Eettafel lichter maken

05-09-2013 13:03 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje voor de klussers onder ons:

We hebben een houten eettafel overgenomen van de vorige bewoners van ons huis. De kleur vind ik helemaal niet mooi (beetje geel/oranjeachtig hout, terwijl ik van licht hout houd of een beetje vergrijsd), maar nu heb ik ontdekt dat er onder de laklaag mooi licht hout zit.

Ik heb nog nooit meubels geschuurd/gebeitst/gelakt etc., dus ik kan wel wat advies gebruiken. Kan ik hem gewoon schuren en daarna zo lakken dat hij in die mooie lichte kleur blijft? Wat voor lak moet ik dan gebruiken? Of wordt het automatisch met lakken weer donkerder?
kleurloze lak of beits gebruiken als je de natuurlijke kleur van de tafel mooi vind en zo wilt houden.

Je hebt ook lak met grijstinten in als je dat mooier vind.
Ja, wordt altijd minstens een toon donkerder ook met watergedragen parketlak maar je hebt ook speciale skandinavische lak die naturel hout niet donkerder maakt. Is wel erg duur.

Skylt, heet ie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou afbijt gebruiken en daarna whitewash.

Nu met het mooie weer kun je het nog buiten doen.
Whitewash wil ik niet, het moet niet wittig worden.

Retrostar, jammer dat het toch iets donkerder wordt... helaas heeft mijn portemonnee geen zin in dure lak, maar ik ga er toch eens op Googlen.

Bedankt voor de reacties, ik hoop op nog meer!
Je kunt ook blanke bootlak of parketlak gebruiken. Die zijn stootvast en laten geen water door. Kan handig zijn als je eens wat morst op tafel.
Vóór je gaat schuren eerst even checken of het hout vol is of fineer. Zie je nergens kops hout dan is het vrijwel altijd fineer en dat kun je maar beter niet schuren want je zit zo door die laag heen geschuurd: gebruik daarvoor een oplosmiddel voor lak of beits.
Kijk eens in de gamma/praxis/hubo/ ed bij het merk Sadolin, daar heb ik al verschillende dingen mee gelakt.

Daar heb je ook een gewone neutrale lak van. (kleurloos staat op mijn pot)

Mijn hout kleur is (bijna te verwaarlozen) iets donkerder geworden met de kleurloze lak.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven