Buurman schreeuwt vaak tegen z’n kinderen...

11-02-2019 07:29 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Hier een topic voor advies wat te doen.
Wij hebben sinds een klein jaartje een nieuwe buurman, met twee jongens onder de tien jaar. Moeder is niet in beeld, dus deze man woont hier nieuw in het dorp met Zn kinderen.
De opa’s en oma’s van de jongens komen geregeld langs om op te passen, te helpen in het huishouden en hem te ondersteunen. Verder is het een leuke gast en gezellige kinderen om zo een babbeltje mee te maken.

Maar.... het is zo dat ik zo 3/4 keer per week ‘s ochtends als ik wakker word hem hoor schreeuwen tegen zijn kinderen. Van ‘eruit!!’, tot ‘doe normaal’, ‘stop met dat gejankt’, en andere dingen (soms hoor ik ook niet helemaal goed wat hij zegt). Vind dat zo zielig voor die jongens.

Nu twijfel ik of ik dit moet melden op een veilig thuis, of een keer langs moet gaan bij hun school om mijn zorgen te bespreken. De sociale controle is er wel in dat huis omdat ik regelmatig opa en oma zie, maar heb het idee dat deze man het allemaal niet aankan en uit frustratie begint te schreeuwen. Soms hoor ik een van de jongens ook heel hard huilen na zo’n schreeuwbui.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik weet dat ik iets moet doen, maar weet niet zo goed welke stappen.

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:46
Wel typisch dat de mensen die zelf schreeuwen en ‘moeilijke’ kinderen hebben hier volop de buurman verdedigen en veilig thuis buiten de deur willen houden daar (terwijl je de situatie niet kent!).

Ik heb ook kinderen en eentje is behoorlijk pittig maar no way dat ik elke ochtend om 7:15 klootzak en kanker dta te schreeuwen tegen mijn kids. En dat is wat TO verteld.

Als jullie dat normaal vinden zou ik echt zelf eenseen opvoedcursusje overwegen. Lijkt me sowieso handig als je schreeuwen zo normaal vindt.
Ik ben een ouder en schreeuw erg hard, mijn kind is dan ook bij en geen sufferdje dat ja en amen knikt.

Hij heeft een sterk eigen wil... en kinderen testen nu eenmaal.

Spiegelen leukk zo afentoe... maar niet waneer erg geen tijd voor is.

Een opvoed deskundige, is er vaak alleen om het gedrag van je kind te analiseren.

Niet om een betere ouder van je te maken.

Mama/papa kent zijn eigen kind het best. 😉

En gelukkig kan het mij me billen roesten wat andere mensen of buren van me denken.😛
olina wijzigde dit bericht op 11-02-2019 10:01
0.18% gewijzigd
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
kadanz schreef:
11-02-2019 09:49
Grappig hoe de twee post altijd een factor twee vijf extremer is dan de OP.
Zeg dan gelijk dat hij 'klootzak' schreeuwt.
In de volgende post hoort ze vast ook klappen en is vader verslaafd aan het een of ander.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
11-02-2019 09:53
Waarom zijn er dan zo veel mensen die met veilig thuis te maken hebben gekregen die aangeven dat hun situatie er alleen maar moeilijker door geworden is.?

Dat iets ogenschijnlijk beter lijkt voor de melder wil niet zeggen dat het ook zo is.
Alleen maar moeilijker? Als je stelselmatig tegen je kinderen gilt en je hebt het als ouder moeilijker wanneer je daarop aangesproken wordt, dan is er gewoon iets mis. Kinderen worden niet zomaar uit huis geplaatst, dat is namelijk ook ontzettend schadelijk.
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:57
Dat is niet aan TO om zich zorgen over te maken.

Als er in een folder staat “bel de brandweer als je gas ruikt” dan zeg je toch ook niet:

“Nou, ik las op het altijd betrouwbare internet dat sommige mensen niet zulke goede ervaringen hebben met de brandweer. Dus ik bel wel niet, ik ga wel zelf bij de gasleiding kijken”.

En in de folder staat in dit geval dat ze gewoon veilig thuis moet bellen. Gescheld en geschreeuw en gehuil élke dag is daar echt wel reden voor. Dus waarom de discussie?
Je maakt er wel een heel mooi verhaal van hè voor jezelf?
Mevrouw, ik heb dat ook niet gelezen.

Ik lees een buurman die roeit met de riemen die hij heeft en daarbij wel eens 'eruit' schreeuwt.

Natuurlijk is dat niet pedagogisch verantwoord, maar ik lees nergens dat deze kinderen schade op lopen.

Wel lees ik een aantal hysterische posters die van een mug een olifant maken en VT een heel goed idee vinden.

Ik vind het een beter idee als TO echt contact maakt met de buurman en zijn kinderen. Ze kan daarna altijd nog inschatten of VT een goed idee is of niet. Zonder dat je van de hoed en de rand weet vind ik het schijnheilig om VT in te schakelen.
sugarmiss schreef:
11-02-2019 09:53
Waarom zijn er dan zo veel mensen die met veilig thuis te maken hebben gekregen die aangeven dat hun situatie er alleen maar moeilijker door geworden is.?

Dat iets ogenschijnlijk beter lijkt voor de melder wil niet zeggen dat het ook zo is.
Ze buiten hun macht idd heel erg uit,vooral bij mensen die zelf om hulp zijn gekomen.
Sjulia schreef:
11-02-2019 10:00
Alleen maar moeilijker? Als je stelselmatig tegen je kinderen gilt en je hebt het als ouder moeilijker wanneer je daarop aangesproken wordt, dan is er gewoon iets mis. Kinderen worden niet zomaar uit huis geplaatst, dat is namelijk ook ontzettend schadelijk.
Het kan heel goed dat er alleen tijdelijk iets mis is. Ga er maar aan staan in je eentje met een baan en twee kinderen.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 09:51
Niemand verdedigt de buurman. Zijn gedrag wordt wel gerelativeerd. Nou, poe zeg.

Het is nogal aanmatigend om opvoedcursusjes aan te raden aan een ieder die wel eens tegen zijn of haar kinderen heeft geschreeuwd. Ik ken zo veel mensen die uit onmacht wel eens zijn gaan schreeuwen en dat zijn echt niet direct slechte opvoeders.
Niet aan ieder die "wel eens" schreeuwt tegen kinderen .

Aan mensen die dat stelselmatig doen. Dwz 3 a 4 dagen per week over een ruime tijd . Schreeuwen en schelden lost niks op, integendeel maakt het de problemen alleen maar erger. Die kinderen krijgen van hem ook een opvoedkundig voorbeeld /schrikbeeld .
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 09:53
dat je een keer zegt dat je kind moet stoppen met janken als ze je aan het uit testen zijn.”

Wauw.. en jij bent pedagoog?? Geen universitair geschoolde gok ik zomaar. Het jeugdige brein werkt helemaal niet zo. En zelf schreeuwen.. tja, het verbaast me niks dat je deze situatie van de TO dan bagatelliseert.

Persoonlijk denk ik dat deze vader eerder geholpen is met ander soort hulp, dus ik zou ook eerst met hem praten.

En hoe zou TO (die volgens jou onwetend is want zelf geen kinderen) dan die ‘andere’ hulp moeten bieden? Zij zou dus als een soort maatschappelijk werker de situatie moeten inschatten met een kop koffie en dan de man doorverwijzen naar de wél juiste hulp? Of die hulp zelf bieden? Hoe zie je dat voor je? Kan TO dat denk je?

Enne... voor zo’n koffiegesprek is een instantie... veilig thuis!

Dus jij vind dat vt voor een gesprekje moet komen ipv van dat je zelf eerst kijkt of er inderdaad wat speelt. Zo kan je mensen opzadelen met een traject waar ze niet in thuis horen . Bel jij ook gelijk de politie als je buren hoort ruzie maken? Of de brandweer als je wat vuur ruikt. Je gaat toch eerst kijken zonder dat je de psycholoog moet uithangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel hetzelfde aan de hand gehad. Buurman schreeuwde ook tegen zijn kinderen, deuren werden hard dicht gegooid etc. Ik heb toen veilig thuis gebeld voor advies, niet voor een melding. Ik heb toen ook geen gegevens doorgegeven. Het advies was toen om de moeder er op aan te spreken, die is in dit geval wel in beeld, maar werkt ook veel, dus ik zie haar niet veel. Uiteindelijk heb de buurman er zelf op aangesproken en het echt bij mezelf gehouden en beschreven wat ik had gehoord en dat ik ervan geschrokken was. Hij was er niet blij mee, maar daarna heb ik het wel minder gehoord.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
SallySpectra* schreef:
11-02-2019 09:57
Van dat tweede zou jij ook melding doen?
Ik denk dat je dat als buitenstaander veel minder snel opmerkt (ik heb het zelf nog nooit opgemerkt bij andere ouders).

Ik vind het overigens geen reden om mij dan ook geen zorgen over schreeuwen te maken.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 10:08
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
11-02-2019 10:02
Het kan heel goed dat er alleen tijdelijk iets mis is. Ga er maar aan staan in je eentje met een baan en twee kinderen.
Dan kan hij tijdelijke hulp krijgen. Staat hij er dus niet meer alleen voor.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 09:53
Jij kent de situatie ook niet! Maar wat fijn voor jouw dat je 1 keer in je leven tegen je kind hebt geschreeuwd terwijl het pittig is. Heel geloofwaardig hoor. Als hij zijn kinderen uitscheldt en slaat is dat wat anders dan doe even normaal roepen. Ik heb haar dat niet horen zeggen.

Lees even terug, ze schrijft dat hij ze uitscheldt.

En dat jij het niet geloofwaardig vindt is jouw probleem. Wij konden niet eens een oppas vinden omdat ze hem niet aan konden. Dus wij hebben toen onze oudste 2 was al een opvoedcursus gedaan en hulp gezocht. Heeft ons veel handvatten gegeven waardoor wij dus inderdaad nooit hoeven te schreeuwen. Schreeuwen is onmacht. Altijd.

Als je vaak schreeuwt kan ik je nog wat tips geven voor goede cursussen. (Maar ik vermoed dat jij liever blijft denken dat schreeuwen heel normaal is...).
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 09:02
Bedankt voor alle reacties!
Zelf heb ik de eerste op komst, dus ik weet inderdaad nog niet wat het is om kinderen te hebben. Wel heb ik het er met mijn zwager over gehad, en die heeft mij ook gezegd, vergis je niet in hoe zwaar hij het waarschijnlijk heeft. Het is dus ook totaal niet mijn bedoeling vader in een kwaad licht te zetten.

En het is zeker geen stem verheffen, maar schreeuwen. Er worden soms ook scheldwoorden gebruikt als klootzak, of houd je grote bek dicht (soms hoor ik het kanker woord ook vallen in het geschreeuw).
Als hij schreeuwt ‘eruit!!’ om 7.15 uur, weet ik natuurlijk niet of hij het al 10 keer heeft gevraagd, of dat hij ineens bij zn slapende zoon binnen komt stormen omdat hij gek word van zn wekker.

Binnenkort zal ik eens een praatje maken met de oma’s/opa’s of met hem als de gelegenheid zich voordoet. En als het nog aanhoud zal ik wel contact opnemen met veilig thuis.
Hier de post over klootzak.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-02-2019 10:06
Hier de post over klootzak.
DAar staat dus soms.
Ik hoor de buren vaak ook mopperen/ schelden tegen de kinderen dat ze op moeten schieten en optijd klaar moeten staan voor het busje. Om 8 uur moeten ze klaar staan dat gaat niet met een rustig ontbijtje vooraf maar met een hoop bombarie, inclusief schelden.
Daar ga ik geen melding van maken.
Alle reacties Link kopieren
rome12 schreef:
11-02-2019 10:04
Dus jij vind dat vt voor een gesprekje moet komen ipv van dat je zelf eerst kijkt of er inderdaad wat speelt. Zo kan je mensen opzadelen met een traject waar ze niet in thuis horen . Bel jij ook gelijk de politie als je buren hoort ruzie maken? Of de brandweer als je wat vuur ruikt. Je gaat toch eerst kijken zonder dat je de psycholoog moet uithangen.

Veilig thuis beoordeelt of iemand in een traject hoort, ik toch niet als buurvrouw?

Ik heb enerzijds geen behoefte om met een buurman over zijn problemen te praten en ik heb anderzijds niet zo’n angst voor veilig thuis, denk dat het verschil is met sommige posters hier.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
11-02-2019 09:59
In de volgende post hoort ze vast ook klappen en is vader verslaafd aan het een of ander.
Waarom ik dit in de OP niet heb gezet is omdat ik dit tijdens het schreeuwen af en toe hoor. Vaak is het in de trant van, ‘eruit’, ‘hou op met dat gejank’ ed.
Ik hoor eens in de 2 weken als het schreeuwen lang aanhoud dat de scheldwoorden erbij komen zoals klootzak en kanker.... en dat gaat vaak gepaard met onophoudelijk huilen van de kinderen. Feit blijft dat ik hem wel 3/4 keer in de week hoor schreeuwen tegen de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-02-2019 09:52
Een keertje schreeuwen tegen je kinderen (dat overkomt echt iedere ouder) vind ik totaal anders dan meerdere keren per week schreeuwen. TO schrijft in een latere post, dat de vader zijn kinderen klootzak noemt. Ik snap dat TO dat zorgelijk vindt.
Ja, schelden is nooit ok. Ik lees echter in de tweede post dat ze scheldwoorden hoort, niet of ze zeker weet dat deze niet van de zoons komen. Ik vind het persoonlijk wel opvallen dat je eerste post, waar je de essentie van je verhaal over wilt brengen niet de meest zorgmakende informatie bevat.

Wat er in de OP staat vind ik persoonlijk niet extreem, misschien niet de beste manier maar ERUIT, DOE NORNAAL schreeuwen in de ochtendspits vind ik echt niet bijzonder. Elke dag STOP MET DAT GEJANK vind ik dan nog het ergste. In post twee wordt het ineens een ander verhaal.
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 10:11
Veilig thuis beoordeelt of iemand in een traject hoort, ik toch niet als buurvrouw?

Ik heb enerzijds geen behoefte om met een buurman over zijn problemen te praten en ik heb anderzijds niet zo’n angst voor veilig thuis, denk dat het verschil is met sommige posters hier.
Jij maakt een melding en zodra jij een melding maakt heb je bepaald dat er iets mis is en dat veilig thuis nodig is.
Daardoor heb jij al voor de buren bepaald dat ze een soort traject nodig hebben.
Veilig thuis gaat het druk krijgen als de meldingen via de vivareageerders binnen komen.
Bedjeindezon schreef:
11-02-2019 10:11
Veilig thuis beoordeelt of iemand in een traject hoort, ik toch niet als buurvrouw?

Ik heb enerzijds geen behoefte om met een buurman over zijn problemen te praten en ik heb anderzijds niet zo’n angst voor veilig thuis, denk dat het verschil is met sommige posters hier.
TO staat toch dichterbij dan VT? TO kan zich in haar positie een beter beeld vormen van de situatie lijkt me. Is toch niet efficiënt als iedereen bij wat geschreeuw er meteen een externe instantie op afstuurt?!
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 10:17
2.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 10:12
Waarom ik dit in de OP niet heb gezet is omdat ik dit tijdens het schreeuwen af en toe hoor. Vaak is het in de trant van, ‘eruit’, ‘hou op met dat gejank’ ed.
Ik hoor eens in de 2 weken als het schreeuwen lang aanhoud dat de scheldwoorden erbij komen zoals klootzak en kanker.... en dat gaat vaak gepaard met onophoudelijk huilen van de kinderen. Feit blijft dat ik hem wel 3/4 keer in de week hoor schreeuwen tegen de kinderen.
Misschien kan je het voor jezelf opschrijven over een periode van 2 weken zodat je precies helder hebt wat je gehoord hebt. Hoe oud zijn de kinderen? Is het alleen in de ochtend?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik dit topic las dacht ik in eerste instantie dat het om mijn buurman ging. Ook hij schreeuwt tegen zijn kinderen met teksten als 'als je nu niet naar binnen gaat stamp ik je helemaal in elkaar'. Ik heb dit in mijn omgeving gesproken en daar kreeg ik het advies dat ik me er niet mee moest bemoeien. En dat opvoeden vaak ook heel moeilijk is, dat er genoeg meer ouders zijn die tegen hun kinderen schreeuwen (blijkbaar vinden veel mensen dat normaal???) Maar ik twijfel ook al heel lang of ik misschien 'Veilig thuis' moet bellen. Zelf heb ik al geprobeerd om een gesprek aan te knopen met buurman die tegen mij altijd heel vriendelijk is, maar zo snel het over de kinderen gaat -en ik begin echt heel voorzichtig- meteen heel boos en bijna agressief reageert. Dus die optie kan ik schrappen. Maar ik voel me er nog steeds niet prettig bij.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alecta schreef:
11-02-2019 10:04
Ik denk dat je dat als buitenstaander veel minder snel opmerkt (ik heb het zelf nog nooit opgemerkt bij andere ouders).

Ik vind het overigens geen reden om mij dan ook geen zorgen over schreeuwen te maken.
Dat was niet mijn vraag. Zou je het melden als je het zou merken?
2019 schreef:
11-02-2019 10:14
Jij maakt een melding en zodra jij een melding maakt heb je bepaald dat er iets mis is en dat veilig thuis nodig is.
Daardoor heb jij al voor de buren bepaald dat ze een soort traject nodig hebben.
Veilig thuis gaat het druk krijgen als de meldingen via de vivareageerders binnen komen.
Je kan veilig thuis toch bellen en het voorleggen? Ik denk niet dat VT dan meteen gaat kijken.
Maar VT kan je wel aanhoren en eventueel advies geven. Ik zou liever advies van hen krijgen dan via een forum met 100 verschillende meningen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven