Burengerucht, herrie, geluidsoverlast ?

23-08-2010 13:56 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Update:

Mijn ouders zijn laaiend. Mijn pa is over de zeik. zwaar verontwaardigd.

's Ochtends voordat ze überhaupt begonnen is de buurman al van te voren langs geweest om te vragen of het volume laag kon.

Mijn ouders hadden alle ramen én luchtroosters afgesloten, de boxen anders neergezet en de volume laag gehouden.

Schijnt dat de buurvrouw in de regen op de ramen en deuren heeft lopen bonzen, omdat ze toch wat geluid kon horen. Het regende toen.

Als ik mijn ouders zo hoor, kan ik hun zo opgeven voor Bonje met de buren.

Gaat nog lastig worden om dit in goede banen te leiden

Beste Viva dames en heren,

Graag wil ik jullie mening over het volgende. Vanwege de privacy van alle betrokkenen en eventuele herkenbaarheid heb ik voor deze vraag een andere nick genomen. Ook wil ik jullie vragen de OP niet te quoten, omdat ik deze later verder zal anonimiseren.

Mijn ouders hebben dit jaar nieuwe buren gekregen. De nieuwe buren hebben geklaagd over geluidsoverlast van de karaoke in de huiskamer van mijn ouders gisteren zondagmiddag, overdag!

Mijn ouders wonen vrijstaand en hun huis en tuin grenst aan drie buren. De nieuwe buren wonen naast mijn ouders in de straat.

Overigens wordt er binnen in de huiskamer gezongen.

Vorig jaar zomer heeft de overbuurvrouw geklaagd bij mijn ouders over geluidsoverlast van de karaoke. Ik heb toen met twee van de buren gesproken, de buren van de klacht waren op vakantie, en mijn ouders gevraagd of het wat zachter kan.

Ik heb toen ook tegen een van de buren gezegd dat ze bij geluidsoverlast mij mogen bellen, omdat er een taalbarriere is. Mijn ouders kunnen slecht Nederlands spreken en verstaan. Wat de vorige keer voor frustratie bij zowel de buurvrouw als mijn ouders zorgde. Dat was vorig jaar en van deze buren heb ik geen klachten meer gehad.

Nu zijn er begin dit jaar nieuwe buren gekomen naast mijn ouders en stond de nieuwe buurman op mijn voicemail met een klacht over de karaoke in de huiskamer van mijn ouders.

Mijn ouders krijgen twee of drie keer per maand in het weekend vrienden 's middags op bezoek en dan wordt er karaoke gezongen.

Zelf vind ik het wel vervelend dat mijn ouders kennelijk voor geluidsoverlast zorgen en wil ik wel bemiddelen, omdat "een goede buur is beter als een verre vriend" en vanwege de taalbarriere.

Mijn broer is echter van mening dat de nieuwe buren zeuren, omdat het zingen 1. niet elke dag gebeurt. 2. Het overdag in het weekend 's middags gebeurt tussen 13.00 - 17.00 u en niet 's ochtends vroeg of 's avonds laat of 's nachts. 3. De andere buren geen klachten hebben geuit.

Hoe zouden jullie hier in gaan staan? Ik moet zelf nog in gesprek gaan met mijn ouders en de buren en ik vraag mij af hoe jullie er over denken om me voor te bereiden.

Edit1:

Overigens vind ik zelf dat het niet netjes is om overlast te veroorzaken voor je omgeving.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt....doe dat ook een ander niet.

Rest mij dit diplomatiek op te lossen met mijn ouders en de buren.

Mochten jullie tips hierover en ervaring hiermee hebben, dan hoor ik deze graag.
Ik zou binnen die karaoke gaan doen; niet nodig om overlast te veroorzaken ook al is het overdag.
Is die karaoke in de tuin? Of hebben ze deuren of ramen open?

De kernvraag zou voor mij zijn: hoe goed of vals klinkt die karaoke? En hoe hard?

4 uur lang amateuristisch vals gekrakeel uit de tuin naast me, een paar keer per maand, ai daar zou ik ook niet blij van worden.

Mijn eigen buurvrouw is lid van een koor en eens in de zoveel tijd repeteren ze bij haar thuis. Maar dat klinkt best mooi, dus daar heb ik geen last van.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik zou denk ik gewoon even open met de buren gaan praten.... hun verhaal aanhoren en even vertellen hoe het zit... dat het niet elke dag gebeurd enzo...

en vragen wat de overlast precies is; het volume of de karaoke zelf.... probeer iig tot een vriendelijke oplossing te komen...

na het gesprek met de buren zou ik tegen hun zeggen dat je met je ouders gaat praten en dan hopen dat ze bij de volgende editie er minder last van hebben....

Je kunt ook meer hebben van mensen die je mag dus ik denk dat je moet proberen een vriendelijke band op te bouwen met de nieuwe buren
Dank je wel voor je reactie Malu.

Dat was ik nog vergeten te melden in de OP. De karaoke gebeurt binnen.
Hoe hard hebben ze de muziek dan staan?

Heb je dat zelf al een gehoord, maw is het echt geluidsoverlast, of zijn de buren gewoon zeikerds?
Dus 2 a 3 x per maand staan jouw ouders met vrienden karaoke te zingen in de tuin?
Oke, als het binnen is, moet het gewoon kunnen vind ik.
Tja, van 2 tot 3 zondagen per maand karaoke vanuit de tuin van de buren lijkt mij ook echt storend. Die buren willen misschien zelf ook wel eens visite ontvangen op zondag en dan in hun tuin zitten.

Enne mensen die karaoke doen zingen meestal behoorlijk vals, dus je kan je er niet echt overheen zetten en het als een achtergrondmuziekje beschouwen.

Waarom doen ze die karaoke eigenlijk buiten? Je snapt toch zelf ook wel dat het niet prettig is voor de buren bijna elke week.

En nu er over geklaagd is kan je er toch rekening mee houden dat de buren het niet fijn vinden? Ze hebben nu vaak genoeg gekaraoked toch?
quote:Miss Moneypenny schreef op 23 augustus 2010 @ 14:02:

Hoe hard hebben ze de muziek dan staan?

Heb je dat zelf al een gehoord, maw is het echt geluidsoverlast, of zijn de buren gewoon zeikerds?

De vorige keer heb ik mijn ouders al gevraagd om rekening te houden met de buren.

Moeilijk te zeggen, omdat ik er niet bij was.

Ik ben van plan om de andere twee buren eens te polsen om dat na te gaan.
quote:diedietje schreef op 23 augustus 2010 @ 14:03:

Dus 2 a 3 x per maand staan jouw ouders met vrienden karaoke te zingen in de tuin?Nee, binnen in de huiskamer.
O het is dus binnen. heb je zelf wel eens buiten het huis gestaan hoe hard je het dan hoort? misschien staat het te hard of zetten ze alles open.

Bij een vriendin van mij word er ook vaak Singstar gedaan, maar dat hoor je echt niet buiten!
Als er al meerdere buren over geklaagd hebben, dan hebben ze waarschijnlijk een punt vwb de geluidsoverlast. Leuk dat jouw broer vindt dat ze zeuren maar da's makkelijk praten als je er zelf niet naast woont. Ik denk inderdaad dat je ook even de andere twee buren eens moet polsen.

Ik zou me er zelf ook vreselijk aan ergeren trouwens; aantal keer per maand vier uur lang keihard - al dan niet vals - gezang. Lekker in de tuin zitten kan je dan dus wel vergeten. Kunnen ze niet met hun karaokemachine naar hun vrienden gaan?
quote:Troeta schreef op 23 augustus 2010 @ 14:08:

O het is dus binnen. heb je zelf wel eens buiten het huis gestaan hoe hard je het dan hoort? misschien staat het te hard of zetten ze alles open.

Bij een vriendin van mij word er ook vaak Singstar gedaan, maar dat hoor je echt niet buiten!Nee, ik zorg dat ik niet in de buurt ben als mijn ouders en bezoek gaan karaoken.
Lieve help, zou daar als buren ook echt niet van gediend zijn!

Het is namelijk wel heel erg vaak en als je lekker weekend hebt en je buren voor de zoveelste keer Paradise by the dashboardlight hoort inzetten...

Ga met de buren praten over de precieze geluidsoverlast (volume of duur), lijkt mij de beste oplossing om erachter te komen wat eraan te kunnen veranderen.
This is not kosher!
quote:Stromboli schreef op 23 augustus 2010 @ 14:10:

Als er al meerdere buren over geklaagd hebben, dan hebben ze waarschijnlijk een punt vwb de geluidsoverlast. Leuk dat jouw broer vindt dat ze zeuren maar da's makkelijk praten als je er zelf niet naast woont. Ik denk inderdaad dat je ook even de andere twee buren eens moet polsen.

Ik zou me er zelf ook vreselijk aan ergeren trouwens; aantal keer per maand vier uur lang keihard - al dan niet vals - gezang. Lekker in de tuin zitten kan je dan dus wel vergeten. Kunnen ze niet met hun karaokemachine naar hun vrienden gaan?

Dan hebben de buren van die vrienden er toch last van?

Of om en om?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Het was schitterend weer dit weekend. Zou het kunnen dat er iets open stond? Raam? Tuindeur?

Het is namelijk vast echt irritant als je buren aan karaoke doen... Ook als het maar 1x per maand is.
Twee á drie keer per maand 4 uur lang karaoke? Daar zou ik ook best wel gek van worden. Wel geinig dat je ouders dit doen, maar ik kan me je buren wel voorstellen. Dat het overdag gebeurt betekent nog niet dat je dan maar geluidsoverlast mag veroorzaken natuurlijk. Die mensen willen ook gewoon visite kunnen ontvangen, ontspannen op de bank of in de tuin zitten.

Ik zou inderdaad aan de buren vragen of het volume een probleem is of de karaoke zelf.

Maar nog beter: nodig de buren uit om mee te zingen of maak je ouders lid van een brigdeclub .
2 a 3 keer per maand is bijna iedere zondag, en als de ramen openstaan of deuren dan kan ik me heel goed voorstellen dat dit als overlast wordt ervaren.

Vooral als het een beetje vals is

Dus denk dat jou ouders de volumeknop iets lager moeten zetten.

Of nodig de buren eens uit voor een karaokemiddag.
Ik vind 2 à 3 keer per maand best veel. Stel dat je zelf visite hebt of je wilt in de tuin zitten. Over 1 keer per jaar zou ik als buur niet moeilijk doen, maar 2 à 3 keer per maand, nee, dat zou mij teveel zijn.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik zou inderdaad in gesprek gaan met de buren en afspraken maken over volume en de duur van het gezang. Wat vinden ze wel redelijk en waarmee kunnen ze leven?
Ik zou daar ook niet heel blij van worden als er 2 a 3 weekenddagen in de maand herrie wordt gemaakt, want de meeste thuis-karaoke zangers zingen zo vals als een jankende kat.

Kunnen ze hun hobby niet beter ergens anders voortzetten?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Stromboli schreef op 23 augustus 2010 @ 14:10:

Ja, er wordt ook elders bij vrienden en/of familie gekaraoked.

Ik bedenk me net dat ze ook karaoken met dezelfde volume bij mijn tante in een rijtjeshuis in een drukke volkswijk met ook een flat er tegenover en dat ik nooit van mijn tante heb gehoord dat zij klachten heeft gehad van haar buren.

In de straat van mijn ouders staan maar 8 huizen.
Eerlijk gezegd lijkt het me bloedirritant als mijn buren of wie dan ook die ik binnen in huis kan horen, elke zondag aan karaoke zouden doen. Of zichzelf leren trompet spelen of oefenen voor Idols. Kortom: alles dat lawaai maakt.

Karaoke op zichzelf vind ik ook een activiteit die je niet thuis moet doen waar andere mensen er per definitie last van hebben. Want hoe dan ook is het vermoedelijk vals, of in een genre wat je verder weinig hoort (Aziatische popmuziek, Balkan volksmuziek, onverstaanbaar Engels)

Daarnaast zeg je 2-3 keer per maand dus dat is vrijwel elke week. Gesteld dat de buren nog werkend zijn en dus alleen het weekend vrij hebben zoals de meeste mensen, dan zijn ze dus vrijwel elke week de klos.

Misschien is het een oplossing als je ouders en hun vrienden elke keer bij een ander gaan zitten en dus maar eens per drie maanden ofzo bij hunzelf thuis los gaan?
PS in een volkswijk draaien vaak bewoners keihard muziek en vinden ze denk ik karaoke een minder groot probleem dan in een wijk met vrijstaande woningen. Je kan het niet vergelijken met bij je tante.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven