Condens- of warmtepompdroger

04-12-2023 11:16 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn op zoek naar een nieuwe droger want onze warmtepompdroger van Siemens heeft het begeven. Dit was destijds (ongeveer 8 jaar geleden) een nieuw model en kwam goed uit de test, maar we waren er helaas niet tevreden over. Een was drogen duurde gemiddeld 4 tot 5 uur en dan was 'ie vaak nog niet helemaal droog waardoor ik 'm weer opnieuw aan moest zetten. De machine zou zelf moeten 'voelen' of de was droog is en dan stoppen maar dat werkte dus niet echt. Kortom: ik miste de condensdroger die we daarvoor hadden want die droogde wel goed en snel.

We hebben op de site van de consumentenbond gekeken en daar staat dat condensdrogers niet worden geadviseerd vanwege het hoge energieverbruik en dat ze daardoor steeds minder worden gemaakt en verkocht. We hebben zonnepanelen met overcapaciteit dus wat betreft extra kosten voor energieverbruik hoeven we het niet te laten, maar we hebben natuurlijk liever een energiezuinigere. Alleen er is niet één warmtepompdroger die ruim voldoende scoort op droogsnelheid (max. een 6,5) en we willen voorkomen dat we weer een droger kopen waar we niet zo tevreden over zijn. Ik neig dan ook naar een nieuwe condensdroger om bovenstaande problemen te voorkomen, maar man geeft aan dat de warmtepompdrogers in de afgelopen jaren wellicht verbeterd zijn.

Op verschillende websites hebben we reviews gelezen en bij de nieuwere warmtepompdrogers staat dan bijvoorbeeld dat mensen de droogtijd redelijk vinden maar het is natuurlijk de vraag wat daar precies mee wordt bedoelt. We kunnen dus wel wat advies gebruiken. Wat voor type droger heb jij en hoe lang doet die bijvoorbeeld over een volle trommel met handdoeken? Zijn de warmtepompdrogers in de afgelopen jaren verbeterd of kunnen we in ons geval toch beter voor een condensdroger gaan? Wat zijn jullie ervaringen?

Overigens doen we geen kleding in de droger maar alleen beddengoed, handdoeken en sokken etc.
We vinden het niet erg om wat meer geld uit te geven voor een goede droger.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 3 jaar geleden een warmtepompdroger gekocht en er zo'n spijt van! Hij doet er inderdaad uren over en zelfs de wasmachine doet er tegenwoordig langer over om een wasje te draaien (blijkbaar is dat energiezuiniger als een machine er lang over doet) maar niet zo lang als de droger. Gevolg: als je meerdere wasjes moet doen op een dag dan moet je dus wachten tot de droger zijn werk gedaan geeft voordat je de volgende was kunt draaien.

In de zomer hang ik alles buiten maar met regen of in de herfst/winter gebruik ik de droger.

Volgende droger wordt een condens of ik hoop dat tegen die tijd er een revolutie heeft plaatsgevonden binnen de warmtepompdrogers :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je gewoon pech had met je vorige droger. De drogers van nu zijn echt prima en genoeg verbeterd. Een condensdroger is echt ouderwets, milieuonvriendelijk en niet van deze tijd. Ook al heb je geld genoeg, koop gewoon een betere warmtepompdroger.

Ik heb een Bosch gekocht, een halfjaar geleden. Ook consumentenbond bekeken toen. Het is deze: https://www.consumentenbond.nl/wasdroge ... wtr88t00nl

Hij doet er iets langer over, maar ook weer niet zo lang. Het is even een kwestie van wennen, maar nu droogt ie een volle bak handdoeken kurkdroog in drie uur. Meestal zet ik m s avonds aan, dan merk ik er weinig van. Hij maakt ook weinig lawaai.

Ik wil nog wel ff zeggen dat een dure wasdroger ("We vinden het niet erg om meer geld uit te geven") niet per se leidt tot beter kwaliteit. Ik vind een warmtepompdroger fijn want hij wordt minder heet en het is duurzamer en goedkoper. In de praktijk merk ik echt helemaal niks van dat kwartiertje extra drogen.

Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn droger droogt in 1.5 uur beddengoed en in een uurtje handdoeken en kleding. Ik heb een Bosch serie 8 droger van 7 jaar oud. Mijn specifieke typje wordt vast niet meer verkocht maar er zijn nieuwe serie 8 Bosch drogers die vast net zo goed zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een AEG en die kan ik echt afraden.
Het duurt redelijk lang en sommige was is echt niet droog als hij er mee stopt. Deze droger weegt de was, soms is de was al droog en blijft hij maar doorgaan.
Geef mij maar zo’n ouderwetse condensdroger, die doet wat ie moet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
04-12-2023 11:49
Ik denk dat je gewoon pech had met je vorige droger. De drogers van nu zijn echt prima en genoeg verbeterd. Een condensdroger is echt ouderwets, milieuonvriendelijk en niet van deze tijd. Ook al heb je geld genoeg, koop gewoon een betere warmtepompdroger.
Ik denk het ook.
Ik heb een jaar of vier geleden een warmtepompdroger gekocht (ik geloof een Siemens of een Bosch?) en die kan ik instellen op 30 min, of anderhalf uur, of extra droog (3 uur, maar soms eerder klaar).
30 minuten wordt het niet super droog, maar anderhalf uur werkt prima. Dus ik herken dit echt niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een 2,5 jaar oude warmtepompdroger van Samsung.
Aanvankelijk was ik best tevreden dat ie er lang over doet maakt me niet zo uit, dat is nou eenmaal inherent aan dit type droger.
Maar sinds een paar maanden (net na het verstrijken van de garantie ja) droogt hij zo slecht. Na de volle looptijd is de was nog vochtig en moet ie nog 1 a 2 cycli doorlopen.
Onderzoek op het samsungforum leerde mij dat dit verschillende oorzaken kan hebben en dat ontzettend veel klanten hier last van hebben na 2 jaar.
Heel vervelend kortom.
We gaan nu eerst zelf kijken of we het kunnen verhelpen, maar als dit niet lukt, betwijfel ik of we weer voor een warmtepompdroger gaan (of in ieder geval geen samsung). Ik had ooit een condensdroger en die is ruim 10 jaar meegegaan, toen we hem wegdeden was dat omdat voor die warmtepomp gingen, dus stuk was ie ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ohja, op een rekje hangen is nogal lastig hier. Ik woon klein en heb geen trapgat. S zomers kan het buiten, maar de gehele herfst is dat onmogelijk geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een Samsung warmtepompdroger gehad. Niet tevreden over.
Was nooit goed droog en veel ellende met de filter, zit laag en met reuma bijna niet doen (op de wasmachine of anders hoger zetten is geen optie).
Vervangen door een condensdroger. Gebruik is alleen bij slecht weer 1, soms 2x per week voor handdoeken en washandjes.
Moet zeggen dat ik er niets van gemerkt heb qua gebruik maar ik heb niet veel later ook mijn 14 jaar oude koelkast vervangen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Pimpelmeesje87 schreef:
04-12-2023 11:49
Ik denk dat je gewoon pech had met je vorige droger. De drogers van nu zijn echt prima en genoeg verbeterd. Een condensdroger is echt ouderwets, milieuonvriendelijk en niet van deze tijd. Ook al heb je geld genoeg, koop gewoon een betere warmtepompdroger.

Ik heb een Bosch gekocht, een halfjaar geleden. Ook consumentenbond bekeken toen. Het is deze: https://www.consumentenbond.nl/wasdroge ... wtr88t00nl

Hij doet er iets langer over, maar ook weer niet zo lang. Het is even een kwestie van wennen, maar nu droogt ie een volle bak handdoeken kurkdroog in drie uur. Meestal zet ik m s avonds aan, dan merk ik er weinig van. Hij maakt ook weinig lawaai.

Ik wil nog wel ff zeggen dat een dure wasdroger ("We vinden het niet erg om meer geld uit te geven") niet per se leidt tot beter kwaliteit. Ik vind een warmtepompdroger fijn want hij wordt minder heet en het is duurzamer en goedkoper. In de praktijk merk ik echt helemaal niks van dat kwartiertje extra drogen.

Succes met je keuze!
Maar wat is “iets langer”, dat is allemaal relatief natuurlijk, afhankelijk van wat je daarvoor gewend was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben deze sinds kort:
Bosch WTU87675NL

Hier heel tevreden over. Hij begint standaard als je hem aan zet met 2.5 uur (de tijd die het kost om te drogen) maar past dit aan naar de hoeveelheid was. Is vaak veel sneller klaar dan die 2.5 uur. Maakt ook veel minder geluid dan onze vorige droger. Er kan veel in, wij zijn er blij mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn recent overgestapt van zo'n A+++zuinige warmtepomp met sensor en alles erop en eraan naar een B label condensdroger. Hier werkte de laatste tijd de sensor niet meer met als gevolg dat ik soms de wasdroger wel 10 uur aan moest zetten voor een wasje. Ik durf hem niet aan te zetten als ik niet thuis ben, dus ik heb daar helemaal geen tijd voor. Dus nu een cheap ass condensdroger van Beco gekocht die in 2 uur klaar is. Ik vind het een verademing, wij hebben ook zonnepanelen en ik hang zowat alles uit, behalve handdoeken, theedoeken en sokken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
04-12-2023 12:30
Maar wat is “iets langer”, dat is allemaal relatief natuurlijk, afhankelijk van wat je daarvoor gewend was.
In de praktijk merk ik echt helemaal niks van dat kwartiertje extra drogen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
04-12-2023 12:36
Wij zijn recent overgestapt van zo'n A+++zuinige warmtepomp met sensor en alles erop en eraan naar een B label condensdroger. Hier werkte de laatste tijd de sensor niet meer met als gevolg dat ik soms de wasdroger wel 10 uur aan moest zetten voor een wasje. Ik durf hem niet aan te zetten als ik niet thuis ben, dus ik heb daar helemaal geen tijd voor. Dus nu een cheap ass condensdroger van Beco gekocht die in 2 uur klaar is. Ik vind het een verademing, wij hebben ook zonnepanelen en ik hang zowat alles uit, behalve handdoeken, theedoeken en sokken.
o_o
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
04-12-2023 12:43
o_o
Ik denk ook wel dat hij stuk was ofzo hoor, maar ik vond hem ook alleen maar echt goed drogen toen we hem net hadden. Na een jaartje of 2 werd het al fors minder en de laatste tijd was het helemaal drama. Ik kan me ook niet voorstellen dat het dan nog zuinig om dat ding zo lang aan te zetten. Wij hadden er 1 van Bosch.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Teleurstellend hoe vaak die dinggen stuk gaan blijkbaar. Zeker omdat ze relatief duur zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Ninja4life schreef:
04-12-2023 12:50
Teleurstellend hoe vaak die dinggen stuk gaan blijkbaar. Zeker omdat ze relatief duur zijn
Toen hij weg werd gehaald zat er ook overal water in de droger. Ik ben allang blij dat we hem vervangen hebben voordat hij misschien wel in de fik was gevlogen. En ik maakte hem regelmatig goed schoon, ook met de stofzuiger, om de extra pluisjes goed weg te krijgen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
04-12-2023 11:49
Ik heb een Bosch gekocht, een halfjaar geleden. Ook consumentenbond bekeken toen. Het is deze: https://www.consumentenbond.nl/wasdroge ... wtr88t00nl
Wij hebben deze droger ook. Een volle trommel handdoeken / beddengoed doet er net geen 3 uur over. Maar dan zit hij ook flink vol.
Was is altijd droog als de machine klaar is.

Het is een heel stuk langer als dat onze oude condens er over deed maar ook een stuk zuiniger.
Geen idee hoelang een nieuwe condens er over doet om een flinke trommel droog te krijgen. Maar kan mij voorstellen dat het ook niet meer zo snel is als vroeger (apparaten moeten nu een stuk energie zuiniger zijn).
Time doesn't hear if you ask it to wait. So own all your tears and just roll with the waves
Pimpelmeesje87 schreef:
04-12-2023 12:36
In de praktijk merk ik echt helemaal niks van dat kwartiertje extra drogen.
Kwartiertje langer valt wel mee, inderdaad. Maar ja, hoe lang is het in totaal dan? Hangt er nog steeds vanaf of je voorheen 2 uur gewend was, of 5 uur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bailey26 schreef:
04-12-2023 12:56

Geen idee hoelang een nieuwe condens er over doet om een flinke trommel droog te krijgen. Maar kan mij voorstellen dat het ook niet meer zo snel is als vroeger (apparaten moeten nu een stuk energie zuiniger zijn).
Ik heb een 'extra droog' functie en als ik hem vol doe met handdoeken is de droogtijd 2:11.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Miele warmtepompdroger en een Miele wasmachine met een capaciteit van 9 kg. Een volle was met spijkerbroeken en handdoeken is in anderhalf uur droog
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net een nieuwe Bosch warmtepompdroger, serie 6 volgens mij, maar niet de indruk dat hij er langer over doet dan onze oude Samsung condensdroger.

Die 5 uur draait hij dan ook alleen als ik hem in de ‘hou mijn was kreukvrij’ stand zet. Maar dan is het daadwerkelijke droogprogramma dus al lang klaar.
Zet op volgorde van belangrijkheid voor jezelf: droogkwaliteit, droogsnelheid, aanschafprijs, verbruikskosten, levensverwachting apparaat.
Zoek dan op welke apparaten daarbij passen. Maak een keuze. Schaf aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het jammere is dat levensverwachting erg variabel en onzeker is.
In mijn beleving is bv Miele zeer goede kwaliteit, dus hoge levensverwachting.
Maar die kan ook na 2 jaar doeidoei zeggen. Dat weet je van te voren gewoon niet.

Nav eigen ervaring en wat ik gehoord heb, gaat het zeker geen samsung meer worden (terwijl ik al jarenlang prima ervaringen heb met de telefoons), maar een merk als Bosch heb ik ook hoog zitten qua witgoed. Maar daar hoor ik dezelfde problemen over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
04-12-2023 12:36
Wij zijn recent overgestapt van zo'n A+++zuinige warmtepomp met sensor en alles erop en eraan naar een B label condensdroger. Hier werkte de laatste tijd de sensor niet meer met als gevolg dat ik soms de wasdroger wel 10 uur aan moest zetten voor een wasje. Ik durf hem niet aan te zetten als ik niet thuis ben, dus ik heb daar helemaal geen tijd voor. Dus nu een cheap ass condensdroger van Beco gekocht die in 2 uur klaar is. Ik vind het een verademing, wij hebben ook zonnepanelen en ik hang zowat alles uit, behalve handdoeken, theedoeken en sokken.
Hier ook een cheap ass Beko, maar dan de warmtepompversie. Die doet het echt prima, afhankelijk hoe vol de trommel is en hoe droog je het wil hebben, duurt het drogen tussen de 1,5 en 3 uur. Aangezien we jonge kinderen hebben gaat er naast beddengoed en handdoeken ook veel kleding in. Alleen de kwetsbaardere en duurdere kleding wordt uitgehangen anders hebben we extra kamers nodig alleen al om de was op te hangen ;-D
miek_ wijzigde dit bericht op 04-12-2023 14:58
0.10% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven