Do's and don'ts bij een nieuwe keuken

21-02-2024 19:55 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Morgen een afspraak in een showroom van een keukenzaak (niet vanuit de Mandemakersbende). Eerlijke prijs, goede kwaliteit, goede ervaringen gehoord. Inmiddels een hoop te kiezen: afzuiger in fornuis of erboven, inbouwapparatuur, cooker etc. Graag hoor ik ervaringen. Wat is top en wat is nop?
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben trouwens een Dekton keuken blad. Veel mogelijkheden in kleuren en stijlen. Erg tevreden mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zorg dat je werkblad op de juiste werkhoogte is.
Een achterwand die je makkelijk schoon kan maken.
Grote koelkast met vriesvak onder.
Aan beide kanten van je kookplaat ruimte voor uitstekende handvaten van bijvoorbeeld de koekenpan en wok.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is hier en daar al aangestipt, maar let inderdaad op de hoogte van apparatuur! Een oven te hoog is écht niet fijn (en kost ovenschalen… slik…). Te laag heb ik geen ervaring mee, maar ik weet dat niet iedereen het fijn vindt om een ovenschotel zowat vanaf de vloer te moeten tillen.

Bovenkastjes vind ik juist wel fijn: veel kastruimte (vooral ook als je dat elders in huis minder hebt), maar ook verlichting eronder, waardoor je zicht op het aanrecht aanzienlijk beter is ‘s avonds (als dat vanaf het plafond komt, veroorzaak je zelf schaduw).

Lades zijn ook fijn: creëert veel overzicht!

Persoonlijk mis ik het kruidenkastje boven/voor de afzuigkap. Heb daar geen kastje nu (losse afzuiger) en de kruiden staan nu in een lade, maar ik vond de kruiden op een rijtje in een kastje vele malen overzichtelijker. Sowieso hebben ook niet alle kruiden aan de bovenkant staan wat het is. Mocht je alleen maar zout en peper gebruiken, is dit een verwaarloosbare tip :biggrin: .

Als je veel verse groentes eet (eigen moestuin bijvoorbeeld) kan een dubbele wasbak juist wel heel fijn zijn: dan kun je ze makkelijker wassen (van de ene bak naar de andere). Als dat te veel aanrechtruimte inneemt, is zo’n klein bakje een optie (ik miste die heel erg toen ik die niet had, maar weet niet meer waarom).

Trap met een oven niet in een of ander schoonmaaksysteem waarbij je de oven niet meer schoon hoeft te maken, maar deze dat zelf zou doen. Ruwe wanden heeft dat ook. Waardeloos!! Na elke paar keer gebruiken begint de oven weer te mekkeren om een schoonmaakbeurt, waarbij je dan alle rekken en glij-ijzers moet verwijderen en dat ding een uur lang op 500 (!!) graden aan moet zetten. Energieslurpend en bloedirritant! Liever een oven met gladde wanden: keertje een schaal water erin om de boel schoon te stomen is veel effectiever.

Denk goed na over wel/geen overstek van het aanrecht. Geen overstek is sneller vieze kastjes.

Tegenwoordig hoor ik weleens reclame over een quooker met spa-functie: dus een alles-in-een-kraan. Geen ervaring mee, maar als je een Quooker overweegt is zo’n extra functie wellicht ook een handige optie (mocht je van spa houden).

Een kraan die diep genoeg komt is ook wel praktisch (weleens eens te korte gehad, dat is heel onhandig).

Ook al genoemd, maar zeer de moeite van het herhalen waard: zorg dat je kookruimte voldoende is.!! Beste manier is om pannen mee te nemen: de koekenpan, grote kookpan en weet ik veel welke je vaker tezamen gebruikt. Heel praktisch om ze ter plekke te passen en te meten!

En kijk nog even goed naar je huidige koelkast: wat is fijn, wat niet? Wat mis je? Ze zijn erg verschillend ingedeeld en een foute indeling kan erg gaan frustreren.

Maar vooral: veel plezier met het uitzoeken! Ik vond het leuk om alles bij elkaar te zoeken. Het helpt ook zeker om bij verschillende zaken te gaan kijken en te laten tekenen: elke verkoper heeft weer andere ideeën en tips die je uiteindelijk tezamen naar je ideale keuken kunnen brengen!
Nul graden zone in de koelkast is ideaal vind ik. Quooker zodat je direct heet water uit de kraan hebt en niet hoeft te wachten op het warme water uit de ketel boven. Lak ipv folie fronten. Eventueel een verhoogde aanrecht en dan een lage plint zodat je meer ruimte hebt in de onderkasten en evt een hogere vaatwasser kunt plaatsen. Binnenlades voor bestek of kruiden. Zeeppompje in het blad gevuld met afwasmiddel vind ik handig. Geen lelijke fles Dreft op het aanrecht. Afwasbare verf op het muurtje naast je vaatwasser, bijvoorbeeld Sigma Pearl Clean, scheelt vieze muren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het belangrijkste vind ik een heel groot werkvlak, zodat je niet telkens de waterkoker of de fruittoren van je aanrecht af hoeft te gooien als je een grotere werkplek nodig hebt. Voor de onderkastjes vind ik grote diepe laden handiger doorzoeken dan kastjes waar je dan echt voor moet bukken en hurken, maar voor anderen is dit juist misschien een goede dagelijkse training van de beenspieren. ;-D
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een dubbele spoelbak, waarvan de linker bijna uitsluitend gebruikt wordt voor een draadmand voor afwas. Omdat hij maar erg weinig doorgespoeld wordt raakt hij al snel enigszins verstopt door het afvalwater van de wel dagelijkse gebruikte andere bak. Het vuile water gaat door de tweelingsifon en laat telkens een laagje drab achter aan de uitgang van de andere bak terwijl die relatief weinig zelf doorgespoeld wordt. Vergt dus meer putjes-onderhoud.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik word nog steeds heel blij van onze niet meer zo nieuwe keuken, vooral om de

- vele stopcontacten: die hoefden van mij niet zo nodig maar man stond erop, gelukkig maar.
- extra brede inductieplaat zodat er vier grote pannen op passen
- vele laden

Voor de pannen hebben we een koelkast met plateau dat je helemaal uit de kast kunt halen zodat je ook bij de achterste plannen kunt, ideaal.
You want me. You need me. You can't live without me. And you know it. You just don't know you know it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Janice schreef:
22-02-2024 07:00
Ik word nog steeds heel blij van onze niet meer zo nieuwe keuken, vooral om de

- vele stopcontacten: die hoefden van mij niet zo nodig maar man stond erop, gelukkig maar.
- extra brede inductieplaat zodat er vier grote pannen op passen
- vele laden

Voor de pannen hebben we een koelkast met plateau dat je helemaal uit de kast kunt halen zodat je ook bij de achterste plannen kunt, ideaal.

Uh? Waarom zou je je pannen koud bewaren?
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
21-02-2024 22:14
Bij ons ook. Al hebben we de keuken zelf geplaatst. Plus de levertijd was bizar kort. Keuken besteld in september 2022 en hij kon 4 weken later geleverd worden.

Quookers vind ik echt ontzettend lelijk, dus het was voor ons sowieso geen optie om die aan te schaffen.

Veel stopcontacten.
Wij hebben wel gewoon bovenkasten want een kleine keuken.
Lades zijn inderdaad ontzettend handig.
In onze vorige keuken zat een apothekerskast en die heb ik nog geen seconde gemist.
Wij hebben een grote vierkante spoelbak en inderdaad lastig schoonmaken maar met een oude tandenborstel kom je een eind.
Zorg voor een aanrechtblad waar je hete pannen op kan zetten.
Ik heb ook een vierkante spoelbak en met een doekje kom ik heel goed in de hoekjes ( gelukkig ook een waterontharder dat scheelt ook)
In de vorige keuken zat ook een apothekerskast en ik kom er niks mee :lol:
Hier ook geen bovenkastjes aan de werkkant ( alleen lades) maar aan de andere kant van de keuken kasten bijna tot aan het plafond met twee inbouw combi ovens naast elkaar met een koelkast en drie vries lades.
Ik heb vier vrije stopcontacten voor apparatuur wat ik niet dagelijks gebruik en dat is ruim voldoende. Waar ik ook nog dagelijks blj mee ben ( open keuken vandaar) zijn het dikke aanrechtblad met ribbels aan de zijkant en de matte Italiaanse tegels aan de muur.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Trouwens lades onder elkaar zijn best leuk maar bij mij zitten de lades onder het 'fornuis' en worden de lades veelal vies. Ook kun je niks eruit halen als je iemand naast je hebt staan, want brede lades. En ze zijn zo 1500 euro duurder dan een normale kast.

Dus bedenk wat je daarin handig vindt en wil uitgeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben 3 jaar geleden een nieuwe keuken gekocht. Tips:

- als je een vierkante spoelbak doet, zorg dan voor zo'n uittrekbare kraan, anders kun je de spoelbak niet gemakkelijk schoonmaken (of gewoon geen vierkante spoelbak nemen)
- genoeg werkbladruimte!
- reinigbare muren in de keuken (tegels, reinigbare muurverf)
- Quooker!
- Genoeg stopcontacten op logische plekken. Waar ga je de blender, mixer, etc. gebruiken en zorg voor een stopcontact in die buurt.
- werkblad op goede hoogte. Dat kan stukken hoger zijn dan de standaardhoogte, afhankelijk van jullie lengte;
- wij hebben een grote koelkast en vriezer, ideaal als je de ruimte hebt;
- wij zijn wel blij met de (combi)stoomoven. Gebruiken hem altijd wanneer we eerder groente, rijst of aardappelen ed zouden koken;
- brede lades zijn prachtig, maar wij staan elkaar regelmatig in de weg als de 1 aan het koken is en de ander iets wil pakken uit zo'n lade. Je moet echt helemaal aan de kant wil de ander erbij kunnen;
- kijk goed of alle kasten/kastjes makkelijk open kunnen. Wij hebben een kast naast de bar waar krukken aan staan. Als ik uit groots uit die kast nodig heb, moet die kruk aan de kant. Dat vind ik echt irritant;
- wij zijn heel blij met onze Bora kookplaat met afzuiging;
- denk ook alvast na waar/hoe je messenset, peper/zout, keukenrol, koffieapparaat, fruitschaal, etc. wil neerzetten. Wij hebben een open keuken en in de praktijk staat het best vol met dat soort spullen die ik graag bij de hand wil hebben.
- een hittebestendig blad is ideaal.

Dat zijn de punten aan de hand van onze keuken.
bb14 wijzigde dit bericht op 22-02-2024 07:47
Reden: Aanvulling
1.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je vaak de oven gebruikt dan is een spoelbak waar je bakplaat helemaal in past wel erg fijn.

Een kookplaat waar je ook daadwerkelijk 4 (grote) pannen op kwijt kan is ook fijn.

Wat handig is wbt kasten is vooral afhankelijk ook van de ruimte die je hebt. En hoeveel spullen je moet opruimen in je keuken.

Kijk ook hoe je huidige indeling nu is. Wil je een zelfde opstelling of juist helemaal anders. Hou er dan rekening mee dat dit extra werk tijd en geld kost omdat leidingen ed wellicht omgelegd moeten worden. En wie gaat dat regelen? Keukenzaken hebben vaak well bedrijven met wie ze veel samenwerken. Maar komt dat tijd technisch ook uit.
Time doesn't hear if you ask it to wait. So own all your tears and just roll with the waves
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik heb sinds kort een nieuwe koelkast met een fresh zone voor groente en fruit. Dat is echt ideaal, het blijft echt veel langer vers!
Alle reacties Link kopieren Quote
Praktische vraag. Hoe doen jullie juiste hoogte aanrechtblad als partner en jij qua lengte flink schelen? Man en ik schelen 20 cm en dan heeft hij lange benen in verhouding en ik korte. Dus mijn juiste hoogte is niet zijn juiste hoogte gok ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geweldig dit forum! Met een berg aan tips and tricks ga ik zo naar de winkel :hyper:
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
22-02-2024 08:50
Praktische vraag. Hoe doen jullie juiste hoogte aanrechtblad als partner en jij qua lengte flink schelen? Man en ik schelen 20 cm en dan heeft hij lange benen in verhouding en ik korte. Dus mijn juiste hoogte is niet zijn juiste hoogte gok ik.
Dat is niet handig, maar ik zou dan de keukenmaten aanpassen aan de 'hoofdgebruiker'. Als je man dat is, krijg je dus een hoog aanrecht (en heb jij een krukje nodig).
Je leeft maar 1x
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
22-02-2024 08:50
Praktische vraag. Hoe doen jullie juiste hoogte aanrechtblad als partner en jij qua lengte flink schelen? Man en ik schelen 20 cm en dan heeft hij lange benen in verhouding en ik korte. Dus mijn juiste hoogte is niet zijn juiste hoogte gok ik.
Hier hetzelfde. 8
En aangezien man vanwege ziekte ook veel minder mobiel en soepel is dan ik, hebben we gekozen voor een hoog werkblad (98cm). Voor mij met sommige dingen te hoog (iets kneden in een bak is net niet comfortabel), maar dat hebben we opgelost door een kitchenaid aan te schaffen die het kneden doet.

Was man niet ziek geweest, hadden we het aanrechtblad wat lager gedaan (denk 90 of 91cm) aangezien man het meeste kookte was zou het blad voor mij altijd wat aan de hoge kant geweest zijn.

Andere goede Duitse zaak: Eggemann kuchenstudio in Rees (over de grens bij Arnhem).
groenebroek wijzigde dit bericht op 22-02-2024 10:51
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
22-02-2024 08:50
Praktische vraag. Hoe doen jullie juiste hoogte aanrechtblad als partner en jij qua lengte flink schelen? Man en ik schelen 20 cm en dan heeft hij lange benen in verhouding en ik korte. Dus mijn juiste hoogte is niet zijn juiste hoogte gok ik.
Wij hadden dat ook. Ik vond als de kleinere partij een hoger aanrechtblad geen probleem, maar het is wel handig, indien mogelijk, het kookgedeelte dan lager te houden (anders kun je moeilijk bij de achterste pannen en dat is naast onpraktisch ook niet per se altijd even veilig).
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor degenen die het over ‘aanrecht waar hete pannen op kunnen’ hebben: wat hebben jullie dan? Want toen ik drie jaar geleden mijn keuken kocht, leek dat vrijwel niet te bestaat, muv beton. Bij alles waarvan je denkt: dat kan wel, zei de verkoper meteen ‘nee, dat is natuurlijk niet de bedoeling’. Hout, steen, kunststof, wat ik ook aanwees. Zelfs metaal (hallo bedrijfskeuken).
Ze hebben natuurlijk gewoon liever dat je het niet doet, zoadat ze later geen klachten krijgen. Dus ik vermoed dat het soms best kan, maar ze gewoon zeggen van niet. Maar wat hebben jullie dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ons werkblad is 95 cm. Ik ben 1.65 m en man 1.85. Voor ons allebei is dit een fijne hoogte om bij te werken. De vorige keuken die er bij aankoop al inzat had ook deze hoogte en dat beviel goed dus gewoon weer gedaan.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
22-02-2024 09:41
Voor degenen die het over ‘aanrecht waar hete pannen op kunnen’ hebben: wat hebben jullie dan? Want toen ik drie jaar geleden mijn keuken kocht, leek dat vrijwel niet te bestaat, muv beton. Bij alles waarvan je denkt: dat kan wel, zei de verkoper meteen ‘nee, dat is natuurlijk niet de bedoeling’. Hout, steen, kunststof, wat ik ook aanwees. Zelfs metaal (hallo bedrijfskeuken).
Ze hebben natuurlijk gewoon liever dat je het niet doet, zoadat ze later geen klachten krijgen. Dus ik vermoed dat het soms best kan, maar ze gewoon zeggen van niet. Maar wat hebben jullie dan?
Natuursteen.

Edit: nou zet ik nooit eindeloos pannen daar vol op hoor, maar het feit dat het kan is wel prettig.
bbubbels wijzigde dit bericht op 22-02-2024 10:45
Reden: Aanvulling
7.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
22-02-2024 10:43
Natuursteen.

Edit: nou zet ik nooit eindeloos pannen daar vol op hoor, maar het feit dat het kan is wel prettig.
Inderdaad natuursteen. En de pannen staan er nooit lang op, meestal alleen bij borden opscheppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een kleine keuken. Deze zit er nu 11 jaar in. Van IKEA.

Flop:
- draaiknoppen voor de oven: de tekentjes slijten eraf (bij het fornuis trouwens ook). Bij een nieuwe keuken kies ik voor een digitaal scherm.

- Aanrechtblad. Een vriendin had pas een nieuwe keuken met quartz aanrechtblad, waar ze zó hete pannen op kan zetten, en zelfs groenten en vlees kan snijden. Geen snijplank meer nodig. En makkelijk schoonmaken. Echt super mega ideaal. Die van mij is van kunststof en er zitten krassen en vale plekken in.

- geen vaatwasser. Destijds geen plek voor. Nu wel, maar eentje alsnog inzetten kost ook weer een hoop geld.

- ik heb bovenkastjes omdat ze nodig zijn. Het wordt wel heel vettig daarbovenop. Dus er ligt krantenpapier. Maar in een volgend leven neem ik kastjes tot bovenaan.

- ik heb een echte kap-afzuigkap, ipv een platte waar je dingen op kunt zetten. Het idee was: met een platte waar je dingen op kunt zetten wordt het alleen maar een vieze bende. Maar stiekem zou ik nu die bergruimte (olie / kruiden) wel kunnen gebruiken.

Top:
- lades lades lades en lades
Alle reacties Link kopieren Quote
- Ik heel blij met mijn muurkranen. Geen lastig randje om schoon te maken meer rondom de kraan en het toont ruim.
- Verder heb ik achter een klepje een stopcontact naast de spoelbak aan de voorkant van de kastjes, speciaal voor de keukenmixer. Dan sliert het snoer niet over het aanrecht.

Als je dat lelijke, ruimte verslindende espressoapparaat vervangt door een filterkoffieapparaat, scheelt dat veel ruimte op je aanrechtblad. Filterkoffie is gezonder en (naar mijn mening) lekkerder dan koffie uit zo'n machine. Een filterkoffieapparaat is gemakkelijk in onderhoud (geen storingen), geeft geen commando's en klinkt veel gezelliger met zijn bescheiden pruttelpruttelpruttelhehlekkerdekoffieisbijnaklaargeluid. Ze zijn er in veel kleuren en modellen. Er is meer in de wereld dan zwart en rvs.

Denk ook na waar je een afvalbak kwijt kunt. Ik heb zelf een uitschuifsysteem in mijn brede gootsteenkastje met vier bakken zodat ik gelijk het afval kan scheiden.

Op Pinterest zie je vaak ook bijzondere ideeën. Dit lijkt me bijvoorbeeld handig voor bovenkastjes:
Afbeelding

En dit ook:
Afbeelding

Ik weet niet of het filmpje het doet, maar het is een trapje dat je naar voren kunt uitschuiven en vervolgens naar links en rechts kunt uitklappen zodat je beter bij de bovenkastjes kunt.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
22-02-2024 10:52
Inderdaad natuursteen. En de pannen staan er nooit lang op, meestal alleen bij borden opscheppen.
wij hebben ook natuursteen (belgisch hardsteen) enige waar ik me wel wat op verkeken heb, is hoe voorzichtig je met zuur moet zijn.
Ze hadden gewaarschuwd hoor. Maar dat een spetter yoghurt al vlekt, had ik me niet gerealiseerd
(tuurlijk, je kunt het wegpoetsen, maar dat is best flink poetsen)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven