dan ook gewone leef geluiden. Waarom ga je ergens wonen waar je bovenburen hebt, als je niet tegen gewone leefgeluiden kunt, als het vallen van een pen? M.i. ligt het probleem dan echt meer bij jou dan bij de ander.
Ik zou me kapot schamen om hiervoor de VVE in te schakelen.
Wederom prijs ik me zeer gelukkig met mijn onderbuurman, die nooit ergens moeilijk over doet. :cheer2: Eerlijk gezegd moet ik er op basis van jouw OP niet aan denken dat je mijn onderbuur bent, Ik doe er alles aan om geen geluidshinder te veroorzaken. Maar ik liet gisterenochtend ook per ongeluk een mes uit mijn handen vallen tijdens het brood smeren. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Als je daar niet tegen kunt, moet je een vrijstaande woning zoeken. Zo lang je buren hebt, zul je immers altijd gewone leefgeluiden horen.
Ik zeg ook niet dat die pen het probleem is... Het is meer een voorbeeld van hoe gehorig het hier is..

Over die pen zul je . mij niet horen klagen.. Wat ik wel vervelender vind zijn die ''sessies'' van soms wel een uur lang, waarin het één en al gestommel is... Geen idee wat ze dan doen overigens.

Het VVE inschakelen zou dan ook meer zijn om hen eens ertoe te bewegen contact op te nemen met hun huisbaas over die vloer. Want tot nu toe richten ze zich steeds tot mij met een boodschap van : ''ja wat kan ik er aan doen dat het zo gehorig is''. Terwijl ik zoiets heb : ''Wat kan ik er aan doen dat jullie normale leefgeluiden bij mij zo hard door klinken''.

Nu wordt de verantwoordelijkheid een beetje bij mij gelegd, terwijl ze die m.i. zelf zouden moeten pakken door die vloer en ondervloer eens op deugdelijkheid te controleren. Volgens mij is die vloer ook niet ''zwevend'' gelegd, en komen de geluiden via de spouwmuren naar beneden omdat er geen ruimte is gelaten tussen de vloer en de muur, waardoor die vloer constant tegen de muur aan bonkt zeg maar..
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
11-12-2019 07:31
Wil je geen leefgeluiden horen dan moet je vrijstaand gaan wonen.

In een appartement hoor je elkaar nou eenmaal.
Het klinkt ook als gewone geluiden.
Heb je daar echt last van, dan oordoppen in.

Wat denk je dat de VVE zegt als je een klacht indient?

Nou mevrouw u heeft gelijk, we zullen de boven buurvrouw verbieden om haar pen te laten vallen.
Jullie pakken nu erg die pen er uit, maar dat was meer bedoeld om aan te geven hoe gehorig het is.
Over een pen / incidenteel geluidje zal je mij niet horen.

Ook niet over het gedreun van hakken als er even 1/2 keer heen en weer gelopen wordt.

Wat ik storender vind zoals hierboven gezegd, zijn die lange ''stommel'' sessies. Ik hoor eigenlijk min of meer gewoon alles. Ik bedoelde ook aan te geven dat ik hen opzich niets kwalijk neem, maar dat het wel onevenredig hard binnen komt hier.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
11-12-2019 07:29
Het klinkt alsof je een lichte slaper bent, misschien kun je oordopjes overwegen? Je buren produceren naar wat ik in je berichten lees, geen onredelijk niveau van geluid.

Ik ken dit soort leefgeluiden. In mijn appartement hoor ik ALLES van de buren, zowel boven als beneden. Tot de wekker en de senseo aan toe. Ik heb het geaccepteerd, dat maakt het voor mij een stuk relaxter wonen.
Nou dit is m.i. een andere discussie... Ik zeg dat ik niet denk dat ze ''rare'' dingen doen.. Maar soms kunnen ook gewone dingen, wél een onredelijk niveau van geluid produceren.

Een maand geleden gingen ze bijvoorbeeld met een vroege vlucht op vakantie, en was het om 5 uur in de ochtend net alsof het onweer boven me losbrak.. Terwijl ze ''gewoon'' in de weer waren met wat koffers.. Dat de handeling opzich niet raar of asociaal is, maakt niet meteen dat het geluid wat hiermee geproduceerd wordt ook als normaal moet worden beschouwd.. Die twee zijn niet evenredig aan elkaar als je het mij vraagt.

En dat is hier een beetje waar de schoen wringt denk ik. Oordopjes heb ik overigens al voor wanneer ik het echt nodig heb. Helpt soms wel wat inderdaad...
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
11-12-2019 07:34
Dan moet je niet in een flat gaan wonen.
Velen hebben die keus niet.
Je doet een hele hoop aannames. Volgens jou is de vloer niet deugdelijk gelegd. Maar weet je dat ook zeker?
Wat je moet doen is hier al verschillende keren genoemd: navragen bij vve wat de regels zijn, nagaan of eigenaar zich aan die regels heeft gehouden, zo niet dan kan de vve de eigenaar opdragen de vloer aan te passen. Zo wel, dan heb je geen poot om op te staan, vooral omdat de buren geen overlast veroorzaken. Ook al ervaar jij dat wel. Dan moet je je erbij neerleggen, of oordoppen in doen, of verhuizen.

Je klinkt wel een beetje zeurderig, je hebt een probleem en wil alleen maar klagen ipv kijken wat je eraan kunt doen.
Ik ga je verder geen advies geven behalve dat het misschien heel fijn is om met oordopjes te gaan slapen.

Ik doe het al jaren en heb in ieder geval geen last van kleine geluidjes tijdens mijn nachtrust.

Misschien scheelt dat al een hoop.

Ik denk dat je namelijk ook erg gespitst bent op de geluidjes en dat het daarom misschien wel een groter probleem is, dan dat het is.
In veel appartementen mag je geen laminaat leggen, of alleen met goede ondervloer.
Ik zou nagaan of aan de voorwaarden voldaan is. Dat je een pen hoort vallen is niet normaal en ik kam me voorstellen dat je als je dat al hoort, je veel overlast van andere geluiden hebt.

Het is dan wel de huisbaas die fout zit, je bovenburen kunnen er waarschijnlijk niet zoveel aan doen.
Tijdschriftenverslindster schreef:
11-12-2019 07:25
Je geeft zelf aan dat je het idee hebt dat ze haar hoge hakken uit doet en ze zich in huis niet raar of asociaal gedragen. De geluiden waar jij je aan stoort, zijn m.i. dan ook gewone leef geluiden. Waarom ga je ergens wonen waar je bovenburen hebt, als je niet tegen gewone leefgeluiden kunt, als het vallen van een pen? M.i. ligt het probleem dan echt meer bij jou dan bij de ander.
Ik zou me kapot schamen om hiervoor de VVE in te schakelen.
Wederom prijs ik me zeer gelukkig met mijn onderbuurman, die nooit ergens moeilijk over doet. :cheer2: Eerlijk gezegd moet ik er op basis van jouw OP niet aan denken dat je mijn onderbuur bent, Ik doe er alles aan om geen geluidshinder te veroorzaken. Maar ik liet gisterenochtend ook per ongeluk een mes uit mijn handen vallen tijdens het brood smeren. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Als je daar niet tegen kunt, moet je een vrijstaande woning zoeken. Zo lang je buren hebt, zul je immers altijd gewone leefgeluiden horen.

Helemaal eens!
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
11-12-2019 07:41
Je doet een hele hoop aannames. Volgens jou is de vloer niet deugdelijk gelegd. Maar weet je dat ook zeker?
Wat je moet doen is hier al verschillende keren genoemd: navragen bij vve wat de regels zijn, nagaan of eigenaar zich aan die regels heeft gehouden, zo niet dan kan de vve de eigenaar opdragen de vloer aan te passen. Zo wel, dan heb je geen poot om op te staan, vooral omdat de buren geen overlast veroorzaken. Ook al ervaar jij dat wel. Dan moet je je erbij neerleggen, of oordoppen in doen, of verhuizen.

Je klinkt wel een beetje zeurderig, je hebt een probleem en wil alleen maar klagen ipv kijken wat je eraan kunt doen.
Ik vind dat hier wel erg makkelijk geroepen wordt dat je dan maar ergens niet moet gaan wonen of moet verhuizen... Het is nogal een rooskleurige woningmarkt voor een single starter... Ben al lang blij dat ik een appartementje kon kopen...

En daarnaast de conclusie dat ik allen maar wil klagen i.p.v. er wat aan te doen.. Dit topic is net 20 minuten oud?! Dat is nogal een snelle conclusie.

Ik heb zelf in het bestuur van de VVE gezeten en weet derhalve wat de regels hierover zijn. Er is een algemene bepaling dat de buren / vloer geen onevenredige hinder mag toebrengen aan buren en dat vloeren goed geisoleerd moeten zijn.

Dus dan kom je toch weer terug bij mijn initiële vraag. Ik vind eerlijk gezegd ook wel dat sommigen hier wel vrij hard oordelen omdat ik het even heb over een pen, wat (op zichzelf staand) helemaal niet representatief is voor het probleem als geheel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven