Buren problemen - overlast, help?

27-10-2020 18:56 56 berichten
Dag allemaal,

Sinds een aantal jaren wonen we in een huisje middenin een volk/arbeiders buurt. We zijn hier komen wegens woningnood. We zaten in een onhoudbare situatie en dit was het eerste en beste wat beschikbaar was. Meer geld/inkomen was er niet om iets beters te krijgen (huur en huizenprijzen rezen toen al de pan uit). Wachttijden waren toen al lang voor woningen en beschikbare woningen waren er in onze regio en daarbuiten ook weinig.

Toen we hier kwamen wonen werden we al geïnformeerd door de woningbouw over de problemen met de buren die er waren met de vorige bewoners. De woningbouw liet ons weten hier niets voor ons in te kunnen betekenen mochten wij ook problemen krijgen m.b.t. geluidsoverlast. De vorige bewoners en de buren hebben hun ergernissen met geweld aangepakt, meermaals. We hebben voordat we het contract hebben getekend met beide buren gepraat en dachten dat het allemaal wel los zou lopen. Een nieuwe frisse start voor iedereen. Bovendien zijn wij geen vechters en naar eigen zeggen best netjes.

Een van de buren is vrij snel verhuisd nadat wij er kwamen wonen. De nieuwe buren zijn ook nogal luidruchtig en denken weinig om hun omgeving. Voorbeeld is dat ze een hond hadden aangeschaft en die dikwijls rond 06:00 of eerder naar buiten lieten en die hond dan tot 08:00 zat te blaffen. Mijn man en ik werken onregelmatig en als je dus pas na middernacht naar bed kan door je werk is het niet fijn om meerdere keren per week tussen 06:00 en 08:00 wakker te liggen en niet meer te kunnen slapen. Meermaals aangeven, f.t.f. en per app. Werd door hen nauwelijks iets mee gedaan, meer een antwoord: ja lastig, zo gaat het nu eenmaal.
Ook hebben ze twee jonge kinderen die echt super vaak huilen. Overdag vanaf 06:00 tot begin v.d. avond erg vaak. Moeder heeft dagen waarop ze de gehele dag ' nee niet doen, laat los, hou op' schreeuwt. Wij krijgen alles mee daarvan. Soms gaat ze ook al om 07:30 in het voorjaar of zomer met de kinderen buiten spelen. Zonder enig besef dat dat best vroeg is.
Zij hebben voordat ze er kwamen wonen bijv ook 3 maanden geklust en verbouwd en toen wij 1 keer lekkage hadden en er iemand langskwam voor onderhoud (enkele uren) kwam de buurvrouw op hoge poten langs, overstuur, midden op de dag, of wij die werklui weg konden sturen want haar kinderen konden hun middagslaapje niet goed doen zo. Ook nadat ik uitgelegd had dat we lekkage hadden.

Aan de andere kant wonen mensen die erg blij waren dat wij er kwamen wonen, en nadat we er woonde na 1,5 jaar nog steeds hun waardering lieten blijken. Wij zijn namelijk erg voorzichtig met geluiden en proberen zo veel mogelijk rekening te houden met onze omgeving ten aanzien van geluiden. B.v. geen wasmachine aan na 21:00 en niet voor 07:30 en niet douchen rond 00:00 (tenzij echt noodzakelijk). Als we gaan boren (wat bijna niet gebeurd) dan appen we dat naar de buren en vragen we ze aan te geven wanneer ze er last van hebben. Zij hebben ook een hond. Die ze letterlijk nooit uitlaten of mee nemen. Ze gaan erg vaak weg en laten de hond dan alleen thuis. Hond blaft dan continu. Ook meermaals aangegeven, vriendelijk en op een meedenkende manier ' goh jullie hond blaft, klinkt wat overstuur, zijn jullie toevallig nog lang weg'? Dan werd ontkend dat de hond blafte of hoe lang de hond al blafte. Buren gingen de discussie aan ipv veronderschuldigingen. Praten en problemen aangeven lijkt niets te doen. Ook zijn ze sowieso vrij luidruchtig, vaak veel mensen over de vloer en hard praten, haast schreeuwen.

Het lastige vind ik dat onze buren zo in hun eigen ' ik ben belangrijk en andere mensen niet' bubbel zitten en niet willen nadenken over het geluid wat ze maken en zo naar op onze berichten reageren. We sturen zulke berichten niet graag, voelen ons enorm bezwaard. We willen de verhoudingen ook niet verslechteren - maar we merken dat ze er op een manier op reageren, ontkennen en negeren of discussie aangaan dat de verhoudingen sowieso verslechteren. Daarnaast wordt ik ook echt gewoon niet goed van uren lang continu geblaf, geschreeuw of gehuil.

Ik overweeg nu een soort logboekje te gaan bijhouden, en toch andere stappen te ondernemen. Maar vind het verschrikkelijk om te doen. Het liefst zou ik gewoon verhuizen naar een andere woning en buurt. Maar we kunnen door de huizenmarkt momenteel geen kant op. Binnen een straal van 30 a 40 km (uur reizen met ov naar ons werk) is er gewoon erg weinig aanbod en koop/huur zouden we ons scheel betalen (als we überhaupt kans maken met zo veel kandidaten).

Wat zouden jullie doen, hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Tips? Ik wacht even op de samenvatting, ik kom er niet doorheen, sorry...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Bij overlast de verhuurder toch aanspreken. Dit kunnen ze niet maar zo bij voorbaat afwimpelen
Alle reacties Link kopieren
Woningbouw maakt zich er wel erg makkelijk van af. Zij hebben ook hun plichten. Vraag om een gesprek met de woonconsulent van jou wijk. En vraag hen om te bemiddelen in deze.

Overlast is lastig. Want wat is dat? En ieder heeft zijn eigen grenzen. Al lijkt mij een blaffende hond van 6 tot 8 duidelijk overlast.

Kijk of woningruil mogelijk is??
Alle reacties Link kopieren
Je bent gewaarschuwd. Meermaals. Meerdere vorige bewoners beten zich hier op stuk. Gebruikten zelfs geweld. Jullie dachten dat het wel los zou lopen.

Zit je dan met de gebakken peren.

Dan liever scheel betalen lijkt me toch?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Buurtbemiddeling inschakelen. Continu klagen of een logboek bij gaan houden is echt kolen op het vuur gooien.

Je buren beleven hun geluiden heel anders en dat ga je ze nooit duidelijk kunnen maken.
Met buurtbemiddeling kan je veel meer boven tafel krijgen en heldere en duidelijke afspraken maken.

Lastig. Buren overlast is nooit fijn. Sterkte ermee.
Jullie waren gewaarschuwd voor het betrekken voor de overlast?

Waren jullie dakloos op dat moment ofzo?


Want waarom ga je er in godesnaam wonen. Als je gewaarschuwd word mag je er vanuit gaan dat het echt heel erg is, niet dat het wel los zou lopen, echt hoe kom je erop?


Advies is wningcorporatie en de gemeente bellen, elke keer weer. Handhaving en de wijkagent. En buiten kantoor uren voor alles de politie bellen. En hou een logboek bij.

Maar verwacht weinig, tot nu toe hebben ze alle buren weggekregen en zitten zij er nog.
En toch alles op alles zetten om te verhuizen... En luister dan wel naar waarschuwingen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk als je niet serieus genomen wordt en mensen zich gewoon van niemand wat aantrekken. Over burentoestanden zijn al vaak topics geweest op het forum, het is gewoon ontstellend hoeveel mensen last hebben van hun buren.
Zelf heb ik op aardig wat plekken gewoond en bijna overal wel overlast ervaren, vooral door hondengeblaf/gejank. Daar heb ik extra last van, omdat ik naast het geluid zelf zo veel medelijden heb met die dieren en boos word omdat mensen maar niet schijnen te beseffen dat een dier er ook is, als ze er niet zelf mee bezig zijn.
Het is zorgwekkend, vind ik, hoeveel asociale mensen er blijkbaar zijn, beangstigend gewoon. Nieuwe buren krijgen vind ik daarom echt een van de spannendste dingen die er zijn. Wij hebben de afgelopen jaren aan beide kanten nieuwe buren gekregen, gelukkig fijne mensen die weinig overlast geven (op een dominante kat die overal tegenaan pist en mijn katten aanvalt na, en de buurman aan de andere kant die harde muziek opzet als hij in de tuin aan het werk is, maar dat is slechts af en toe gelukkig). Maar... wel al ruim drie jaar last van de hond van de buren schuin-achter, arm, arm beest, grote Turkse herder die nauwelijks uitgelaten wordt en altijd alleen in hun achtertuin ligt. Alles al geprobeerd, tot buurtbemiddeling aan toe en inschakelen woningstichting waarvan zij huren, die hebben uiteindelijk voor elkaar gekregen dat de hond naar het asiel ging, maar was helaas diezelfde dag nog terug. Arm dier, verdient zo een tweede kans, maar die mensen denken oprecht dat ze er goed voor zijn. Ze houden ook echt van die hond, maar die komt zo veel tekort...
Hoe dan ook. Je kunt je buren waarschijnlijk niet veranderen. Visualiseren maar, zo vaak je kunt, dat ze verhuizen en dat er leuke nieuwe mensen komen die geen overlast geven. Dat heeft mij wonderbaarlijk genoeg al een paar keer geholpen. Helaas nog niet bij de schuin-achterburen...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
eckano
dinsdag 27 oktober 2020 om 18:59
Tips? Ik wacht even op de samenvatting, ik kom er niet doorheen, sorry...


Er is niks mis met deze OP. Misschien een cursus lezen gaan volgen?

TO, geen tips, lijkt me echt vreselijk. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Tja,

Je was gewaarschuwd.
Dus de woningbouw heeft grotendeels zijn plicht gedaan.

Bovendien valt er toch echt betrekkelijk weinig te doen tegen huilende kinderen.
Hoogstens ze zelf in huis nemen en proberen niet te laten huilen.
Moeder zal ook wel krankzinnig worden van elke dag 2 huilende kinderen.

En honden ga je ook al zowat overal tegenkomen.


Kijken hoeveelste je op de wachtlijst staat en terug gaan reageren op andere woningen eens je een beetje in aanmerking komt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik wil niet lullig doen maar dit heb je in een volksbuurt. Die mensen gaan heus niet veranderen hoor. Het enige wat echt helpt is verhuizen naar een betere wijk. Misschien kun je daar beter je energie in steken, in het zoeken naar een andere woning?
Alle reacties Link kopieren
Ha, ja, zo werkt het toch niet. Zo maakt de woningbouwvereniging het zich wel makkelijk hoor.

Ik vind het vreemd dat je zoveel hoort dat een douche etc echt overlast zou geven. Is de isolatie heel slecht? Zo ja, lijkt me dat bij uitstek iets waar de woningbouwvereniging iets aan moet doen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
27-10-2020 19:10
Ik wil niet lullig doen maar dit heb je in een volksbuurt. Die mensen gaan heus niet veranderen hoor. Het enige wat echt helpt is verhuizen naar een betere wijk. Misschien kun je daar beter je energie in steken, in het zoeken naar een andere woning?
Moet je natuurlijk wel niet als 150ste op de wachtlijst staan want veel kans maak je dan natuurlijk niet.

Kan je maar beter gewoon instellen op dat je waarschijnlijk nog minstens 3 jaar die kinderen en die honden hoort.
En hopen dat dat huilen er gedeeltelijk uitgroeit bij die kinderen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Over de honden kun je natuurlijk prima iets zeggen. Als de buren niet mee willen werken is het enige wat je kunt doen de woningbouw inschakelen. Ik denk alleen dat je weinig kans maakt dat ze wat gaan doen want ze hebben je gewaarschuwd.

Kinderen al om 07:30 uur buiten kun je ook prima wat van zeggen maar het feit dat ze huilen natuurlijk niet. Kinderen huilen nu eenmaal, daar is weinig aan te doen en dat hoor je in gehorige huizen. Mijn buren horen mijn peuter ook en 's ochtends is het nu helemaal feest vanwege het verzetten van de klok. Je kan ze moeilijk vastbinden met ene prop in de mond.
RikM schreef:
27-10-2020 19:10
Ik wil niet lullig doen maar dit heb je in een volksbuurt. Die mensen gaan heus niet veranderen hoor. Het enige wat echt helpt is verhuizen naar een betere wijk. Misschien kun je daar beter je energie in steken, in het zoeken naar een andere woning?
Ik ben zelf vrijwilliger en doe buurtbemiddeling. Overlast heb je overal. Ook (en misschien zelfs nog vaker) in een betere wijk. Dus vind dit een beetje een vreemde opmerking.

TO was gewaarschuwd, dat is jammer dat ze er niet naar geluisterd heeft.
Verhuizen naar een betere buurt, wil absoluut niet zeggen dat er dan geen overlast is.
Het ligt voornamelijk aan het soort woning, wanneer deze gebouwd is, tolerantie van en met elkaar. Geluidsoverlast of buren ruzies in welke vorm dan ook, komt overal voor.
Alle reacties Link kopieren
Niet mogen douchen laat vanwege geluidsoverlast vind ik wel heel bijzonder. Ik woon zelf ook in een gehorige jaren '20 woning en ik hoor mijn buren nooit douchen. De wasmachine snap ik wel, die kunnen veel lawaai maken, zeker bij het drogen (alhoewel ik die ook nooit hoor bij de buren).
Alle reacties Link kopieren
Ja, toch verhuizen, jullie waren gewaarschuwd. Snap dat het vervelend is, dan zou ik eerst toch de woningstichting inschakelen en vragen om hulp.
Alle reacties Link kopieren
Woningbouw vragen om geluidsmetingen en extra isolatie?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
27-10-2020 19:05
Jullie waren gewaarschuwd voor het betrekken voor de overlast?

Waren jullie dakloos op dat moment ofzo?


Want waarom ga je er in godesnaam wonen. Als je gewaarschuwd word mag je er vanuit gaan dat het echt heel erg is, niet dat het wel los zou lopen, echt hoe kom je erop?


Advies is wningcorporatie en de gemeente bellen, elke keer weer. Handhaving en de wijkagent. En buiten kantoor uren voor alles de politie bellen. En hou een logboek bij.

Maar verwacht weinig, tot nu toe hebben ze alle buren weggekregen en zitten zij er nog.
En toch alles op alles zetten om te verhuizen... En luister dan wel naar waarschuwingen. ;-)
Precies dit.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Blaffende honden en krijsende kinderen zijn toch wel vrij normale leefgeluiden in een volksbuurt.
Zo te lezen worden jullie niet s nachts wakker gehouden door feesten en knalharde muziek, dus dat is een plus.
Ik zou investeren in goede oordoppen op maat tegen het lawaai s ochtends.
Noise cancelling koptelefoon heeft mij ook veel rust gebracht
Wissewis schreef:
27-10-2020 19:13
Moet je natuurlijk wel niet als 150ste op de wachtlijst staan want veel kans maak je dan natuurlijk niet.

Kan je maar beter gewoon instellen op dat je waarschijnlijk nog minstens 3 jaar die kinderen en die honden hoort.
En hopen dat dat huilen er gedeeltelijk uitgroeit bij die kinderen.
150e is nog niets. :-D :-D

Hier is op elke normale huurwoning tussen de 400 en 1000 reacties.
En kopen kan je er niet onder de 300.000 euro. En ik woon me toch in een kutplaats. ;)
RikM schreef:
27-10-2020 19:10
Ik wil niet lullig doen maar dit heb je in een volksbuurt. Die mensen gaan heus niet veranderen hoor. Het enige wat echt helpt is verhuizen naar een betere wijk. Misschien kun je daar beter je energie in steken, in het zoeken naar een andere woning?
En helaas waar, ik woon in zo'n volksbuurt in een volkse stad en wij hebben ook elke zomer elke avond geluid buiten, elke winter vuurwerkbommen en overal honden die blaffen en schijten. Ruszies tussen buren over van alles. En je kan jezelf helemaal gek maken. En wij waren niet gewaarschuwd en echte overlast is pas 4 jaar na ons hier komen wonen. Maar daarvoor was het helaas al best snel duidelijk dat we een miskoop hadden gedaan qua buurt.

Ik bel alleen nog maar de politie, want niemand doet wat hier, als mijn kinderen er wakker van worden en ondertussen spaar ik me rot, los ik af. En sta ik ingeschreven, wat er eerst komt om weg te komen daar ga ik voor. ;-)

Gelukkig wonen er ook nog best wel leuke en lieve mensen en dat maakt veel van de overlast goed, maar helaas niet genoeg.
Qiyara schreef:
27-10-2020 19:17
Ik ben zelf vrijwilliger en doe buurtbemiddeling. Overlast heb je overal. Ook (en misschien zelfs nog vaker) in een betere wijk. Dus vind dit een beetje een vreemde opmerking.

TO was gewaarschuwd, dat is jammer dat ze er niet naar geluisterd heeft.
Verhuizen naar een betere buurt, wil absoluut niet zeggen dat er dan geen overlast is.
Het ligt voornamelijk aan het soort woning, wanneer deze gebouwd is, tolerantie van en met elkaar. Geluidsoverlast of buren ruzies in welke vorm dan ook, komt overal voor.

Sorry hoor maar zo naïef ben ik al heel lang niet meer. Als zelfs de woningbouw bij bezichtiging al meldt dat het heel erg is en ze niets voor je kunnen doen dan weet je wat voor buurt het is. Heel gauw omkeren en met gillende banden wegrijden.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
27-10-2020 19:32
150e is nog niets. :-D :-D

Hier is op elke normale huurwoning tussen de 400 en 1000 reacties.
En kopen kan je er niet onder de 300.000 euro. En ik woon me toch in een kutplaats. ;)
Maar waarom doe je het jezelf in 's hemelsnaam aan om te reageren als je 900ste bent :-D ?

Tenzij er loting mee gemoeid is zou ik me keer-op-keer die teleurstelling besparen.
Want echt niet dat alle 899 vorigen dat pand laten gaan.

(Als je 50ste staat kan je geluk hebben. Op plaats 900 echt niet.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
RikM schreef:
27-10-2020 19:42
Sorry hoor maar zo naïef ben ik al heel lang niet meer. Als zelfs de woningbouw bij bezichtiging al meldt dat het heel erg is en ze niets voor je kunnen doen dan weet je wat voor buurt het is. Heel gauw omkeren en met gillende banden wegrijden.
Natuurlijk zijn er buurten waar het erger is. Vind het alleen nogal generaliserend om te zeggen dat je dit hebt in volksbuurten.
Er zijn tientallen volksbuurten waar het niet zo is. Net als tientallen betere wijken waar het wel zo is.

De buurten waar echt voor gewaarschuwd wordt, zou ik inderdaad wegblijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven