Een elektrische heggeschaar, is dat eng?
donderdag 19 maart 2026 om 17:08
Ik heb ooit eens mijn buurman per ongeluk onthoofd met een elektrische heggenschaar. Maar eigenlijk was dat zijn eigen schuld, moest hij maar niet zo dicht aan zijn kant van de heg moeten staan.
Nee joh, hele volksstammen gebruiken een elektrische heggenschaar, wij zelf ook. Mijn grootste risico is dat ik de draad doorzaag, dat gaat soms net goed. Eén op accu is dus aan te raden.
Nee joh, hele volksstammen gebruiken een elektrische heggenschaar, wij zelf ook. Mijn grootste risico is dat ik de draad doorzaag, dat gaat soms net goed. Eén op accu is dus aan te raden.
donderdag 19 maart 2026 om 17:11
O, gelukkig. Ja, eentje met accu zat ik ook aan te denken, dank je voor de info.Juneberry schreef: ↑19-03-2026 17:08Ik heb ooit eens mijn buurman per ongeluk onthoofd met een elektrische heggenschaar. Maar eigenlijk was dat zijn eigen schuld, moest hij maar niet zo dicht aan zijn kant van de heg moeten staan.
En nog gecondoleerd met je buurman
De kist zal wel niet zo groot zijn geweest na dat dat ongeluk.
.
donderdag 19 maart 2026 om 17:14
donderdag 19 maart 2026 om 17:28
Daar heb ik al naar gekeken en volgens mij zitten er geen nesten inCalamitycat schreef: ↑19-03-2026 17:18Maar TO niet te snel al de heg(gen) gaan snoeien hoor, er nestelen in het voorjaar vogeltjes in!
.
donderdag 19 maart 2026 om 17:41
Daar heb je ook wel weer gelijk in, het is dom om in de buurt van een elektrische heggenschaar te lopen immers en ik heb rechtsbijstand.
.
donderdag 19 maart 2026 om 17:57
Oei....
AI-overzicht
Ongelukken met elektrische heggenscharen leiden jaarlijks tot duizenden spoedeisende hulpbezoeken, vaak door snijwonden of het doorsnijden van de stroomkabel. Veelvoorkomende oorzaken zijn onoplettendheid, het niet dragen van beschermingsmiddelen, of het werken onder natte omstandigheden. Veiligheidsmaatregelen zoals tweehandbediening en kabelgeleiders zijn essentieel.
Veelvoorkomende oorzaken en risico's:
Doorgesneden stroomkabels: Het snoer wordt niet gezien of geraakt, wat kan leiden tot elektrische schokken of snijwonden.
Snijwonden: Contact met de bewegende messen veroorzaakt ernstig letsel aan handen en armen.
Verlies van evenwicht: Werken op ladders of instabiele ondergrond, waarbij de schaar onverwacht beweegt.
Werken in natte weersomstandigheden: Verhoogt het risico op kortsluiting en elektrische schokken.
Reddit
Reddit
+4
Veilig werken met de heggenschaar:
Controleer de kabel: Zorg dat het verlengsnoer altijd achter de schaar blijft en gebruik bij voorkeur een opvallende kleur.
Gebruik PBM's: Draag altijd een veiligheidsbril, werkhandschoenen en stevige schoenen.
Inspecteer de heg: Verwijder takken of metalen draden in de heg voordat u begint.
Tweehandbediening: Gebruik alleen heggenscharen die u met beide handen moet bedienen om de messen te stoppen zodra één hand loslaat.
Onderhoud: Slijp de messen regelmatig, maar doe dit veilig en zorg dat de machine spanningsloos is.
Reddit
Reddit
+3
Het gebruik van een accu-heggenschaar kan het risico op het doorsnijden van een snoer elimineren.
STIHL
STIHL
AI-overzicht
Ongelukken met elektrische heggenscharen leiden jaarlijks tot duizenden spoedeisende hulpbezoeken, vaak door snijwonden of het doorsnijden van de stroomkabel. Veelvoorkomende oorzaken zijn onoplettendheid, het niet dragen van beschermingsmiddelen, of het werken onder natte omstandigheden. Veiligheidsmaatregelen zoals tweehandbediening en kabelgeleiders zijn essentieel.
Veelvoorkomende oorzaken en risico's:
Doorgesneden stroomkabels: Het snoer wordt niet gezien of geraakt, wat kan leiden tot elektrische schokken of snijwonden.
Snijwonden: Contact met de bewegende messen veroorzaakt ernstig letsel aan handen en armen.
Verlies van evenwicht: Werken op ladders of instabiele ondergrond, waarbij de schaar onverwacht beweegt.
Werken in natte weersomstandigheden: Verhoogt het risico op kortsluiting en elektrische schokken.
+4
Veilig werken met de heggenschaar:
Controleer de kabel: Zorg dat het verlengsnoer altijd achter de schaar blijft en gebruik bij voorkeur een opvallende kleur.
Gebruik PBM's: Draag altijd een veiligheidsbril, werkhandschoenen en stevige schoenen.
Inspecteer de heg: Verwijder takken of metalen draden in de heg voordat u begint.
Tweehandbediening: Gebruik alleen heggenscharen die u met beide handen moet bedienen om de messen te stoppen zodra één hand loslaat.
Onderhoud: Slijp de messen regelmatig, maar doe dit veilig en zorg dat de machine spanningsloos is.
+3
Het gebruik van een accu-heggenschaar kan het risico op het doorsnijden van een snoer elimineren.
STIHL
STIHL
.
donderdag 19 maart 2026 om 18:11
Een goede heggenschaar met accu is best duur. En je gebruikt deze niet vaak.
Mijn man krijgt het altijd voor elkaar het snoer door te zagen, ik heb daar geen last van.
Mijn buurman woont op afstand
donderdag 19 maart 2026 om 18:21
donderdag 19 maart 2026 om 18:25
Calamitycat schreef: ↑19-03-2026 18:05Je moet jezelf natuurlijk wel goed beschermen
Geleidt ook goed in het geval je onder stroom komt te staan.
Mijn maat hebben ze vast niet, de mannetjes van toen waren niet zo lang van stuk
.
donderdag 19 maart 2026 om 18:26
Gelukkig voor je buurman, anders zou dat ook nog treurig kunnen aflopen als je man de haag aan het snoeien is. Heb je rechtsbijstand?
.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in