Buurvrouw heeft last van ons

07-07-2015 19:38 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
---
quote:Rasonkel schreef op 07 juli 2015 @ 22:45:

[...]

Alleen vind ik het zo lastig omdat ik haar niet zie als ze ssssst zegt. Ze staat aan de andere kant van de schutting. Ik moet dan even iets verzinnen om te zeggen als ik haar hoor. Het is zeker geen goed idee om bij haar aan te bellen en te zeggen dat ik niet meer kan waarmaken wat zij graag wil?

Dat lijkt me juist een uitstekend idee.

Gelijk aanbellen, benoemen dat je sssst hoorde en vragen wat ze daarmee wil zeggen.

En als ze dan zegt dat ze dat inderdaad als berisping bedoelt, gelijk zeggen dat:

- je dat een vervelende manier van communiceren vindt

- en dat je haar verzoek onredelijk vindt. Dat je het achteraf betreurt dat je dit niet eerder tegen haar hebt gezegd, maar dat je nu toch echt wil duidelijk maken dat jullie het volste recht hebben gewone leefgeluiden te maken en dat je dus niet aan haar verzoeken tot zachter zijn gehoor gaat geven.

Kijk uit dat je niet weer iets zegt als 'we proberen rekening met je te houden' of 'het is geven en nemen' want dan geef je haar weer de indruk dat het een redelijke verwachting is dat jullie zachtjes aan doen in je eigen huis, tuin of op openbaar terrein.

En dat is niet redelijk en niet leefbaar.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Broedkippetje, dank je die woorden kant en klaar voor me opschrijft. Ik ga het precies zo doen.
Misschien zou ik overwegen om langs te gaan zonder een directe aanleiding, en buurvrouw dan vertellen dat er de laatste tijd wat incidenten zijn geweest waarin ze vroeg/verwachtte of jullie rekening met haar konden houden. Zoals het koken, gespreken bij de deur, spelen in de achtertuin.

Aangeven dat je er over na hebt gedacht, en dat je besloten hebt dat het jullie als gezin niet gaat lukken om zo stil en rustig te zijn als ze graag wil. Dat het normale leefgeluiden zijn, en dat die horen bij een normaal gezin in een normaal rijtjeshuis. En dat als ze structureel overlast ervaart op een tijdstip (22u-7u), gedurende een langere aaneengelosten periode (30 minuten) en van een geluidsniveau (hárd) dat niet in een normale woonwijk past, ze dat natuurlijk aan kan geven. Maar anders niet.
Is het een idee om samen met de andere buren eens met je buurvrouw te gaan praten? Zodat jullie kunnen uitleggen dat normale leefgeluiden erbij horen als je naast elkaar woont. Ook (juíst) kindergeluiden! Daar zal ze echt aan moeten wennen, of ergens anders gaan wonen. Heerlijk toch, wat geluid en gezellige buren om je heen! ik moet er niet aan denken om ergens alleen zonder buren te wonen. Maar zou een gesprek niet voor wat rust zorgen?
quote:Broedkippetje schreef op 07 juli 2015 @ 22:53:

[...]

Dat lijkt me juist een uitstekend idee.

Gelijk aanbellen, benoemen dat je sssst hoorde en vragen wat ze daarmee wil zeggen.

En als ze dan zegt dat ze dat inderdaad als berisping bedoelt, gelijk zeggen dat:

- je dat een vervelende manier van communiceren vindt

- en dat je haar verzoek onredelijk vindt. Dat je het achteraf betreurt dat je dit niet eerder tegen haar hebt gezegd, maar dat je nu toch echt wil duidelijk maken dat jullie het volste recht hebben gewone leefgeluiden te maken en dat je dus niet aan haar verzoeken tot zachter zijn gehoor gaat geven.

Kijk uit dat je niet weer iets zegt als 'we proberen rekening met je te houden' of 'het is geven en nemen' want dan geef je haar weer de indruk dat het een redelijke verwachting is dat jullie zachtjes aan doen in je eigen huis, tuin of op openbaar terrein.

En dat is niet redelijk en niet leefbaar.Eens. Ik zou er nog aan toevoegen wat iemand anders schreef: dat het heel vervelend voor haar is dat zij zo gevoelig is, maar dat je het niet redelijk vindt als ze verwacht dat jullie dat voor haar oplossen door voor haar een extreem prikkelarme omgeving te creëren.
Verscherpte waarneming kan fysieke oorzaken hebben, bijvoorbeeld een overactieve schildklier. Misschien kun je nog eens een gesprek met haar aanknopen Begrip tonen maar ook begrip voor jou vragen. En haar zeker hier ook op attenderen. Niet iedereen weet dit.
Ik zou dat "ssssst" juist volkomen negeren, en doorgaan waarmee ik op dat moment bezig ben. Je gaat toch niet als een slaafje naar haar voordeur lopen om te vragen wat er is? Dan geef je haar weer veel te veel macht en podium.

Ik zou juist het credo aanhouden:

Op gesis, geklop, gerammel en keelgeschraap wordt niet gereageerd. Niet in woorden en niet in daden.

Voortaan gaan jullie op zo'n moment gewoon door waarmee je bezig was en doen jullie net alsof je niets hebt gehoord.

Heeft ze wat te klagen? Dan komt ze maar fatsoenlijk naar jullie voordeur om dat in normale woorden duidelijk te maken.

Vanaf nu zal ze echter steeds hetzelfde antwoord horen: "Heel vervelend dat u er niet tegen kan, maar dit zijn normale leefgeluiden." (Techniek van de kapotte grammofoonplaat.)

Laat haar probleem bij háár. Dus ook als ze zegt: "Ik zou best willen verhuizen maar ik heb geen geld." Dan herhaal je (in andere woorden): "Heel vervelend dat u geen geld hebt om te verhuizen, maar wij moeten normale leefgeluiden kunnen maken."

Blijven herhalen dat jullie volkomen normaal doen.
quote:Rasonkel schreef op 07 juli 2015 @ 22:29:Ook wil ik niet graag degene zijn die andermans woongenot "bederft".

Dat is heel lief van jou, maar sta je er wel bij stil dat buurvrouw jullie woongenot op deze manier ook bederft?

Jullie woongenot is minstens even belangrijk als dat van haar, denk daar aub ook aan.

Jij loopt op de toppen van je tenen, je dochter mag niet op een normale manier spelen, je mag je bezoek niet uitwuiven aan de voordeur....

Het klikt als een gevangenis
De huizen in Friesland en Groningen zijn niet zo duur. Daar kan ze vast een rustig plekje vinden....
Wat java zegt eigenlijk, iemand opperde ook al eens op gewoon hardop te zeggen, 'he de buurvrouw loopt leeg geloof ik' die vind ik prachtig.
Lorem Ipsum
Moet die buurvrow van je niet naar de psychiater??

Of ssst ze ook tegen de vogels die vrolijk fluiten, en tegen de wolken als het onweert, waait of regent??

Ik denk dat ze graag een beetje aandacht wil. Heel opvallend toch dat ze je iedere keer ssst zonder dat het uitmaakt of je in de tuin of bij de voordeur staat???
I don't care, i love it!!
quote:Java schreef op 08 juli 2015 @ 09:49:

Ik zou dat "ssssst" juist volkomen negeren, en doorgaan waarmee ik op dat moment bezig ben. Je gaat toch niet als een slaafje naar haar voordeur lopen om te vragen wat er is? Dan geef je haar weer veel te veel macht en podium.

Ik zou juist het credo aanhouden:

Op gesis, geklop, gerammel en keelgeschraap wordt niet gereageerd. Niet in woorden en niet in daden.

Voortaan gaan jullie op zo'n moment gewoon door waarmee je bezig was en doen jullie net alsof je niets hebt gehoord.

Heeft ze wat te klagen? Dan komt ze maar fatsoenlijk naar jullie voordeur om dat in normale woorden duidelijk te maken.

Vanaf nu zal ze echter steeds hetzelfde antwoord horen: "Heel vervelend dat u er niet tegen kan, maar dit zijn normale leefgeluiden." (Techniek van de kapotte grammofoonplaat.)

Laat haar probleem bij háár. Dus ook als ze zegt: "Ik zou best willen verhuizen maar ik heb geen geld." Dan herhaal je (in andere woorden): "Heel vervelend dat u geen geld hebt om te verhuizen, maar wij moeten normale leefgeluiden kunnen maken."

Blijven herhalen dat jullie volkomen normaal doen.Goed verwoord en goed advies. Dit kost je het minste energie en je blijft wel netjes en beleeft tegen haar.
==
quote:MonicaGeller schreef op 08 juli 2015 @ 09:50:

[...]

Dat is heel lief van jou, maar sta je er wel bij stil dat buurvrouw jullie woongenot op deze manier ook bederft?

Jullie woongenot is minstens even belangrijk als dat van haar, denk daar aub ook aan.

Jij loopt op de toppen van je tenen, je dochter mag niet op een normale manier spelen, je mag je bezoek niet uitwuiven aan de voordeur....

Het klikt als een gevangenis Dit is wel goed om te lezen. Zo voelt het inderdaad.
Jezelf een loner noemen en dan midden in een woonwijk gaan wonen, hoe verzint ze het
quote:Rasonkel schreef op 08 juli 2015 @ 11:10:

Bij het tweede krijg je misschien sneller een slechtere verhouding?

Ze wil überhaupt geen verhouding met jullie. Ze wil maar 1 ding en dat is dat jullie muisstil zijn. En dat kan ze dan nog niet eens normaal aan jullie komen vertellen.

Als jij je er prettiger bij voelt, kun je haar 1 keer duidelijk vertellen dat jullie geen rekening meer gaan houden met haar belachelijke eisen. Maar wat verwacht je daar van? Dat ze braaf zal zeggen: "Oh ok, ik begrijp het."?

Nee, je zult alleen maar meer zielige verhalen te horen krijgen. En voordat je het weet, hoor je jezelf weer zeggen dat je rekening met haar zult houden.

Of in een erger scenario, wordt ze misschien wel nijdig. En gaat ze jullie in het geniep lopen treiteren met kleine gemene acties. Je weet het niet, bij iemand die zo wereldvreemd is.

Dus ik zou toch eerst de "ik hoor niks en heb niks in de gaten" manier uitproberen. Als ze een directe confrontatie wil, moet ze zelf maar naar jullie deur toe komen.

De politie zal in ieder geval niet uitrukken voor een schaterlachend kind op een zomerdag of een "doeiii tot morgen!" bij je voordeur. Dus in die zin hebben jullie niets te vrezen; jullie doen niets verkeerd.
Lekker laten sissen en dan meteen aan je kinderen vragen of ze even willen kijken of hun fiets misschien ineens een lekke band heeft. Je buurvrouw wordt waarschijnlijk ernstig beperkt omdat ze "hoog sensitief" is, een tussen de oren zittende modieuze aandoening die hopelijk door een psychiater kan worden genezen.

Iedereen heeft recht op een ongestoord woongenot maar dat geldt net zo goed voor jou, dat ongestoord woongenot betekent niet dat je hele dagen op eieren moet lopen om je gestoorde buurvrouw te ontzien.
verba volant, scripta manent.
---
quote:Rasonkel schreef op 08 juli 2015 @ 19:53:

Java, je hebt helemaal gelijk. Ik ga jouw eerdere advies opvolgen. Indirecte berispingen negeren. Als ze aan de deur komt zal ik zeggen dat het gewone leefgeluiden zijn. Wat zal ik doen als ze over de schutting roept of het zachter kan, zonder zich te laten zien?Niks. Gewoom doorgaan met wat je deed.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Doen alsof je geen geroep hoort.

En als ze op een ladder gaat klimmen om over de schutting kijkend haar zegje te doen, dan gaat het voordeur scenario in.

Sterkte hoor, met de nieuwe aanpak. Het zal, zeker in het begin, niet makkelijk zijn. Het zal echt een kwestie zijn van: Wie heeft de langste adem.

En onthoud: De techniek van de kapotte grammofoonplaat.
Pakt ze echt een ladder om over de schutting te kunnen sissen? Dan zou ik de bovenkant van de schutting insmeren met iets dat ze de eerste dagen niet van haar handen krijgt.
verba volant, scripta manent.
quote:retrostar schreef op 07 juli 2015 @ 20:22:

, of misschien heeft ze iets aan een noise cancelling headphone. .

Dit dus. Misschien kent ze het bestaan er van niet? Het werkt echt maar de telefoon en de bel hoor je dus ook niet meer.

Kaart het eens aan.
quote:jepss schreef op 07 juli 2015 @ 21:13:

Nouja zeg! Als ik een sissende buurvrouw had zou ik gewoon in zijn algemeenheid zeggen " luister jongens, de buurvrouw loopt leeg!"

Je houdt al meer dan genoeg rekening met haar, onderhand gast in je eigen huis, als ze normale leefgeluiden al niet trekt, is dat toch echt HAAR probleem, en daar kan ze hulp voor zoeken.

Hoewel dit waarschijnlijk de boel escaleert. Ik zou het sissen negeren. Je bent geen hond. En het is heel kwalijk dat buur denkt je zo wel te mogen behandelen. Als ze roept oid.: "Vervelend voor je buur, maar dit zijn normale leefgeluiden dus je zult er maar mee om moeten leren gaan." Elke keer dezelfde zin. Inderdaad methode kapotte grammofoonplaat.
quote:Java schreef op 09 juli 2015 @ 14:55:

Doen alsof je geen geroep hoort.

En als ze op een ladder gaat klimmen om over de schutting kijkend haar zegje te doen, dan gaat het voordeur scenario in.

Sterkte hoor, met de nieuwe aanpak. Het zal, zeker in het begin, niet makkelijk zijn. Het zal echt een kwestie zijn van: Wie heeft de langste adem.

En onthoud: De techniek van de kapotte grammofoonplaat.Heerlijk die duidelijkheid van jou.
Hebben de tips al enigszins gewerkt bij je buurvrouw?
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven