Dekbedovertrek 'satijn'; strijken?
woensdag 25 augustus 2010 om 18:53
Ik moet een nieuw dekbedovertrek. Nu zag ik bij de Hema een effen dbo van 'satijn'. Achterop stond iets in de trant van 'door strijken blijft de luxe kwaliteit behouden'. Nu weet ik wel iets beters te doen dan strijken en ik vraag mij af: als je dit soort overtrekken niet zou strijken, zullen ze er dan erg gekreukt uitzien? Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb nu katoen (geloof ik, geen idee eigenlijk, kan ook een mix zijn) en die strijk ik ook niet en ik vind het wel meevallen met de kreukels. Nog andere voors/tegens voor 'satijn'?

woensdag 25 augustus 2010 om 19:12
Ik heb het wel eens gedaan. Het staat toch mooier op bed. Maar ja, die enorme lappen, ik doe het niet meer. Alleen als ik mijn huis zou verkopen en de foto's worden genomen.
Maar ik heb ook een satijnen dekbedovertrek en de kreukels vallen ontzettend mee. Ik hang het wel op in het trappengat, dat scheelt misschien ook.
Maar ik heb ook een satijnen dekbedovertrek en de kreukels vallen ontzettend mee. Ik hang het wel op in het trappengat, dat scheelt misschien ook.
woensdag 25 augustus 2010 om 19:40
Hier ook satijnen overtrekken, ik heb juist het idee dat ze minder kreuken dan katoen. Ik was ze wel altijd op het fijnwasprogramma en bij mijn wasmachine betekent dat centrifugeren op 800 toeren. Zo komen ze minder gekreukt uit de machine, daarna hang ik ze op in het trapgat. Met 800 toeren worden ze dan niet zo heel droog, maar in de zomer vind ik dat niet zo erg en drogen ze toch wel snel.
In de winter doe ik ze wel op het katoenprogramma (1200 toeren) en daarna in de droger anders wordt het zo vochtig in huis.
Met strijken zal het er allemaal wel wat strakker uitzien maar daar heb ik echt geen zin in (ik heb niet eens een strijkbout en strijkplank ) na een nacht zitten de kreukels er toch weer in.
In de winter doe ik ze wel op het katoenprogramma (1200 toeren) en daarna in de droger anders wordt het zo vochtig in huis.
Met strijken zal het er allemaal wel wat strakker uitzien maar daar heb ik echt geen zin in (ik heb niet eens een strijkbout en strijkplank ) na een nacht zitten de kreukels er toch weer in.
woensdag 25 augustus 2010 om 19:56
Ik strijk ze ook niet, gewoon gelijk na het wassen goed strak uithangen, minder kreukels dan katoen. Alhoewel ik het idee heb dat de glans langzaam minder word (en dat zal vast opgelost worden met strijken, maar ik ben gekke henkie niet....)
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

donderdag 26 augustus 2010 om 10:45
quote:caatoo schreef op 25 augustus 2010 @ 19:00:
haha, niemand strijkt die dingen dus. Maar de vraag is: hoe zien ze er ongestreken uit? Of kan ik toch beter wat van katoen of een mixje met polyester ofzo kopen?Ik heb eentje van satijn en eentje van katoen van de hema en die van satijn ziet er ongestreken minder kreukelig uit. En het slaapt zoooooooooo heerlijk. Doen dus!
haha, niemand strijkt die dingen dus. Maar de vraag is: hoe zien ze er ongestreken uit? Of kan ik toch beter wat van katoen of een mixje met polyester ofzo kopen?Ik heb eentje van satijn en eentje van katoen van de hema en die van satijn ziet er ongestreken minder kreukelig uit. En het slaapt zoooooooooo heerlijk. Doen dus!
donderdag 26 augustus 2010 om 21:35
quote:Splinter02 schreef op 26 augustus 2010 @ 01:22:
...Stop ze gewoon in de droger en zorg dan wel dat ik ze direct opvouw zodra de droger klaar is. Dan zijn ze nog een beetje warm en met vouwen veeg ik ze mooi glad. Ziet er prima uit.
Vouwen?! (ik heb wel wat beters te doen
).Die lakens gaan vanuit de droger zo weer op en om het bed . Conclusie: wel satijn, niet strijken, dank voor jullie reacties!
Nu heb ik overigens gezien dat die lakens 2.20 m lang zijn. Mijn dekbed is 2m. Ik merk dat er weinig van 240 bij 200 te koop is. Is natuurlijk lekker makkelijk voor de producent, maar het lijkt mij wel vervelend. Of is het juist handig, zo'n heeeeele lange instopstrook?
...Stop ze gewoon in de droger en zorg dan wel dat ik ze direct opvouw zodra de droger klaar is. Dan zijn ze nog een beetje warm en met vouwen veeg ik ze mooi glad. Ziet er prima uit.
Vouwen?! (ik heb wel wat beters te doen

Nu heb ik overigens gezien dat die lakens 2.20 m lang zijn. Mijn dekbed is 2m. Ik merk dat er weinig van 240 bij 200 te koop is. Is natuurlijk lekker makkelijk voor de producent, maar het lijkt mij wel vervelend. Of is het juist handig, zo'n heeeeele lange instopstrook?
donderdag 26 augustus 2010 om 21:37
quote:SeptemberGirl schreef op 25 augustus 2010 @ 18:54:
Ik vraag het me ook al af: zijn er mensen die hun dekbedovertrek strijken?
Nou en of!
Ik strijk ook de onderlakens als ze van katoen zijn. Om de doodsimpele reden dat ik het pure armoe vind, zo'n gekreukt bed.
Ik vraag het me ook al af: zijn er mensen die hun dekbedovertrek strijken?
Nou en of!
Ik strijk ook de onderlakens als ze van katoen zijn. Om de doodsimpele reden dat ik het pure armoe vind, zo'n gekreukt bed.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 26 augustus 2010 om 22:20
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 augustus 2010 @ 21:37:
[...]
Nou en of!
Ik strijk ook de onderlakens als ze van katoen zijn. Om de doodsimpele reden dat ik het pure armoe vind, zo'n gekreukt bed.Dat onderlaken zit bij mij zo strak om het bed, daar zie je geen kreukel meer in ondanks niet strijken! En heel eerlijk: zo'n lap stof strijken op zo'n plank van nog geen 30 cm: dat vind ik nou armoe!
[...]
Nou en of!
Ik strijk ook de onderlakens als ze van katoen zijn. Om de doodsimpele reden dat ik het pure armoe vind, zo'n gekreukt bed.Dat onderlaken zit bij mij zo strak om het bed, daar zie je geen kreukel meer in ondanks niet strijken! En heel eerlijk: zo'n lap stof strijken op zo'n plank van nog geen 30 cm: dat vind ik nou armoe!

donderdag 26 augustus 2010 om 23:27

vrijdag 27 augustus 2010 om 01:53
Hoe kreukeliger de overtrek, hoe lekkerder ik m vind liggen!
Bij mij vanuit de droger zo t bed op. Ik stop ook nooit de instopstrook er in want als ik cocoon mezelf helemaal in mn dekbed, is lastig als ie dan vast zit! Hhaha, ben wel een beetje apart.. Heb er ook 1 met een lange instopstrook, zie t nut er niet van in! (Ik ga nu iets opbiechten: ik heb geen eens een strijkbout)
Bij mij vanuit de droger zo t bed op. Ik stop ook nooit de instopstrook er in want als ik cocoon mezelf helemaal in mn dekbed, is lastig als ie dan vast zit! Hhaha, ben wel een beetje apart.. Heb er ook 1 met een lange instopstrook, zie t nut er niet van in! (Ik ga nu iets opbiechten: ik heb geen eens een strijkbout)