Buurman schreeuwt vaak tegen z’n kinderen...

11-02-2019 07:29 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Hier een topic voor advies wat te doen.
Wij hebben sinds een klein jaartje een nieuwe buurman, met twee jongens onder de tien jaar. Moeder is niet in beeld, dus deze man woont hier nieuw in het dorp met Zn kinderen.
De opa’s en oma’s van de jongens komen geregeld langs om op te passen, te helpen in het huishouden en hem te ondersteunen. Verder is het een leuke gast en gezellige kinderen om zo een babbeltje mee te maken.

Maar.... het is zo dat ik zo 3/4 keer per week ‘s ochtends als ik wakker word hem hoor schreeuwen tegen zijn kinderen. Van ‘eruit!!’, tot ‘doe normaal’, ‘stop met dat gejankt’, en andere dingen (soms hoor ik ook niet helemaal goed wat hij zegt). Vind dat zo zielig voor die jongens.

Nu twijfel ik of ik dit moet melden op een veilig thuis, of een keer langs moet gaan bij hun school om mijn zorgen te bespreken. De sociale controle is er wel in dat huis omdat ik regelmatig opa en oma zie, maar heb het idee dat deze man het allemaal niet aankan en uit frustratie begint te schreeuwen. Soms hoor ik een van de jongens ook heel hard huilen na zo’n schreeuwbui.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik weet dat ik iets moet doen, maar weet niet zo goed welke stappen.

Bedankt.
https://www.veiligthuisbno.nl/veelgestelde-vragen/

Mag ik anoniem een melding doen over iemand anders?

Iedereen mag anoniem contact met ons opnemen. Als je alleen belt voor advies hoef je niet te zeggen wie jij bent. Als je een melding doet willen we wel weten wie je bent. Indien nodig kunnen we afspreken dat we niet tegen het gezin waar het over gaat vertellen wie jij bent. We bespreken dan wel met jou wat dat voor het gezin betekent. Het is immers voor het gezin erg vervelend als wij niet kunnen vertellen wie zich zorgen over hen maakt.
Argos heeft er ook eens een uitzending over gehad meen ik me te herinneren, werd je niet blij van. Waarheidsvinding was niet hun sterkste punt is me bijgebleven.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-02-2019 12:17
Ik weet niet in welke regio je woont, maar in o.a. midden Nederland lopen diverse justitiele en overheidsonderzoeken naar Veilig Thuis omdat die ten onrechte kinderen uit huis plaatsen, gezinnen van mishandeling beschuldigen en zelfs aansprakelijk zijn gesteld voor de zelfmoord van verschillende jongeren.

Weet dus goed wat je potentieel bij je buurman op zijn dak stuurt. Er wordt hier in dit topic over Veilig Thuis geschreven alsof het een soort consultatiebureau is waar je even naar toe belt voor een vrijblijvend adviesje, maar dat is het zeker niet. Ook de Nationale Ombudsman komt om in de klachten over Veilig Thuis, bijvoorbeeld, die bovendien in de meeste gevallen na onderzoek gegrond blijken.
Precies hele drama verhalen over valse meldingen. Ouders die hun werk niet kunnen mogen uitvoeren. Hele gezin door de mangel gehaald. Kinderen die hier dus onder lijden.
Alle reacties Link kopieren
Jwow schreef:
11-02-2019 12:40
Ik werd door een alleenstaande moeder opgevoed. Die schreeuwde ook regelmatig. Moet zeggen dat ik dat was gewend en zolang dat schreeuwen niet gepaard gaat met slaan of wat dan ook zou ik me er buiten houden. Het zou mij als kind meer getraumatiseerd hebben als buren eea instantie hadden ingeschakeld en ik vervolgens de enige ouder die ik had eventueel moest gaan missen alleen maar omdat ze zo nu en dan schreeuwt. Sorry maar ik vind het een overdreven reactie.

Denk er ook aan of die kinderen straks beter af zijn zonder eventueel hun vader. Jij hebt straks je gezin nog terwijl zij maar met de gebakken peren zitten. Vraag liever of je hem kunt helpen inderdaad.

En die geemancipeerde ouders van tegenwoordig met alles is slecht voor een kind, kijk naar het resultaat dat er tegenwoordig staat. Respectloze koters die je zelf ook al niet meer aankan.
Jij hebt het ook al over direct uit huis plaatsen. Dat is helemaal niet aan de orde. En ik vind het echt te ziek voor worden om te gaan praten over wat een groter trauma is. Je wil graag een kind zonder trauma's.

Het is wetenschappelijk onderzocht wat continu schreeuwen doet met een kind. En dat is niet al te best.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 12:40
Overheidsonderzoeken en de Ombudsman noem ik nou niet bepaald 'ergens op internet'.

Waarom zou TO ergens anders terecht moeten? Goed, ze maakt zich zorgen. Uit niets blijkt dat ze daadwerkelijk met de buurtjes praat en precies weet wat er speelt. Het zijn dus 'onderbuikzorgen' en door naar de school (?) of VT te gaan kan ze meer kapot maken dan nodig is.

Het is me wat: VT bellen terwijl je niet eens echt weet wat er speelt.

De sociale cohesie van vroeger was zo gek nog niet.

En dat zegt iemand op internet...en jij neemt het aan en gaat paniekvoetbal spelen zonder het zelfs maar echeckt te hebben. En al was het zo, dan nog is dit de aangewezen instantie en halen ze echt niet gelijk je kind uit huis.

Ze hoort door de muren heen zorgwekkende dingen. Dat zijn geen onderbuikgevoelens maar geschreeuw wat ze hoort.

Hoezo, het is me wat? Het is me wat dat je de daartoe aangewezen instantie belt voor advies als je het zelf even niet weet. o_o
Ik denk wel dat het goed zou zijn als er een laagdrempeligere instantie zou zijn die je op zo’n situatie kan attenderen. Zoals het consultatiebureau of wijkteam. Misschien kan dat ook wel.

Mensen sluiten blijkbaar gelijk hun oren, deuren en ramen als het woord “veilig thuis” valt en gaan dan doen alsof schreeuwen heel normaal is. Alles om veilig thuis buiten de deur te houden. Dat lijkt me geen wenselijke situatie.
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 13:04
22.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 12:34
Omdat iemand op internet dat zegt? Jemig.

Er staat op de site dat je kan bellen voor een vrijblijvend advies als je je zorgen maakt. Lijkt me heel erg raar dat je dat niet doet en dus niks doet (want weet jij waar je anders terecht kan?), omdat je ergens op internet leest dat die organisatie niet goed functioneert.
Google anders gewoon maar, er is veel over in de media verschenen het afgelopen jaar. Verschillende gemeentes en de tweede kamer doen er ook onderzoek naar.

Plekken waar je ook terecht kan: het door mij al genoemde consultatiebureau of Centrum Jeugd en Gezin, of gewoon het wijkteam van je gemeente. Dat zijn de eerste aanspreekpunten als je simpelweg een advies wil. Veilig Thuis is wat vroeger het meldpunt kindermishandeling was en daar moet je dus zijn als je kindermishandeling wil melden. De meest gehoorde klacht over Veilig Thuis is dat "vrijwillig" en "vrijblijvend" niet bij hen bestaat.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 13:00
En dat zegt iemand op internet...en jij neemt het aan en gaat paniekvoetbal spelen zonder het zelfs maar echeckt te hebben.

Ze hoort door de muren heen zorgwekkende dingen. Dat zijn geen onderbuikgevoelens maar geschreeuw.

Hoezo, het is me wat? Het is me wat dat je de daartoe aangewezen instantie belt voor advies als je het zelf even niet weet. o_o
Veilig Thuis is helemaal niet de daartoe aangewezen instantie. Centrum Jeugd en Gezin of Sociaal Wijkteam zijn de voorliggende instanties.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
11-02-2019 11:07
Maar daarom is bellen toch geen beschuldiging? Ik snap dat je niet voor alles belt, maar in sommige gevallen bel je omdat je het zelf niet goed kunt inschatten.

Als je een mager en schurftig paard ergens ziet staan, dan mag je gewoon de dierenbescherming bellen. Misschien is dat beest gewoon ziek en krijgt het uitstekende behandeling - ik weet niks van paarden - maar je mag gewoon bellen, stel dat er wel iets aan de hand is, dan is het goed dat de eigenaar aangesproken wordt en leed voorkomen wordt. Is er niets aan de hand, ook prima, dan zal de eigenaar ook blij zijn dat er goed wordt opgelet.

Als je midden in de nacht glasgerinkel hoort in de achtertuin van de buren en je ziet dat de achterruit stuk is, dan mag je gewoon de politie bellen. Misschien kwam de buurjongen gewoon dronken thuis en gooide zijn fiets door de ruit, maar tel dat er wel iets aan de hand is, dan worden de inbrekers op heterdaad opgepakt. Is er niets aan de hand, ook prima, dan zijn de buren blij dat er goed wordt opgelet.

Maar zodra het over kinderen gaat, dan mag je ineens niet bellen,omdat een melding bij 'Veilig Thuis' meteen een beschuldiging zou zijn? Dat lijkt me onzin. Ik snap best dat het voor ouders even slikken is, en dat 'we zijn blij dat er zo goed wordt opgelet' niet hun eerste reactie zal zijn, maar ik mag toch hopen dat ze dat na enig rustig nadenken wel inzien. Is er niets aan de hand, dan krijgen ze dat door een professional bevestigd. Kunnen ze wel wat hulp gebruiken, dan krijgen ze die tenminste, en voorkom je hopelijk dat er dingen verder mislopen.
Je vergelijking klopt niet. Je uithongerde paard is wat anders dan je stem verheffen. Deze kinderen zien er niet uitgehongerd uit sterker nog to meldt dat ze Zeker weet dat ze NIET verwaarloosd worden of geslagen. Ik vind het persoonlijk wel heftig en dus een beschuldiging/verdenking als mij buren hierom zouden bellen. Ik denk niet dat je zo'n telefoontje te licht moet opnemen.
Sjulia schreef:
11-02-2019 12:54
Het is wetenschappelijk onderzocht wat continu schreeuwen doet met een kind. En dat is niet al te best.
Dat zal wel, maar dat is dan nog niet iets waar tegen opgetreden wordt. Van gewelddadige videospelletjes is ook bewezen dat dat niet goed is voor een kind. Maar daar bel je als buitenstaander Veilig Thuis ook niet voor.

Of misschien doen mensen dat ook wel.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-02-2019 12:17
Ik weet niet in welke regio je woont, maar in o.a. midden Nederland lopen diverse justitiele en overheidsonderzoeken naar Veilig Thuis omdat die ten onrechte kinderen uit huis plaatsen, gezinnen van mishandeling beschuldigen en zelfs aansprakelijk zijn gesteld voor de zelfmoord van verschillende jongeren.

Weet dus goed wat je potentieel bij je buurman op zijn dak stuurt. Er wordt hier in dit topic over Veilig Thuis geschreven alsof het een soort consultatiebureau is waar je even naar toe belt voor een vrijblijvend adviesje, maar dat is het zeker niet. Ook de Nationale Ombudsman komt om in de klachten over Veilig Thuis, bijvoorbeeld, die bovendien in de meeste gevallen na onderzoek gegrond blijken.
Als je alleen advies wilt, dan kan dat zonder de instantie meteen een aantekening te laten maken. Ik heb afgelopen jaar gebeld om advies, vanwege kindermisbruik in een bepaald gezin (zaak van twintig jaar daarvoor die tevoorschijn kwam) en wat / of ik iets met het desbetreffende kleinkind kon (die nu bij vaak bij de misbruikende grootouder is). Geen namen gegeven of iets, alleen het advies aangenomen.
Kindermisbruik vind ik een legitieme reden om VT in te schakelen. Schreeuwen niet zo en al helemaal niet als het drie keer per week in de ochtend plaatsvindt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
11-02-2019 13:16
Dat zal wel, maar dat is dan nog niet iets waar tegen opgetreden wordt. Van gewelddadige videospelletjes is ook bewezen dat dat niet goed is voor een kind. Maar daar bel je als buitenstaander Veilig Thuis ook niet voor.

Of misschien doen mensen dat ook wel.
Schreeuwen en uitschelden valt onder mishandeling. Videospelletjes niet. Wel in combinatie met verwaarlozing.
Ouders die schreeuwen en schelden tegen hun tienerkinderen hebben een zeer negatief effect op hun gedragsontwikkeling. Het negatieve effect blijkt zelfs vergelijkbaar met het effect dat fysiek geweld heeft. Dat meldt Scientias.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die door hun ouders worden beledigd en met harde woorden worden gecorrigeerd meer symptomen van depressie vertonen dan kinderen bij wie dat niet gebeurt. Ook de kans dat de kinderen asociaal en agressief gedrag vertonen is groter. Daarmee is het effect van verbaal geweld op de ontwikkeling van kinderen vergelijkbaar met de invloed die lichamelijk straffen heeft.

Schreeuwen en schelden heeft een negatief effect ongeacht de band die ouders en kinderen met elkaar hebben. Ook wanneer ouders en kinderen een goede band hebben en de kinderen in liefde worden opgevoed, beïnvloedt een heftige woordenwisseling kinderen negatief. “Zelfs als je je kind altijd steunt en slechts één keer de controle verliest, is dat slecht,” stelt onderzoeker Ming- Te Wang van de University of Pittsburgh.
Alle reacties Link kopieren
Schreeuwen of roepen?
En hoe gehorig is het huis?
Als ik die van mij in de ochtend niet om de 5 minuten luid en duidelijk laat weten wat de bedoeling is zouden ze nu ongeschoolde analfabeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-02-2019 13:02
Veilig Thuis is helemaal niet de daartoe aangewezen instantie. Centrum Jeugd en Gezin of Sociaal Wijkteam zijn de voorliggende instanties.

Ah, nou kijk aan! Dat is nog eens nuttige informatie. Waarom zegt niemand anders dat die zo tegen veilig thuis bellen is?

TO, je kan dus ook centrum jeugd en gezin bellen of het wijkteam!
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
11-02-2019 12:54
Jij hebt het ook al over direct uit huis plaatsen. Dat is helemaal niet aan de orde. En ik vind het echt te ziek voor worden om te gaan praten over wat een groter trauma is. Je wil graag een kind zonder trauma's.

Het is wetenschappelijk onderzocht wat continu schreeuwen doet met een kind. En dat is niet al te best.
Nou ik maak het prima! Je weet niet wat voor een sneeuwbaleffect.

Als jij zn kinderen persoonlijk niet wil gaan verzorgen ga dan ook geen drama maken om 3/4x per week schreeuwen. Sorry hoor maar mensen moeten zich eens met hun eigen zaken gaan bemoeien. Iedereen heeft gelukkig zijn eigen manier van opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 13:47
Ah, nou kijk aan! Dat is nog eens nuttige informatie. Waarom zegt niemand anders dat die zo tegen veilig thuis bellen is?

TO, je kan dus ook centrum jeugd en gezin bellen of het wijkteam!

He wat?
Alle reacties Link kopieren
Jwow schreef:
11-02-2019 13:48
Nou ik maak het prima! Je weet niet wat voor een sneeuwbaleffect.

Als jij zn kinderen persoonlijk niet wil gaan verzorgen ga dan ook geen drama maken om 3/4x per week schreeuwen. Sorry hoor maar mensen moeten zich eens met hun eigen zaken gaan bemoeien. Iedereen heeft gelukkig zijn eigen manier van opvoeden.
Jij keurt het stelselmatig uitschelden en toeschreeuwen naar kinderen goed. En noemt het een manier van opvoeden. Ik weet niet of jij het wel zo ‘prima maakt.’
Alle reacties Link kopieren
Ook voor bellen met het CJG of wijkteam is het goed jezelf af te vragen wat je er eigenlijk mee wil bereiken. Dat is mij niet duidelijk, wat TO eigenlijk van bellen met een instantie verwacht.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar gaat het de rest van de dag wèl goed!

Kinderen moeten vanalles. Ook vervelende dingen: kamer opruimen, huiswerk maken, tv uitzetten, naar bed ... en als ze ergens geen zin in hebben, kan dat tot drama's leiden. Elke keer weer. Als je niet oplet. Aangezien TO alleen 's ochtends problemen hoort, kan het best zijn dat er een vervelende ochtend-traditie is ontstaan.

Ik heb dat hier ook een tijdje gehad. Of je nou rustig blijft, stampvoet of beloont met pain au chocolat bij het ontbijt, sommige kinderen vertikken het gewoonweg om hun nest uit te komen. Roep je van onderaan de trap, dan negeren ze je. Loop je voor de tigste keer de trap op, doen ze net of het de eerste keer is. Wacht je naast hun bed tot ze eruit zijn, kruipen ze er weer in zodra je de kamer verlaat. Neem je hun dekbed in beslag, draaien ze zich doodleuk nog eens lekker om. Dat is natuurlijk geen excuus is om te schelden, maar dat je daar gefrustreerd door raakt, lijkt me logisch. Zéker als het keer op keer zo gaat. Ze kunnen je echt tot wanhoop drijven.

Uiteindelijk springt je kind tien minuten voor vertrek uit bed, schiet fluitend in zijn kleren, spoelt een boterham weg met een beker melk èn verbetert het snelheidsrecord-tandenpoetsen. Terwijl je als ouder, zuchtend en tegen je principes in, toch maar snel die zo belangrijke lunch smeert en de gymspullen klaar zet.

Waarop je kind weer eens triomfantelijk naar school vertrekt. Keurig op tijd. 'Missie uitslapen' geslaagd!

Dit soort patronen moet je doorbreken, maar het heeft soms even nodig voor je het zelf ziet. Of voor je uitvindt wat bij jou wel werkt.

Ik zou die buurman om te beginnen gewoon eens vragen hoe het gaat en vertellen dat je ze 's ochtends hoort. Aangezien ze meestal blijkbaar wel normaal met elkaar omgaan, lijkt de kans me groot dat hij (en zijn kinderen?) door zo'n opmerking nèt het zetje krijgen om dit vervelende patroon te doorbreken.

(hier gaat het overigens goed sinds ik mijn uitslaper nog maar één keer wakker maak - met de mededeling dat ik zelf weer terug in bed kruip en dat hij me maar moet wekken als hij zover is)
Nitflex schreef:
11-02-2019 07:58
Het is niet dat schreeuwen normaal is, maar meer dat niet schreeuwen ook niet perse normaal is. Elk gezin is anders en in veel huishoudens heeft men een grover taalgebruik. Als je dat niet gewend bent komt dat bij jou natuurlijk harder binnen dan bij degene wiens omgeving altijd al zo praat.
Waar baseer je dat op? Ik ken echt helemaal geen schreeuwende en roepende mensen.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
11-02-2019 14:15
Waar baseer je dat op? Ik ken echt helemaal geen schreeuwende en roepende mensen.
Ik vind dat lastig om te geloven.
Alle reacties Link kopieren
Oké, de algehele trend in dit topic is blijkbaar dat 3-4 keer per week schreeuwen tegen je kinderen en ze daarbij soms uitschelden met kanker en klootzak, heel normaal en acceptabel is.
Dat is blijkbaar vergelijkbaar met tegen een puber roepen “nu je bed uitkomen”.

En alle instanties heb je niks aan, je moet zelf eerst een keukentafelgesprek voeren met je buurman om met al je kennis en kunde (?) te beoordelen of je die corrupte instanties op ‘iemands dak’ wil sturen om zijn kinderen af te pakken. Bij misbruik mag dat wel volgens Toosje, bij schreeuwen niet. Dat is de richtlijn.

Het is duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 14:17
Ik vind dat lastig om te geloven.

Dat zegt echt meer over jouw omgeving. Ik ken ze ook echt niet en wij schreeuwen zelf ook niet m, maar dat vond je ook al zo moeilijk te geloven.

Eigenlijk heel triest dat dit voor jou blijkbaar zo normaal is geworden :-(
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 14:18
Oké, de algehele trend in dit topic is blijkbaar dat 3-4 keer per week schreeuwen tegen je kinderen en ze daarbij soms uitschelden met kanker en klootzak, heel normaal en acceptabel is.
Dat is blijkbaar vergelijkbaar met tegen een puber roepen “nu je bed uitkomen”.

En alle instanties heb je niks aan, je moet zelf eerst een keukentafelgesprek voeren met je buurman om met al je kennis en kunde (?) te beoordelen of je die corrupte instanties op ‘iemands dak’ wil sturen om zijn kinderen af te pakken. Bij misbruik mag dat wel volgens Toosje, bij schreeuwen niet. Dat is de richtlijn.

Het is duidelijk.
Ik lees veel meer nuance.
Je loopt onterecht te schreeuwen.
rome12 schreef:
11-02-2019 14:17
Ik vind dat lastig om te geloven.
Waarom ? Omdat jij ergens woont waar dat normaal is? mijn god wat ben ik blij dat ik woon waar ik woon.
Ik begrijp ook dat sommige mensen hier "roepen' in de supermarkt van volwassen normaal vinden, ai, dat gebeurt hier ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven