Buurman schreeuwt vaak tegen z’n kinderen...

11-02-2019 07:29 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Hier een topic voor advies wat te doen.
Wij hebben sinds een klein jaartje een nieuwe buurman, met twee jongens onder de tien jaar. Moeder is niet in beeld, dus deze man woont hier nieuw in het dorp met Zn kinderen.
De opa’s en oma’s van de jongens komen geregeld langs om op te passen, te helpen in het huishouden en hem te ondersteunen. Verder is het een leuke gast en gezellige kinderen om zo een babbeltje mee te maken.

Maar.... het is zo dat ik zo 3/4 keer per week ‘s ochtends als ik wakker word hem hoor schreeuwen tegen zijn kinderen. Van ‘eruit!!’, tot ‘doe normaal’, ‘stop met dat gejankt’, en andere dingen (soms hoor ik ook niet helemaal goed wat hij zegt). Vind dat zo zielig voor die jongens.

Nu twijfel ik of ik dit moet melden op een veilig thuis, of een keer langs moet gaan bij hun school om mijn zorgen te bespreken. De sociale controle is er wel in dat huis omdat ik regelmatig opa en oma zie, maar heb het idee dat deze man het allemaal niet aankan en uit frustratie begint te schreeuwen. Soms hoor ik een van de jongens ook heel hard huilen na zo’n schreeuwbui.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik weet dat ik iets moet doen, maar weet niet zo goed welke stappen.

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
11-02-2019 09:10
Maar dat hadden opa en oma toch ook zelf kunnen bedenken zonder instantie, op dat moment dat ze wisten dat het niet lekker loopt?
Ik gok dat ze bij opa en oma zijn. Want ik hoor de kinderen veel praten over ze. Ik denk dat ze dat zelf ook hadden kunnen bedenken ja, maar misschien was die man niet iemand die zelf gauw om hulp vroeg. Ik weet dat hij nu therapie krijgt. Dus er zijn vast redenen waarom hij zijn kinderen zo behandelde. De kinderen zitten nu in een rustige situatie, zonder geschreeuw. Elke dag huilen en bang zijn zit er niet meer bij voor ze. Hij komt ook ontspannen over nu, heel verschil met eerst. Ik heb weleens gedacht dat hij misschien dronk, dus dat zou kunnen. Geen idee. Wat ik wel wist is dat er dagelijks geschreeuwd werd, kinderen huilde en bang waren. Verder was er geen hulp en hij maakte ook geen contact met buurtbewoners. Mijn melding en die van de buren heeft ze goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
11-02-2019 09:02
Mensen zijn bang dat kinderen direct uit huis worden gehaald en dat een strenge hulpverlener gaat vertellen hoe het allemaal moet. Maar wat ik hier heb gezien en gehoord is er hulp gekomen voor het hele gezin. In het weekend zijn de kinderen bij oma en opa denk ik. Hij heeft dan rust. Het heeft enorm geholpen bij dit gezin. Iemand benoemde dat meneer misschien wel in rouw zat over overleden vrouw oid. Dan kan hij daar therapie voor krijgen. Misschien heeft hij niet eens door wat schreeuwen voor invloed kan hebben op de geestelijke gezondheid.
Ja, voor de buurman van to kan hulp gewenst zijn.

Het hoeft niet op de agressieve opgelegde manier dmv een melding bij veilig thuis /jeugdzorg . Tenzij er acuut gevaar is . Veilig thuis en jeugdzorg zijn er niet in eerste instantie om kinderen uit huis te halen. Alleen (enhopelijk op tijd) als het echt escaleert.

Om dat te voorkomen kan er op vrijwillige basis hulp worden geboden , bijv via ggd , maatschappelijk werk of Humanitas . Veilig thuis heeft alle adressen en samenwerking met instanties voor hulp. Het is daarom geen gek idee om daar advies te vragen.

Misschien heeft de man behoefte aan een home start buddy of iemand om zijn zorgen mee te delen . Alleenstaand ouder kan echt wel zwaar zijn. Niet te vergelijken met een gezin met 2 ouders, die de opvoeding samen dragen en delen .

Iemand die meekijkt en meedenkt kan daarom steunend zijn.
anoniem_376963 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 09:20
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-02-2019 09:12
Dit is toch totaal niet te vergelijken?
Dat klopt dat is niet iets vergelijkbaars. Maar er zijn ook mensen die om die reden melden.

Er wordt veel te snel gemeld. Zonder te beseffen wat voor impact het heeft.
To ben je bang van de buurman dat je gewoon niet durft aan te bellen?
rome12 schreef:
11-02-2019 09:14
Je hebt geen kinderen maar wilt wel een melding maken omdat jij er enorm van schrikt en dit zelf nooit hebt ervaren?

Wat als nou iedereen anders is daarin. Je gaat ze beoordelen op je eigen ervaring. Eenmaal zo'n melding komen ze in een systeem. En de vraag is of hij daar mee geholpen is. Ik denk het niet. Tenzij je echt weet dat er iets speelt kan je zo'n melding maken. Maar om schreeuwen vind ik onredelijk. De meeste ouders schreeuwen/ verheffen hun stem eruit! Betekend niet dat je hulp nodig hebt van veilig thuis.
Alweer zo'n aparte reactie. Nee, de meeste ouders schreeuwen gelukkig niet structureel tegen hun kinderen. Het is ook niet "normaal" of iets wat er bij hoort.

Je kind een klootzak noemen is gewoon niet oké.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
11-02-2019 07:46
Dat er hier bij zijn die schreeuwen als het hoort bij de opvoeding afdoen vind ik niet normaal. Zeker als er regelmatig geschreeuwd wordt kan dit heel schadelijk zijn voor een kind.

To, ik zou informatie inwinnen bij veilig thuis. Dus niet meteen een melding doen maar informeren wat je wel kan doen. Ik vind het lief dat je je om deze kinderen bekommerd.

Nou inderdaad! Ik ben verbaasd over de reacties hier.

Ik heb 1 x in hun leven tegen mijn kinderen geschreeuwd en dat was omdat ik er zelf helemaal doorheen zat.

Als ik dat elke dag zou hebben dan hoop ik dat er iemand hulp inschakelt voor mij en mijn kids.
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 09:14
Nogmaals, ik vraag hier om advies om hun alle drie het beste te helpen. Ik heb nergens gezegd “mijn buurman schreeuwt tegen zijn kinderen en ik stuur een instantie op zijn dak”
Chill, ik wil het beste doen omdat ik mij zorgen maak.
bel gewoon VT en overleg even, dat kan zonder te vertellen over welk gezin het gaat
En ik ben het met een aantal posters eens dat het verschil opmerkelijk is. Als een alleenstaande moeder hier zou bekennen dat ze haar kinderen zou uitschelden en meerdere keren per week tegen ze zou schreeuwen, zou ze hier volledig afgebrand worden. Maar nu het om een alleenstaande vader gaat is er ineens best wel veel begrip.

Ik snap beide kanten, maar ik vind het verschil heel opmerkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-02-2019 09:22
Alweer zo'n aparte reactie. Nee, de meeste ouders schreeuwen gelukkig niet structureel tegen hun kinderen. Het is ook niet "normaal" of iets wat er bij hoort.

Je kind een klootzak noemen is gewoon niet oké.
Je kind een klootzak noemen is heel wat anders dan Eruit nu!

Of je stem verheffen opschieten etc. Dat noem geen aparte reactie maar iets wat redelijk veel voorkomend is. Ik heb to niet horen zeggen dat ze hoort dat hij zn kinderen klootzakken noemt. Ze hoort dat hij zijn stem verheft en dingen als eruit. Ik vind het een aparte reactie dat jij denkt hier een melding van te maken. Die man krijgt het hiermee nog moeilijker.
rome12 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 09:28
0.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens koffie gedronken met de buurman, even echt kennis gemaakt met hem en de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 09:14
Je hebt geen kinderen maar wilt wel een melding maken omdat jij er enorm van schrikt en dit zelf nooit hebt ervaren?

Wat als nou iedereen anders is daarin. Je gaat ze beoordelen op je eigen ervaring. Eenmaal zo'n melding komen ze in een systeem. En de vraag is of hij daar mee geholpen is. Ik denk het niet. Tenzij je echt weet dat er iets speelt kan je zo'n melding maken. Maar om schreeuwen vind ik onredelijk. De meeste ouders schreeuwen/ verheffen hun stem eruit! Betekend niet dat je hulp nodig hebt van veilig thuis.


Doe normaal zeg.
thistle schreef:
11-02-2019 09:28
Heb je al eens koffie gedronken met de buurman, even echt kennis gemaakt met hem en de kinderen?

Dit dacht ik ook.

TO, je zegt dat je je heel veel zorgen maakt. In plaats van gelijk te denken aan VT en andere instanties zou je ook interesse kunnen tonen in je buurman en zijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-02-2019 09:25
En ik ben het met een aantal posters eens dat het verschil opmerkelijk is. Als een alleenstaande moeder hier zou bekennen dat ze haar kinderen zou uitschelden en meerdere keren per week tegen ze zou schreeuwen, zou ze hier volledig afgebrand worden. Maar nu het om een alleenstaande vader gaat is er ineens best wel veel begrip.

Ik snap beide kanten, maar ik vind het verschil heel opmerkelijk.
Bij beiden : schreeuwen, schelden , kinderen dagelijks tot hard huilens toe , is voor kinderen geen veilig bestaan. Als ze thuis bang zijn voor de eigen ouder, waar voelen ze zich dan wel veilig ? Dit geeft psychische schade .
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:30
Doe normaal zeg.
?
*Toos* schreef:
11-02-2019 09:30
Dit dacht ik ook.

TO, je zegt dat je je heel veel zorgen maakt. In plaats van gelijk te denken aan VT en andere instanties zou je ook interesse kunnen tonen in je buurman en zijn kinderen.
Daarom vroeg ik mij af of to bang is voor de buurman dat ze niet gewoon aan durft te bellen.
Ze schreef toch eerder dat hij aardig overkwam? Dat maakt het niet moeilijk om daar gewoon eens op de koffie te gaan of iets en te babbelen over ditjes en datjes. Tussen de lippen door kan ze aanbieden om te helpen waar nodig.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
11-02-2019 09:28
Heb je al eens koffie gedronken met de buurman, even echt kennis gemaakt met hem en de kinderen?


Wat bizar. TO hoort de man schreeuwen, heeft er last van, maakt zich zorgen om de kinderen maar nu is zij nalatig omdat ze geen koffie heeft gedronken met de man??

Jullie zijn aardig van het padje af hier. Elke dag schreeuwen en schelden tegen je jonge kinderen is op geen enkele manier normaal! En daar heb en wij een prachtige instantie voor die dan kan HELPEN. Dat is veilig thuis.
Je bent echt niet verplicht als buurvrouw eerst koffie te gaan drinken en zelf je in de situatie te begeven. Misschien kan of wil TO helemaal geen persoonlijke hulp bieden. Ze is zwanger en heeft volgens sommigen hier sowieso nergens vertand van omdat ze geen kinderen heeft maar nu zou ze wel maatschappelijk werkster voor haar buurman kunnen spelen? Ze woont daar gewoon, ze heeft niet gekozen voor een rol als bemiddelaar/psycholoog.

Bel gewoon veilig thuis TO. Ik zou er niet eens aan twijfelen. Daar is die club voor.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
11-02-2019 09:32
Daarom vroeg ik mij af of to bang is voor de buurman dat ze niet gewoon aan durft te bellen.
Dat zou ik ook niet zo gek vinden, als ze dat eng vind. Mensen kunnen erg boos worden als je je bemoeit met hun privé situatie. En als je elke dag schreeuwt tegen je kinderen en de uitscheld is er echt wel wat gaande, wat je niet even oplost door thee te drinken met je zwangere buurvrouw. Daarnaast; wie zegt dat TO zin heeft om te helpen? Zij is dus geen zorgverlener. Het zijn geen monsters hoor, de echte zorgverleners.
Alle reacties Link kopieren
Om tegen je zoon te schreeuwen hé klootzak kom je bed eens uit is ver van normaal.

Toch maakt het uit wat voor lading je aan klootzak geeft of het schadelijk is.

Wat dat betreft is de beschaafde moeder die op zachte toon zegt Anne Fleur nu speelde je alweer de foute noten op vioolles. Alle andere kinderen kunnen het wel. Maar jij weer eens niet. Veel schadelijker.
La_Rico schreef:
11-02-2019 09:32
Bij beiden : schreeuwen, schelden , kinderen dagelijks tot hard huilens toe , is voor kinderen geen veilig bestaan. Als ze thuis bang zijn voor de eigen ouder, waar voelen ze zich dan wel veilig ? Dit geeft psychische schade .

Heb je er wel eens aan gedacht dat er kinderen zijn die theatraal kunnen reageren?

Mijn dochter is er zo eentje. Leuke meid hoor, maar bij een simpel 'nee' begint ze dramatisch te blèren op een volume waar ze de Russen nog mee wakker maakt. En ja, ik zeg dan echt wel eens tegen haar dat ze moet kappen met dat gejank.

Heb je er ook wel eens aan gedacht dat twee ruziënde kinderen je behoorlijk gek kunnen maken? Ik wel. Mijn kinderen hebben soms zo'n knallende ruzie dat er na herhaaldelijk rustig vragen of ze kunnens stoppen ik echt wel eens gil dat ze NU op moeten houden. Vaak gaat het om wie het eerste zijn tanden mag poetsen of een andere futiliteit.

Lijkt mij geen reden om anoniem wat folders in de bus te gooien of VT te bellen.

Daarnaast staan de beste stuurlui aan wal. Ik was een hele goede moeder toen ik nog geen kinderen had.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
11-02-2019 09:37
Om tegen je zoon te schreeuwen hé klootzak kom je bed eens uit is ver van normaal.

Toch maakt het uit wat voor lading je aan klootzak geeft of het schadelijk is.

Wat dat betreft is de beschaafde moeder die op zachte toon zegt Anne Fleur nu speelde je alweer de foute noten op vioolles. Alle andere kinderen kunnen het wel. Maar jij weer eens niet. Veel schadelijker.
Maar waar staat dat hij zijn kinderen uitscheldt? Ik zie alleen staan Er uit, doe normaal.
sugarmiss schreef:
11-02-2019 09:37


Wat dat betreft is de beschaafde moeder die op zachte toon zegt Anne Fleur nu speelde je alweer de foute noten op vioolles. Alle andere kinderen kunnen het wel. Maar jij weer eens niet. Veel schadelijker.
Dit maar hier komt geen melding van bij Veilig Thuis terecht.
*Toos* schreef:
11-02-2019 09:39

Lijkt mij geen reden om anoniem wat folders in de bus te gooien of VT te bellen.

Daarnaast staan de beste stuurlui aan wal. Ik was een hele goede moeder toen ik nog geen kinderen had.
Met anoniem een folder in de brievenbus gooien in een klein dorp voel je je echt welkom als nieuwe bewoner zijnde.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 09:27
Je kind een klootzak noemen is heel wat anders dan Eruit nu!

Of je stem verheffen opschieten etc. Dat noem geen aparte reactie maar iets wat redelijk veel voorkomend is. Ik heb to niet horen zeggen dat ze hoort dat hij zn kinderen klootzakken noemt. Ze hoort dat hij zijn stem verheft en dingen als eruit. Ik vind het een aparte reactie dat jij denkt hier een melding van te maken. Die man krijgt het hiermee nog moeilijker.
Dit dus Onnodig dingen roepen vanaf de zijlijn, vraag me af of TO zelf ouder is?.....
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
sugarmiss schreef:
11-02-2019 09:37
Om tegen je zoon te schreeuwen hé klootzak kom je bed eens uit is ver van normaal.

Toch maakt het uit wat voor lading je aan klootzak geeft of het schadelijk is.

Wat dat betreft is de beschaafde moeder die op zachte toon zegt Anne Fleur nu speelde je alweer de foute noten op vioolles. Alle andere kinderen kunnen het wel. Maar jij weer eens niet. Veel schadelijker.

Mee eens. Je hoeft echt niet te gillen tegen je kinderen om ze geen psychische schade op te laten lopen.

Een hard 'En nu kappen!' is mijns inziens soms minder schadelijk dan allemaal verwachtingen van je kind te hebben waar het niet aan kan of zal voldoen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven