donkerrode muren wit maken
donderdag 2 juni 2011 om 18:54
Hallo,
ik wil volgende week mijn man verrassen door de slaapkamer opnieuw te verven en de muren op te leuken. (hij gaat een weekje weg dus dan kan ik dat mooi doen).
Onze muren zijn nu heel donkerrood, en het houtwerk is ook donkerrood. Ik heb gehoord dat ik het houtwerk het beste eerst in een grijze grondverf kan zetten om ze daarna roomwit te schilderen. Maar wat moet ik met die muren doen? Ook eerst grijs? Of meteen roomwit en dan heel vaak? Of zijn er betere tips?
Groetjes, Olenne
ik wil volgende week mijn man verrassen door de slaapkamer opnieuw te verven en de muren op te leuken. (hij gaat een weekje weg dus dan kan ik dat mooi doen).
Onze muren zijn nu heel donkerrood, en het houtwerk is ook donkerrood. Ik heb gehoord dat ik het houtwerk het beste eerst in een grijze grondverf kan zetten om ze daarna roomwit te schilderen. Maar wat moet ik met die muren doen? Ook eerst grijs? Of meteen roomwit en dan heel vaak? Of zijn er betere tips?
Groetjes, Olenne
donderdag 2 juni 2011 om 19:02
Je kan een soort primer grondverf gebruiken, na het schoonmaken, dan hecht de eerste laag verf beter. Als je schoonmaakt met St. Marc (of zoiets) dan haal je er ook al wat verf af. Maar eerst een andere kleur kan ook een optie zijn. Zou bij de verfwinkel of de bouwmarkt navraag doen. En inderdaad goede verf kopen.
donderdag 2 juni 2011 om 19:30
donderdag 2 juni 2011 om 19:32
Ik heb ooit in de kinderkamer rode kroontjes op de deuren geschilderd en jaren later meer dan 7 lagen goede kwaliteitsverf er op gesmeerd, en na verloop van tijd zag je de kroontjes er alsnog doorheen komen. Uiteindelijk heb ik alle verf afgebrand, en ben gaan gronden en opnieuw verven.
Rode muren over schilderen ging beter.
Rode muren over schilderen ging beter.
donderdag 2 juni 2011 om 20:03
Je kon het wel over mijn oude slaapkamer hebben, daarvan heb ik al het houtwerk goed geschuurd en 2 keer met goedkope verf van de action geverfd werkt prima!
En de rood gesauste muur heb ik met latex van de karwei eigen merk in 1 keer dekkend gesaust ( wat een raar woord..)
Dus duur hoeft het niet te zijn.
Succes!
En de rood gesauste muur heb ik met latex van de karwei eigen merk in 1 keer dekkend gesaust ( wat een raar woord..)
Dus duur hoeft het niet te zijn.
Succes!
donderdag 2 juni 2011 om 20:15
Let even op wat voor verf je koopt, want je hebt latex muurverf en je hebt muurverf. Die termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar het zijn echt hele verschillende producten.
Als er nu rode latex op de muur zit, kun je alleen met latex de muur oververven. Zit er nu gewone muurverf op, gebruik dan ook gewone muurverf.
Als je muurverf op een latex ondergrond smeert, druipt het er gewoon af (slechtste scenario) of dekt het slecht (iets minder slecht scenario).
Als er nu rode latex op de muur zit, kun je alleen met latex de muur oververven. Zit er nu gewone muurverf op, gebruik dan ook gewone muurverf.
Als je muurverf op een latex ondergrond smeert, druipt het er gewoon af (slechtste scenario) of dekt het slecht (iets minder slecht scenario).
donderdag 2 juni 2011 om 20:34
Oei, dat is ingewikkeld!
We hebben 5 jaar geleden lagen latex erop gesmeerd, maar het was niet de goede kleur...toen hebben we een soort shiny laag erop gesmeerd, maar ik weet niet meer precies hoe dat heette...
Hopelijk vind ik het zondag bij de gamma weer terug.
Wat een wisselende verhalen trouwens zeg, over die rode muren. Ik hoop er maar het beste van, wellicht kan ik nog hulptroepen inschakelen.
Trouwens, ik weet zeker dat ik mijn man er superblij mee maak, hij was dit rood al jaren zat.
Groetjes, Olenne
We hebben 5 jaar geleden lagen latex erop gesmeerd, maar het was niet de goede kleur...toen hebben we een soort shiny laag erop gesmeerd, maar ik weet niet meer precies hoe dat heette...
Hopelijk vind ik het zondag bij de gamma weer terug.
Wat een wisselende verhalen trouwens zeg, over die rode muren. Ik hoop er maar het beste van, wellicht kan ik nog hulptroepen inschakelen.
Trouwens, ik weet zeker dat ik mijn man er superblij mee maak, hij was dit rood al jaren zat.
Groetjes, Olenne
donderdag 2 juni 2011 om 20:46
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 juni 2011 @ 20:15:
Let even op wat voor verf je koopt, want je hebt latex muurverf en je hebt muurverf. Die termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar het zijn echt hele verschillende producten.
Als je muurverf op een latex ondergrond smeert, druipt het er gewoon af (slechtste scenario) of dekt het slecht (iets minder slecht scenario).Wat is in vredesnaam het verschil?!
Als je muurverf op een latex ondergrond smeert, druipt het er gewoon af (slechtste scenario) of dekt het slecht (iets minder slecht scenario).Wat is in vredesnaam het verschil?!
donderdag 2 juni 2011 om 21:02
donderdag 2 juni 2011 om 21:16
quote:_airecolette_ schreef op 02 juni 2011 @ 20:46:
[...]
Wat is in vredesnaam het verschil?!
Latex is inderdaad een vorm van muurverf en wel een afneembare/afwasbare verf. Het is vaak glad en glanst een beetje.
Gewone muurverf is stroef en dof op de muur en heeft vaak een structuur erin (grof of fijn).
Waar het om gaat is dat muurverf niet pakt op latexverf. Ik heb dat ooit eens geprobeerd en de muurverf blijft gewoon in stukjes van de latex afgaan bij het rollen van de muren.
[...]
Wat is in vredesnaam het verschil?!
Latex is inderdaad een vorm van muurverf en wel een afneembare/afwasbare verf. Het is vaak glad en glanst een beetje.
Gewone muurverf is stroef en dof op de muur en heeft vaak een structuur erin (grof of fijn).
Waar het om gaat is dat muurverf niet pakt op latexverf. Ik heb dat ooit eens geprobeerd en de muurverf blijft gewoon in stukjes van de latex afgaan bij het rollen van de muren.
vrijdag 3 juni 2011 om 00:38
Ik heb mijn rode muur wit gekregen door er twee lagen latex overheen te smeren. Geen dure verf ging prima. Ben nu bij mijn moeder bezig met de gang en heb daar verfweg gebruikt. (na 21 jaar kleur over kleur was dat het simpelst) van gamma eigen merk. Aanbrengen met een spons en na 10 minuten veeg je de verf er zo vanaf. Dan een uurtje laten drogen, en je muurverf erop. Evt kun je dan eerst grondverf erop smeren voor een goede dekking. Kozijnen eerst even heel licht opschuren voor een betere hechting.
Erger u niet, verwonder u slechts!
vrijdag 3 juni 2011 om 08:29
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 juni 2011 @ 21:16:
[...]
Ik ben bang dat mariap gelijk heeft. Er is géén verschil tussen muurverf en latex. Er bestaat wel hoogglans muurverf cq. latex, en er bestaat ook schrobbare muurverf cq. latex. Dit kun je zonder problemen overschilderen met welke muurverf/latex dan ook.
Kalk is inderdaad een ander verhaal, als je daar (in droge toestand) je hand langshaalt en je hand is wit, is het kalk. Niet grappig inderdaad.
Het zou ook nog kunnen dat er hoog- of zijdeglans lakverf op de muur heeft gezeten, dit is inderdaad niet overschilderbaar met latex.
Maar er is géén verschil tussen latex en muurverf
[...]
Ik ben bang dat mariap gelijk heeft. Er is géén verschil tussen muurverf en latex. Er bestaat wel hoogglans muurverf cq. latex, en er bestaat ook schrobbare muurverf cq. latex. Dit kun je zonder problemen overschilderen met welke muurverf/latex dan ook.
Kalk is inderdaad een ander verhaal, als je daar (in droge toestand) je hand langshaalt en je hand is wit, is het kalk. Niet grappig inderdaad.
Het zou ook nog kunnen dat er hoog- of zijdeglans lakverf op de muur heeft gezeten, dit is inderdaad niet overschilderbaar met latex.
Maar er is géén verschil tussen latex en muurverf
vrijdag 3 juni 2011 om 11:12
Donkerrood overschilderen op houtwerk is ook een klus. Goed schuren is echt belangrijk. Beter is nog afbranden met een verfbrander. Dit gaat snel een efficiënt en je weet zeker dat de roomwitte verf die je er straks opverft ook echt roomwit blijft.
Voor de muren heb je genoeg advies gekregen. Ik zou overigens naar de schilder gaan voor een goed advies ipv naar de Gamma.
Voor de muren heb je genoeg advies gekregen. Ik zou overigens naar de schilder gaan voor een goed advies ipv naar de Gamma.