Corrigeren of niet: hondenkenners hulp graag!

31-05-2010 20:17 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus een lieve teef, ze is onlangs geholpen, maar ze is en blijft favoriet bij een paar reuen op ons hondenveld.

Nu vinden ze haar dus er leuk en willen graag snuffelen enzo (en vaak ook meer, maar soms ook gewoon alleen snuffelen of spelen)

Maar bij bepaalde reuen (de intacte) reageert ze dan heel snauwerig en bijt ze behoorlijk van zich af, dit ziet er naar uit, lijkt wel alsof ik een valse hond heb.

De meeste reuen nemen haar niet echt serieus en komen gewoon na 2 seconden weer en begint het snauwen weer op nieuw.

Verder speelt ze met teefjes en niet-intacte teuen erg gezellig, wel dominant tijdens het spelen met bekende honden, waar ze er mee weg kan komen.

Moet ik dit gedrag corrigeren of niet, omdat ze doet het ook bij jonge reuen onder een jaar en soms bijt ze echt door, 1 maal een gaatje bij een andere reu.

Ik weet het niet, want ze is ip erg onderdanig en doet alleen zo bij 'opdringere reuen'.

Wie heeft raad?
wat je beschrijft lijkt mij normaal gedrag. Je moet t zien als dat je zelf op straat loopt en een opdringerige man tegenkomt.

Die zou je zelf ook een hoek geven.

Ik neem aan dat ze doorbijt als ze een aantal keer gewaarschuwd heeft.

Mijn hond is ook een lieve teef en verstaat heel goed hondentaal.

Met opdringerige honden doet zij precies hetzelfde.

Op de hondenschool is me het zo uitgelegd en ook in boekjes lees ik dit terug.

Je hond stelt geen prijs op dit gedrag en maakt dit heel duidelijk. Het is aan de baas van de reu om deze aan te lijnen.

Je kan je hondje bij je roepen en zeggen dat ze moet zitten.

(doe ik ook wel eens) maar ik lijn haar zeker niet aan als zij losloopt. Dan word het nog bedreigender voor haar omdat ze dan niet meer weg kan van haar belager.

Het is natuurlijk vervelend als ze echt schade brengt aan de reu.
Lijkt mij een goede leerervaring voor de jonge reu . Niets aan doen zou ik zeggen, behalve ze eventueel opbreken als het te erg wordt. Het is gewoon de hondse manier om iets duidelijk te maken.
mijn teefje (zie profiel foto) van 6 doet dit ook bij opdringerige honden maar bijt niet. Gromt/snauwt alleen flink.

Lijkt me duidelijke hondentaal, ik zou het niet corrigeren. Heb je haar wel aan de riem? Je wil niet dat ze erachteraan gaat om een hapje te nemen ;)

zolang ze wel lief is voor andere honden en mensen/kinderen zou ik haar lekker baas laten zijn!
Ik heb haar niet aan de riem, het is op een open terrein waar honden en baasjes samen komen, zeg maar.
Het is normaal gedrag voor een teefje. Ze is gewoon niet van elke reu gedient. (zeg nou eerlijk; wil jij elke man aan je kont?)

Dat zij snauwt is een goede les voor een jonge reu. Dat het zover komt dat hij een gaatje in zijn nekvel of waar dan ook krijgt, is alleen een teken dat hij haar volkomen, normale hondenreactie niet serieus genoeg neemt.

Een jonge reu dient gewoon respect voor een oudere teef te hebben. Persoonlijk zou ik, als je de honden wilt laten spelen, ze ook zonder riem laten spelen. Vaak is de riem als een "versterkende arm" voor de hond waardoor ze harder van zich af wilt bijten.

Niet corrigeren, vertrouwen in je hond en haar signaal naar de reu hebben.
Na een aantal 'waarschuwingen' is het normaal dat ze dan door bijt. Lijkt mij normaal hondengedrag.
Maar ze is blijkbaar niet fel genoeg want de reuen nemen haar niet serieus en blijven proberen, hoe fel zij dan ook is.

Voel me er gewoon ongemakkelijk bij, terwijl ze daar juist zo fijn kan spelen.
Het is haar manier om naar de reuen aan te geven dat ze niet beschikbaar is voor een wip. Niks mis mee.

Zou ze loops zijn en ze heeft wel zin zou ze heel anders reageren op die reuen. (nu is ze geholpen maar ter verduidelijking)
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Waarom lees ik de eerste zin als: Ik ben dus een lieve teef...
Omdat jij mij kent
Dát zal het zijn.
Inderdaad heel normaal honder gedrag. Geeft een reu het echt niet op en wordt het te heftig, kun je altijd ingrijpen door haar bij je te roepen en aan te lijnen (en haar daarvoor dan natuurlijk flink belonen) Zij doet immers niets verkeerd. En inderdaad als een vreemde vent mij in de kroeg in mijn bil knijpt, doe ik ook lelijk en probeert hij het dan een tweede keer doe ik nog iets lelijker.....
Een gesteriliseerde teef ruikt ander dan een "gewone" zo ook met een gecastreerde reu. Andere honden kunnen dat soms niet plaatsen en denken oh zeker loops....

Gaf met mij oude reu ook vaak gevechten omdat andere reuen dachten dat hij een loopse teef was en daar was hij niet van gediend (nou was mijn hond ook geen sociaal typje)
ik voel me ook wel eens ongemakkelijk maar weet ook dat t normaal is dat mijn hond deze taal spreekt.

heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat iemand moeilijk deed en anders zal ik het niet nalaten haarfijn uit te leggen
Tja er zit altijd wel een hondeneigenaar bij (van zo'n opdringerige reu) die het gedrag niet snapt en je hond als associaal of agressief bestempeld en sommigen kan je ook niet wijzer maken.

Mijn reu corrigeerde ooit een pup in het park, die op zijn rug sprong (mijn hond klein ras, de pup groot ras) Die middag had ik dus politie op de stoep....ik vroeg geschrokken of de pup beschadigd was. Dat was dus niet zo, maar volgens de eigenaar wel getraumatiseerd De politie kon er natuurlijk ook niet veel mee, maar ik kreeg wel een waarschuwing dat er een notitie van werd gemaakt, dus als er meer klachten zouden komen......
Laat ik het zo stellen:

als mannen zich opdringen aan een vrouw en ze geeft te kennen daar niet van gediend te zijn, die mannen negeren dat, en die vrouw die haalt op een gegeven moment fel uit, wie is dan fout? Die vrouw of die mannen?

Heeft jouw hond dan niet het recht om voor zichzelf op te komen? Die reuen gaan over haar grens terwijl ze haar grens te kennen geeft! Die reuen zijn fout en dienen gecorrigeerd te worden. Alleen jouw teef kan dat oplossen. En anders laat die eigenaren hun reu bij zich houden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven