Dakraam kiezen

11-09-2014 10:23 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een heel erg non-probleem, maar goed.

Man en ik willen de zolder verbouwen waarbij we o.a. een dakkapel aan de voorzijde plaatsen, waarvoor we een vergunningtraject zijn gestart.

Voor de dakkapel hebben we een negatief welstandadvies ontvangen omdat we breder willen dan is toegestaan, maar we mogen wel een kleinere dakkapel met een dakraam ernaast plaatsen (zoals ook al meer in de wijk voorkomt).

Man en ik zijn nu dus (noodgedwongen) op zoek naar informatie over dakkapellen. De eerste hit in google geeft Velux, maar die zijn behoorlijk duur. Maar heeft wel de grootste naamsbekendheid.

Zijn er mensen die ervaring hebben met andere merken dakramen? Hoe is de prijs-kwaliteitverhouding? Hoe bevalt het dakraam in gebruik? Nog tips voor de afmetingen (tot 2m2 is vergunningvrij, maar hoe groot wordt dat ervaren)?

En voor de eigenaren van een Velux-raam: hoe bevalt deze? Nog tips?
Wij hebben in vier slaapkamers Veluxramen. Die zijn er 8 jaar geleden ingezet en doen het nu nog net zo goed en zien er nog net zo goed uit als toen. Zonwering voor de binnenkant heb ik gewoon bij Karwei of Leen Bakker gekocht, da's veel goedkoper. Onze ramen zijn 1.30 bij 95 cm, dat klinkt kleiner dan het is, het zijn ruime ramen. Twee bij twee lijkt me gigantisch. Het komt ook anders over in een schuin dak dan in een rechte muur denk ik. Hou er ook rekening mee dat er aan de binnenkant een aftimmering van 10 cm breed rondom het raam komt, als een soort kozijn. Met andere merken dakramen heb ik geen ervaring, maar mijn Veluxramen bevallen dus prima.
maylina: 2m2 is natuurlijk geen 2x2, eerder 1.40 bij 1.40. Dat is groot, maar niet heel enorm.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik heb je even een pb gestuurd, omdat ik niet-wetenschappelijke of het noemen van een bedrijf als spam gezien zou worden.

Echt goede kwaliteit en goedkoop.
Eentje die niet wegwaait?
quote:miss112 schreef op 11 september 2014 @ 10:52:

Ik heb je even een pb gestuurd, omdat ik niet-wetenschappelijke of het noemen van een bedrijf als spam gezien zou worden.

Echt goede kwaliteit en goedkoop.Miss112, ik heb je pb niet ontvangen helaas. Ik zal kijken of ik jou een bericht kan sturen.
quote:quattro35 schreef op 11 september 2014 @ 11:25:

Eentje die niet wegwaait? Dat lijkt me wel zo handig...
Ik heb ervaringen met Velux ramen en die van andere merken. Velux is een hele goede degelijke constructie en dat zie je ook terug in de prijs. Voordeel van Velux is dat er ook na jaren nog onderdelen te krijgen zijn. Afdichtrubbers, scharnieren en vergrendelingen. Wel zo fijn na zeg 15 jaar.

Bij andere merken zijn de onderdelenvoorzieningen vaak heel lastig en moet je vaak improviseren. Ik heb mij bijv. rot gezocht naar een afdichtrubber van een dakraam van onbekender merk van 12 jaar oud. Was niks meer voor te krijgen.

Verder is voor Velux heel veel te krijgen qua raamdecoratie/zonwering. Rolgordijnen e.d. die je er zo inklikt.
De meest mensen jagen zo bezeten het geluk na dat ze er aan voorbijlopen.
Wij hebben hier een velux, zit er nu een jaar of 6 in, misschien zelfs al wat langer.

Ziet er nog net zo mooi uit als toen we hem kregen.

Mijn man heeft hem er zelf in gezet, dus dat scheelt natuurlijk ook al in de kosten.

Kwaliteit van velux is gewoon goed, dus dan zou ik liever wat meer betalen, waar je langer schik van hebt.
Oldwood, daar neig ik ook wel naar. Het plaatsen van een dakraam is onderdeel van een grotere verbouwing, die volgens mij al wel wat goedkoper is dan een grotere dakkapel. Dus dat scheelt dan al weer.

Sean_39, ik gaf het gisteren bij man ook al aan: Velux is wel een begrip. Men heeft er een bepaalde verwachting bij, het is wel bekend. Dus mochten we ooit besluiten om te gaan verkopen, kan dat wel een meerwaarde zijn. Gelukkig zijn we niet van plan om te verkopen...
Wij hebben Veluxramen in ons huis op aanraden van een familielid die architect is. Nooit problemen/lekkage mee gehad ondanks intensief open/dicht. Het verduisteringsrolgordijn werkt nog als nieuw.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
quote:tieger schreef op 11 september 2014 @ 13:03:

Men heeft er een bepaalde verwachting bij, het is wel bekend. Dus mochten we ooit besluiten om te gaan verkopen, kan dat wel een meerwaarde zijn. Klopt, bij Funda staat het vaak apart vermeld ("zolder voorzien van Veluxramen")
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Zijn er verder nog tips of suggesties?
Waarom zet je niet aan de adhterkant een grotere dakkapel? Dan heb je wel de ruimte die je wilt hebben. Kan ook vergunningsvrij (als je voldoet aan de regels).

Let bij je vergunning wel op: het dakraam voor is vergunningsvrij (als ie 0,5m uit alle randen blijft van je dak, en niet uitsteekt), dus deze kosten moet je niet meenemen in je bouwkosten.

Je legeskosten worden vaak op bouwkosten berekend.

En de gemeente kan het dakraam ook niet afkeuren! Dus als jij iets groters of anders wilt dan de buren qua dakraam, dan mag dat, als je maar voldoet aan de eisen voor vergunningsvrij.
Ik heb Fakro. 8 jaar geleden 2ehands van Marktplaats gehaald inclusief verduisterende gordijnen. Prima ramen. De sluitingen zitten aan de onderkant. Bij de Velux van mijn ouders zitten deze boven, als je klein bent kan je er dan niet bij.
Slagroom-met-dip, aan de achterkant zit al een brede dakkapel, over de hele breedte van het huis. Aan de voorzijde wilden we ook een brede dakkapel, zodat het vloeroppervlakte van de overloop op zolder effectiever wordt en je overal kunt staan en je gewoon twee gespiegelde kamers krijgt. Plus dat we dan de deuropeningen naast elkaar zouden kunnen doen in plaats van een aparte constructie.
quote:labradokus schreef op donderdag 18 september 2014 07:19 Ik heb Fakro. 8 jaar geleden 2ehands van Marktplaats gehaald inclusief verduisterende gordijnen. Prima ramen. De sluitingen zitten aan de onderkant. Bij de Velux van mijn ouders zitten deze boven, als je klein bent kan je er dan niet bij.Wat zijn jullie overwegingen geweest om voor fakro te kiezen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven