Duif

13-07-2011 12:27 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zit hier al vanaf eergisteravond een duif bij ons huis. Hij heeft twee groene ringen om de pootjes. En een wittig bultje op zijn snavel (weet niet of dat hoort).

Ik zag hem de avond dat ie kwam toevallig landen en toen ik 's nachts (1:00 u) naar de wc ging zat ie er nog. Evenals de volgende dag. Ik heb info opgezocht. Als de duif er langer dan een dag, of twee, zit, dan proberen te vangen. Dan kun je het ringnummer invullen en zo aan het telefoonnummer van de eigenaar komen. Verder kun je nog niet gewassen rijst en water geven. Dat heb ik gedaan, anders was ie doodgegaan van de honger.

Gisteravond proberen te vangen. Lukte niet en hij vloog weg. We dachten: "Misschien was dat het zetje wat ie nodig had." Maar helaas niet. Hij zit er weer.

Er zijn duiven die natuurlijk enorme afstanden vliegen. Dus in eerste instantie dachten we dat hij rust nodig had, en dat ie daarna wel weer zou gaan. Maar hij blijft maar zitten/komen. Hij heeft niks aan z'n vleugels, gister vloog hij prima weg.

Hoe kunnen we hem het beste vangen? Ik wil hem graag weer herenigen met z'n eigenaar. En is die verplicht om 'm op te halen, ook al zou hij aan de andere kant van NL, of zelfs het buitenland wonen?

Ik las op een site dat de dierenambulance hier niet voor komt/mag komen. Hij vliegt immers prima.

Ik zie op de site nu ook twee postduivenhouderverenigingen, kan ik die bellen dat hun 'm proberen te vangen?
ik zou die duivensportvereniging bellen. Met een beetje mazzel komt iemand je helpen die hem ook in huis kan nemen tot de eigenaar gevonden is. Hij zal allicht duivenvoer hebben, en de ervaring om te zien wat er met het beestje is.

Hier zit ook regelmatig een duif in de boom, soms langer dan een paar dagen. Heb me er nooit druk om gemaakt, hij vliegt vanzelf weer verder.
Van de week is bij mij ook een duif opgehaald, door de dierenambulance.

Hij zat in mijn portiek, ik kon 'm zo pakken.

Hij kon niet vliegen, (pen uit vleugels) dus waarschijnlijk kwam hij uit een voliere.

Ik geloof dat een geringde duif een postduif is, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

Ik zou ze toch eens bellen.

Succes.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
N.B.De DA heeft de duif naar de vogelopvang gebracht.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Hoi,

Ik denk dat het heel lastig gaat worden deze duif te vangen tenzij hij/zij gewond is. Omdat wij zelf postduiven hebben vangen we weleens "gestrande"duiven op maar die komen dan echt binnen in het hok, mee met de anderen. Bellen met een duivenvereniging heeft niet zoveel nut, die komen echt niet langs om het beestje te pakken.Als hij inderdaad 2 ringetjes om heeft is het een duif die w.s. de weg naar huis niet meer weet na een vlucht, soms rusten ze een poosje (kan paar dagen zijn) ergens om daarna hun weg te vervolgen. Eten geven heeft geen zin, zeker voor een lange vlucht zijn ze goed gevoerd daar kunnen ze wel een poosje op teren. Mocht deze toch uitgehongerd zijn dan liefst wat mais en gerst, geen brood o.i.d! Drinken is wel van belang maar met deze temperaturen valt dat ook nogal mee bovendien is nu overal water te vinden. En nee, een eigenaar is zeker niet verplicht zijn duif op te halen. Wel vinden ze het prettig als ze weten waar hun duif is en of er nog kans is dat hij naar huis komt vliegen. Overigens hebben wij zelf onlangs een duif opgevangen van een man uit Leiden en die kwam tegen middernacht het beestje nog ophalen en wij wonen in Zeeland......het kan dus altijd. Op deze site

http://www.npo.nl/duif-gevonden zou je het ringnummer in kunnen geven zodat je contact kan opnemen met de eignaar. Maar eerlijk gezegd geeft ik je niet veel kans de duif te vangen, het beste kun je dit proberen als het een beetje schemert maar je moet wel heel snel kunnen doorpakken.
Ik zou de plaatselijke postduivenvereniging bellen om te vragen of iemand 'm op kan halen en dan kunnen zij 'm verder melden zodat de eigenaar 'm kan komen halen.
Sommige postduiven kosten zo maar tienduizend euro, dus ik denk wel dat de eigenaar blij zal zijn als hij zijn duif terug krijgt.

Bel idd de plaatselijke duivenvereniging eens, zij kunnen vast wel helpen.
Hebben wij ook een keer gehad, idd die postduivenmensen even bellen. Bij ons kwam er een man om de duif te vangen en hij heeft 'm meegenomen en zou z'n eigenaar opsporen. Zij weten ook beter hoe je die beesten benaderd en moet vangen.
Ik heb gebeld en hij zou contact opnemen met iemand die in mijn woonplaats woont. En die zou weer contact opnemen met mij. Heb m'n adres en tel-nummer gegeven.
Laat je nog weten hoe het afgelopen is?
Een duif vangen die rond het huis vliegt zal lastig worden.

Je kunt een duivenmelker in de buurt vragen of hij met enkele van zijn duiven langs komt en die bij jou loslaat. De kans is aanwezig dat die duif met duiven van hem meevliegt.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik let goed op hem (ook ivm de vele katten in deze buurt) en net zag ik 'm naar de overkant vliegen. Daar bleef ie even zitten en toen ik 5 minuten later weer keek, was ie weg. Hij zat niet voor het huis en ook niet in de dakgoot. Dus ik dacht dat ie nu echt gevlogen was.

Maar net zit ik tv te kijken en zie een schim voorbij vliegen. Ik kijk en ja hoor het is Henkie weer. Nu zit ie wederom dicht tegen ons huis aan.

Ik zal uiteraard de afloop laten weten.
De duivenman heeft me net gebeld. Vriendlief was net thuis. Terwijl ik met hem in gesprek was wilde m'n vriend wat duidelijk maken. Hij was vergeten dat dat geen zin heeft bij mij. Dat ik me niet op twee dingen kan concentreren. Hij ging naar buiten, met een schepnet. En kwam na een paar seconde weer binnen.

Ik had net afgesproken dat de beste man met een kwartiertje bij ons zou zijn en je raad het mss al... mijn vriend had de duif weggejaagd.

Zucht.

Wat is ie toch lekker slim hè, die vriend van mij. Echt, ik schaamde me dood voor m'n vriend toen die man kwam.

Afgesproken dat we hem proberen te vangen, maar dat gaat niet lukken, dat weet ik nu al.
Nou nou.. wat een sufkop.

Heb je hem verteld dat duivenman hem zou komen vangen?

Hoe is het uiteindelijk afgelopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven