Een kat erbij?

12-10-2011 15:06 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 maanden hebben wij een katje van 6 maanden! Het is onze eerste kat en we vinden het zo leuk. Nooit verwacht dat ik zo gehecht kon raken aan een kat! Ik heb eigenlijk wel het idee dat hij erg gelukkig bij ons is. Ik speel heel erg veel met hem zodat hij goed zijn energie kwijt kan. Alleen soms heb ik het idee dat hij iets mist. Nu denk ik dat het leuk is en vooral voor onze kat om er een 2e kitten bij te nemen. Nu ga ik morgen een kitten bekijken van 4 maanden. Ik heb net nog foto’s toegestuurd gekregen. Ik weet zeker dat als ik haar morgen zie, gelijk verkocht ben.

Nu heb ik eigenlijk een paar vragen. Kunnen katten allebei op dezelfde kattenbak? En gaat dat wel goed, 2 katten op 55 m2? Kunnen 2 katten voor 2 nachten alleen thuisblijven? Ik woon namelijk in het buitenland en ga zo af en toe 2 dagen naar NL. Ik heb al 1 keer mijn kat meegenomen maar met 2 lijkt me dit een beetje teveel. Ik ben ook bang dat mijn andere kat het misschien helemaal niet leuk gaat vinden.. En ik hoop dat ik net zo gek kan worden op de eventuele nieuw kat?

Alvast bedankt voor alle katten hulp!
@ blogbabe: thx :-) hadden eerst ook een vierde, maar die was maar tijdelijk (cadeau voor mijn neefje zijn verjaardag, hij vraagt altijd een poes hihi) en zij heette nala. Haar hadden we piepjong en dus eerst een beetje 'gewend' voordat ze naar mijn neefje ging want dat was een heel bang poesje. Gelukkig hebben we het goed gekregen met haar en de andere kittens doen ook mee dan natuurlijk :-) Van haar heb ik ook een fotootje, maar die word nou dus lekker verwend door mijn neefje :-)

dit was dus nala :-)
Ik heb 2 katten en maar 1 bak. Ik had eerst broer en zus en die gingen dus gewoon samen. En de poes was een tut, dus moest wel 2-3 keer per dag scheppen. Maar dat maakt niet uit.

We hebben een kitten erbij genomen toen de poes overleden was, bij een kater van 7 jaar. Die gaan ook gewoon op 1 bak. Ik dacht ik probeer het gewoon, als het niet gaat neem ik er wel 1 bij. Dat was niet nodig. Het heeft wel even geduurd voor het helemaal goed was en nu de kitten 10 maanden is, is het natuurlijk nog wel eens mot. Vooral omdat ik denk dat de kitten de baas word. De volwassen kat is namelijk helemaal niet dominant en super zachtaardig. De kitten is echt een kater met karakter en een slimmerikje. Overigens is hij helemaal niet rustiger geworden van de castratie. Maar had ik ook niet echt verwacht want dat was met mijn eerste kater ook niet echt zo.

Ik zou met je tweede katje erbij wel proberen de eerste paar dagen thuis te blijven. Dus haal hem op bijvoorbeeld donderdagavond en dat je dan de vrijdag vrij bent en het hele weekend. Maar denk dat het vlekkeloos gaat met 2 van die kleintjes!
en TO heb je haar al? of heb je haar toch maar niet genomen?
Wij gaan dadelijk ook kijken voor een tweede kat. De kat die we nu hebben is ruim een jaar, en nu leek het mij wel leuk om er een vriendje bij te nemen. Ik zat te denken aan een baby vrouwtje. Dan blijft de kat die we nu hebben een beetje de baas. Of zie ik daat laatste verkeerd?
quote:raccoon schreef op 15 oktober 2011 @ 18:18:

Wij gaan dadelijk ook kijken voor een tweede kat. De kat die we nu hebben is ruim een jaar, en nu leek het mij wel leuk om er een vriendje bij te nemen. Ik zat te denken aan een baby vrouwtje. Dan blijft de kat die we nu hebben een beetje de baas. Of zie ik daat laatste verkeerd?

Ja dat zie je inderdaad verkeerd, want de macht wordt pas definitief verdeeld als ze beiden volwassen zijn.

Een kittentje is wel het makkelijkst met wennen, maar ik zou in jouw geval voor een speelkameraadje kiezen dat ongeveer even oud is.
Iris: bedankt, het is dus moeilijker dan dat ik dacht. Onze kat vindt de poezen van de buren geweldig maar de kat van de overbuurvrouw vindt hij helemaal niks.
quote:raccoon schreef op 15 oktober 2011 @ 19:32:

Iris: bedankt, het is dus moeilijker dan dat ik dacht. Onze kat vindt de poezen van de buren geweldig maar de kat van de overbuurvrouw vindt hij helemaal niks.

Ja ze hebben zo hun voorkeuren, maar hij is pas 1 jaar oud en dus flexibel en dus zal hij uiteindelijk overal aan wennen.

Een leeftijdgenootje is alleen nu wel het leukste voor hem, want daar kan hij nu druk mee spelen. Een halfwasje (vanaf 6 maanden) vinden ze vaak ook erg leuk.
Iris: die poezen die ik online zag waren ongeveer 5 maanden oud. Ze groeien op bij een gastgezin, deze poesjes zijn het zelfde als onze kat. (huiskat/ blauwe rus).
quote:raccoon schreef op 15 oktober 2011 @ 19:49:

Iris: die poezen die ik online zag waren ongeveer 5 maanden oud. Ze groeien op bij een gastgezin, deze poesjes zijn het zelfde als onze kat. (huiskat/ blauwe rus).

Ooh dat lijkt me erg leuk en dan zijn ze al lekker actief en speels, dus doen!

Blauwe Russen zijn trouwens best moeilijk, want ze zijn vaak bang, schuw of eenkennig, dus zoek wel de makkelijkste van het nest uit. Ik heb thuis zo'n (lieve) bange poepert (helemaal Blauwe Rus) en dat is niet makkelijk.
Ja, onze kat is ook een beetje schuw, geen allemans vriend. Maar het is een geweldige kat, ik had nooit verwacht dat ik het zo leuk zou vinden..heb jij ook meerdere katten?
Ja ik heb er 3, allemaal asielstumpertjes. Erg moeilijk, maar ook erg lief.
Drie zal het hier niet worden. We gaan morgen met zijn allen kijken, en dan zien we wel wat het wordt. Het lijkt me in iedergeval heel leuk. Met onze kat hebben we niet zoveel problemen gehad alleen toen we op vakantie waren. Het is niet fijn dat de kat zo eenzaam is geweest.
quote:iris1969 schreef op 15 oktober 2011 @ 19:18:

[...]

Ja dat zie je inderdaad verkeerd, want de macht wordt pas definitief verdeeld als ze beiden volwassen zijn.

Een kittentje is wel het makkelijkst met wennen, maar ik zou in jouw geval voor een speelkameraadje kiezen dat ongeveer even oud is.Oh, en ik maar gelukkig zijn dat het hier zo goed ging met de nieuwe kitten maar al het vechten moet nog komen dus? :p Heb 2 katers van 7 en nu dus een kittenpoes van 3.5 maand.
quote:koettie schreef op 15 oktober 2011 @ 21:12:

[...]

Oh, en ik maar gelukkig zijn dat het hier zo goed ging met de nieuwe kitten maar al het vechten moet nog komen dus? :p Heb 2 katers van 7 en nu dus een kittenpoes van 3.5 maand. Nee hoor, dat kan ook gewoon goed gaan, tenzij het kleine monster besluit de macht te gaan grijpen .
Het is wel een klein monster die staarten als volwaardige speeltmaatjes ziet.. Daar zijn de volwassen katten niet zo blij mee. Maar dan krijgt ze ook een welverdiende tik hoor.
quote:iris1969 schreef op 12 oktober 2011 @ 17:06:

[...]

*moet echt nog even in het Viva-forum komen* (andere formats die ik gewend ben, geven aan wanneer er iets is gepost wat jij nog niet gelezen hebt, dit forum blijkbaar niet?)

Ik heb idd een cursus met examen afgesloten, maar voor de rest heb ik mezelf (extreem veel) ingelezen en ervaring opgedaan met katten vanaf mijn geboorte (de kat van mijn ouders sproeide in mijn gezicht toen ik baby was; dat was mijn eerste ervaring )
Oh en even op de rest wat gepost is;

Mijn eerste katje was/is een terror. Hij is op straat gevonden bij 3 maanden (!), had een navelbreukje en was erg dun/verzwakt. Nadat de dierenbescherming hem in een gastgezin heeft geplaatst, kreeg hij flink wat meppen van de wat oudere poezenzussen die daar al jaren waren eh erg jaloers waren en de kleine indringer niet zagen zitten.

Ik was soms echt bang van hem; hij viel echt je gezicht aan met nagels en tanden en hij wist niet van ophouden. Ik zocht een maatje voor hem, want kittens hebben elkaar nodig om op te groeien en grenzen te leren kennen.

Ik koos voor een heel ini-mini-scharminkeltje, en ik was bang dat mijn eerste hem totaal zou verwoesten, maarrrrr; dit kleine mormeltje is nu over de 1 jaar, het eerste mormeltje ook (ze schelen 3 maanden) en pakt die oudere goed aan hoor; vergis je niet in grootte en leeftijd die natuurlijke 'selectie' vechten ze zelf uit.

Die kleine 'schijterd' van me, die verwond mijn grote dikke geregeld (niet ernstig hoor) en die dikke kiest vaak het hazenpad; hij was zo stoer, maar sinds die kleine erbij is, lijkt het nergens meer naar

Wat ik dus wil zeggen (jeetje, ik ben echt heel langdradig van stof he..) is dat grootte, leeftijd, geslacht heel weinig kan uitmaken; rond die puberteit gaan ze hun eigen rangen bepalen en als je een brutale kitten bij een softie van 14 jaar zet, is er kans dat die kitten de macht wil grijpen :P.

Niet ingrijpen bij 'gevechten', alleen wanneer er echt bloed vloeit; maar die katten regelen het onderling prima (vaak beter dan mensen) en zo niet; dan is herplaatsen nog een optie...
Sorry voor mijn late reactie. Maar wegens plotseling overlijden van een goede vriend, hebben we het even uitgesteld. Maar zodra we een kleintje erbij hebben, laat ik het jullie weten.
Gecondoleerd en sterkte en ik ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst.
He wat naar petit; gecondoleerd...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven