Buurtkatten weren

28-08-2019 22:49 66 berichten
Ik kan mijn dakterrasdeur niet meer open hebben. Ik heb nu elke keer een buurtkat in m'n huis lopen. Ik wil geen katten in m'n huis. Maar ik wil wel gewoon m'n huis kunnen luchten met de deur open. Het is meer dan 30 graden boven. Het zijn volgens mij nieuwe katten van een nieuwe buurvrouw. Eerder had ik hier geen last van.

Ik jaag ze nu hard schreeuwend weg in de hoop dat ze mij eng gaan vinden niet terugkomen. Maar ik heb niet echt een idee van het kattenbrein en of dit werkt.

Iemand de gouden tip?

(Behalve dan dat ik vind dat mensen hun kat beter moeten africhten of binnen moeten laten)
Alle reacties Link kopieren
Tegen ongewenste katten werkt nekvel en een portie regenton. Emmer water eroverheen als het onder nul is. En sissen en erop aflopen.
Ik heb een hekel aan katten. En ik tolereer ze aan de voorkant op de tegels. Zodra ze een poot verkeerd zetten zijn ze aan de beurt. Toen we hier net woonden kon ik nog geen minuut een kussen op een stoel laten liggen. Dan zat het onder de haren en de pis. Nu zie ik achter enkel een kat als er een nieuwe is. Dan ligt er ook stront in de voortuin.. vrijwel alle buurtkatten gaan achteruit als ze mij tegenkomen. Ik ben de opperkat.
Maartje2016 schreef:
28-08-2019 23:16
Opgeblazen ballonnen in de deuropening hangen? Of alufolie?
Ja gezellig. Alsof je elke dag een feestje hebt.

De hordeur zou je zelf nog profijt van kunnen hebben, maar alleen plaatsen omdat je last hebt van de katten van een ander gaat wel erg ver.

Bij ons hielp de Supersoaker redelijk. En verder hebben we van die katonvriendelijke korrels gestrooid.
Seriously?
petra123456 schreef:
29-08-2019 00:47
Tegen ongewenste katten werkt nekvel en een portie regenton. Emmer water eroverheen als het onder nul is. En sissen en erop aflopen.
Ik heb een hekel aan katten. En ik tolereer ze aan de voorkant op de tegels. Zodra ze een poot verkeerd zetten zijn ze aan de beurt. Toen we hier net woonden kon ik nog geen minuut een kussen op een stoel laten liggen. Dan zat het onder de haren en de pis. Nu zie ik achter enkel een kat als er een nieuwe is. Dan ligt er ook stront in de voortuin.. vrijwel alle buurtkatten gaan achteruit als ze mij tegenkomen. Ik ben de opperkat.
Jeetje hee, dierenhater. Mn nekvel gaat omhoog van jou.
Wat zegt de buurvrouw? Heb je dit al met haar besproken?
petra123456 schreef:
29-08-2019 00:41
Ik verzuip dat kreng van mijn overburen elke drie maanden. Zij kopen een nieuwe omdat ie het dan niet meer doet. Binnen een week doop ik het kreng in de nacht in een emmer.
Ja overleggen, praten, er samen uitkomen. Zij weigeren de opstelling te veranderen omdat mensen het niet horen.
Ik word er knettergek van in de woonkamer en slaapkamer.. dag en nacht hoor ik die klote piep aanslaan zodra er een vogel langs vliegt, een beest langs loopt, als een mens over de stoep loopt, als een fietser op straat voorbijgaat en ook als een auto langsrijdt. En de katten gaan er recht voor zitten schijten..
Mocht je nou zo'n apparaat hebben staan dan vanaf de stoep op je eigen ramen mikken en niet vanaf het huis de straat op.
Herkenbaar dit 😁. Ik vind het ook echt een schijtgeluid. Voordeel is dat de buren een hoekhuis hebben met een steegje ernaast waar dikwijls hangjongeren staan die mijn mening delen. Naar het sloopwerk hoef ik dus niet om te kijken, dat gaat vanzelf :yes:

On topic: geen kennissen met een kat of hond die je even mag lenen of die langs willen komen? In mijn vorige huis had de verkoper vaak de kat van de buren binnen, vond ie gezellig. Dus dat beestje wandelde bij mij ook naar binnen tot ik zelf een kat had...nooit meer terug gezien.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Het dier telkens naar het asiel brengen. Ze moeten dan betalen om hem terug te krijgen. Na enkele keren gaat dat toch te duur worden.
Dan moet het maar zoals het kan
Jillian76 schreef:
29-08-2019 02:52
Wat zegt de buurvrouw? Heb je dit al met haar besproken?

Nee, ik weet ook niet zeker of ze van haar zijn. Wou haar aanspreken als ik haar weer in de tuin zie zitten.

Bedankt voor de tips, allemaal. Ik zal de supersoaker van m'n neefje lenen en een paar plantenspuiten neerleggen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-08-2019 23:04
Ja ik heb zo'n hor-hanggordijn. Maar dat vinden ze dus geen enkel probleem.

Benieuwd of er ook nog iets is (een of andere plant of geur ofzo) dat voor alle katten werkt. Want het zijn er meerdere en ik vrees dat er niet zoiets bestaat als een kattentam-tam.

Maar anders zal ik 'investeren' in meerdere plantenspuiten. Misschien de buurvrouw maar een tikkie sturen ;-)
Als je mijn buurvrouw was geweest die van mijn huisdier last had had ik ze gewoon betaald hoor. Mijn kat kan naar buiten en jij er geen last van na een paar keer water spuiten, helemaal prima.

Gewoon even vragen of het haar katten zijn en zo ja het probleem voorleggen dat ze steeds bij jou naar binnen komen.
Ach ja, een plantenspuit kost 50 cent dus dat Tikkie was meer een grapje. Naar het asiel brengen zie ik ook niet zitten want a) ik pak ze dus niet op en b) dat vind ik een vrij grove maatregel. Ik ga wat meer plantenspuiten neerzetten en een emmer water op het dakterras. En zal wat vaker actiever kijken of ze daar dan zitten om ze actief weg te jagen. Aan de poep op mijn tuinmeubilair te zien zitten ze er vaak genoeg....
Zo’n kattenpiep ding is echt irritant! Vreselijk geluid. Verder heb ik nog als tip om zo’n ambi pur sensor ding te kopen, die afgaat op beweging. Katten schrikken zich kapot van het geluid en het pufje parfum wat eruit komt en ik ben ook vrij zeker dat ze de geur niet lekker vinden. Werkte bij mij om eigen kat uit een bepaalde kamer te houden. (Voordat ik als dierenmishandelaar word beticht: Parfum schiet omhoog de lucht in, niet op het beest zelf)
Nou, het is weer feest. Gister weer een kat binnen. Heb 'm met de plantenspuit door heel m'n huis gejaagd voor ie naar buiten rende. Denk vijf keer geraakt en ook nog een keer buiten op het dakterras. Iemand enig idee of dit voldoende is? Hij rende hard genoeg weg, maar stond vanaf het dak aan de overkant nog wel een tijdje naar me te kijken, pootjes likkend.

Ik baal gewoon enorm dat ik niet m'n eigen deuren en ramen open kan hebben zonder dat het beest van een ander mijn huis in sluipt en me de stuipen op het lijf jaagt.
15-06-2020 08:43
Nou, het is weer feest. Gister weer een kat binnen. Heb 'm met de plantenspuit door heel m'n huis gejaagd voor ie naar buiten rende. Denk vijf keer geraakt en ook nog een keer buiten op het dakterras. Iemand enig idee of dit voldoende is? Hij rende hard genoeg weg, maar stond vanaf het dak aan de overkant nog wel een tijdje naar me te kijken, pootjes likkend.
Zes keer geraakt zeg je. Ik denk dat dit 1x te weinig was. Wat een gemiste kans. Het feit dat hij je, pootjeslikkend, heeft aangekeken zegt dat hij nog eens terug komt om wraak te nemen. Veel sterkte.
Heel vervelend. Ik heb zelf twee katten, maar mijn buren hebben er vier en die zijn allemaal heel nieuwsgierig. Als ik mijn voordeur of schuurdeur open laat staan en even niet oplet, zit er geheid een binnen. De brutaalste van de vier vindt dat alle tuinen én huizen van de buren ook van hem zijn en komt ook gerust in onze achtertuin. Als de schuifdeur dan open staat, dringt hij via die deur binnen. Speciaal voor deze kat heb ik een supersoaker aangeschaft, als hij in de tuin is of op ons afdak, pak ik dat ding en dan maakt hij dat hij wegkomt. Maar het is heel vervelend, hij komt 's nachts ook in onze tuin en sproeit tegen de glazen achtergevel.

Ik ken ook de andere kant. Mijn vorige twee katten konden zich in de tijd dat ik in een appartementencomplex woonde, ook moeilijk bedwingen. Ze mochten op het balkon, maar konden ook naar het balkon van de buurvrouw en als zij het raam open had staan, drongen ze binnen als ze niet thuis was. Ik belde dan aan, waar een van mijn katten dan voor vluchtte en snel weer dat raampje uit ging. Maar mijn andere kat was doof, dus daarvoor had dat bellen geen effect. Ik probeerde er altijd goed op te letten dat ze niet richting buurvrouw gingen, maar soms mislukte dat. De katten hebben een keer op het bed van haar dochter gepist. ik schaamde me dood. Heb de buurvrouw toen gezegd dat ze de schade door moest geven, maar dat heeft ze nooit gedaan. Achteraf denk ik, dat had ik proactiever moeten regelen. Wat zij had kunnen doen, is het raampje (was een klapraam) net iets minder ver open zetten.
In een ander huis is een van de twee een keer via het badkamerraampje en een tussenstukje precies daar van de regenpijp, 's nachts het huis van de buurman binnengedrongen. Oplossing: klapraampje van de badkamer voortaan op een kier in plaats van zodanig open, dat hij eruit kon.
Weer andere katten van mij klommen eens via een boom op het afdakje boven de voordeur van een buurman, via dat het badkamerraam in en zo naar zijn slaapkamer, waar ze met z'n tweeën op zijn verwarmde waterbed waren gaan liggen. Zo trof hij ze aan. Gelukkig kon hij er wel mee lachen en zette het raampje voortaan gewoon minder ver open.
Hoe dan ook, ik vond dat allemaal erg vervelend. Mijn huidige katten zijn heel anders, die blijven rond het huis en in onze tuin en dat is ontzettend fijn. Ik moet zeggen, dat komt mede door de dominante kater van de buren. Dat is de schrik van de buurt, die willen ze niet tegenkomen op straat. Voor die tijd was de kater wel uithuiziger, hij haalde bijvoorbeeld duiven weg bij een buurman drie deuren verder. Wij hebben geprobeerd daarover te praten en maatregelen te bekostigen om zijn duivenverblijf beter te beveiligen (was geen geschikt verblijf, behalve katten zou er bijvoorbeeld ook een marter in kunnen komen), maar zijn enige antwoord was altijd 'je moet die kat binnenhouden'. Dat hebben we ook gedaan, maar hij was inmiddels natuurlijk gewend om vrijer te zijn en hij werd lusteloos. We plaatsten een ren in de tuin en ik ging vanaf toen elke avond ook met hem wandelen, aan een tuigje en aan de overkant van de straat mocht hij dan vrij (dichtbegroeid niemandsland achter een school), en wachtte ik tot hij weer terugkwam. Wat een opluchting toen die buurman verhuisde... Maar zoals ik al zei gaat mijn kat inmiddels vrijwel nooit meer uit zichzelf de tuin uit. Wandelen doen we nog steeds, elke avond laat. Niet meer aan een tuigje, hij loopt gewoon los mee.
Ook een ultrasoon apparaatje ooit gekocht voor buren, voor achter in de tuin waar een van mijn katten graag in het zonnetje ging liggen op hun kussens. Ook liet ik mijn kat dan 's morgens later buiten, als de zon ook in onze eigen tuin was (die was er door de ligging eerder bij de buren, daarom ging ze daar liggen), In overleg hebben we dat zo goed op kunnen lossen.

Maar goed, wat ik je aanraad is toch met die buurvrouw te praten en goed duidelijk te maken hoeveel last je ervan hebt. Net als ik zijn mensen wellicht best bereid om samen oplossingen te bedenken. Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat ze een goede hordeur voor je bekostigt. Wat eventueel ook kan helpen, is een waterspuiter op sensor. Die heb ik zelf ook een en een paar keer 's nachts aangezet, om die pissende buurkater van de achterpui te weren. Dat werkt wel goed. Je hebt er alleen overdag minder aan, want dan moet je telkens zelf ook uitkijken dat je niet voor de sensor loopt. Maar als je hem een tijdlang elke nacht aanzet en de katten komen dan op je dakterras en krijgen een paar keer een goede volle laag, zullen ze jouw plek wellicht voortaan mijden. Of misschien komen ze altijd van dezelfde kant en kun je het ding wel zodanig plaatsen, dat je zelf niet steeds door de sensor loopt. Zo'n ding kost iets van 50 euro en zijn wellicht ook wel tweedehands te koop. Zou je buurvrouw dan ook voor je kunnen vergoeden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Europe86 schreef:
15-06-2020 09:13
Zes keer geraakt zeg je. Ik denk dat dit 1x te weinig was. Wat een gemiste kans. Het feit dat hij je, pootjeslikkend, heeft aangekeken zegt dat hij nog eens terug komt om wraak te nemen. Veel sterkte.
:HA:

Damn....
Yella78 schreef:
15-06-2020 09:16
Heel vervelend. Ik heb zelf twee katten, maar mijn buren hebben er vier en die zijn allemaal heel nieuwsgierig. Als ik mijn voordeur of schuurdeur open laat staan en even niet oplet, zit er geheid een binnen. De brutaalste van de vier vindt dat alle tuinen én huizen van de buren ook van hem zijn en komt ook gerust in onze achtertuin. Als de schuifdeur dan open staat, dringt hij via die deur binnen. Speciaal voor deze kat heb ik een supersoaker aangeschaft, als hij in de tuin is of op ons afdak, pak ik dat ding en dan maakt hij dat hij wegkomt. Maar het is heel vervelend, hij komt 's nachts ook in onze tuin en sproeit tegen de glazen achtergevel.

Ik ken ook de andere kant. Mijn vorige twee katten konden zich in de tijd dat ik in een appartementencomplex woonde, ook moeilijk bedwingen. Ze mochten op het balkon, maar konden ook naar het balkon van de buurvrouw en als zij het raam open had staan, drongen ze binnen als ze niet thuis was. Ik belde dan aan, waar een van mijn katten dan voor vluchtte en snel weer dat raampje uit ging. Maar mijn andere kat was doof, dus daarvoor had dat bellen geen effect. Ik probeerde er altijd goed op te letten dat ze niet richting buurvrouw gingen, maar soms mislukte dat. De katten hebben een keer op het bed van haar dochter gepist. ik schaamde me dood. Heb de buurvrouw toen gezegd dat ze de schade door moest geven, maar dat heeft ze nooit gedaan. Achteraf denk ik, dat had ik proactiever moeten regelen. Wat zij had kunnen doen, is het raampje (was een klapraam) net iets minder ver open zetten.
In een ander huis is een van de twee een keer via het badkamerraampje en een tussenstukje precies daar van de regenpijp, 's nachts het huis van de buurman binnengedrongen. Oplossing: klapraampje van de badkamer voortaan op een kier in plaats van zodanig open, dat hij eruit kon.
Weer andere katten van mij klommen eens via een boom op het afdakje boven de voordeur van een buurman, via dat het badkamerraam in en zo naar zijn slaapkamer, waar ze met z'n tweeën op zijn verwarmde waterbed waren gaan liggen. Zo trof hij ze aan. Gelukkig kon hij er wel mee lachen en zette het raampje voortaan gewoon minder ver open.
Hoe dan ook, ik vond dat allemaal erg vervelend. Mijn huidige katten zijn heel anders, die blijven rond het huis en in onze tuin en dat is ontzettend fijn. Ik moet zeggen, dat komt mede door de dominante kater van de buren. Dat is de schrik van de buurt, die willen ze niet tegenkomen op straat. Voor die tijd was de kater wel uithuiziger, hij haalde bijvoorbeeld duiven weg bij een buurman drie deuren verder. Wij hebben geprobeerd daarover te praten en maatregelen te bekostigen om zijn duivenverblijf beter te beveiligen (was geen geschikt verblijf, behalve katten zou er bijvoorbeeld ook een marter in kunnen komen), maar zijn enige antwoord was altijd 'je moet die kat binnenhouden'. Dat hebben we ook gedaan, maar hij was inmiddels natuurlijk gewend om vrijer te zijn en hij werd lusteloos. We plaatsten een ren in de tuin en ik ging vanaf toen elke avond ook met hem wandelen, aan een tuigje en aan de overkant van de straat mocht hij dan vrij (dichtbegroeid niemandsland achter een school), en wachtte ik tot hij weer terugkwam. Wat een opluchting toen die buurman verhuisde... Maar zoals ik al zei gaat mijn kat inmiddels vrijwel nooit meer uit zichzelf de tuin uit. Wandelen doen we nog steeds, elke avond laat. Niet meer aan een tuigje, hij loopt gewoon los mee.
Ook een ultrasoon apparaatje ooit gekocht voor buren, voor achter in de tuin waar een van mijn katten graag in het zonnetje ging liggen op hun kussens. Ook liet ik mijn kat dan 's morgens later buiten, als de zon ook in onze eigen tuin was (die was er door de ligging eerder bij de buren, daarom ging ze daar liggen), In overleg hebben we dat zo goed op kunnen lossen.

Maar goed, wat ik je aanraad is toch met die buurvrouw te praten en goed duidelijk te maken hoeveel last je ervan hebt. Net als ik zijn mensen wellicht best bereid om samen oplossingen te bedenken. Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat ze een goede hordeur voor je bekostigt. Wat eventueel ook kan helpen, is een waterspuiter op sensor. Die heb ik zelf ook een en een paar keer 's nachts aangezet, om die pissende buurkater van de achterpui te weren. Dat werkt wel goed. Je hebt er alleen overdag minder aan, want dan moet je telkens zelf ook uitkijken dat je niet voor de sensor loopt. Maar als je hem een tijdlang elke nacht aanzet en de katten komen dan op je dakterras en krijgen een paar keer een goede volle laag, zullen ze jouw plek wellicht voortaan mijden. Of misschien komen ze altijd van dezelfde kant en kun je het ding wel zodanig plaatsen, dat je zelf niet steeds door de sensor loopt. Zo'n ding kost iets van 50 euro en zijn wellicht ook wel tweedehands te koop. Zou je buurvrouw dan ook voor je kunnen vergoeden.

Ten eerste: bedankt voor je uitgebreide reactie.

Maar: ik vind dat jij het probleem veel te veel bij de mensen legt, die overlast ervaren. De buurvrouw en de buurman moeten volgens jou hun raampje gewoon minder ver open zetten.

Ik vind dan weer, dat jij moet zorgen dat je katten niet van jouw balkon af kunnen. Zo ook de buurvrouw, die zou ervoor moeten zorgen, dat haar kat niet uit haar tuin weg kan.
petra123456 schreef:
29-08-2019 00:47
Herkenbaar. Als ik er één zie hoef ik inmiddels maar "Hé!" te roepen en ze weten niet hoe snel ze weg moeten komen :thumbsup:
Ik vind: een beetje geven en nemen. Als je met een raampje iets minder ver open zetten een groot verschil kunt maken, is dat niet zo veel gevraagd. Ik ben op mijn beurt zeker ook bereid al het mogelijke te doen om te zorgen dat én mijn katten een aardig leven hebben én de buren geen last.
Zoals ik al zei heb ik zelf ook last van katten van mijn buren, dit is met mijn buren helaas niet goed te bespreken. Toen ik een keer klaagde (toen ze er net woonden, heeft de dominante kater strijd gevoerd met de mijne en kwam in onze tuin om met hem te vechten op leven en dood), wierp de buurvrouw tegen dat mijn katten die ochtend bij haar binnen zaten. Dat was zeker niet zo, maar ja, als het gesprek dan zo loopt heeft het toch geen zin om daarover te ruzieën. Ik vind zo'n opstelling jammer.
Ik heb niet om die katten gevraagd. Als het bij mij boven 30 graden is, dan wil ik gewoon mijn deur wijd open kunnen zetten. Zonder dat ik dan insluipers heb die én mijn rust verstoren én die ik weer uit mijn huis moet jagen.

Als je tuin niet groot genoeg is voor een kat, moet je geen kat nemen.
In theorie helemaal mee eens. De praktijk is echter wel een beetje weerbarstiger. Het vergt een omschakeling. Net zoals met honden aanlijnen is gebeurd, vermoed ik. Vroeger liepen honden overal los, tegenwoordig nog maar zelden. Zoiets kost wat tijd.
15-06-2020 11:02
Ik heb niet om die katten gevraagd. Als het bij mij boven 30 graden is, dan wil ik gewoon mijn deur wijd open kunnen zetten. Zonder dat ik dan insluipers heb die én mijn rust verstoren én die ik weer uit mijn huis moet jagen.

Als je tuin niet groot genoeg is voor een kat, moet je geen kat nemen.
Zo helemaal met je eens.... ik wil mijn deur kunnen open zetten, ik wil mijn kussens in de tuinstoelen kunnen laten liggen als ik even na het toilet ga zonder dat er weer een kat overheen loopt te plassen, ik wil mijn konijn gewoon buiten kunnen laten lopen.... kortom, ik wil geen kat in mijn tuin! Een hond moet ook opgevoed worden, dan mogen kattenbezitters hun verantwoordelijkheid ook nemen naar hun katten toe.
Mijn remedie thuis: we hebben een hond! En die loopt in de tuin en duldt buiten ons konijn geen andere dieren in de tuin.
Ik heb nu zelf een waakse kat die andere katten verjaagd, maar vroeger deed ik het met een supersoaker en een blikje met knikkers (heel hard ratelen).
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
https://www.eigenhuisentuin.nl/Tuin/tui ... jke-manier
https://www.ilovemygarden.be/mijn-tuin/ ... gen-katten
Citroengras, lavendel en siernetel zijn andere natuurlijke geuren die katten verjagen. Probeer om kleine kommetjes te vullen met lavendel en citroenschillen en deze op planken te zetten naast breekbare voorwerpen, of op andere plekken waarvan je niet wilt dat je katten daar komen. Voeg etherische oliën met dezelfde geuren toe om de geur te versterken, als dat nodig is. Spuit een textielverfrisser met lavendel- of citrusgeur op vloerkleden om je katten weg te houden uit bepaalde kamers in je huis. Je kunt deze sprays ook gebruiken op andere zachte oppervlakken zoals gordijnen en beddengoed, om katten van die plekken te verjagen.
Jillian76 schreef:
15-06-2020 11:48
Zo helemaal met je eens.... ik wil mijn deur kunnen open zetten, ik wil mijn kussens in de tuinstoelen kunnen laten liggen als ik even na het toilet ga zonder dat er weer een kat overheen loopt te plassen, ik wil mijn konijn gewoon buiten kunnen laten lopen.... kortom, ik wil geen kat in mijn tuin! Een hond moet ook opgevoed worden, dan mogen kattenbezitters hun verantwoordelijkheid ook nemen naar hun katten toe.
Mijn remedie thuis: we hebben een hond! En die loopt in de tuin en duldt buiten ons konijn geen andere dieren in de tuin.

Ah ja, honden ben ik al helemaal geen fan van ;).

Pff ik werk overdag in de ruimte waar de kat 's avonds door naar binnen komt. En ik zit nu met de plantenspuit de hele tijd te kijken of ie op het dakterras zit. Vermoeiend.
Niq schreef:
15-06-2020 12:28
Citroengras, lavendel en siernetel zijn andere natuurlijke geuren die katten verjagen. Probeer om kleine kommetjes te vullen met lavendel en citroenschillen en deze op planken te zetten naast breekbare voorwerpen, of op andere plekken waarvan je niet wilt dat je katten daar komen. Voeg etherische oliën met dezelfde geuren toe om de geur te versterken, als dat nodig is. Spuit een textielverfrisser met lavendel- of citrusgeur op vloerkleden om je katten weg te houden uit bepaalde kamers in je huis. Je kunt deze sprays ook gebruiken op andere zachte oppervlakken zoals gordijnen en beddengoed, om katten van die plekken te verjagen.

Of katteneigenaars houden hun beest gewoon bij mijn huis weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven