Demente hond

16-09-2011 22:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond is dement. Ze gedroeg zich al een tijdje vreemd. Maar eigenlijk heeft ze zich altijd al vreemd gedragen. De laatste paar weken was ze steeds snachts door het huis aan het spoken. Omdat ze ook een hartkwaal heeft ben ik toch maar even naar de dierenarts geweest. En wat ik eigenlijk al vermoedde klopt. De hond is dement. Nu heeft ze hier pilletjes voor gekregen maar ik vraag me af of deze echt kunnen helpen. Naar mijn idee was dementie namelijk iets onherstelbaars. Heeft iemand misschien ervaring met een demente hond en medicijnen tegen dementie bij honden?

Ja ik heb ervaring met demente dieren, maar ik heb nog nooit gehoord van medicijnen tegen dementie. Zijn het wellicht medicijnen tegen de gevolgen van dementie, zoals stress en verlatingsangst ofzo? Ik denk dan bijv. aan Clomicalm.
Hoop voor je dat ie niet onzindelijk wordt.
Blijkbaar is er toch wel wat aan te doen, al is het natuurlijk een onomkeerbaar proces.

Misschien heb je hier iets aan:

Dementie bij honden: medicijnen en voedsel
Misschien ik weet het eigenlijk niet zo goed. De dierenarts gaf niet echt veel uitleg. Ik zal hem maandag nog maar even opbellen.

Iris wat had jij voor dement huisdier? En hoe wist je dat hij dement was? Bedankt voor de link.
quote:Substanza_ schreef op 16 september 2011 @ 22:42:

Hoop voor je dat ie niet onzindelijk wordt.Nee dat hoop ik ook, maar tot nog toe kan ze alles prima ophouden.
Och gossie, wat zielig voor jou en de hond! Ik wens jullie veel sterkte.

Heb hier geen ervaring mee, alleen met een demente oma.
quote:madamecannibale schreef op 16 september 2011 @ 22:43:

Misschien ik weet het eigenlijk niet zo goed. De dierenarts gaf niet echt veel uitleg. Ik zal hem maandag nog maar even opbellen.

Iris wat had jij voor dement huisdier? En hoe wist je dat hij dement was? Bedankt voor de link.

Zelf heb ik nooit demente huisdieren gehad, maar in het asiel waar ik werkte zag ik ze wel soms.

Waar je het vooral aan merkt is: desoriëntatie, meer geluid gaan maken (blaffen of miauwen), halverwege niet meer weten wat hij van plan was en dan stil blijven staan, onzindelijkheid, verlatingsangst (dichtbij je blijven, huilen, dingen slopen) enz.
Heb de link even doorgelezen en herken er wel wat in. Maar als ik terug denk heb ik veel dingen altijd al herkend in deze hond. De laatste tijd is ze wel een stuk vreemder gedrag gaan vertonen. Ze mag iemand in mijn huis absoluut niet. En nu gaat ze soms per ongeluk tegen deze persoon aanliggen op de bank en aandacht vragen. Daarnaast loopt ze dus steeds 's nachts te spoken en lijkt ze dingen te zien die er niet zijn. Maar een aantal jaar geleden maakten wij ook al grapjes over dat ze een zesde zintuig had, ze gedroeg zich toen ook alsof ze geesten zag.
quote:madamecannibale schreef op 16 september 2011 @ 22:54:

Heb de link even doorgelezen en herken er wel wat in. Maar als ik terug denk heb ik veel dingen altijd al herkend in deze hond. De laatste tijd is ze wel een stuk vreemder gedrag gaan vertonen. Ze mag iemand in mijn huis absoluut niet. En nu gaat ze soms per ongeluk tegen deze persoon aanliggen op de bank en aandacht vragen. Daarnaast loopt ze dus steeds 's nachts te spoken en lijkt ze dingen te zien die er niet zijn. Maar een aantal jaar geleden maakten wij ook al grapjes over dat ze een zesde zintuig had, ze gedroeg zich toen ook alsof ze geesten zag.Geesten zien kan ook los van de dementie staan, want ze horen veel beter dan wij en dan reageren ze daarop door even gespitst stil te staan en te staren in de richting van het geluid. Wij denken dan dat ze niets zien of horen, maar dat is dan niet zo.
quote:iris1969 schreef op 16 september 2011 @ 23:08:

[...]

Geesten zien kan ook los van de dementie staan, want ze horen veel beter dan wij en dan reageren ze daarop door even gespitst stil te staan en te staren in de richting van het geluid. Wij denken dan dat ze niets zien of horen, maar dat is dan niet zo.

Klopt inderdaad maar ze was al ontzettend slechthorend toen ik haar kreeg. De kat van de buren kan ook zo naar een bepaald punt staren. Terwijl er voor het mensenoog niets te zien is.

Maar de hond doet wat anders. Ze schrikt zich echt rot van iets. Gaat zitten bibberen en volgt een denkbeeldig iemand door de kamer. Reageert soms alsof ze aangeraakt wordt terwijl dat niet zo is. Maar eigenlijk doet ze dit dus altijd al.

Wat de dierenarts ook zei is dat dementie bij honden vermoedelijk hetzelfde verloopt als bij mensen. Mensen gaan vaak geestelijk terug naar hun jeugd, honden schijnen dit ook te kunnen doen. Wat deels het gedrag kan verklaren.
quote:madamecannibale schreef op 16 september 2011 @ 23:19:

[...]

Klopt inderdaad maar ze was al ontzettend slechthorend toen ik haar kreeg. De kat van de buren kan ook zo naar een bepaald punt staren. Terwijl er voor het mensenoog niets te zien is.

Maar de hond doet wat anders. Ze schrikt zich echt rot van iets. Gaat zitten bibberen en volgt een denkbeeldig iemand door de kamer. Reageert soms alsof ze aangeraakt wordt terwijl dat niet zo is. Maar eigenlijk doet ze dit dus altijd al.

Ja dat is inderdaad vreemd en lastig om te bepalen of het bij de dementie hoort of dat ze gewoon wat vreemd doet. Geruststellen is dan het beste, daar "verwen" je haar echt niet mee.

Wat de dierenarts ook zei is dat dementie bij honden vermoedelijk hetzelfde verloopt als bij mensen. Mensen gaan vaak geestelijk terug naar hun jeugd, honden schijnen dit ook te kunnen doen. Wat deels het gedrag kan verklaren.

Interessant! Wellicht worden ze daarom weer onzindelijk en misschien is de verlatingsangst ook wel daarom ( dat is een echt puppyding)
quote:iris1969 schreef op 16 september 2011 @ 22:46:

[...]

Zelf heb ik nooit demente huisdieren gehad, maar in het asiel waar ik werkte zag ik ze wel soms.

Waar je het vooral aan merkt is: desoriëntatie, meer geluid gaan maken (blaffen of miauwen), halverwege niet meer weten wat hij van plan was en dan stil blijven staan, onzindelijkheid, verlatingsangst (dichtbij je blijven, huilen, dingen slopen) enz.

Mijn demente vuilnisbakkie hapte ook in mijn hand als ik hem wilde aaien en lag vaak van angst te trillen in zijn mand.. Hij leek ons niet meer te herkennen. Zo sneu.

TO, sterkte!!
quote:lulu_ schreef op 16 september 2011 @ 23:57:

[...]

Mijn demente vuilnisbakkie hapte ook in mijn hand als ik hem wilde aaien en lag vaak van angst te trillen in zijn mand.. Hij leek ons niet meer te herkennen. Zo sneu.

TO, sterkte!!Wat zielig. Ben je hier ook mee naar de dierenarts geweest?
Wat naar je hond zo te moeten zien, hoe heten die pilletjes van de dierenarts?

Misschien heeft je beessie iets aan bach-bloesem druppels, (te koop bij 'de tuinen') je hebt ze tegen allerlei speciefieke kwalen en is niet alleen voor mensen een hulpje maar ook voor dieren. Het is homeopatisch dus baadt het niet schaadt het niet.
quote:madamecannibale schreef op 17 september 2011 @ 19:12:

[...]

Wat zielig. Ben je hier ook mee naar de dierenarts geweest?De dierenarts is uiteindelijk bij ons gekomen om hem te laten inslapen. De laatste dagen van zijn leven kon hij ook niet meer lopen en lag in zijn eigen vuil. Maar ik moet erbij zeggen dat hij ruim 18 jaar is geworden en van die tijd 17,5 jaar in goede gezondheid heeft doorgebracht.
quote:lulu_ schreef op 19 september 2011 @ 11:04:

[...]

De dierenarts is uiteindelijk bij ons gekomen om hem te laten inslapen. De laatste dagen van zijn leven kon hij ook niet meer lopen en lag in zijn eigen vuil. Maar ik moet erbij zeggen dat hij ruim 18 jaar is geworden en van die tijd 17,5 jaar in goede gezondheid heeft doorgebracht.Oei dan waren jullie er wel wat laat bij .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven