Een hond...

26-05-2012 11:14 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al mijn hele leven wil ik een hond, het is er nooit van gekomen omdat ik altijd fulltime werkte en mijn toenmalige partners er ook nooit echt voor te porren waren.

Nu ben ik al een tijd thuis en het verlangen wordt weer sterker om een maatje in huis te hebben.

Ik weet wat het inhoudt, een commitment voor het leven en zeker 3 keer per dag de deur uit voor een flinke wandeling, minder vrijheid om zomaar een dagje of weekend weg te gaan enz.

Mijn gevoel twijfelt helemaal niet, ik weet zeker dat ik stapelgek zal zijn op de hond en dat hij veel liefde zal krijgen van mij.

Ik denk dat een oudere hond het meest geschikt zal zijn, omdat ik niet eerder een hond gehad heb en dus ook geen ervaring heb met opvoeden enz.

Ik heb daarnaast een kat dus de voorwaarde moet zijn dat die twee met elkaar overweg kunnen. Mijn kat is bijzonder gevoelig in de zin van andere katten, die tolereert ze niet (vandaar dat ik nooit een andere kat zal kunnen nemen) maar honden negeert ze over het algemeen. Maar de eventuele toekomstige hond zal haar dus wel met rust moeten laten.

Mijn enige twijfel is dus de toekomst, ik heb momenteel geen werk en dus alle tijd van de wereld.

Ik weet nog helemaal niet wat ik wil, het kan zijn dat ik weer ga studeren maar zal daarnaast moeten blijven werken aangezien ik een hypotheek heb en alleen woon.

Voorop staat het belang van de hond, ik wil niet dat hij door mij in een situatie komt waar hij niet gelukkig zal zijn.

Hij zal wel een paar uurtjes alleen moeten kunnen zijn maar als hij elke dag 8 uur alleen moet zijn, vind ik dat eigenlijk niet kunnen.

Daarnaast woon ik niet heel ruim dus hij kan ook niet zomaar naar buiten.

Maar nu komt het....

Ik ben al min of meer verliefd op een hond geworden, heel fout, ik weet het..

Het is een redelijk grote hond, maar wel erg rustig en 5 jaar oud.

Volgens de dame van het adoptie bureau, heeft hij geen grote ruimte nodig om te wonen, zolang hij maar genoeg lichaamsbeweging krijgt per dag.

En ze vindt me erg geschikt voor deze hond, mits ik dus kan regelen dat de hond niet gaat lijden onder mijn toekomstige situatie..

Mijn vrienden en familie zijn niet zo positief, op 2 vriendinnen na dan.

Zij kunnen hem wel eens opvangen, als dat nodig is.

Ik vind het zooooo moeilijk, mijn gevoel schreeuwt ja maar mijn verstand houdt me nog tegen......

Iemand nog advies hier?
Ruby-Ann schreef op 27 mei 2012 @ 22:04:

Ik heb even gekeken bij de zorgverzekeraars en ik kom toch al snel op 20 euro per maand..

Dat lijkt mij ook realistischer hoor, dat betaal ik ook.

Ik werk veel (vaak meer dan fulltime) en heb toch een hond. Het kan wel, maar je moet het regelen. Mijn hond zit echt niet 8 uur alleen. Ik heb onregelmatige werktijden, een uitlaatservice en een oppasadres. Door dit allemaal slim te plannen en te combineren zit mn hond nooit lang alleen.

Maar inderdaad, je moet er wel altijd rekening mee houden.

Het is de vraag of het slim is om een hond te nemen als je niet zeker bent hoe je leven er over een paar maanden uit ziet. Maar aan de andere kant, een hond wordt wel een jaar of 12, wie van ons kan er inschatten hoe zijn leven er over 10 jaar uitziet? Nou ik niet hoor. Maar ik weet wel dat ik altijd al een hond heb, en dat ik er altijd wel weer een oplossing voor zal vinden.

Als je geen geld hebt zou je het niet moeten doen. Een hond kost gewoon geld, klaar. Geld voor voer, mandje, speeltjes. Maar ook voor cursus, dierenarts en uitlaatservice. Mijn ervaring is wel dat voor een grote hond alles duurder is dan voor een kleine, ook bij de dierenarts bijvoorbeeld is een ingreep (door bijvoorbeeld de narcose) voor een grote hond duurder. Geldt ook voor de verzekering, en voor spullen; hoe groter de hond hoe hoger de kosten. De enige uitzondering is misschien de uitlaatservice, die rekent gewoon een x bedrag per hond. Maar die vind ik eigenlijk sowieso wel duur genoeg ;-)
Zeg maar Spijker.
Lisbeth__Salander schreef op 29 mei 2012 @ 07:37:

Een hond nemen als je fulltime werkt is echt belachelijk. Dit is ook het eerste topic hier waarbij dat niet en masse geroepen wordt (en er zijn heel wat topics over geweest in de loop van de tijd). Ik vind dat je geen hond moet nemen wanneer je fulltime werkt. Het is ook niet voor niets dat goeie fokkers je geen hond meegeven wanneer je vaak van huis bent.

Welnee, ik heb het hier al zo vaak geroepen. Alleen:je moet dan wel andere concessies doen en dingen voor je hond regelen.

Ik vind dat aperte onzin, dat iemand die fulltime werk bij wijze van spreke wel prima een kind kan opvoeden, maar een hond zou dan ineens intens zielig zijn.

Wat wel zielig is, is de hond de hele godganse werkdag alleen achter laten. Dat moet je natuurlijk niet doen. Maar er zijn tegenwoordig zoveel alternatieven, met thuiswerken, flexwerken, uitlaatservice en doggy day care's.
Zeg maar Spijker.
spijk-er schreef op 29 mei 2012 @ 07:53:

[...]

Welnee, ik heb het hier al zo vaak geroepen. Alleen:je moet dan wel andere concessies doen en dingen voor je hond regelen.

Ik vind dat aperte onzin, dat iemand die fulltime werk bij wijze van spreke wel prima een kind kan opvoeden, maar een hond zou dan ineens intens zielig zijn.

Wat wel zielig is, is de hond de hele godganse werkdag alleen achter laten. Dat moet je natuurlijk niet doen. Maar er zijn tegenwoordig zoveel alternatieven, met thuiswerken, flexwerken, uitlaatservice en doggy day care's.
Een kind laat je niet de hele dag alleen thuis , lijkt me. En dat is wat ik bedoel te zeggen , dat je dat met een hond ook niet moet doen. Wanneer je opvang/thuiswerk/day care in kunt zetten dan is het wat mij betreft ook een ander verhaal hoor. Maar je hond 50 uur per week alleen laten vind ik echt not done.
En het is typisch menselijke psychologie om te denken dat je een hond niet alleen kan laten overdag. Want dat zou 'zielig' zijn.

Als het niet zou werken voor je hond, dan heb je dat gauw genoeg op allerlei manieren in de gaten. Doordat de hond zich verveelt, luistert hij niet goed, sloopt hij de zaken thuis, slechte relatie met baas, agressief etc. Dat zijn tekenen van verveling!

En die zie ik eerder terug bij honden waarvan de baasjes met een klein gezelschapshondje om wat voor reden dan ook een groot gedeelte van de dag thuis zitten, omdat het beestje welgeteld 3 keer per dag een rondje van 10 minuten mag lopen.

Dan vindt Lisbeth het zeker ook van de zotte dat wij onze hond niet elke dag standaard om 5 uur voeren?

Ga je eens verdiepen in hondenpsychologie en hondengedrag .. er zal een wereld voor je open gaan. Want als je werkelijk weet waar je het over hebt, dan zou je deze onzin niet uitkramen.
Twinkle, niet alle honden reageren recalcitrant hoor. Klinkt misschien overdreven maar je hebt ook 'depressieve' honden. Die zijn echt niet gelukkig, maar gillen ook de boel niet bij elkaar.

Eigenlijk kan je prima standaard zeggen dat je een hond niet dag in dag uit je werktijden alleen kunt laten (wanneer je fulltime werkt).

En dat wel doen is ook absoluut overbodig, want er zijn veel alternatieven. Zo'n alternatief bedenken en betalen, dat hoort vind ik gewoon bij het zorgen voor je hond.
Zeg maar Spijker.
Nee die mogelijkheden van tegenwoordig (hondenuitlaatservices etc.), dat zijn slimme ondernemers geweest die ingaan op het schuldgevoel wat sommige mensen zichzelf aanpraten of door anderen laten aanpraten.

Vrioeger had je ook geen hondenuitlaatservices en toen kon het schijnbaar allemaal wel?

Vanuit mijn achtergrond kan ik zeggen dat ik geen newbie ben op het gebied van honden en hondengedrag. Ook depressieve honden vis je er tussenuit als je weet waar je op moet letten.

Want hoe anders kan men diagnostiseren dat een hond depressief is? Dat heeft te maken met het observeren van juist ... gedrag!
Eens met Spijker!!!
Twinkle20 schreef op 29 mei 2012 @ 08:13:

Nee die mogelijkheden van tegenwoordig (hondenuitlaatservices etc.), dat zijn slimme ondernemers geweest die ingaan op het schuldgevoel wat sommige mensen zichzelf aanpraten of door anderen laten aanpraten.

Vrioeger had je ook geen hondenuitlaatservices en toen kon het schijnbaar allemaal wel?

Wat een onzin, 'vroeger' werkten mensen heel anders. Vaak werkte alleen de pa, en was ma thuis (bij de hond dus). En mensen werkten ook dichter bij huis, dus konden tussendoor de hond uitlaten, of de hond meenemen naar het werk.

En vroeger was ook helemaal niet perse alles beter. Honden waren ook gewoon ongelukkig, en had je er een die de boel bij elkaar schetterde tijdens werktijd dan ging die aan een touwtje aan een boom in het bos, en was je van het probleem af.

Gelukkig enten we ze nu in, geven we ze cursussen, en zorgen we dat ze niet 10 uur per dag alleen zitten.
Zeg maar Spijker.
spijk-er schreef op 29 mei 2012 @ 09:19:

[...]

Wat een onzin, 'vroeger' werkten mensen heel anders. Vaak werkte alleen de pa, en was ma thuis (bij de hond dus). En mensen werkten ook dichter bij huis, dus konden tussendoor de hond uitlaten, of de hond meenemen naar het werk.
Precies. Op het moment dat ook vrouwen gingen werken en er meer single huishoudens kwamen zie je dan ook dat het kattenbezit toe ging nemen. Omdat katten beter de hele dag alleen zouden kunnen zijn dan een hond (ook niet helemaal waar, maar weer andere discussie).
En wat maakt het dat een kat wel alleen kan blijven de hele dag en een hond niet? Want ik snap dat verschil niet, serieus. Ik heb ze beiden overigens.

Een kat heeft net zo goed zijn aandacht nodig.

Maar is het de gemakzucht omdat we katten naar buiten kunnen mieteren en 's avonds naar binnen kunnen doen. Of, als ze binnen blijven de hele dag (in mijn geval), dat ze dan hun behoefte kunnen doen in de kattenbak wanneer het hen uit komt. En een hond kan zichzelf niet uitlaten.

Want ik zie het verschil serieus niet, het zijn beiden gevoelsdieren die de nodige aandacht behoeven.

Maar dat gevoel kunnen jullie vast op de een of andere manier wel goed praten voor jullie zelf.

Als je het voor een hond zielig vindt, dan moet je het voor een kat ook zielig vinden.
Twinkle20 schreef op 29 mei 2012 @ 09:35:

En wat maakt het dat een kat wel alleen kan blijven de hele dag en een hond niet? Want ik snap dat verschil niet, serieus. Ik heb ze beiden overigens.

Als je het voor een hond zielig vindt, dan moet je het voor een kat ook zielig vinden.
Vandaar dus mijn opmerking dat het idee dat een kat de hele dag alleen kan blijven ook niet helemaal klopt. Ik ben ook tegen een kat alleen op driehoogachter die hele dagen alleen zit. Een kat die naar buiten kan is echter weer heel ander verhaal.
[quote]Twinkle20 schreef op 29 mei 2012 @ 09:35:

Een kat heeft net zo goed zijn aandacht nodig.

Maar is het de gemakzucht omdat we katten naar buiten kunnen mieteren en 's avonds naar binnen kunnen doen. Of, als ze binnen blijven de hele dag (in mijn geval), dat ze dan hun behoefte kunnen doen in de kattenbak wanneer het hen uit komt. En een hond kan zichzelf niet uitlaten.

Want ik zie het verschil serieus niet, het zijn beiden gevoelsdieren die de nodige aandacht behoeven.

Maar dat gevoel kunnen jullie vast op de een of andere manier wel goed praten voor jullie zelf.

Als je het voor een hond zielig vindt, dan moet je het voor een kat ook zielig vinden.[/quote]

Wie doet dat dan hier? Wie zegt dat een kat geen aandacht nodig heeft en wel alleen kan zijn de hele dag?
Nou ik ben wel benieuwd naar jullie mening over een kat houden in een situatie dat je fulltime aan de slag bent.
Ik vind een kat drie hoog achter de hele dag binnen houden ook niet kunnen. Als ze naar buiten kunnen vind ik het een ander verhaal. Ik vind de aandacht die je aan een kat geeft wel anders dan aan een hond, dat wel. En ondanks dat ik geen kattenliefhebber ben vind ik een kat de hele dag alleen binnen even zielig als een hond.
Mijn kattenmenig: een kat naar buiten laten als je hebt geleerd aan je kat dat die het alleen op de kattenbak doet. Of, anders nog beter, in n afgesloten, omheinde kat veilige tuin.

Ik vind het onverantwoord dat mensen hun kat maar zijn/haar gang laten gaan.
missy_acy schreef op 29 mei 2012 @ 10:21:

Mijn kattenmenig: een kat naar buiten laten als je hebt geleerd aan je kat dat die het alleen op de kattenbak doet. Of, anders nog beter, in n afgesloten, omheinde kat veilige tuin.

Ik vind het onverantwoord dat mensen hun kat maar zijn/haar gang laten gaan.

Vind ik ook hoor.
Geen idee ik heb geen kat. Ik ben een hondenmens pur sang X-D
Zeg maar Spijker.
Twinkle20 schreef op 29 mei 2012 @ 08:13:

Vanuit mijn achtergrond kan ik zeggen dat ik geen newbie ben op het gebied van honden en hondengedrag. Ook depressieve honden vis je er tussenuit als je weet waar je op moet letten.

En waar moet je dan volgens jou op letten?

Het is heel typisch dat mensen de honden die het huis gaan slopen of gaan blaffen, er wel uitvissen als zijnde 'niet alleen thuis kunnen zijn', maar de rest niet. 'Ach hij slaapt zo lekker als ik er niet ben'. Juist ja. Veel honden slapen ook uit verveling. Wat moeten ze anders doen?

8-9 uur werken, zelf nog 8 uur slapen. 16-17 uur alleen op een dag. Blijven er nog 7 á 8 uur over. Niks doen is, net zoals voor ons mensen ( oh jee, ik vergelijk een hond met een mens, schande!), voor dieren ook niet goed. Mentaal en fysiek bezig zijn, houdt een hond nou eenmaal gezond en blij.

Wat dat betreft zou je juist meer moeten vermenselijken Twinkle. Het is echt niet zo dat je je hond als je kindje moet zien, maar een beetje inlevingsvermogen is niet weg. Het is natuurlijk ook makkelijk voor je om zo te denken, je hoeft immers niks voor je hond te regelen en al dat inplannen met roosters, oppasadressen en uitlaatdiensten blijft dan mooi achterwege. Ook de kosten van de opvang spaar je mooi uit.

Verder sluit ik me aan bij Spijker.
Equus schreef op 29 mei 2012 @ 11:02:

[...]

En waar moet je dan volgens jou op letten?

Het is heel typisch dat mensen de honden die het huis gaan slopen of gaan blaffen, er wel uitvissen als zijnde 'niet alleen thuis kunnen zijn', maar de rest niet. 'Ach hij slaapt zo lekker als ik er niet ben'. Juist ja. Veel honden slapen ook uit verveling. Wat moeten ze anders doen?

8-9 uur werken, zelf nog 8 uur slapen. 16-17 uur alleen op een dag. Blijven er nog 7 á 8 uur over. Niks doen is, net zoals voor ons mensen ( oh jee, ik vergelijk een hond met een mens, schande!), voor dieren ook niet goed. Mentaal en fysiek bezig zijn, houdt een hond nou eenmaal gezond en blij.

Wat dat betreft zou je juist meer moeten vermenselijken Twinkle. Het is echt niet zo dat je je hond als je kindje moet zien, maar een beetje inlevingsvermogen is niet weg. Het is natuurlijk ook makkelijk voor je om zo te denken, je hoeft immers niks voor je hond te regelen en al dat inplannen met roosters, oppasadressen en uitlaatdiensten blijft dan mooi achterwege. Ook de kosten van de opvang spaar je mooi uit.

Verder sluit ik me aan bij Spijker.
:applause:
[quote]Twinkle20 schreef op 29 mei 2012 @ 08:05:

En het is typisch menselijke psychologie om te denken dat je een hond niet alleen kan laten overdag. Want dat zou 'zielig' zijn.

Als het niet zou werken voor je hond, dan heb je dat gauw genoeg op allerlei manieren in de gaten. Doordat de hond zich verveelt, luistert hij niet goed, sloopt hij de zaken thuis, slechte relatie met baas, agressief etc. Dat zijn tekenen van verveling!

En die zie ik eerder terug bij honden waarvan de baasjes met een klein gezelschapshondje om wat voor reden dan ook een groot gedeelte van de dag thuis zitten, omdat het beestje welgeteld 3 keer per dag een rondje van 10 minuten mag lopen.

Dan vindt Lisbeth het zeker ook van de zotte dat wij onze hond niet elke dag standaard om 5 uur voeren?

Ga je eens verdiepen in hondenpsychologie en hondengedrag .. er zal een wereld voor je open gaan. Want als je werkelijk weet waar je het over hebt, dan zou je deze onzin niet uitkramen.[/quote]

Tuurlijk. Zolang dit door iemand wordt gezegd die zn hond 50 uur per week alleen thuis laat neem ik dit absoluut niet serieus. Sorry.
Ow het wordt steeds spannender hier .. Ineens zou ik al 50 uur per week werken. Gelukkig is fulltime in de meeste CAO's nog altijd 40 uur, en ik heb dan de 'mazzel' dat ik in een CAO val met 36 uur.

Nou goed meid, maakt niet uit.

Ik weet dat mijn hond, en honden uit het verleden, het goed bij me hebben. Het goed doen, geen agressie tonen, geen dingen slopen, zich netjes gedragen, het beestje ziet er goed uit, kent geen stress (anders valt dat zeker uit haar gedrag op te merken) etc.

En zolang dat het geval is, weet ik dat ik het goed doe.

En wat anderen daarvan mogen denken, dat is aan hen.
Twinkle20 schreef op 28 mei 2012 @ 11:19:

Ik vind het wel grappig (en ondoordacht) dat mensen er zo fel op reageren als jij je hond overdag 8 uur alleen laat omdat je aan het werk bent oid.

En wat doe je 's nachts dan? Dan lig je zelf toch ook minimaal 8 uur op apengapen zonder dat de hond aandacht krijgt? Dan is het ineens 'normaal'?

Daarnaast wil het niet zeggen dat je .. ondanks een werkdag .. Er dan maar max 2 uurtjes aandacht voor de hond is. Ook erg kort door de bocht.

Ja wij werken met zijn tweeen fulltime. Ja onze hond zit daarom 's morgens vanaf 6 tot 's middags 3 alleen thuis. Ja wij hebben een ras (wat net als ieder ander ras!!, zelfs een Maltezer!) veel aandacht nodig heeft. En van 3 tot 10 is er volop aandacht voor het beestje. Het hele weekend staat in het teken van de hond.

Wij doen flyball, behendigheid, gehoorzaamheid.

Als jij je hond ondanks je werk prima kan uitdagen en zorgt dat hij zijn energie kwijt kan, dan is er prima met zo'n beestje te werken!
Oh ja, 45 uur per week. Dat scheelt natuurlijk. Tuurlijk, wat jij wilt.
Maar twinkle waarom zou je het niet regelen? Denk je niet dat je hond veel meer lol heeft op een dag als je hem naar een opvang brengt of een uitlaatservice laat komen?
Zeg maar Spijker.
Een Malthezer is geen hond, dat is een dweiltje X-D (grapje)

Maar meeste ( let op het woordje de meeste, dus niet alle!)kleinere honden zijn geschikter om langer alleen te zijn dan de wat grotere rassen en ze hebben gewoon ook meer ruimte tot hun beschikking, van op en af de bank is voor hun al een uitdaging, bewijs van spreken.
Zusenzoo, mijn ervaring is alleen dat honden niets doen, wanneer ze alleen zijn. Zelfs al zouden ze in principe wel iets kunnen doen (rondlopen, op de bank, enz).

En de hele nacht stilliggen en dan ook nog de halve dag stilliggen, dat is ook voor een hond niet gezond.

Als je dan nog een grote wandeling (van een uur bijvoorbeeld) maakt voordat je van huis gaat hebben ze in ieder geval al wat beweging gehad. Maar als Twinkle schrijft dat de hond vanaf 6 uur alleen is, betwijfel ik of dat gebeurt.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven