Caviahok schoonmaken

01-12-2012 16:44 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Las veel op internet dat je de bak echt niet elke week hoeft schoon te maken als in de zin van "omkiepen, schoonmaken, vers stro er in doen" maar dat je elke week poepjes en plasjes er uit moet halen en er een beetje vers stro in moet doen en eens in het jaar de bak echt moet schoonmaken.

Hoe doen jullie dat?
Ik haal twee keer per werk de bovenlaag eraf en gooi er dan schoon zaagsel overheen en 1 keer in de week maak ik hem helemaal schoon, en dan reinig in de drinkflesjes en eetbakjes.
Mij lijkt het juist geen goed idee om cavia's bij varkens te laten; ik weet dat varkens slim zijn maar ik weet niet of ze wel rekening houden met waar ze gaan lopen / liggen (en zo geen cavia verwonden) en denk eerlijk gezegd dat het onnodig veel stress is voor de caviabeesten omdat ze met een vreemd dier zitten.

Ik heb trouwens gehoord van mijn huidige DA dat marters en ratten wel echt een groot probleem kunnen geven als de buitenren niet voldoende is afgeschermd. Wilde katten kunnen ook problematisch zijn, het zijn en blijven roofdieren. Schoonmoeder heeft een heel lief poezenbeest maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat beest bij de cavia's te laten
Oh, ivm schurft (andere poster): Cavia's hebben de schurftmijt gewoon bij zich, het maakt niet uit hoe je het hooi neerlegt, de mijten komen toch van het hooi gekropen. Alleen is het zo dat het normaal gezien niet problematisch is, alleen wanneer ze erg veel last van stress hebben of hun immuunsysteem een dipje heeft gemaakt kunnen ze schurft ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kunnen ratten en , marters ed roofdieren een probleem zijn. Wilde katten komen niet op het terrein. Daar zorgt de hond voor. Eigen katten leven op vreedzame voet met de honden, de kippen de varkens en de cavia's. Die leven zich uit op de ratten, muizen en helaas ook vogels en wilde konijnen en hazen.

Het kippen nacht hok sluit ik ook 's nachts af. Het cavia nacht hok heb ik de hele zomer 'open' gelaten. Maar is dus alleen bereikbaar via een gangenstelsel. Natuurlijke bescherming dus.

Helaas gaat het in de natuur wel eens mis met de bescherming, mag hopen dat dat hier niet zal gebeuren.

Heb me er ook over verbaast dat de katten de cavia's met geen haar krenken. Maar de cavia's zien ze duidelijk niet als prooi. Evenals de kippen, die ze natuurlijk ook gemakkelijk soldaat zouden kunnen maken.

Het buiten plaatsen van de cavia's heeft afgelopen jaar ook een aantal dagen stress gegeven maar is het uiteindelijk meer dan waard geweest. De nodige stress hoort ook bij het leven in de natuur. Daar moet je niet te bang voor zijn.

Voor het platgedrukt worden door de varkens ben ik niet zo bang. De cavia's zijn snel genoeg. Bovendien zijn het hele kleine varkentjes. Ik denk dat ze nog geen 15kilo wegen.

Ik denk zelf dat het systeem staat of valt bij het voldoende ruimte ter beschikking hebben. Van de zomer zaten de varkens rondom de cavia's gehuisvest. Ze waren dus wel aan elkaars aanwezigheid en geur gewend. Maar ik weet dus niet of de varkens agressief reageren op het moment dat er daadwerkelijk lijfelijk contact is. Dat gaan we volgend jaar uitproberen.

Voordeel van samen huisvesten zou zijn dat zowle de varkens als de cavia's een veel grotere ruimte ter beschikking hebben.

de varkens kunnen door het buizensysteem overigens niet in het nachthok van de cavia's komen en de cavia's kunnen door het opstapje niet in het binnenverblijf van de varkens komen. Dus de cavia's kunnen niet in het stro van de varkens komen. Dan zouden ze er inderdaad misschien gewoon bovenop gaan liggen. Hoewel de varkens ook altijd helemaal onder het stro kruipen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven