Bovenburen geluid
woensdag 9 augustus 2017 om 11:39
Hallo allemaal,
Sinds kort zijn partner en ik verhuisd naar een woning, hier huren wij de benedenverdieping. Boven ons zitten nog twee appartementen, het is een oud huis met tuin, hartstikke leuk.
Vriend en ik vinden het er heerlijk, op één puntje na: Het geluid wat van boven komt, en dan bedoel ik niet loop/muziek geluiden.
Rond 10 uur ga ik meestal naar bed, daar ik vrij vroeg moet opstaan voor mijn werk. Nu heeft onze bovenbuurvrouw de gewoonte om rond die tijd te telefoneren. Dit doet zij recht boven onze slaapkamer (ik weet niet of dit haar slaap- of woonkamer is). Dit zijn niet gesprekken van 20 minuten, maar van anderhalf uur.
Het geluid hiervan klinkt nogal hard door, vooral als je probeert te slapen. Ik kan haar gesprek dan ongeveer volgen. De eerste keer heb ik om half 12 een vriendelijk berichtje gestuurd met het verzoek of het rond dit tijdstip iets zachter kon, de huizen zijn gehorig en dat het me niet prettig voor haar lijkt als we haar persoonlijke gesprekken kunnen volgen. (Daar antwoordde ze op met "ik ga nu slapen, welterusten).
Afgelopen avond begon het weer. Om 10 uur hard gepraat boven de slaapkamer. Ik heb het weer afgewacht en deze keer rond 11 uur een vriendelijk bericht gestuurd en haar uitgenodigd om vandaag een drankje te komen doen. Dit omdat het ons leuk lijkt onze buren te leren kennen, maar ook om even de dunne vloeren/plafonds te bespreken. Hier heb ik (nog) geen reactie op gekregen, ik weet dat ze het gelezen heeft.
Nu zit ik hier wel een beetje mee in mijn maag. Ik wil buurvrouw niet opleggen wanneer en hoe lang ze belt in haar eigen huis. Echter zie ik het ook niet zitten om om de dag (want dat is de frequentie tot nu toe) tot half 12 wakker te liggen omdat het geluid zo doordringt. Daardoor krijg ik te weinig slaap want 6,5 uur later gaat mijn wekker. Wanneer buurvrouw in haar andere kamer belt (dus boven onze woonkamer) hebben wij totaal geen last van het geluid, maar is het redelijk om te vragen of ze na 10 uur in die andere kamer wil bellen?
Wat is wijsheid, hoe pak ik dit aan zonder een nare verstandshouding te krijgen. Buuf geeft tot nu toe niet echt reacties, we krijgen er een beetje een vreemde vibe van.
Daarnaast weet ik niet hoe haar woning geïsoleerd is. Als ze loopt bonkt het hard door, dus ik vermoed dat er onder haar laminaat geen goede ondervloer of misschien alleen vloerbedekking o.i.d. ligt. Het lopen daar ben ik al wel aan gewend, muziek ofzo vind ik ook geen probleem (mits niet midden in de nacht). Het zijn echt de ellenlange telefoongesprekken.
Iemand tips om dit op een prettige manier te communiceren?
Sinds kort zijn partner en ik verhuisd naar een woning, hier huren wij de benedenverdieping. Boven ons zitten nog twee appartementen, het is een oud huis met tuin, hartstikke leuk.
Vriend en ik vinden het er heerlijk, op één puntje na: Het geluid wat van boven komt, en dan bedoel ik niet loop/muziek geluiden.
Rond 10 uur ga ik meestal naar bed, daar ik vrij vroeg moet opstaan voor mijn werk. Nu heeft onze bovenbuurvrouw de gewoonte om rond die tijd te telefoneren. Dit doet zij recht boven onze slaapkamer (ik weet niet of dit haar slaap- of woonkamer is). Dit zijn niet gesprekken van 20 minuten, maar van anderhalf uur.
Het geluid hiervan klinkt nogal hard door, vooral als je probeert te slapen. Ik kan haar gesprek dan ongeveer volgen. De eerste keer heb ik om half 12 een vriendelijk berichtje gestuurd met het verzoek of het rond dit tijdstip iets zachter kon, de huizen zijn gehorig en dat het me niet prettig voor haar lijkt als we haar persoonlijke gesprekken kunnen volgen. (Daar antwoordde ze op met "ik ga nu slapen, welterusten).
Afgelopen avond begon het weer. Om 10 uur hard gepraat boven de slaapkamer. Ik heb het weer afgewacht en deze keer rond 11 uur een vriendelijk bericht gestuurd en haar uitgenodigd om vandaag een drankje te komen doen. Dit omdat het ons leuk lijkt onze buren te leren kennen, maar ook om even de dunne vloeren/plafonds te bespreken. Hier heb ik (nog) geen reactie op gekregen, ik weet dat ze het gelezen heeft.
Nu zit ik hier wel een beetje mee in mijn maag. Ik wil buurvrouw niet opleggen wanneer en hoe lang ze belt in haar eigen huis. Echter zie ik het ook niet zitten om om de dag (want dat is de frequentie tot nu toe) tot half 12 wakker te liggen omdat het geluid zo doordringt. Daardoor krijg ik te weinig slaap want 6,5 uur later gaat mijn wekker. Wanneer buurvrouw in haar andere kamer belt (dus boven onze woonkamer) hebben wij totaal geen last van het geluid, maar is het redelijk om te vragen of ze na 10 uur in die andere kamer wil bellen?
Wat is wijsheid, hoe pak ik dit aan zonder een nare verstandshouding te krijgen. Buuf geeft tot nu toe niet echt reacties, we krijgen er een beetje een vreemde vibe van.
Daarnaast weet ik niet hoe haar woning geïsoleerd is. Als ze loopt bonkt het hard door, dus ik vermoed dat er onder haar laminaat geen goede ondervloer of misschien alleen vloerbedekking o.i.d. ligt. Het lopen daar ben ik al wel aan gewend, muziek ofzo vind ik ook geen probleem (mits niet midden in de nacht). Het zijn echt de ellenlange telefoongesprekken.
Iemand tips om dit op een prettige manier te communiceren?
woensdag 9 augustus 2017 om 12:27
Oordoppen, al heel vaak geadviseerd, maar daar reageer je niet op.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:27
Ik zou het heel bijzonder vinden als 1 van de buren me zou verzoeken in een andere ruimte van mijn eigen huis te telefoneren. En het ook niet doen.
Zou wel oordopjes kopen voor ze.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:30
Blij dat ik jouw buurvrouw niet ben dan.MoirenPhae schreef: ↑09-08-2017 12:27Ik zou het heel bijzonder vinden als 1 van de buren me zou verzoeken in een andere ruimte van mijn eigen huis te telefoneren. En het ook niet doen.
Oordoppen: is een optie inderdaad, alleen zoek ik eerst graag een andere oplossing. Elke nacht oordoppen is namelijk ook niet goed voor je oren.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:35
Ik ook. Ik zou het erg raar vinden als mijn buren zouden vragen of ik niet meer in de woonkamer zou willen bellen.
Belt ze elke nacht dan?
Waarom zijn oordoppen niet goed voor je oren? Dat heb ik nog nooit eerder gehoord.
Ik vind trouwens ook dat dit hoort bij normale leefgeluiden van zo'n soort pand. Je kunt het gooien op privacy, haar vriendelijk verzoeken om op een andere plek te bellen, maar zij hoeft hier zeker geen gehoor aan te geven. Dat heb je nou eenmaal met zulke huizen en als je hele goeie en vriendelijke buren hebt die rekening met je willen houden dan ben je gezegend. Anders heb je gewoon dikke pech gehad en zal je toch aan de oordoppen moeten. Of aanbieden om voor haar te isoleren en daar de rekening voor te betalen.
Hadden de vorige bewoners ook last van haar gebel? Daar zou ik wel nieuwsgierig naar zijn....
That's just me though...
Als iemand zou aangeven niet te kunnen slapen door mijn harde gepraat dan zou ik zeker in een andere kamer gaan zitten. Kleine moeite toch en ik vind iemands nachtrust wel wat belangrijker dan "bellen op het fijnste plekje op de bank". Dus nee, ik vind het geen vreemd verzoek om te vragen of ze rekening met je kan houden.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:37
Ik weet niet hoe groot jouw huis is, maar ik heb keuze uit de woonkamer, liggen op bed (zonder versnapering) of op de wc.jellycups schreef: ↑09-08-2017 12:35Als iemand zou aangeven niet te kunnen slapen door mijn harde gepraat dan zou ik zeker in een andere kamer gaan zitten. Kleine moeite toch en ik vind iemands nachtrust wel wat belangrijker dan "bellen op het fijnste plekje op de bank". Dus nee, ik vind het geen vreemd verzoek om te vragen of ze rekening met je kan houden.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:39
[quote=MoirenPhae post_id=27405290 time=1502274477 user_id=338027]
Ik zou het heel bijzonder vinden als 1 van de buren me zou verzoeken in een andere ruimte van mijn eigen huis te telefoneren. En het ook niet doen.
[/quote
Jammer soms is het zo makkelijk om rekening met elkaar te houden.
[/quote
Jammer soms is het zo makkelijk om rekening met elkaar te houden.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:43
ik heb toch het idee dat er iets fundamenteels mis is met dat appartementen komplex ( woon zelf in een gebouw van 1890)viva1966 schreef: ↑09-08-2017 12:06Ik zou het inderdaad ook gooien op het feit dat je de gesprekken kunt volgen. En dan op een vriendelijke manier aangeven (niet als argument waarom ze niet meer MAG bellen).
Maar het hoort ook wel een beetje bij een oud pand dat je de buren hoort. Daar doe je verder weinig aan, anders dan toch maar een nieuwbouwpand met dikke betonnen vloeren en spouwmuren te kopen.
en kan nooit telefoongesprekken van de bovenburen volgen in geen enekele kamer
woensdag 9 augustus 2017 om 12:45
Daarom vraag ik me af hoe het bij haar geïsoleerd is, oude huizen zijn mij ook niet onbekend, maar dit gaat wel wat verder dan ik gewend ben.
Weet iemand of hier wet- en regelgeving voor bestaat? Als in isolatie eisen o.i.d.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:49
Wat een flauwekul zeg! Ik draag al 30 jaar dagelijks oordoppen en mijn oren zijn opperbest.
Makkelijk om het probleem bij een ander te leggen als je zelf de oplossing hebt. Je kunt ze s nachts natuurlijk gewoon een keer uitdoen als je ze alleen voor inslapen nodig bent.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:50
Kijk eerst eens hoe het bij jullie is geïsoleerd.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:54
Super irritant. De reden ook dat ik nooit een onderwoning zou kopen.
Ik had een huisgenoot die uren en uren belde met mensen. Kon ik ook horen en vond ik ook heel irritant. We hebben toen afgesproken dat ze iig niet in haar slaapkamer (naast mijn slaapkamer) zou bellen 's avonds en 's ochtends.
Dus ik vind het geen bijzonder verzoek. Ik zou wel snel doorzoeken naar een bovenwoning of huis.
Ik had een huisgenoot die uren en uren belde met mensen. Kon ik ook horen en vond ik ook heel irritant. We hebben toen afgesproken dat ze iig niet in haar slaapkamer (naast mijn slaapkamer) zou bellen 's avonds en 's ochtends.
Dus ik vind het geen bijzonder verzoek. Ik zou wel snel doorzoeken naar een bovenwoning of huis.
woensdag 9 augustus 2017 om 12:55
Wilde ik net zeggen; Je kunt ook je eigen plafond isoleren.
That's just me though...
woensdag 9 augustus 2017 om 13:00
Laat ik het zo stellen: ik zou het nooit vragen, omdat ik niet van mijn buren verwacht dat ze op de wc of slaapkamer gaan zitten bellen.maze schreef: ↑09-08-2017 12:02Waarom kan je dat niet verwachten van elkaar? En waarom kan je geen rekening houden met elkaar? Als je elkaar daar toch mee kan helpen en gewoon aardig voor elkaar kan zijn?
TO lijkt me in deze niet onredelijk en klaagt verder niet bij de bovenburen over de gangbare leefgeluiden zoals muziek en het horen lopen. Dat zijn de normale geluiden die je kan verwachten bij een appartement. Telefoneren ook maar dat kan je samen makkelijk oplossen door inderdaad aan te geven en te vragen of het een optie is om in een andere kamer te bellen. Zo raar is die vraag niet
Ik zou gewoon oordopjes kopen voor die ene keer in de zoveel weken.
woensdag 9 augustus 2017 om 13:01
Laatste keer dat ik op je reageer, want je bent een beetje aan het provoceren.MoirenPhae schreef: ↑09-08-2017 13:00Laat ik het zo stellen: ik zou het nooit vragen, omdat ik niet van mijn buren verwacht dat ze op de wc of slaapkamer gaan zitten bellen.
Ik zou gewoon oordopjes kopen voor die ene keer in de zoveel weken.
Het gebeurt niet eens in de zoveel weken, maar om de dag.
woensdag 9 augustus 2017 om 13:01
Samen in een huis is in mijn ogen heel wat anders dan buren.MiniMe3 schreef: ↑09-08-2017 12:54Super irritant. De reden ook dat ik nooit een onderwoning zou kopen.
woensdag 9 augustus 2017 om 13:07
woensdag 9 augustus 2017 om 13:10
Wat wil ze horen dan?
That's just me though...
woensdag 9 augustus 2017 om 13:18
Dit.jellycups schreef: ↑09-08-2017 12:35Als iemand zou aangeven niet te kunnen slapen door mijn harde gepraat dan zou ik zeker in een andere kamer gaan zitten. Kleine moeite toch en ik vind iemands nachtrust wel wat belangrijker dan "bellen op het fijnste plekje op de bank". Dus nee, ik vind het geen vreemd verzoek om te vragen of ze rekening met je kan houden.
Helaas denkt niet iedereen er zo over. Mijn tip aan to is om niet meer via de app te communiceren, maar face to face in voorbijgaan of even langs haar deur.
Heb zelf ervaring met een soortgelijke situatie en ik heb gemerkt dat berichten/ briefjes te zaak vaak doen escaleren.
woensdag 9 augustus 2017 om 13:19
Het ligt niet aan jouw buurvrouw. De isolatie is gewoon slecht en waarschijnlijk zit er ergens een geluidslek. Het plafond isoleren heeft weinig zin, omdat die isolatie vooral contactgeluid tegengaat. Bij luchtgeluid helpt dit weinig. Bovendien zijn de kosten enorm en heb je balken van minimaal 7 cm nodig. Dan krijg je dus een plafondverlaging van minimaal 8 cm. Luchtgeluid gaat vooral via muren. Denk dan aan spouwmuurisolatie. Het beste wat je kan doen is via de blokjesmethode het lek opsporen. Kijk ook eens op de site van de Nederlandse stichting voor geluidshinder.
Het is heel vervelend dat je elkaar zo goed hoort. Jouw buurvrouw zal jou waarschijnlijk ook goed horen. Geluidsoverlast is echt wel iets om rekening mee te houden voordat je het gaat kopen of huren.
Het is heel vervelend dat je elkaar zo goed hoort. Jouw buurvrouw zal jou waarschijnlijk ook goed horen. Geluidsoverlast is echt wel iets om rekening mee te houden voordat je het gaat kopen of huren.
woensdag 9 augustus 2017 om 13:22
Jij hebt er duidelijk verstand van! Ik denk bij blokjesmethode aan een blokkendoos voor kinderensafrat schreef: ↑09-08-2017 13:19Het ligt niet aan jouw buurvrouw. De isolatie is gewoon slecht en waarschijnlijk zit er ergens een geluidslek. Het plafond isoleren heeft weinig zin, omdat die isolatie vooral contactgeluid tegengaat. Bij luchtgeluid helpt dit weinig. Bovendien zijn de kosten enorm en heb je balken van minimaal 7 cm nodig. Dan krijg je dus een plafondverlaging van minimaal 8 cm. Luchtgeluid gaat vooral via muren. Denk dan aan spouwmuurisolatie. Het beste wat je kan doen is via de blokjesmethode het lek opsporen. Kijk ook eens op de site van de Nederlandse stichting voor geluidshinder.
That's just me though...