Bruine insecten met vleugels in huis.

16-10-2018 20:33 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben de laatste week opeens veel bruine insecten met vleugels in huis, ik begreep dat er meer mensen in het zuiden en oosten van het land daar last van hebben. Weet iemand hoe ze heten en waar ze vandaan komen? Heeft het met het warme weer te maken? Ze lijken een beetje op sprinkhanen en nee, het zijn geen kakkerlakken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
https://waarneming.nl/soort/info/84148 (Bladpootrandwants)

Afbeelding
nounou
chocolol schreef:
16-10-2018 21:12
Nou deze hebben wij nu iedere keer in huis, in de tuin, buiten tegen de ramen etc.

Ik heb er nu ook eentje. Die wil binnen overwinteren. Hij heet Karel. :-)
Ze komen eigenlijk uit Amerikaen worden daar als plaag beschouwd omdat ze massaal bij mensen in huis zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik word ook gestoord van die beesten. We zetten er minimaal 4 per dag weer buiten. En als de was buiten hangt moet ik ook opletten dat er niet weer een paar mee naar binnen smokkelen.
Of misschien een boktor?
Ik wil geen olie op het vuur gieten, eens ze in je huis zitten is de kans groot dat er nog meer komen.

Toevallig hebben wij vorige zaterdag een man op bezoek die wel wat van de natuur kent. Krijgen we het er ook over. En weet je wat die zegt? Eens ze binnen zitten sturen ze een signaal (of een geur, dat weet ik niet meer) uit, voor mensen niet merkbaar, maar voor hun 'medewantsen' tot op 600 meter waarneembaar. En die geheime boodschap zegt: jongens, ik heb een goede plek gevonden om de winter door te komen. Kom maar af.

Hand op mijn hart, echt waar!
Alle reacties Link kopieren
Oh god ik hoop van niet mammezel o_o

Laatst nog eentje uit een spinnenweb gered, zo'n softie ben ik dan ook weer. Blijkbaar beter niet kunnen doen :-?
Zazamaenade schreef:
16-10-2018 21:23
https://waarneming.nl/soort/info/84148 (Bladpootrandwants)
Waarom weet jij altijd zo veel over insecten? Ik vind ze vaak ook wel interessant (en soms creepy), vooral als ze groot en bizar zijn. o_o
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
16-10-2018 22:01
Waarom weet jij altijd zo veel over insecten? Ik vind ze vaak ook wel interessant (en soms creepy), vooral als ze groot en bizar zijn. o_o

Ja, wat moet ik daar op zeggen ? :-?
Ik ben niet groot en bizar, dacht ik.
Vind insecten interessant en zoek veel op, als ik het niet vergeet.
Met een goede insectengids kun je jezelf een beetje de basis leren, want om lukraak op uiterlijk te zoeken is de insectenwereld te uitgebreid, in Westelijk Europa bijna 100.000 soorten, in Nederland duizenden soorten, geloof ik.
Om eerlijk te zijn : ik weet haast niet hoor, maar ben snel in het zoeken naar plaatjes, dan lijkt het al snel wat.

Die bladpootrandwants was trouwens een vondst van Head. Ze heeft ook al persoonlijk kennisgemaakt met eentje :biggrin:
nounou
Als jij groot en bizar bent zou ik dat ook interessant vinden maar ik bedoelde insecten ;) Ik ben vroeger met insectenkennis om de oren geslagen en de interesse is gebleven. Ik kijk op vakantie ook wel eens wat ik in bomen en struiken allemaal voor raars tegenkom (als niemand op me let tenminste ;-) ). Ik heb nu enorme hoeveelheden vuurwantsen in de tuin, denk omdat ik veel hibiscusstruiken heb. Zitten vaak dagenlang in een enorme groep op een steen (baby's en opa's bij elkaar). Zomaar lijkt het :huh:
Ik vind het ook leuk om gekke dingen op te zoeken en te weten wat het is. Ik heb een tijd ook veel op Waarneming gezet.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
16-10-2018 22:37
Als jij groot en bizar bent zou ik dat ook interessant vinden maar ik bedoelde insecten ;) Ik ben vroeger met insectenkennis om de oren geslagen en de interesse is gebleven. Ik kijk op vakantie ook wel eens wat ik in bomen en struiken allemaal voor raars tegenkom (als niemand op me let tenminste ;-) ). Ik heb nu enorme hoeveelheden vuurwantsen in de tuin, denk omdat ik veel hibiscusstruiken heb. Zitten vaak dagenlang in een enorme groep op een steen (baby's en opa's bij elkaar). Zomaar lijkt het :huh:
Ik vind het ook leuk om gekke dingen op te zoeken en te weten wat het is. Ik heb een tijd ook veel op Waarneming gezet.

Ja, dat groot en bizar was een poging tot een grap 8-)
Vuurwantsen zie ik hier ook regelmatig, zonder hibiscus.

Afbeelding

Afbeelding

Sorry TO, off-topic :lol:
nounou
Bizar he, die tekening op de schilden van die volwassen vuurwantsen. Waarom??
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
16-10-2018 21:12
Nou deze hebben wij nu iedere keer in huis, in de tuin, buiten tegen de ramen etc.
Hier ook!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
mammezel schreef:
16-10-2018 21:56
Ik wil geen olie op het vuur gieten, eens ze in je huis zitten is de kans groot dat er nog meer komen.

Toevallig hebben wij vorige zaterdag een man op bezoek die wel wat van de natuur kent. Krijgen we het er ook over. En weet je wat die zegt? Eens ze binnen zitten sturen ze een signaal (of een geur, dat weet ik niet meer) uit, voor mensen niet merkbaar, maar voor hun 'medewantsen' tot op 600 meter waarneembaar. En die geheime boodschap zegt: jongens, ik heb een goede plek gevonden om de winter door te komen. Kom maar af.

Hand op mijn hart, echt waar!
Zou dit ook voor lieveheersbeestjes gelden? Ik heb ieder jaar op m'n plafond in de slaapkamer, in een hoekje, een stuk of 20 lieveheersbeestjes bij elkaar zitten.
In de zomer zijn ze dan ook weer weg.

Dus laat ze altijd zitten en stofzuig er omheen... Ze mogen er van mij best overwinteren, heb van hen nooit last. Vind het alleen niet zo fris eruit zien. Maar ja... Vind het zo sneu ze buiten te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Nog een interessant weetje wat ik gisteren las op de Wikipedia-pagina van de vuurwants : één van de stoffen in het spul wat vuurwantsen uitscheiden als afweer is mogelijk interessant als antibioticum tegen Staphylococcus Aureus, en vooral de MRSA-variant :
De vuurwants gebruikt de plantensappen die worden opgezogen als chemische afweer tegen vijanden zoals vogels. Uit studies naar de verschillende verbindingen die de wants afscheidt blijkt dat de afweerstof bestaat uit tientallen verschillende stoffen, behorende tot diverse chemische groepen. Uit de nimfen van de wants werden 40 verschillende stoffen aangetroffen, uit de volwassen wants zijn 35 verschillende verbindingen geïsoleerd. De verbindingen bestaan uit alcoholen, terpenen, lactonen, ketonen aldehyden, verzadigde hydrocarbonen, een ester en een fenol. De meeste van deze verbindingen zijn ook bij andere wantsen aangetroffen, maar 13 stoffen waren nog niet eerder aangetroffen. Tevens is niet van alle verbindingen bekend welke rol ze spelen bij de afweer.[12]

Een van de uit de vuurwants afgescheiden verbindingen biedt mogelijk een toepassing in de geneeskunde. De stof wordt pyrrhocorine genoemd, naar de familienaam van de wants, en behoort tot de peptiden. Pyrrhocorine kan mogelijk worden ingezet als antibioticum en zou zelfs een oplossing kunnen bieden tegen de beruchte bacterie Staphylococcus aureus, en dan met name de multiresistente variant, MRSA. Pyrrhocorine bindt het eiwit Dnak, dat voor bacteriën essentieel is omdat het andere eiwitten herstelt. Onderzoek heeft aangetoond dat de stof de Dnak-variant die voorkomt bij muizen en mensen niet beïnvloed zodat de stof ingezet zou kunnen worden als antibioticum.[13]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwants
Voor wat het waard is, informatie uit Wikipedia.
nounou
Hier komen ze ook elke dag binnen en ik smijt ze weer buiten. Laatst kroop ik in bed en opeens een meurlucht! Zat er dus zo'n wants in mijn bed. Getver, wat stinken die beesten!
Ik heb de netelwants en die stinkt niet, maar kruipt wel overal in.
Door de droogte zitten er veel boomwantsen.
En veel spinnen en die eten de muggen.
Er vlogen ook veel sluipwespen met grote legboor.
Die vreten bepaalde insecten op van binnen. Hun larven dan.
Ik schijn een wespennest gehad te hebben.
Er was maar 2 keer een wesp binnen.
Een hommel die de volgende dag dood lag.

Stinkende wantsen zag ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook soms zo’n dikkerd binnen,en van de week regelmatig zo’n smallere.
Zoek ze ook vaak op via Google of die beesten kwaad kunnen.
Ben er inmiddels ook al achter dat de larve van een gaasvlieg gemeen kan bijten,en dat dat kleine schattige donkere vlindermotje in huis een motmug is en dat je die krengen meteen dood moet maken :cencored:
ywtje schreef:
17-10-2018 15:25
Zou dit ook voor lieveheersbeestjes gelden? Ik heb ieder jaar op m'n plafond in de slaapkamer, in een hoekje, een stuk of 20 lieveheersbeestjes bij elkaar zitten.
In de zomer zijn ze dan ook weer weg.

Dus laat ze altijd zitten en stofzuig er omheen... Ze mogen er van mij best overwinteren, heb van hen nooit last. Vind het alleen niet zo fris eruit zien. Maar ja... Vind het zo sneu ze buiten te zetten.
Al eens een steek/beet gehad van een lieveheersbeestje? Die kunnen vernijnig uit de hoek komen! Heb ik al een paar keer gehad als ik in de tuin aan het werken was.
Ze hebben hun uiterlijk mee, maar het zijn echte wolven … in lieveheersuitrusting :-o
Door mijn katten ben ik in no time van beestjes in huis af. Niets overleeft het hier. In de zomer met bijen en wespen is het wel goed opletten.
Die wants die ik elke dag op het raam zag zie ik ook niet meer...
Hier lag een zwarte op de stoep, maar dat kan ook een plat getreden wesp of hommel zijn geweest. Wel foto gemaakt. Ik moet trouwens nog steeds op zolder kijken of er geen wespennest is gemaakt.
Volgens buren zat dat er wel, maar ik zie niets.
Ik heb wel een soort van gifgroene sprinkhaan gehad.
Kwam in het nieuws als ontdekte insect uit Zuid-europa.

Die netelwantsen (grondwants) stinkt niet, geloof ik.
Er was een andere topic over, maar kan dat niet meer vinden.
Nu nog steeds komen die netelwantsen steeds weer.

Maar ik krijg hulp van kleine vogeltjes.
Dit jaar hoef ik geen mezenbollen te hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven