colportage/gebedel aan je voordeur

10-10-2018 09:14 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jullie kennen het vast wel, zet je net je avondeten op het fornuis.. nog wat opruimen ondertussen. Kinderen spelen door de huiskamer... en daar gaat de deurbel weer.
Door het kleine raampje van mijn voordeur zie ik het eigenlijk al. Een onbekend persoon met logo op zijn jas en een schoudertas.
Ik doe nog enigszins vriendelijk open met 'goedemiddag' maar denk ondertussen al: 'nee, niet weer dat gezeur om geld he'?!'
Maar jawel, uiteraard bombardeert de student mij meteen met een heel verhaal over het betreffende goede doel.
Ik besluit hem af te kappen: 'sorry, je komt erg ongelegen en ik heb ook geen interesse'.
Met een beteuterd gezicht en als met zijn staart tussen de benen droop de jongen af.. ik dacht nog: 'huh, zo onvriendelijk was ik toch niet?'
Maar goed, ik ben gewoon heel erg klaar met het gebedel om mijn bankrekeningnummer.
Collectebussen, prima!
Verjaardagskaarten en stroopwafels, ook prima! maar dat zogenaamde vrijblijvende eenmalig doneren, dat doe ik niet meer. En als ik het doe, dan op eigen initiatief. Niet omdat iemand zich staat op te dringen aan mijn voordeur om voor zichzelf een bonus te scoren (want zo zie ik het)
Nu dacht ik dus deze jongen wel afgewimpeld te hebben.. maar nee, rond 19:45 uur in de avond ging wederom de deurbel. En ja hoor! daar was hij weer. ''Komt het nu wel gelegen?''
Ik was eigenlijk een beetje overdonderd door zijn brutaliteit en hij stond ondertussen zijn schoudertas al te openen.
''Dat hoef je niet te doen'', zei ik.
''Fijne avond nog'' en dicht die deur.
Stom genoeg voel ik me dan wel even een kattenkop of een chagrijn.. maar dit wekt tegenwoordig zoveel irritatie bij me op!
Ook omdat het onderhand wel bekend is hoe goed deze colporteurs verdienen en welke bonussen ze kunnen krijgen. Daar doneer je toch niet voor?
Bij supermarkten staan ze ook nogal eens te posten. Ze blokkeren nog net niet de doorgang... of ze lopen enkele passen met je mee. Ik vind dat ontzettend opdringerig en het werkt bij mij echt averechts.
Hoe ervaren jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Oogst van vandaag:
1 verkoopster die glimlachend vroeg of ik mijn nagels aan het lakken was (wat betekent dat ze door mijn huis de tuin in heeft gegluurd). Mijn antwoord was geen interesse en ze liet zich gelukkig makkelijk wegsturen.
Uurtje daarna collectebus voor brandwondencentrum, collectebus was al weer even geleden maar het kan dus nog! Paar euro in gestopt, nu hopelijk geen bellers meer.
Bitje93 schreef:
13-10-2018 10:19
.
Ik ga maandag nog één telefonische actie ondernemen, daarna ga ik naar de toezichthouder, ik geloof niet dat er nog andere opties zijn.
En ja, via het internet afgesloten.
Maar als je via internet een abonnement hebt genomen dan heb je toch al een nick en account?

Je kan op 3 manieren opzeggen: per mail, brief en contactformulier.

Bellen heeft waarschijnlijk geen zin, want je hebt je niet telefonisch aangemeld. Ze zijn niet verplicht om jouw afzegging op die manier te behandelen. Ik zou zelf een mail sturen en het contactformulier invullen.

Wat zou er eigenlijk gebeuren als zij de opzegging niet verwerken en jij wint ondertussen de hoofdprijs? Of jij wint al die niets. Zou je in het laatste geval recht hebben op restitutie? Volgens mij wel.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hier alleen om de koningsdagtrekking dus het duurt nog even voor er weer een trekking is :)
Contactformulier krijg ik domweg niet te zien, opzeggen via internet onmogelijk is de melding die ik te zien krijg.

En nee, ik had geen nicknaam, inloggen gebeurde altijd via mijn emailadres.

Laatste optie is blokkeren automatische afschrijving bij de bank maar daarmee stopt mijn volledige deelname en dat is niet de bedoeling.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
13-10-2018 18:01
Het gaat hier alleen om de koningsdagtrekking dus het duurt nog even voor er weer een trekking is :)
Contactformulier krijg ik domweg niet te zien, opzeggen via internet onmogelijk is de melding die ik te zien krijg.

En nee, ik had geen nicknaam, inloggen gebeurde altijd via mijn emailadres.

Laatste optie is blokkeren automatische afschrijving bij de bank maar daarmee stopt mijn volledige deelname en dat is niet de bedoeling.
Om de proef op de som te nemen heb ik dus van 't weekend online opgezegd, kreeg ik net deze mail:
Naar aanleiding van uw email deel ik u mee dat ik de automatische incasso heb beëindigd.
U heeft voor het laatst meegespeeld op 10-10-2018, u ontvangt hiervan nog een schriftelijke bevestiging binnen twee weken.
Heeft u nog vragen? Neemt u dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
Valt me van ze tegen dat ze geen leuk aanbod doen om toch te blijven. Ik wilde helemaal niet opzeggen!
Gelukkig kan ik gewoon weer terug lid worden. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ons bordje bij de bel werkt behoorlijk goed, het is een stuk rustiger.

Ik heb hier zelfs brutale snotapen gehad die even een rondje om het huis deden. Waar haal je het onfatsoen vandaan?? En tegelijk even binnenstappen, zeker? Ophoepelen met je zielige verhalen.

Eén keer heb ik spijt gehad dat ik niet de politie heb gebeld. Schoorsteenveger voor de deur. Ik vroeg hem of hij al vaker bij ons geveegd had. Ja, dat had hij. Mooi zo, ophoepelen jij.

Onze schoorsteen is vals, die zit er alleen voor de ventilatie van de badkamer.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
16-10-2018 00:45
Eén keer heb ik spijt gehad dat ik niet de politie heb gebeld. Schoorsteenveger voor de deur. Ik vroeg hem of hij al vaker bij ons geveegd had. Ja, dat had hij. Mooi zo, ophoepelen jij.

Onze schoorsteen is vals, die zit er alleen voor de ventilatie van de badkamer.


Ik heb laatst een keer de politie gebeld. We waren nog niet zo lang geleden verhuisd en hadden onze sticker naast de bel nog niet geplakt. Verkoper van Nuon aan de deur. Maar deze bleek niet te weten dat wij daar al klant waren en wilde allerlei details weten over ons huis en de wijk (en wilde overigens ook nog graag naar binnen om te plassen). Later bleken er meer meldingen gemaakt te zijn en deze mensen verkochten volgens de politie wel ‘energie’ maar waren niet van Nuon maar deden ook niks illegaals ondanks dat het allemaal vaag en verdacht over kwam.
Alle reacties Link kopieren
Er hoeft natuurlijk ook niet altijd kwaad in de zin te zijn (gelukkig) maar het kan evengoed ongemakkelijk zijn.
Hier een tijd terug een buitenlandse grote kerel aan de deur.
''Ik schoonmaken huis van buiten.. alles weer mooi, is heel goed'' terwijl hij naar mijn dakgoten wees..

Ik was een beetje overdonderd en hij begon ter plekke al een prijsopgave te maken op een bloknoot. ''Ook achterkant van huis even kijken???''

Ik voelde me toch echt niet prettig hoor! en natuurlijk laat ik deze wildvreemde niet even de 'achterkant' van mijn huis bekijken!
Maar je bent toch maar mooi alleen thuis..

'Nee, dank u.. niet nodig'' gebaarde ik naar hem.. waarop hij zelfs een soort van verbaasd reageerde. ''Is echt beter!''

Op zulke momenten ben ik toch altijd blij dat ik een flinke hond bij me in huis heb die heel diep graat grommen en zijn lip optrekt als ik me ongemakkelijk voel... genoeg mensen deinzen al terug als ze hem zien.
Ik heb ook een hekel aan mensen op straat en aan de deur die je een slecht opzegbaar abonnement op liefdadigheid willen verkopen. Hebben jullie ook wel eens gemerkt dat een zo'n abonnement meteen betekent dat je kennelijk in een of ander bestand komt, waardoor ook andere goede doelen je gaan bellen/schrijven? En dat je van dat ene doel ook zo nu en dan telefoontjes/brieven krijgt of je nog meer wilt doneren? Alleen daarom al doe ik het echt niet meer. En ik heb een enorme hekel aan die studenten in winkelcentra die je dan toebijten: "Dus u vindt het niet zo erg dat er in Afrika meisjes worden verkracht?", als je niet een meisjeshuis maandelijks wilt ondersteunen.

Als ik financiële verantwoordelijkheid zou moeten nemen voor alles wat ik erg vind in de wereld, dan zou ik op zijn minst een paar keer per maand de jackpot van iets groots moeten winnen.
-jolijn- schreef:
16-10-2018 11:19
Ik heb ook een hekel aan mensen op straat en aan de deur die je een slecht opzegbaar abonnement op liefdadigheid willen verkopen. Hebben jullie ook wel eens gemerkt dat een zo'n abonnement meteen betekent dat je kennelijk in een of ander bestand komt, waardoor ook andere goede doelen je gaan bellen/schrijven? En dat je van dat ene doel ook zo nu en dan telefoontjes/brieven krijgt of je nog meer wilt doneren? Alleen daarom al doe ik het echt niet meer. En ik heb een enorme hekel aan die studenten in winkelcentra die je dan toebijten: "Dus u vindt het niet zo erg dat er in Afrika meisjes worden verkracht?", als je niet een meisjeshuis maandelijks wilt ondersteunen.
Ik heb nog nooit aan liefdadige abonnementen gedaan, stom dat mensen daar intrappen. Alles waarbij je contactgegevens moet achterlaten zijn voor mij een grote NO GO.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-10-2018 11:29
Ik heb nog nooit aan liefdadige abonnementen gedaan, stom dat mensen daar intrappen. Alles waarbij je contactgegevens moet achterlaten zijn voor mij een grote NO GO.

Ik heb me er wel jaren lang voor laten strikken en ben er inmiddels wijzer van geworden...
Wil ik alles en iedereen maar kunnen sponsoren, dan heb ik er haast een extra salaris bij nodig.
Daarbij spreken ook lang niet alle doelen me aan: ''nu weer campagne voor met HIV besmette prostituees in Rusland'' Nou ja, campagne, of je even wilt meebetalen uiteraard.
En vorig jaar werd mij aan de deur om een bijdrage gevraagd om voorlichting over lover boys te financieren.
Telkens is er weer wat nieuws, en telkens zal het vast allemaal heel erg en heel erg waar zijn.. maar sorry, ik ga me niet alles aantrekken en overal mijn portemonnee voor trekken.
-jolijn- schreef:
16-10-2018 11:19
En ik heb een enorme hekel aan die studenten in winkelcentra die je dan toebijten: "Dus u vindt het niet zo erg dat er in Afrika meisjes worden verkracht?",
Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar het zou me werkelijk niets interesseren wat ze van mijn antwoord vonden. Ik zou gewoon Nee zeggen. Ik ken die studenten toch niet.
En al kende ik ze wel. Het gaat ze helemaal niets aan of het het me wel of niet interesseert en of ik er wel of geen geld voor over heb.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
17-10-2018 13:28
Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar het zou me werkelijk niets interesseren wat ze van mijn antwoord vonden. Ik zou gewoon Nee zeggen. Ik ken die studenten toch niet.
En al kende ik ze wel. Het gaat ze helemaal niets aan of het het me wel of niet interesseert en of ik er wel of geen geld voor over heb.

Mijn tactiek is gewoon geen oogcontact maken en rustig doorlopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Pindakaasjes schreef:
17-10-2018 12:54
Ik heb me er wel jaren lang voor laten strikken en ben er inmiddels wijzer van geworden...
Wil ik alles en iedereen maar kunnen sponsoren, dan heb ik er haast een extra salaris bij nodig.
Daarbij spreken ook lang niet alle doelen me aan: ''nu weer campagne voor met HIV besmette prostituees in Rusland'' Nou ja, campagne, of je even wilt meebetalen uiteraard.
En vorig jaar werd mij aan de deur om een bijdrage gevraagd om voorlichting over lover boys te financieren.
Telkens is er weer wat nieuws, en telkens zal het vast allemaal heel erg en heel erg waar zijn.. maar sorry, ik ga me niet alles aantrekken en overal mijn portemonnee voor trekken.
Maar dat heb je blijkbaar wel vaak gedaan. Ik heb 't geluk dat ik het empathisch vermogen van 'n betonnen plaat heb, het interesseert me geen zak waar ze voor lopen te leuren! ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-10-2018 13:47
Maar dat heb je blijkbaar wel vaak gedaan. Ik heb 't geluk dat ik het empathisch vermogen van 'n betonnen plaat heb, het interesseert me geen zak waar ze voor lopen te leuren! ;-D

Ja, dat schreef ik ook.. heb me vaak laten strikken.
Reden te meer om daar dan nu ook helemaal klaar mee te zijn. En het is heus niet dat ik gierig ben of nergens om geef.
'Make a wish, of Cliniclowns' ik weet niet meer welke van de twee.. maar daar kocht ik altijd pakketjes wenskaarten van. De opbrengst voor het goede doel uiteraard..
Maar die stonden nu de laatste keer dus ook aan de deur met enkel een tablet voor mijn bankrekening nummer.
Ik was een beetje verbaasd, "verkopen jullie niks meer?'' vroeg ik..
''Nee, want volgens dat studentje zijn mensen niet meer geinteresseerd in kopen aan de deur, men doneert gewoon liever!
Yeah right! ;-) en de mazzel :bye:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven