Bramen plukken

31-07-2010 14:52 66 berichten
Wie gaat er ieder jaar ook fanatiek bramen plukken?

En hoeveel oogst je gemiddeld?

En maak je er alleen jam van, of ook iets anders?

Overigens zijn de bramen hier nog niet helemaal rijp, ik verwacht over een week of 2.
Alle reacties Link kopieren
quote:Christiane04 schreef op 31 juli 2010 @ 15:14:

Waar kan ik - stadse Amsterdamse - niet-ondergepieste bramen vinden?

Ik ben gek op bramen.Volgens mij zijn in augustus de meeste natuurgebieden rondom Amsterdam vogelvrij verklaard voor bramenplukkers!
quote:Christiane04 schreef op 31 juli 2010 @ 15:14:

Waar kan ik - stadse Amsterdamse - niet-ondergepieste bramen vinden?

Ik ben gek op bramen.Ik weet in het naburig "dorp" bij adam alleen ondergepieste, en gewone zijn toch dacht ik in kennermerland te vinden? Of hoe heet dat natuurgebied? In NH iig.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Marielle1410 schreef op 31 juli 2010 @ 15:15:

Och heden, nu heb ik helemaal zin om bramen te gaan plukken.

Heb trouwens ook zin om babysokjes te leren breien... (Ergens gaat het niet goed met mij...)Wel leuk voor er bij op je stand!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Soezie81 schreef op 31 juli 2010 @ 15:17:

Weet iig dat je ze niet moet plukken op plekken waar ook veel vossen komen. Hondenpies is niet zo'n groot probleem, maar vossen in NL schijnen nogal eens blaasworm te hebben (en nee, dat zijn geen wormen in je blaas, maar wormen die in je lichaam blazen vormen, schijnt niet zo prettig te zijn, zelfs zwaar schadelijk...).

Ik hou het dus lekker bij mijn eigen bramenstruikje in mijn achtertuintje, al kun je van één struikje niet echt veel jam halen, helemaal niet als de vogeltjes je voor zijn... (o ja, daarom heb ik katten ).

Het risico zal wel niet heel groot zijn, maar ik zou iig de bramen op 'pieshoogte' effe laten hangen ... Volgens mij is dat namelijk de manier van overbrengen.Ik pluk dus eigenlijk alleen maar door vossen ondergepieste bramen. Kan niet anders, want er zitten zoveel vossen hier. Die kun je dus prima eten als je ze goed wast en daarna goed kookt. 'Rauw' opeten is inderdaad een hele grote NEE!
quote:Marielle1410 schreef op 31 juli 2010 @ 15:16:

[...]

Druif kan makkelijk in een pot tegen de schutting of iets anders op je terras! Heb je niet ergens in de buurt iets met volkstuinen dat je daar een stukje kan huren?Hier is een wachtlijst van jaren. En ik sta niet ingeschreven. Dus ik moet proberen iets te doen in potten ja.
quote:nouschi schreef op 31 juli 2010 @ 15:18:

[...]

Wel leuk voor er bij op je stand!Hahahaha, ik word echt heel oudbollig! Maar ik vind oudbollig zo leuk... Ik zie het al helemaal voor me hoor. Zelfgemaakte appeltaart. Druiven uit eigen tuin. Boeketten van zonnebloemen. Zelfgebreide sjaals en sokjes... Oh heb ook nog peren, nou vooruit ook maar een paar potjes perencompote erbij dan.
MV: (en de rest natuurlijk) Kom eens langs op het topic over de kleine moestuin, meerdere meiden daar telen van alles in een kleine tuin / potten.

kleine moestuin

Oh ik heb nu net als Marielle jeukende handen. Ik wil NU bramen plukken.

Appels plukken lijkt me ook leuk.

Of druiven plukken in France.

Zucht!
quote:mylenevalerie schreef op 31 juli 2010 @ 15:19:

[...]

Hier is een wachtlijst van jaren. En ik sta niet ingeschreven. Dus ik moet proberen iets te doen in potten ja.Je mag mijn tuin wel lenen hoor
quote:Marielle1410 schreef op 31 juli 2010 @ 15:19:

[...]

Ik pluk dus eigenlijk alleen maar door vossen ondergepieste bramen. Kan niet anders, want er zitten zoveel vossen hier. Die kun je dus prima eten als je ze goed wast en daarna goed kookt. 'Rauw' opeten is inderdaad een hele grote NEE!Gekookt zal het idd weinig problemen geven. Dus kom maar op met die jam!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:mylenevalerie schreef op 31 juli 2010 @ 15:19:

[...]

Hier is een wachtlijst van jaren. En ik sta niet ingeschreven. Dus ik moet proberen iets te doen in potten ja.Is dit niet wat voor jou:

Hoe kan ik tegenwoordig nog plaatjes plakken? Google is helemaal veranderd... Ik bedoel dus een vierkante meter tuin. Google er maar eens op! Op vrijwel elk terras te plaatsen!
ben even naar buiten gelopen: bramen nog niet rijp

pruimpjes n paar rije dus dat begint
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik kom kijken Suikervrij. Ja GuMKoP, woon je wel in NH?

marielle, ik snap niets meer van google, eerst had je tientalle pagina's en nu grote foto's en alleen maar 1 pagina, ik wil mijn oude instellingen terug van die kleine picture's en zelf scrollen tussen al die pagina's.
Ja ik vind het ook stom! Hoe kan ik nou onbezonnen plaatjes plakken?

Ik woon in ieder geval wel in NH, dus jamliefhebbers wees welkom over een paar weken!
quote:mylenevalerie schreef op 31 juli 2010 @ 15:29:

Ik kom kijken Suikervrij. Ja GuMKoP, woon je wel in NH?

Gld, tegen Z-H en U en N-B aan....

4 provinciepunt geloof ik
http://www.rivm.nl/ziekdo ... et%20logo_tcm80-29417.pdf
Iemand het recept vor bramenjam zonder pitjes?
Goede fijne zeef gebruiken
Ik heb geen zeef, dat komt waarschijnlijk omdat ik een trauma heb van de viezige zeef van mijn omaatje.
Ik heb een buurman die heel veel bramen heeft. Hij plukt ze voor me en ik eet ze op!
quote:Marielle1410 schreef op 31 juli 2010 @ 15:22:

[...]

Hahahaha, ik word echt heel oudbollig! Maar ik vind oudbollig zo leuk... Ik zie het al helemaal voor me hoor. Zelfgemaakte appeltaart. Druiven uit eigen tuin. Boeketten van zonnebloemen. Zelfgebreide sjaals en sokjes... Oh heb ook nog peren, nou vooruit ook maar een paar potjes perencompote erbij dan.Nou niet gaan overdrijven hè.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Die heb ik vroeger ook heel wat geplukt. Net zoals tamme kastanjes en kersen. Helaas kom ik niet meer zo heel vaak in het bos om ze te plukken en de huidige buren hebben de kersenboom omgezaagd toen ze hier kwamen wonen
Jeugdsentiment! Bij ons thuis was het jarenlang traditie. Bramen plukken in grote getale en daar jam van maken. Lekkerste jam ooit.

Zelf ben ik te lui voor het hele bramen jam maken proces.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Bramen! Jammie! Heb ze alleen nog niet in eigen tuin (komt nog wel ) Vroeger thuis, hadden we de moestuin tegen de muur van de buurman van de buurman aan. Dat was een hele grote loods (vent was metaalboer) En die muur stond helemaal vol met bramen, frambozen en aalbessen, ooh heerlijk! Ik mis ze nu dus best wel

@Mylene; het boekje Zelfgeoogst is een echte aanrader voor je! En ik zag dat het topic al gelinkt was, maar kom eens tips vragen in het moestuintopic. Er zijn er veel met de vierkante meter tuin (ik heb ook van die bakken) dus genoeg mogelijkheden hoor voor op een terras. Sla is sowieso simpel te kweken, dat kan bij wijze van spreken nog in een oude rieten mand met wat zand er in
Marielle: Als je ook bramentaart maakt, dan wil ik er misschien nog wel een ritje aan wagen

Hier zijn ze nog niet rijp. Het valt me wel op dat ze dit jaar erg klein zijn. Vorig jaar waren het hele grote bramen. Vreemd, want het is dezelfde struik...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven