Eerste woning kopen

16-04-2025 21:27 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Door allerlei omstandigheden is het er nooit van gekomen om een woning te kopen. Ik huur al erg lang en wil nu op mijn 40ste graag de stap gaan maken naar het kopen van een eigen woning.

Ik ga alleen kopen en heb inmiddels door een hypotheekadviseur in kaart laten brengen wat mijn financiële mogelijkheden zijn. Mijn ouders schenken mij het geld voor de kosten koper, dus ik kan actief gaan zoeken. Heel leuk; maar ook heel spannend!

In m’n hoofd loop ik wel tegen wat onzekerheden aan. Misschien heeft iemand hier goede adviezen?

Hoe zit dat met overbieden? Ik snap dat je maximaal hypotheek krijgt voor de woningwaarde na taxatie. Maar die waarde weet je niet op het moment van bieden. Dus hoe weet je dan wat te bieden? Ik weet mijn max op basis van inkomen, maar als ik dat bied, dan weet ik toch niet of dat ook overeenkomt met de taxatie waarde?

En op welk punt is het handig om een aankoopmakelaar in de schakelen? Ik woon ver buiten de Randstad en het regelen van bezichtigingen lukt me wel (staan er nu al 2 gepland voor deze week nog). Mijn vader werkt al zijn hele leven in de bouw en gaat mee om de staat van de woningen te beoordelen. Schakel je dan een makelaar in om voor je te bieden ? Of daarna om het administratieve/juridische proces te begeleiden?

En verder nog tips of zaken waar ik op moet letten?
Je hebt geen ervaring dus ik zou zeker een aankoopmakelaar inschakelen. Die ontzorgt je een hoop!

Je verhaal over woningwaarde snap ik niet helemaal. Een huis is waard wat de gek ervoor geeft. De aankoopmakelaar kan je adviseren wat het beste bod is. :) Dat hangt van zoveel dingen af (ligging, populariteit, plaats etc).
Ga voor bieden onder financiële voorwaarde, om jezelf in te dekken. Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Volgens mij is bieden op woningen een beetje 'een gevoel' want je kunt het idd nergens echt op baseren. Verkoopprijs is voor de taxateur niet relevant. Jouw biedprijs wel. En taxaties zijn niet erg objectief, taxateurs zullen over het algemeen zo dicht mogelijk bij je bieding taxeren.
Hartje567 schreef:
16-04-2025 21:31
Je hebt geen ervaring dus ik zou zeker een aankoopmakelaar inschakelen. Die ontzorgt je een hoop!

Je verhaal over woningwaarde snap ik niet helemaal. Een huis is waard wat de gek ervoor geeft. De aankoopmakelaar kan je adviseren wat het beste bod is. :) Dat hangt van zoveel dingen af (ligging, populariteit, plaats etc).
To bedoelt: stel je kunt maximaal 400.000 hypotheek krijgen. Woningen staat te koop voor 320.000, je biedt 350.000. Je bod wordt geaccepteerd en je laat het huis taxeren (dat moet om hypotheek te krijgen). De taxatie ligt op 330.000. Dat is dan de hypotheek die je krijgt. Dat betekent dat je alsnog 20.000 euro uit eigen zak moet betalen. Maar je weet van tevoren dus niet wat de taxatiewaarde is en hoeveel eigen geld je er dus in moet stoppen zodra je bod wordt geaccepteerd. Dat blijft een gok.

Maar daarom dus absoluut: bieden onder financiële voorwaarde. Doe je dat niet, en je krijgt de financiën niet rond, moet je een boete betalen van 10% van de aankoopprijs.
frost wijzigde dit bericht op 16-04-2025 22:04
18.85% gewijzigd
Wat Frost zegt. En ik raad je aan om NHG toe te voegen. Dit kan tot 450k (of met energiebesparende maatregelen tot 477k), en kost je circa 2000 euro, maar heeft veel voordelen. Ik wens je veel succes en ook plezier bij de aankoop van je woning.
Dank! Ja, bieden onder financiële voorwaarden is sowieso mijn voornemen! Werd ook geadviseerd door de hypotheek adviseur.

NHG is een goede, ga ik ook meenemen!
GebruikerOnbekend123 schreef:
16-04-2025 22:06
Dank! Ja, bieden onder financiële voorwaarden is sowieso mijn voornemen! Werd ook geadviseerd door de hypotheek adviseur.

NHG is een goede, ga ik ook meenemen!

Er zijn verschillende financiele voorwaarden waaronder je kunt bieden.

In het genoemde voorbeeld, waarbij jij weet dat je 400.000 kunt lenen maar geen eigen geld hebt en je biedt 350.000 euro, dan hoef je niet te bieden onder voorbehoud van financiering, want je weet dat je wel minstens dat bedrag kunt lenen. Het voorbehoud waaronder je dan moet bieden is: onder voorbehoud van taxatiewaarde. Als de verkoper er van overtuigd is dat de taxatiewaarde overeenkomt met jouw bod, dan heb je dan een beter te accepteren voorbehoud dan iemand anders die onder voorbehoud van financiering biedt.
Een aankoopmakelaar kan voor jou wel inschatten of de taxatiewaarde ongeveer zal overeenkomen met jouw bod.

Als je vader bij de bezichting al goed in staat is om de bouwkundige staat te beoordelen (en de woning is vrij nieuw) kun je een voorbehoud van bouwkundige keuring achterwege laten.
Coffee is never my cup of tea
Marianneke schreef:
16-04-2025 23:17
Er zijn verschillende financiele voorwaarden waaronder je kunt bieden.

In het genoemde voorbeeld, waarbij jij weet dat je 400.000 kunt lenen maar geen eigen geld hebt en je biedt 350.000 euro, dan hoef je niet te bieden onder voorbehoud van financiering, want je weet dat je wel minstens dat bedrag kunt lenen. Het voorbehoud waaronder je dan moet bieden is: onder voorbehoud van taxatiewaarde. Als de verkoper er van overtuigd is dat de taxatiewaarde overeenkomt met jouw bod, dan heb je dan een beter te accepteren voorbehoud dan iemand anders die onder voorbehoud van financiering biedt.
Een aankoopmakelaar kan voor jou wel inschatten of de taxatiewaarde ongeveer zal overeenkomen met jouw bod.

Als je vader bij de bezichting al goed in staat is om de bouwkundige staat te beoordelen (en de woning is vrij nieuw) kun je een voorbehoud van bouwkundige keuring achterwege laten.
Dat is dus niet waar, want je kunt maximaal de taxatiewaarde lenen. Als het huis op 330.000 is getaxeerd kun je 330.000 lenen. Niet 400.000. Als je dan de financiering niet rond krijgt, omdat je niet 20.000 eigen geld hebt, moet je wel onder financiële voorwaarde je bod hebben gedaan.
Frost schreef:
16-04-2025 23:35
Dat is dus niet waar, want je kunt maximaal de taxatiewaarde lenen. Als het huis op 330.000 is getaxeerd kun je 330.000 lenen. Niet 400.000. Als je dan de financiering niet rond krijgt, omdat je niet 20.000 eigen geld hebt, moet je wel onder financiële voorwaarde je bod hebben gedaan.

Daarom zeg ik: dan moet je bieden onder voorbehoud van taxatiewaarde. Dat is iets anders dan bieden onder voorbehoud van financiering. Lees de rest van die alinea maar eens door.
Coffee is never my cup of tea
Iets anders, maar het is jammer dat je net al 40 bent, want tot je 40e verjaardag hadden je ouders je eenmalig belastingvrij € 32.195 mogen schenken.

Heb je zelf spaargeld voor de kosten koper? Dan kunnen je ouders je jaarlijks een bedrag van € 6.713 (2025) belastingvrij schenken en dat scheelt jou de 10% schenkbelasting
Heb je de financiële ruimte om een verbouwing of andere wensen te kunnen realiseren?
margreetder schreef:
17-04-2025 08:34
Heb je de financiële ruimte om een verbouwing of andere wensen te kunnen realiseren?
Waarom is dat relevant?
Ravintola schreef:
17-04-2025 07:35
Iets anders, maar het is jammer dat je net al 40 bent, want tot je 40e verjaardag hadden je ouders je eenmalig belastingvrij € 32.195 mogen schenken.

Heb je zelf spaargeld voor de kosten koper? Dan kunnen je ouders je jaarlijks een bedrag van € 6.713 (2025) belastingvrij schenken en dat scheelt jou de 10% schenkbelasting
Of zij lenen het aan TO en schelden die lening in jaarlijkse stukjes kwijt.
Bieden onder voorbehoud van financiering zou ik alleen doen als dat in jouw regio nog steeds gebruikelijk is. Maar daar zal je adviseur wel van op de hoogte zijn.
De hypotheekadviseur vertelde dat je bij hen ook een een soort 'biedgarantie' product kan krijgen. Dan kun je bieden zonder voorbehoud van financiering en ligt het risico bij hen als het onverhoopt toch niet lukt. Maar hij gaf daarbij ook aan dat hier in de regio de markt niet zo overspannen is dat bieden zonder voorbehoud een voorsprong geeft. Zijn advies was om sowieso altijd met voorbehoud te bieden, dus dat ga ik ook doen.

Ik ga einde van de middag bij 2 huizen kijken, Mocht ik daarmee verder willen, dan zal ik morgen direct een aankoopmakelaar benaderen voor hulp bij het bepalen van een goede bieding.
Ravintola schreef:
17-04-2025 07:35

Ja, dat is inderdaad jammer! Mijn ouders nemen ook de schenkbelasting over het deel boven de € 6.713 ook voor hun rekening.
ZaphodBeeblebrox schreef:
17-04-2025 10:00
Of zij lenen het aan TO en schelden die lening in jaarlijkse stukjes kwijt.

Hypotheekverstrekkers letten tegenwoordig op extra leningen en trekken dan mogelijk eenzelfde bedrag af van wat je bij hen mag lenen.

Maar als TO nog ruimte heeft tussen haar maximale leenbedrag en de taxatiewaarde van de woning, dan is het de moeite waard om na te vragen en misschien schenkbelasting te omzeilen.
17-04-2025 10:05
De hypotheekadviseur vertelde dat je bij hen ook een een soort 'biedgarantie' product kan krijgen. Dan kun je bieden zonder voorbehoud van financiering en ligt het risico bij hen als het onverhoopt toch niet lukt. Maar hij gaf daarbij ook aan dat hier in de regio de markt niet zo overspannen is dat bieden zonder voorbehoud een voorsprong geeft. Zijn advies was om sowieso altijd met voorbehoud te bieden, dus dat ga ik ook doen.
Daar heb ik recent gebruik van gemaakt, vond het wel fijn om te kunnen beiden zonder voorbehoud. Bij mij is de huizenmarkt wel overspannen, maar ook al was dat niet zo, zou ik dat als koper toch fijn vinden. Meer zekerheid dat het ook echt doorgaat.

Overigens beetje zelfde situatie als jij, 40+ en voor het eerst (alleen) een huis gekocht. Ik heb getwijfeld over een aankoopmakelaar maar uiteindelijk niet gedaan. Het ging zo snel dat ik niet eens tijd had om er eentje te zoeken. Op maandag bezichtiging, bod moest uiterlijk woensdagochtend binnen zijn. Gelukkig een fijne financieel adviseur waar ik terecht kon met veel vragen die ik eigenlijk aan een makelaar had moeten stellen.
Hoe gingen de bezichtigingen TS?
Kaatje_Ka schreef:
20-04-2025 09:13
Hoe gingen de bezichtigingen TS?
Goed! Leuk ook om die huizen te bekijken!

1 van de huizen valt voor mij af, de ander is echt precies wat ik zoek. Dus ik ga daar deze week met de financieel adviseur voor zitten om alles door te rekenen en dan een bod uit te brengen. Heel lastig wel om te bedenken wat je dan moet bieden, dus gelukkig denkt de adviseur mee.
20-04-2025 18:58
Goed! Leuk ook om die huizen te bekijken!

1 van de huizen valt voor mij af, de ander is echt precies wat ik zoek. Dus ik ga daar deze week met de financieel adviseur voor zitten om alles door te rekenen en dan een bod uit te brengen. Heel lastig wel om te bedenken wat je dan moet bieden, dus gelukkig denkt de adviseur mee.
Bied zo laat mogelijk, vlak voor sluitingstijd. Aankoopmakelaren kunnen zien wat er geboden wordt, en eventuele concurrenten met een aankoopmakelaar kunnen op basis van jou bod net erboven gaan zitten.
Frost schreef:
20-04-2025 19:02
Bied zo laat mogelijk, vlak voor sluitingstijd. Aankoopmakelaren kunnen zien wat er geboden wordt, en eventuele concurrenten met een aankoopmakelaar kunnen op basis van jou bod net erboven gaan zitten.
Ooh, goede tip! Ga ik zeker doen dan!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven