Buren en de tuin

23-04-2013 00:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een nieuw nick ivm herkenbaarheid, maar ik wil graag even jullie mening horen over het volgende..

Wij wonen nu 1 jaar in dit huis en gaan eindelijk de tuin aanpakken. De tuinafscheiding met onze buren bestaat uit schutting en een deel hele grote struiken. Deze struiken zijn zo verwilderd, die willen we weghalen. Onze buren zijn hier ook wel blij mee. Alleen in plaats van de struiken willen zij nog meer schutting samen plaatsen.. Ze willen geen enkele inkijk in hun tuin. Het moet ook perse een schutting zijn met verticale planken ivm het erdoorheen kunnen kijken.

Probleem is ik wil geen schutting. We hebben al zoo veel schutting dat maakt de tuin zo smal en afgesloten. Ik heb liever een heg of zo'n raster met klimop, maar niet nog meer hoge schuttingen..

Mijn vriend zegt dat we geen keus hebben.

Het liefst vervang ik de andere schuttingen ook, maar dat gaat toch niet lukken en begrijp ik ook wel. Maar een tuin compleet door schuttingen afgezet is echt niet mijn idee van een leuke sfeervolle tuin.

Maar doe ik nou zo moeilijk? Wat vinden jullie? Moet ik nou iets plaatsen wat ik niet mooi vind?
Je wil niet in een houten doos leven?

Misschien een compromis? Zo'n rasterwerk met keien ertussen, daar kun je mooie klimmers aan jouw kant tegenaan laten groeien.
schuttingen kan je heel mooi laten begroeien.

bij mij zie je amper dat er een schutting onder zit.

doorkijkjes vind ik ook niks.
wij slapen nooit.
Tja, ik kan me jouw buren best wel voorstellen. Zou zelf ook geen zin hebben in inkijk.

Je kan schuttingen laten begroeien, of van die leuke tuinposters ophangen. Zijn nog voldoende mogelijkheden.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Ik heb zelf een prachtige golvende schutting, brede hoge en lage golven, van boven met een mooi meegolvend raster waar je klimplanten, (wat dacht je van blauwe regen ? Gegarandeerd sfeer !) of druiven of klim rozen ofzo doorheen kunt laten groeien. Een mooie hout kleur. Iedereen vindt het prachtig, buren / overburen overwegen het nu ook ! Het is super sfeervol, chique, verzorgd, romantisch. Net dat extra i.p.v. Zo'n doorsnee saaie recht toe recht aan schutting. Wel wat duurder in aanschaf maar dan heb je ook wat. 

Doordat de golven hoog zijn in het eerste stuk heb je privacy, bij een lagere golf meer achterin de tuin zie je elkaar alleen even lopen (tenzij begroeit) als je opstaat en even naar de schuur loopt. Daardoor is het uitzicht toch wat opener maar als je zit (en staat vooraan) volle privacy.

Er zijn vast meer mooie afscheidingen te bedenken... Maar ook van een minder dure of minder mooie schutting kan je iets moois maken dat je amper nog ziet. Wat dacht je van behalve laten begroeien van bamboo, een platgesnoeide vlinderstruik en hibiscus of desnoods een complete ligusterhaag aan jouw zijde ervoor ? De mijne was prachtig en vol a la bij mijn oma maar mijn tuin is helaas erg smal,de liguster heg nam de helft in beslag. Nu vervangen door die prachtige golvende schutting met golvende raster bovenop en oppeens een zee van ruimte, geen spijt van ! 

Je kan er (behalve klimplanten klimrozen bamboo druiven) ook coniferen of een water ellement voor plaatsen mooie hoekjes met grote potten en nissen met artistieke beelden tegenaan creëren,lei fruit tegenaan laten groeien of of... Gluur bij alle buren, Ga naar de tuinen van Appeltern ofzo voor ideeën of Misschien leuk als men hier ter inspiratie wat plaatjes kan plakken ? 
Ehm, waarom zetten de buren aan hun kant geen schutting? En jij aan jouw kant wat jij wil?
Gewoon een schutting plaatsen en laten begroeien met (groenblijvende, dan zie je de schutting in de winter ook niet) klimplanten.
Dan zetten de buren de schutting op hun grond en niet op de erfscheiding. Kun jij er een heg tegenaan zetten.

Probleem opgelost. Kun je alleen de kosten niet delen.
Dat is toch zonde! Dan ga jij meebetalen aan een schutting die je helemaal niet wilt!
Tjonge jonge, dan zet je rasters tegen de schutting aan met klimop laat je lekker overwoekeren op jullie kant zodat je de schuttingen niet ziet.. Ik zie er geen enkel probleem in..

En niet mee betalen, jij wilt ze niet.
Niet zo moeilijk doen, gewoon hun lekker hun schutting laten plaatsen en jij gewoon aan jouw kant wat jij wilt en klaar. Je kunt het net zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt natuurlijk.

Onze buren willen een heg van...laurier? Eh, vind ik niet mooi. Aan onze kant dus een buizensysteem met bloeiende klimmers er tegenaan.
En dit is het enige probleem wat jullie hebben met de buren? Of is dit een onderdeel van..
Hoewel wij aardige buren hebben, hebben zowel zij als wij ook geen behoefte aan inkijk in elkaars tuin.

We hebben van die betonnetten gezet om die vervolgens te laten begroeien met klimop. Om te voorkomen dat je dan alsnog de eerste paar jaar een min of meer gezamenlijke open tuin hebt, hebben we tussen de netten van die rieten matten geplaatst zodat het toch vanaf dag 1 inkijkloos was. Ideaal en het groeide overigens ook best wel heel snel dicht.
Hier wilde beide buren ook een houten schutting.

Aan de ene kant hebben we er klimop tegen en aan de andere kant 5 leiperen weinig ruimteverlies en toch mooi groen.
Wat anderen zeggen, als je er klimop tegenaan zet heb je binnen no-time een groene tuin zonder al te veel ruimteverlies. Verder heeft een schutting ook wel voordelen qua privacy.
Ik zou ook geen inkijk willen in de tuin. Dus ik snap je buren heel goed. Ik houd van privacy in de tuin en heb geen behoefte aan buren die in de tuin kijken. Dan plant je toch klimop tegen de schutting.
Heb je ze al andere opties laten zien?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je bent niet verplicht om mee te betalen aan een schutting. Er staat al een (lagere) schutting op de erfgrens, dus de buren kunnen op hun terrein zelf een schutting plaatsen, en jij kan op jouw terrein dan het raster met klimop of een heg plaatsen.

Laat je niets aanpraten door je buren.
quote:nina1966 schreef op 23 april 2013 @ 08:38:

Aan onze kant dus een buizensysteem met bloeiende klimmers er tegenaan.Heb je een voorbeeldplaatje?
Kijk even de aflevering terug vand e Rijdende rechter van vorige week maandag (vlgs mij)

Ja, als de buren een schutting willen, moet jij meedoen en meebetalen!
Nee toch? Alleen als hij op de erfgrens komt, en dat is niet verplicht om daaraan mee te werken. Je kunt er ook voor kiezen dat niet te doen, maar dan zetten zij iets op hun stuk, dan hoef je niet mee te betalen, maar heb je ook geen inspraak.

Dacht dat het zo was.
quote:Bammetjebam schreef op 23 april 2013 @ 09:28:

Je bent niet verplicht om mee te betalen aan een schutting. Er staat al een (lagere) schutting op de erfgrens, dus de buren kunnen op hun terrein zelf een schutting plaatsen, en jij kan op jouw terrein dan het raster met klimop of een heg plaatsen.

Laat je niets aanpraten door je buren.

Maar TO is diegene die de huidige afscheiding wil vervangen, en niet de buren.

Dan vind ik dat TO zelf ook wel tegemoet mag komen aan hun wensen. Als buren moeten kiezen tussen huidige situatie of alles zelf betalen, dan mag TO waarschijnlijk op de lelijke struiken blijven kijken.
quote:lilalinda schreef op 23 april 2013 @ 09:52:

Kijk even de aflevering terug vand e Rijdende rechter van vorige week maandag (vlgs mij)

Ja, als de buren een schutting willen, moet jij meedoen en meebetalen!Waarom? Als jij iets aan jouw kant van de erfafscheiding maakt heb je toch niets met de buren te maken? En als zij het precies op de erfafscheiding willen hebben, dan moet het in overleg en kun je de kosten delen. Maar als de ander het tegen je zin doet, moeten ze gewoon op hun eigen terrein blijven met hun schutting. Tenminste, dat lijkt mij. Ik heb mijn heg in elk geval binnen mijn eigen terrein geplant, zodat buren er niets over te zeggen hebben. Ze kunnen aan hun kant 'n eigen heg planten of 'n schutting zetten, maar ze kunnen mijn heg niet weghalen.
Over hoeveel meter gaat het?

Misschien een optie om dat laatste stuk te gebruiken om een terras te maken onder een pergola/afdakje die je laat begroeien met druivenstruiken. Duurt een paar jaar voordat je er echte druiven hebt hangen, maar is zo geweldig! Alsof je in het buitenland zit.
En ja, ik zou wel graag een goed afscheiding willen, ik hoef mijn buren ook niet te zien, dus dan maar een schutting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven