Een elektrische heggeschaar, is dat eng?

19-03-2026 17:00 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik zit er aan te denken om eentje aan te schaffen, maar vraag me af of je er ernstige ongelukken mee kunt krijgen.

N in de titel vergeten, het is heggeNschaar.
.
Ik vind dit nu al een leuk topic!!! :biggrin:
Ik vind ze niet eng, wel ontzettend handig voor boompjes en struiken met niet te dikke takken. Bij die messen kom je niet eens in de buurt, of je moet heel gek gaan doen.
Ik heb ooit eens mijn buurman per ongeluk onthoofd met een elektrische heggenschaar. Maar eigenlijk was dat zijn eigen schuld, moest hij maar niet zo dicht aan zijn kant van de heg moeten staan.

Nee joh, hele volksstammen gebruiken een elektrische heggenschaar, wij zelf ook. Mijn grootste risico is dat ik de draad doorzaag, dat gaat soms net goed. Eén op accu is dus aan te raden.
Juneberry schreef:
19-03-2026 17:08
Ik heb ooit eens mijn buurman per ongeluk onthoofd met een elektrische heggenschaar. Maar eigenlijk was dat zijn eigen schuld, moest hij maar niet zo dicht aan zijn kant van de heg moeten staan.

Nee joh, hele volksstammen gebruiken een elektrische heggenschaar, wij zelf ook. Mijn grootste risico is dat ik de draad doorzaag, dat gaat soms net goed. Eén op accu is dus aan te raden.
O, gelukkig. Ja, eentje met accu zat ik ook aan te denken, dank je voor de info.

En nog gecondoleerd met je buurman :rose:
De kist zal wel niet zo groot zijn geweest na dat dat ongeluk.
.
Je kan er iemand mee onthoofden.
Everything is possible for the one who believes.
Juneberry schreef:
19-03-2026 17:08
Ah zie.
Moiren schreef:
19-03-2026 17:13
:lightbulb: (6)
Mafdinges!
Moiren schreef:
19-03-2026 17:13
Bloedvlekken krijg je zo slecht uit je kleding.
.
El4ra schreef:
19-03-2026 17:16
Dat voorkom je door je armen goed te strekken.
El4ra schreef:
Even wachten tot het de internationale dag van het naakt tuinieren is dan (eerste zaterdag in mei).
Mafdinges!
Maar TO niet te snel al de heg(gen) gaan snoeien hoor, er nestelen in het voorjaar vogeltjes in!
Mafdinges!
Moiren schreef:
19-03-2026 17:17
Dat voorkom je door je armen goed te strekken.
Of mezelf in plastic verpakken :lightbulb:

Afbeelding
.
Calamitycat schreef:
19-03-2026 17:18
Maar TO niet te snel al de heg(gen) gaan snoeien hoor, er nestelen in het voorjaar vogeltjes in!
Daar heb ik al naar gekeken en volgens mij zitten er geen nesten in :winkie:
.
El4ra schreef:
In koud water wassen, dan weekt het bloed los.
En anders rekening indienen bij de nabestaanden, is immers bloed van hun geliefde.
apiejapie schreef:
19-03-2026 17:39
In koud water wassen, dan weekt het bloed los.
En anders rekening indienen bij de nabestaanden, is immers bloed van hun geliefde.
Daar heb je ook wel weer gelijk in, het is dom om in de buurt van een elektrische heggenschaar te lopen immers en ik heb rechtsbijstand.
.
Bij de meeste heggenscharen moet je 2 knoppen tegelijk indrukken, met beide handen dus. Laat je er 1 los, stopt de schaar.
El4ra schreef:
19-03-2026 17:11

De kist zal wel niet zo groot zijn geweest na dat dat ongeluk.
:rofl:

Ik heb wel eens de draad doorgezaagd en leef nog :)
Oei....

AI-overzicht
Ongelukken met elektrische heggenscharen leiden jaarlijks tot duizenden spoedeisende hulpbezoeken, vaak door snijwonden of het doorsnijden van de stroomkabel. Veelvoorkomende oorzaken zijn onoplettendheid, het niet dragen van beschermingsmiddelen, of het werken onder natte omstandigheden. Veiligheidsmaatregelen zoals tweehandbediening en kabelgeleiders zijn essentieel.
Veelvoorkomende oorzaken en risico's:
Doorgesneden stroomkabels: Het snoer wordt niet gezien of geraakt, wat kan leiden tot elektrische schokken of snijwonden.
Snijwonden: Contact met de bewegende messen veroorzaakt ernstig letsel aan handen en armen.
Verlies van evenwicht: Werken op ladders of instabiele ondergrond, waarbij de schaar onverwacht beweegt.
Werken in natte weersomstandigheden: Verhoogt het risico op kortsluiting en elektrische schokken.
Reddit
Reddit
+4
Veilig werken met de heggenschaar:
Controleer de kabel: Zorg dat het verlengsnoer altijd achter de schaar blijft en gebruik bij voorkeur een opvallende kleur.
Gebruik PBM's: Draag altijd een veiligheidsbril, werkhandschoenen en stevige schoenen.
Inspecteer de heg: Verwijder takken of metalen draden in de heg voordat u begint.
Tweehandbediening: Gebruik alleen heggenscharen die u met beide handen moet bedienen om de messen te stoppen zodra één hand loslaat.
Onderhoud: Slijp de messen regelmatig, maar doe dit veilig en zorg dat de machine spanningsloos is.
Reddit
Reddit
+3
Het gebruik van een accu-heggenschaar kan het risico op het doorsnijden van een snoer elimineren.
STIHL
STIHL
.
Je moet jezelf natuurlijk wel goed beschermen
Afbeelding

Geleidt ook goed in het geval je onder stroom komt te staan.
Mafdinges!
El4ra schreef:
19-03-2026 17:11
O, gelukkig. Ja, eentje met accu zat ik ook aan te denken, dank je voor de info.
Een goede heggenschaar met accu is best duur. En je gebruikt deze niet vaak.

Mijn man krijgt het altijd voor elkaar het snoer door te zagen, ik heb daar geen last van.

Mijn buurman woont op afstand :-D
Let ook op dat je het snoer niet doorzaagt met dezelfde zaag.

Mijn voormalig buurvrouw is daarin ervaringsdeskundige.
Je moet wel opletten wat je doet. Als je bv. wat dikkere takken probeert door te zagen en dan uitschiet richting je been ofzo, dat is wel jammer. Maar als je netjes uit de 'snijrichting' staat is het wel handig en leuk! Maakt alleen veel lawaai vind ik dus ik heb er toch een hekel aan.
Calamitycat schreef:
19-03-2026 18:05
Je moet jezelf natuurlijk wel goed beschermen
Afbeelding

Geleidt ook goed in het geval je onder stroom komt te staan.
:HA:

Mijn maat hebben ze vast niet, de mannetjes van toen waren niet zo lang van stuk :lol:
.
Phlox24 schreef:
19-03-2026 18:11
Een goede heggenschaar met accu is best duur. En je gebruikt deze niet vaak.

Mijn man krijgt het altijd voor elkaar het snoer door te zagen, ik heb daar geen last van.

Mijn buurman woont op afstand :-D
Gelukkig voor je buurman, anders zou dat ook nog treurig kunnen aflopen als je man de haag aan het snoeien is. Heb je rechtsbijstand?
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven