Een hond...

26-05-2012 11:14 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al mijn hele leven wil ik een hond, het is er nooit van gekomen omdat ik altijd fulltime werkte en mijn toenmalige partners er ook nooit echt voor te porren waren.

Nu ben ik al een tijd thuis en het verlangen wordt weer sterker om een maatje in huis te hebben.

Ik weet wat het inhoudt, een commitment voor het leven en zeker 3 keer per dag de deur uit voor een flinke wandeling, minder vrijheid om zomaar een dagje of weekend weg te gaan enz.

Mijn gevoel twijfelt helemaal niet, ik weet zeker dat ik stapelgek zal zijn op de hond en dat hij veel liefde zal krijgen van mij.

Ik denk dat een oudere hond het meest geschikt zal zijn, omdat ik niet eerder een hond gehad heb en dus ook geen ervaring heb met opvoeden enz.

Ik heb daarnaast een kat dus de voorwaarde moet zijn dat die twee met elkaar overweg kunnen. Mijn kat is bijzonder gevoelig in de zin van andere katten, die tolereert ze niet (vandaar dat ik nooit een andere kat zal kunnen nemen) maar honden negeert ze over het algemeen. Maar de eventuele toekomstige hond zal haar dus wel met rust moeten laten.

Mijn enige twijfel is dus de toekomst, ik heb momenteel geen werk en dus alle tijd van de wereld.

Ik weet nog helemaal niet wat ik wil, het kan zijn dat ik weer ga studeren maar zal daarnaast moeten blijven werken aangezien ik een hypotheek heb en alleen woon.

Voorop staat het belang van de hond, ik wil niet dat hij door mij in een situatie komt waar hij niet gelukkig zal zijn.

Hij zal wel een paar uurtjes alleen moeten kunnen zijn maar als hij elke dag 8 uur alleen moet zijn, vind ik dat eigenlijk niet kunnen.

Daarnaast woon ik niet heel ruim dus hij kan ook niet zomaar naar buiten.

Maar nu komt het....

Ik ben al min of meer verliefd op een hond geworden, heel fout, ik weet het..

Het is een redelijk grote hond, maar wel erg rustig en 5 jaar oud.

Volgens de dame van het adoptie bureau, heeft hij geen grote ruimte nodig om te wonen, zolang hij maar genoeg lichaamsbeweging krijgt per dag.

En ze vindt me erg geschikt voor deze hond, mits ik dus kan regelen dat de hond niet gaat lijden onder mijn toekomstige situatie..

Mijn vrienden en familie zijn niet zo positief, op 2 vriendinnen na dan.

Zij kunnen hem wel eens opvangen, als dat nodig is.

Ik vind het zooooo moeilijk, mijn gevoel schreeuwt ja maar mijn verstand houdt me nog tegen......

Iemand nog advies hier?
Het is anders ook nooit goed. Niet aan huisdieren beginnen als je er niet voor kan zorgen. TO denkt er uiteindelijk niet goed voor te kunnen zorgen. Heel verstandig dan. Ik ervaar dat de rekening bij de dierenarts toch altijd tegenvalt. Maar als geld minder het probleem is zou dat geen bezwaar hoeven zijn.

Die dagopvang klinkt erg goed registreerjenu!

En ik heb geen achterbak waar de honden kunnen. Ze liggen gewoon op een kleed op de achterbank. Nooit geweten dat dat verboden zou zijn.
Het Viva forum is papaja.
NymphadoraTonks, bij de dierenwinkel verkopen ze tuigjes voor op de achterbank.

Wij hebben n station, met kooi, gekocht vanwege de hond. Vond dat toch veiliger.
@Ladytruckster, serieus, 50 ur per week werken en je honden alleen thuis laten ? Zelfs een pup ? Geen woorden voor...

Asociaal, mensen die fulltime werken en dan een hond hebben. En dan nog trots roepen : Oh, hij kan het prima uithouden hoor, 8 uur per dag alleen, hij ligt heerlijk te slapen. Echt, wat denk je zelf ? Heeft ie andere keus dan , dan het "prima" volhouden ? Heeft ie iets anders te doen dan pitten als ie de hele dag alleen zit. In en in zielig. Een hond is een roedeldier.
Nou zeg, is dat nodig zo?

Jeetje.
Hoezo ? Ik vind het asociaal. Een hond is een roedeldier, die laat je toch niet fulltime alleen thuis? Bizar. En dan zeggen dat het wel o.k is dat je na je werk dan maar genoeg tijd met hem doorbrengt. Yeah right, dat verandert dus niets aan het feit dat je je hond (meer dan) 8 uur per dag alleen thuis laat zitten. Te zot voor woorden.
En dan worden de sportschoolbezoekjes, op visite gaan, boodschappen doen, allerlei andere dingen die je nu eenmaal niet met hond kan/wil doen nog niet eens meegerekend.
Wij hebben een boomertje, vanaf puppy slaapt ie in een bench, snachts maar ook wanneer we weg gaan.

Ik laat haar nooit langer dan 3 uur alleen, anders brengen we haar naar onze dochter. In de bench blaft ze nooit, is haar veilige plek.

We hebben er verkeerd aan gedaan om haar alleen te laten wennen aan de bench en niet alleen in de kamer te laten. Dan zou ik langer weg kunnen blijven, nu denk ik steeds, ach dat hondje zit alleen in de bench, en wil ik weer naar huis, dus ga nu voor een half uurtje boodschappen doen haar toch alleen in de kamer laten en dat gaat goed, ze blaft niet als ik thuis kom

Zo wil ik het wat opvoeren de tijd alleen thuis.

Maar an de andere kant....is 3 uur in de bench lang?
Pffffff Iones, ik heb er ook een wrang gevoel bij hoor, de hond blijft door mijn hoofd spoken!

Maar ik kan het nog zo graag willen, ik moet hem wel de zorg en tijd kunnen bieden die hij verdient!!

Ik heb straks een uitkering, en nog minder geld... Ik moet er niet aan denken dat er straks iets gebeurt met de hond en ik hem geen medische zorg kan geven!

Misschien zie ik nu wel teveel de nadelen maar qua gevoel haal ik hem het liefst nu direct op!!
Ga eens informeren wat een huisdieren verzekering kost. Ik ken iemand die ook geen cent te makken heeft, maar wel een hond. Deze hond heeft een verschrikkelijk ongeluk gehad, maar ze heeft hem wel kunnen laten behandelen. Heeft ettelijke duizenden euro's gekost. Maar ze was verzekerd.
Iones, waarom probeer je iemand die geen geld en wellicht in de toekomst geen tijd heeft voor een hond alsnog over te halen? Ruby-Ann heeft een verstandige beslissing genomen en de hond zal het hier in het pleeggezin sowieso veel beter hebben dan hij het op straat had. Dat er zo veel zielige honden zijn, betekent niet dat iedereen er dan maar één in huis moet nemen.
Ik haal niemand over. Ik probeer of er mogelijkheden zijn. dat is iets anders.
Kruidvat huisdierenverzekering kost volgens mij niet meer dan 10'euro in de maand.
missy_acy schreef op 27 mei 2012 @ 19:45:

Kruidvat huisdierenverzekering kost volgens mij niet meer dan 10'euro in de maand.
Maar wat vergoeden ze en tot hoever gaan ze? Dat is toch belangrijk om te weten.
Dat weer ik niet. Wij hebben van de Hema.
Een hond is denk ik net als een kind. Eerst denk je, gut hoe ga ik dit regelen en later als het eenmaal zover is, loopt het vanzelf.

Het is en gezinslid die ook veel zorg, liefde en andacht nodig heeft, en als jij denkt dat je dat kan dan zou ik ervoor gaan.

Mijn hondje is me alles waard, zou hem geen dag willen missen ook al moet ik elke dag om 5:30 uur mijn bed uit.

Onvoorwaardelijke liefde :heart:
Ja en?
snoopylynn schreef op 27 mei 2012 @ 19:57:

Een hond is denk ik net als een kind. Eerst denk je, gut hoe ga ik dit regelen en later als het eenmaal zover is, loopt het vanzelf.

Het is en gezinslid die ook veel zorg, liefde en andacht nodig heeft, en als jij denkt dat je dat kan dan zou ik ervoor gaan.

Mijn hondje is me alles waard, zou hem geen dag willen missen ook al moet ik elke dag om 5:30 uur mijn bed uit.

Onvoorwaardelijke liefde :heart:
Ik denk dat er veel mensen zijn bij wie dat zo geldt, en ik ben zelf ook een van die mensen. Het hangt er van af hoe belangrijk het voor je is, hoezeer je een doorzetter bent of juist opgeeft.
De meeste verzekeringen vergoeden niet allle kosten, maar max 75%. Dat betekend dus dat je, ondanks een flinke vergoeding, toch ook zelf nig flinke kosten kunt krijgen.
@lisbeth_salander

Wat een overtrokken reactie. Er zijn zat honden die heel zelfstandig zijn en prima langere tijd alleen kunnen blijven. Heb je ooit van het fenomeen "waakhond" gehoord? En dan ook nog allerlei aannames over dat een hond buiten werktijd ook nog alleen zou moeten zijn en waarom?

Niet elke hond kan goed en/of lang alleen zijn en als eigenaar zul je daar absoluut rekening mee moeten houden. Je zult je leven en/of de opvang zo in moeten richten dat aan de behoefte van je huisdieren tegemoet gekomen wordt. En er zijn zat mensen die dat prima kunnen, ook in combinatie met een al dan niet fulltime baan.

De toon van en de aannames in jouw reactie zijn dan ook behoorlijk misplaatst.
Ik heb even gekeken bij de zorgverzekeraars en ik kom toch al snel op 20 euro per maand..

Wat er gezegd werd over doorzettingsvermogen enz ben ik het wel mee eens, dat zal geen probleem zijn voor mij, schat ik zo in.

Wat wel een probleem kan worden, is dat als ik een baan aangeboden krijg wat verder uit de buurt en ik niet tussendoor naar de hond kan en ook geen hondenuitlaatservice kan betalen...

Ik kan me de luxe niet veroorloven om een baan te weigeren omdat ik een hond heb.

Niet omdat de hond niet belangrijk genoeg is maar omdat ik in mijn eentje voor brood op de plank moet zorgen en de hypotheek betaald moet worden!

Het zou al een stuk gemakkelijker zijn als ik een partner had, maar dat is niet zo dus moet ik het in mijn eentje kunnen rooien, hoe dan ook.
[quote]nummerzoveel schreef op 27 mei 2012 @ 20:49:

@lisbeth_salander

Wat een overtrokken reactie. Er zijn zat honden die heel zelfstandig zijn en prima langere tijd alleen kunnen blijven.

Natuurlijk kan een hond alleen thuis zijn. Maar een hond fulltime alleen thuis laten is gewoon niet goed voor een hond. Een hond is een roedeldier en vereenzaamt wanneer ie te vaak alleen is. Een hond 8 uur per dag alleen thuis laten is gewoon zielig. Ik begrijp gewoon werkelijk niet waarom dit hier nu ineens gepromoot wordt. (kan me nog wel andere reacties op andere topics herinneren!). Er is geen enkele fokker die zn hond aan je meegeeft wanneer hij hoort dat je van plan bent hem te lang alleen thuis te laten. Lees je eens in zou ik zeggen. Een hond is een roedeldier die hoort niet de hele dag alleen.Heeft natuurlijk niets te maken met niet alleen kunnen zijn. Nogmaals , wat heeft het beest voor keus? Het is niet dat hij even alleen een rondje om kan gaan he.

eb je ooit van het fenomeen "waakhond" gehoord? En dan ook nog allerlei aannames over dat een hond buiten werktijd ook nog alleen zou moeten zijn en waarom?

Hoezo aannames? Neem jij je hond mee naar de sportschool/tandarts/AH/etc?
Ruby-Ann schreef op 27 mei 2012 @ 22:04:

Ik heb even gekeken bij de zorgverzekeraars en ik kom toch al snel op 20 euro per maand..

Wat er gezegd werd over doorzettingsvermogen enz ben ik het wel mee eens, dat zal geen probleem zijn voor mij, schat ik zo in.

Wat wel een probleem kan worden, is dat als ik een baan aangeboden krijg wat verder uit de buurt en ik niet tussendoor naar de hond kan en ook geen hondenuitlaatservice kan betalen...

Ik kan me de luxe niet veroorloven om een baan te weigeren omdat ik een hond heb.
Niet omdat de hond niet belangrijk genoeg is maar omdat ik in mijn eentje voor brood op de plank moet zorgen en de hypotheek betaald moet worden!

Het zou al een stuk gemakkelijker zijn als ik een partner had, maar dat is niet zo dus moet ik het in mijn eentje kunnen rooien, hoe dan ook.
Je weet het zelf denk ik wel he? Met een baan heb je geen tijd voor een hond. Dat is voor het beest echt niet goed. Snap dat je verliefd bent maar wees verstandig en denk aan het dier.
Momenteel, met die warmte, stinken sommige straten niet normaal naar de hondenstront.

Heb jij wel zin om van je toekomstige hond de stront op te ruimen?

Anders zou ik geen hond nemen.
@lisbeth_salander

Je generaliseert teveel en dat moet je niet doen. Het ene ras is het andere niet en de ene hond is de andere niet.

Mijn hond was overdag alleen. Het betreft ook een ras dat daar van oudsher voor gefokt is en een hond die daar van kleins af aan op getraind is en geen moeite mee heeft.

Inmiddels is de hond al een jaar 2 niet meer alleen overdag, maar hij houdt nog steeds het ritme aan van toen. Overdag slaapt hij en hij wordt pas levendig tegen einde werkdag. Dat is geen smoes, dat is wat ik hem dagelijks zie doen.

En verder is de afspraak hier in huis idd dat er buiten werktijd altijd iemand bij de hond is. Moeten we weg, dan gaat hij mee, of slechts 1 van ons gaat. Als we er echt een keer niet onderuit kunnen en 's avonds een keer weg moeten, dan nemen we overdag vrij zodat de hond alsnog niet te lang alleen is.

Voor uitzonderlijke noodgevallen hebben we oppas, maar dat is er totnogtoe eigenlijk nog nooit van gekomen omdat we het prima kunnen plannen zoals hierboven omschreven.
Als je een hond traint alleen thuis te zijn is het natuurlijk logisch dat hij dat gedrag aanhoudt , ookal is ie niet meer alleen. Je kunt een hond ook trainen als vechthond. Aangeleerd gedrag. Feit blijft dat een hond een roedeldier is en voor geen enkele hond is het goed te lang alleen thuis te zijn. Of ie het kan volhouden of niet. Dat bedenk ik niet , heeft niets met generaliseren te maken maar is gewoon een feit. Jij vindt het blijkbaar prima, ik vind het doodzielig.
Volledig eens met Lisbeth.

Nummerzoveel, vertel eens, wat is er zo leuk aan voor jouw hond om de hele dag alleen thuis te zitten?

Ik begrijp het echt niet hoor, dat mensen dat doen. Wat voor een leven heeft een hond dan? Jaja, hij slaap de hele dag. Omdat ie niks beters te doen heeft natuurlijk. En reken dan nog even mee dat je per dag ook nog eens kookt, huishouden doet en andere dingen zonder hond. Vervolgens svonds weer naar bed en het beestje krijgt uiterlijk 2 uur aandacht per dag. Te zielig.

TO, niet doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven