Eerste koophuis, hypotheek, hoe zit dat?
vrijdag 10 januari 2020 om 09:51
Mijn vriend en ik zijn al een tijdje aan het oriënteren op een koophuis.
Nou google ik mij suf, maar ik kom er niet goed uit. Vandaar om tips en ervaringen gevraagd.
Eerst hypotheek of eerst potentieel koophuis?
We weten ongeveer wat we kunnen lenen. Maar kun je beter van te voren een advies gesprek hebben met een hypotheker, of pas als je bijna een bod wilt gaan uitbrengen?
De gesprekken zijn namelijk best duur, wil niet zomaar in gesprek gaan
Hoe zoek je de beste hypoteek verstrekker?
Ging je eerst op zoek naar een specifieke bank, of deed je het via een algemene zoals de Hypotheker of via een particulier? Wat zijn je ervaringen en tips?
Aankoopmakelaar, ja of nee en waarom?
We wonen in de omgeving van amsterdam en zijn hier ook opzoek. De woningmarkt is hopeloos vandaar dat ik het graag goed op een rijtje wil hebben
Verdere informatie:
Beide geen vast contract, maar wel een intentieverklaring (payrollers).
Huren al 2 jaar voor een hoog bedrag (kan als bewijs dienen)
Nou google ik mij suf, maar ik kom er niet goed uit. Vandaar om tips en ervaringen gevraagd.
Eerst hypotheek of eerst potentieel koophuis?
We weten ongeveer wat we kunnen lenen. Maar kun je beter van te voren een advies gesprek hebben met een hypotheker, of pas als je bijna een bod wilt gaan uitbrengen?
De gesprekken zijn namelijk best duur, wil niet zomaar in gesprek gaan
Hoe zoek je de beste hypoteek verstrekker?
Ging je eerst op zoek naar een specifieke bank, of deed je het via een algemene zoals de Hypotheker of via een particulier? Wat zijn je ervaringen en tips?
Aankoopmakelaar, ja of nee en waarom?
We wonen in de omgeving van amsterdam en zijn hier ook opzoek. De woningmarkt is hopeloos vandaar dat ik het graag goed op een rijtje wil hebben
Verdere informatie:
Beide geen vast contract, maar wel een intentieverklaring (payrollers).
Huren al 2 jaar voor een hoog bedrag (kan als bewijs dienen)
vrijdag 10 januari 2020 om 10:00
Wij hebben al 2x een gesprek gehad met een onafhankelijke adviseur (wat jij particulier noemt in de OP denk ik). En we hebben nog geen cent betaald. Terwijl hij ons al heel veel advies heeft gegeven, ook over hoeveel we kunnen lenen, wat de verstandigste opties zijn, etc. Je betaalt niet per gesprek, je betaalt per compleet hypotheekadvies. Onze adviseur vertrouwt er gewoon op dat we bij hem een hypotheek afsluiten tzt en dat hij dan dus betaalt krijgt.
Wij kozen voor een onafhankelijke plaatselijke financiële adviseur omdat hij de markt kent en niet gebonden is aan slechts 1 bank. Wij hebben meer vertrouwen in een onafhankelijke adviseur dan in de Hypotheker of Hypotheekshop, maar dat is ons gevoel.
Als ik jullie was zou ik eerst zo'n gesprek doen, en dan mbv een aankoopmakelaar een huis zoeken, en dan uiteindelijk de hypotheek afsluiten bij die adviseur.
Wij kozen voor een onafhankelijke plaatselijke financiële adviseur omdat hij de markt kent en niet gebonden is aan slechts 1 bank. Wij hebben meer vertrouwen in een onafhankelijke adviseur dan in de Hypotheker of Hypotheekshop, maar dat is ons gevoel.
Als ik jullie was zou ik eerst zo'n gesprek doen, en dan mbv een aankoopmakelaar een huis zoeken, en dan uiteindelijk de hypotheek afsluiten bij die adviseur.
vrijdag 10 januari 2020 om 10:01
Zoek een hypotheekadviseur die het eerste gesprek vrijblijvend doet. Zorg dat je eerst je mogelijkheden helder hebt alvorens je je echt oriënteert op de markt.
Als je verliefd wordt op een huis en je blijkt het niet te kunnen betalen is het zo zuur!
Als je verliefd wordt op een huis en je blijkt het niet te kunnen betalen is het zo zuur!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
vrijdag 10 januari 2020 om 10:03
Inderdaad, eerste gesprek is gratis en dan heb je al best een goed beeld van wat je kan lenen. Bij mij werd bijv. de BKR toetsing meteen al gedaan.
Houd er wel rekening mee dat je niet meer kan lenen dan de getaxeerde waarde.
En in Amsterdam zou ik zeker een aankoopmakelaar in de arm nemen. Het is een heel lastige markt voor kopers, zeker als je starter bent. Vriendin van me heeft net een klein appartement verkocht ver boven de vraagprijs en mensen vochten er om. Er werd blind geboden zonder enig voorbehoud. Dat soort grappen.
Houd er wel rekening mee dat je niet meer kan lenen dan de getaxeerde waarde.
En in Amsterdam zou ik zeker een aankoopmakelaar in de arm nemen. Het is een heel lastige markt voor kopers, zeker als je starter bent. Vriendin van me heeft net een klein appartement verkocht ver boven de vraagprijs en mensen vochten er om. Er werd blind geboden zonder enig voorbehoud. Dat soort grappen.
vrijdag 10 januari 2020 om 10:05
Ga voor een onafhankelijke hypotheekadviseur, en er zijn echt veel meer dan alleen de Hypotheker. Vergelijk deze op Independer. In deze regio heb ik goede ervaringen met AH Finance in Diemen. Zijn qua prijs ook een stuk beter en transparanter dan de Hypotheker. Eerste adviesgesprek is altijd gratis bij elke hypotheekadviseur, dus dat zou je kunnen doen.
Een hypotheekadviseur gaat pas serieus voor je aan de slag wanneer je daadwerkelijk een huis heb gekocht.
In de regio Amsterdam kan het zeker nuttig zijn om een aankoopmakelaar te nemen, om er sowieso tussen te komen.
Ik heb zelf een woning gekocht met een tijdelijk contract en een intentieverklaring. Dat was bij mij totaal geen probleem. Wat je nu betaald aan huur is totaal irrelevant voor een hypotheekverstrekker.
Een hypotheekadviseur gaat pas serieus voor je aan de slag wanneer je daadwerkelijk een huis heb gekocht.
In de regio Amsterdam kan het zeker nuttig zijn om een aankoopmakelaar te nemen, om er sowieso tussen te komen.
Ik heb zelf een woning gekocht met een tijdelijk contract en een intentieverklaring. Dat was bij mij totaal geen probleem. Wat je nu betaald aan huur is totaal irrelevant voor een hypotheekverstrekker.
vrijdag 10 januari 2020 om 10:06
Ga naar een onafhankelijk hypotheekadviseur en laat je daar informeren over de mogelijkheden.
Een aankoopmakelaar kan handig zijn, dat verschilt wel per aankoopmakelaar. Een goede kent de markt en weet de waarde van een woning redelijk in te schatten. Hij/zij kent ook problemen met de woningen in specifieke wijken. Het is de vraag of in deze tijd de aankoopmakelaar een toegevoegde waarde heeft, gezien gewilde woningen slechts kort te koop staan en er vaak overboden wordt. Anderzijds heeft een goede aankoopmakelaar mogelijk eerder zicht op wat te koop komt.
Een aankoopmakelaar kan handig zijn, dat verschilt wel per aankoopmakelaar. Een goede kent de markt en weet de waarde van een woning redelijk in te schatten. Hij/zij kent ook problemen met de woningen in specifieke wijken. Het is de vraag of in deze tijd de aankoopmakelaar een toegevoegde waarde heeft, gezien gewilde woningen slechts kort te koop staan en er vaak overboden wordt. Anderzijds heeft een goede aankoopmakelaar mogelijk eerder zicht op wat te koop komt.
vrijdag 10 januari 2020 om 10:23
Wij hebben destijds met een paar adviseurs een eerste gratis adviesgesprek gehad. Degene die ons duidelijk en helder voorlichtte, daar hebben we ook de hypotheek afgesloten. Dat was bij de Hypotheekshop trouwens. We hebben ook een gesprek met een éénpitter gehad maar die luisterde duidelijk niet naar onze wensen en maakte een voorstel van precies al die zaken die we níet wilden, dus dat was gauw klaar.
Inderdaad daarna huizen gaan kijken, zodat we wisten wat we ongeveer te besteden hadden.
Wij hebben wel een aankoopmakelaar gehad en daar veel plezier van gehad. Was het geld zeker waard.
Inderdaad daarna huizen gaan kijken, zodat we wisten wat we ongeveer te besteden hadden.
Wij hebben wel een aankoopmakelaar gehad en daar veel plezier van gehad. Was het geld zeker waard.
vrijdag 10 januari 2020 om 10:31
vrijdag 10 januari 2020 om 10:49
Nou ja, wie weet werkt het in je voordeel
vrijdag 10 januari 2020 om 10:54
Wij hebben gekozen voor een onafhankelijke adviseur bij ons eerste huis, die ons ook wilde helpen met de aankoop. We waren zo tevreden dat hij onze verzekeringen, hypotheek, belastingaangifte de jaren daarna voor ons gedaan heeft en ons vorig jaar weer mocht helpen bij de aankoop van ons tweede huis.
Hij kent de plaatselijke markt, weet van de hoed en de rand als het op hypotheken aankomt, wist precies wat we konden lenen en betalen en wij durfden hem te vertrouwen toen hij voor ons ging bieden. Bij elk tegenbod had hij gelijk uitgezocht wat het maandelijks zou schelen qua prijs etc, waardoor we super snel konden schakelen en het huis van ons was voor anderen de kans kregen om te komen kijken haha!
Toevoeging: wij hebben een eerste gesprek gehad om te zien wat we konden lenen en zijn daarna een huis gaan zoeken in die prijsklasse. Toen we dat gevonden hadden hebben we hem ingeschakeld. Bij tweede huis weer langsgegaan aangezien de situatie nogal anders was. Was heel fijn om te ontdekken dat er veel meer mogelijk was dan zo'n tooltje van de hypotheker zei, dat maakte het voor ons mogelijk om ons zoekveld te vergroten
Hij kent de plaatselijke markt, weet van de hoed en de rand als het op hypotheken aankomt, wist precies wat we konden lenen en betalen en wij durfden hem te vertrouwen toen hij voor ons ging bieden. Bij elk tegenbod had hij gelijk uitgezocht wat het maandelijks zou schelen qua prijs etc, waardoor we super snel konden schakelen en het huis van ons was voor anderen de kans kregen om te komen kijken haha!
Toevoeging: wij hebben een eerste gesprek gehad om te zien wat we konden lenen en zijn daarna een huis gaan zoeken in die prijsklasse. Toen we dat gevonden hadden hebben we hem ingeschakeld. Bij tweede huis weer langsgegaan aangezien de situatie nogal anders was. Was heel fijn om te ontdekken dat er veel meer mogelijk was dan zo'n tooltje van de hypotheker zei, dat maakte het voor ons mogelijk om ons zoekveld te vergroten
anoniem_63ebe96ed74a5 wijzigde dit bericht op 10-01-2020 10:56
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
23.46% gewijzigd
vrijdag 10 januari 2020 om 12:20
Ga een oriënterend gesprek bij een onafhankelijke hypotheekadviseur aan voordat je überhaupt op huizenjacht gaat.
Zeker in jullie situatie met payrol contracten kan het per hypotheekaanbieders schelen en dat kan een onafhankelijke adviseur goed toelichten.
Daarnaast is het in de Amsterdamse markt ook gunstig te weten wat je kunt bieden en kunt overbieden (let op dat je wel.enkel de getaxeerde waarde kunt lenen, de rest moet uit eigen middelen)
Helaas zal het huidige huurbedrag niet echt bijdrage een een hogere of gunstigere hypotheek dus wat dat betreft heb je er weinig aan als bewijs. Neem wel een overzicht mee van o.a. je spaargeld (hebben jullie geld beschikbaar voor kosten koper etc), eindejaarsuitkering, vakantietoeslag etc.
Succes lijkt me pittig in huidige markt in Amsterdam iets te zoeken.
Zeker in jullie situatie met payrol contracten kan het per hypotheekaanbieders schelen en dat kan een onafhankelijke adviseur goed toelichten.
Daarnaast is het in de Amsterdamse markt ook gunstig te weten wat je kunt bieden en kunt overbieden (let op dat je wel.enkel de getaxeerde waarde kunt lenen, de rest moet uit eigen middelen)
Helaas zal het huidige huurbedrag niet echt bijdrage een een hogere of gunstigere hypotheek dus wat dat betreft heb je er weinig aan als bewijs. Neem wel een overzicht mee van o.a. je spaargeld (hebben jullie geld beschikbaar voor kosten koper etc), eindejaarsuitkering, vakantietoeslag etc.
Succes lijkt me pittig in huidige markt in Amsterdam iets te zoeken.
vrijdag 10 januari 2020 om 12:50
Amsterdam... pff. Maar okee, eerst adviesgesprek natuurlijk anders weet je niet of je kans maakt op die hypotheek die je nu denkt te kunnen krijgen. Dan kun je het eerst zelf proberen op de markt en als dat niet lukt kun je altijd nog een aankoopmakelaar in de arm nemen. MAAR: jullie klinken nogal onwetend dus of je gaat je als de wiedeweerga inlezen in het hele proces of je neemt meteen een goede aankoopmakelaar. Ik voorzie nogal wat problemen/domme fouten anders.
vrijdag 10 januari 2020 om 20:28