Buren

27-01-2015 15:59 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.

Ik woon op mezelf in een appartementencomplex voor studenten. Prima buurt, over het algemeen leuke buren. Het is nogal een oud gebouw en dus vrij dunne muren. Sinds mijn buren er zijn komen wonen heb ik vaak 's avonds (soms wel tot na middernacht) geluidsoverlast. Ze hebben nogal heftige ruzie's, waarbij er wordt geschreeuwd, gegild, met dingen wordt gegooid (althans zo klinkt het), deuren die enorm hard worden dichtgeslagen, gebonk tegen de muur, etc. Mijn slaapkamer zit aan hun kant van m'n appartement en het komt wel eens voor dat ik er niet door kan slapen.

Nu komt het steeds regelmatiger voor dat ze overdag (in het weekend dan, doordeweeks kan ik niet beoordelen want dan ben ik weg voor studie en werk) ook ruzie hebben. Eigenlijk wordt het steeds erger. Ik moet zeggen dat ik misschien een beetje bang ben om te gaan klagen, want hoe mijn buurman kan schreeuwen klinkt vrij agressief.

Vannacht was het weer hetzelfde liedje. Ik heb wakker gelegen tot een uur of 00.30. Nu kwam ik net toevallig de buurvrouw tegen. Ze had, naar het leek een enorme hechting in haar gezicht. Alsof iemand haar in het gezicht had geslagen.

Nu twijfel ik wat ik moet. Ik wil me er niet mee bemoeien, uiteindelijk zijn het mijn zaken niet, maar ik wil ook niet dat m'n buurvrouw gevaar loopt. Daarnaast ben ik de enige buurvrouw die hun zou kunnen horen ivm de ligging van hun appartement, woon ik alleen, en weet ik niet wat zo'n man kan doen als hij ontdekt dat ik bijvoorbeeld de politie heb gebeld. Komen soms ook hele vage types bij hen op bezoek 's avonds laat.

Zouden jullie melding maken bij de politie/andere instantie?
Bel steunpunt huiselijk geweld. Zij weten wat te doen en hoe er een melding kan worden gemaakt. Ja je wil hier een melding van maken, wie weet red jij het leven van die mevrouw.
Zeker melding maken, bij steunpunt huiselijk geweld inderdaad. Zij (of hij, je weet natuurlijk nooit wat er precies aan de hand is) gaat het waarschijnlijk zelf niet doen en jij bent de enige die het kan zien nu...
Je kunt je gezicht niet wegdraaien van mogelijk geweld. Melding maken is het minste wat je kan doen. I
Jee, moeilijk. Ik denk dat ik zelf aan zou bellen om met ze te praten. Als de man dan agressief reageert, kun je altijd nog naar de politie gaan.

Het vergt wel wat moed. Maar jaren geleden waren mijn vriend en ik allebei heel overspannen en zaten allebei ziek thuis. We hadden toen ook veel ruzie. Nooit iemand over gehoord. En eigenlijk hadden we hulp nodig, maar omdat we beiden geen contact hebben met familie, was er niemand om ons daarmee te helpen. En zelf waren we niet goed in staat om uit die ruzies te komen. Het was fijn geweest als er hulp van buitenaf was geweest want wij waren allebei tot niet veel anders in staat dan tegen elkaar schreeuwen. Toch waren we tegen anderen meestal vriendelijk en beleefd. Ik schaamde me dood voor ons gedrag en verwachtte elk moment een brief dat we eruit gezet zouden worden.

En toen kregen we een woningbrand. Waarschijnlijk door de chaos die ons leven was, we hadden een tv aan laten staan. Bovenverdieping afgefikt. We konden er niet meer wonen. Bij het verhuizen spraken wat buren ons aan en toen bleken ze er heel veel last van te hebben gehad. Dat dacht ik wel maar ik kon er niks aan doen. Ik was de weg helemaal kwijt. Maar toen dacht ik wel, hadden ze maar een instantie op ons afgestuurd om te kijken wat er mis ging. Dat lijkt wel op klikken maar wij waren er erg mee geholpen geweest. Het was niet leuk om zo weg te gaan uit die wijk.

Maar mijn vriend en ik zijn redelijk beschaafde mensen, al zou je dat toen niet gezegd hebben, we waren wel in staat tot een normaal gesprek. Dat zou je kunnen beginnen met: ik heb gemerkt dat jullie de laatste tijd veel ruzie hebben omdat het hier zo gehorig is. Ik vroeg me af of we hierover kunnen praten, ik kan er namelijk niet goed meer door slapen. Je kunt natuurlijk niet zelf voor maatschappelijk werker gaan spelen maar je zou ze wat telefoonnummers aan kunnen bieden waar ze hulp kunnen krijgen. Of gewoon afwachten wat ze zelf zeggen, misschien krijgen ze al hulp.

Ik zou er niet meteen vanuit gaan dat ze ook geweld tegen elkaar gebruiken. Dat deden wij ook niet maar zo zal het soms zeker geklonken hebben. Met spullen gooien deden we wel maar dan op de grond bv.

Anders zou je ook de politie kunnen bellen. Maar op deze manier weet je beter waar je aan toe bent. Je wil niet dat ze jou als de boeman gaan zien. Dan is eerlijkheid toch de beste manier, vind ik zelf. Het zou goed kunnen dat ze hulp nodig hebben dus als je die benadering aanhoudt, kunnen ze je alleen zorgzaamheid verwijten. Of bemoeienis, maar daar kom je dan wel achter.

Er zijn instanties die hulp kunnen bieden bij relatieproblemen en ook om te helpen bij problemen met buren. Die vind je op internet, bv de ggz. Maar burenbemiddeling is in elke regio weer anders dus die moet je googlen. Sterkte, ik was niet graag mijn eigen buur geweest toendertijd. Mijn vriend en ik zijn er wel uitgekomen samen en maken nu nooit meer herrie maar het duurde wel even voor de storm ging liggen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Maak alsjeblieft een melding!

Ken je die reclame van de rijksoverheid het houdt niet op, niet vanzelf?! Want zo is het wel.

Op de site www.vooreenveiligthuis.nl kun je informatie vinden wat je nu het beste kunt doen.
anoniem_204068 wijzigde dit bericht op 27-01-2015 17:11
Reden: typefout
% gewijzigd
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
Ik zou het wel melden bij de verhuurder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou ook ergens een melding maken. Of de politie bellen ofzo. Je kunt niet wegkijken en doen alsof er niks aan de hand is.
Dank voor jullie input . Ik heb toevallig net een buurvrouw (had al vaker met haar erover gehad dat ik wat last had van de buren) gesproken erover, die zei dat de onderburen al eens de politie hebben gebeld ivm geluidsoverlast e.d., maar dat de politie toen niet wilde langskomen of verder actie wilde ondernemen. Ga zo snel mogelijk contact leggen met Steunpunt Huiselijk Geweld.
Zelf ook zulke buren gehad, vaak ruzie en lawaai. Op een dag hoorde ik weer ruzie, hij sloeg, zij gilde en huilde (ja ik heb staan luisteren aan de muur). Meteen 112 gebeld. Hij opgepakt, tijdje daarna stond het huis te koop. Doe alsjeblieft wat, want zoals de campagne ook al zegt: het stopt niet vanzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven