Eikenhouten tafel oppoetsen

22-11-2019 10:53 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een (ongelakte) eikenhouten salontafel. Deze poets ik af en toe op met pledge meubelolie. Dit was altijd voldoende, maar de laatste tijd niet meer. Er zit vlekjes in die niet meer weg te krijgen zijn, rare vegen die ik niet weggepoetst krijg, kleine krasjes. Het is het allemaal net niet.

M'n man had het al over de schuurmachine, een dun laagje schuren, misschien zelfs aflakken. Ik twijfel of dat wel goed lukt en mooi wordt, ik ben eigenlijk bang dat de hele tafel verpest wordt.

Heeft hier iemand goeie tips?
Je hebt de hele tafel verpest met Pledge.

Koop een goede meubelolie.
Je kunt een geoliede tafel niet zomaar gaan lakken. Dan moet je echt een flinke laag wegschuren of op een andere manier zorgen dat hij vetvrij wordt.

Idd geen Pledge meer gebruiken, licht opschuren en blanke meubelolie kopen.
Ik heb wel eens de onbewerkte teaktafel met heel heel fijne schuurpapier inderdaad geschuurd, dan met een speciale polijstspons ( gekocht bij houtzaak en een betere houtolie opnieuw ingewreven, als nieuw.

Nu heb ik er een doorzichtige zeil op, op maat gesneden. Niet mijn favoding maar met 2 kinderen en stiften en gekras werkt dat voor nu het beste.

Blijft die langer mooi en als ze uit die fase zijn gaat dat ding er mooi weer af.
Lakken zou ik ook niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-11-2019 11:03
Je hebt de hele tafel verpest met Pledge.

Koop een goede meubelolie.
En waar koop ik die? Wat is goede meubelolie?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-11-2019 11:32
Ik heb wel eens de onbewerkte teaktafel met heel heel fijne schuurpapier inderdaad geschuurd, dan met een speciale polijstspons ( gekocht bij houtzaak en een betere houtolie opnieuw ingewreven, als nieuw.

Nu heb ik er een doorzichtige zeil op, op maat gesneden. Niet mijn favoding maar met 2 kinderen en stiften en gekras werkt dat voor nu het beste.

Blijft die langer mooi en als ze uit die fase zijn gaat dat ding er mooi weer af.
Misschien kan ik dit eens proberen op een niet zo zichtbaar plekje, op de onderkant desnoods en eens kijken hoe het uitpakt.
Oplader schreef:
22-11-2019 11:57
En waar koop ik die? Wat is goede meubelolie?
Je kan het kopen bij een dhzzaak zoals de Gamma of Hornbach of zoiets of bij een goede houthandel.

Tja, wat is een goede. Ik heb een blik van Progarden en die is goed, maar heb het al een jaar of 8, dus weet niet eens of dat nog wel bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eens kijken bij de dhzzaken, die weet ik wel te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er eigenlijk zo slecht aan Pledge??
Alle reacties Link kopieren
Probeer het eens met boenwas, dat is dikker dan olie en geeft een beschermende laag, zeker als je dat een paar keer wekelijks gebruikt. Vooral ook goed uitwrijven en poetsen.
Walnotenolie werkt goed om beschadigingen en vochtkringen te maskeren. Koop een goede kwaliteit die je ook in de salade kunt gebruiken, want je hebt voor je tafel niet veel nodig.
Een goed onderhouden ongelakte houten tafel is zo mooi! Niet lakken of (*gruwel*) een plastic zeil erover.
nounou
Alle reacties Link kopieren
In pledge zitten siliconen en die zijn gemaakt om te blijven zitten. Als er dan iets aan de hand is, dan krijg je het er maar lastig af. Best kans dat de vlekken in de tafel van de siliconen in de pledge komen.

Ik zou het volgende doen, en ik heb er wel wat verstand van: tafel afnemen met anti-silicone, kun je bij een goede dhz-zaak krijgen, daarmee zou je misschien wat van die siliconen weg kunnen krijgen. Laten drogen. De tafel goed schoonmaken met Royal furniture care woodcleaner en evt met een schuursponsje met de nerf mee 'schuren'. Dikke kans dat je tafel er nu al super uitziet. Om het hout vervolgens een beetje te dichten met Royal Furniture care olie behandelen.
Dat royal furniture care spul kun je bij meubelwinkels kopen.
En gooi die fles pledge weg. Dat doet meer kwaad dan goed.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
lilalinda schreef:
22-11-2019 12:09
Wat is er eigenlijk zo slecht aan Pledge??
Er liggen na een tijd , teveel lagen pledge op elkaar . Dan krijg je vlekken en strepen .

Mijn hele eetplaats zo naar de vaantjes geholpen .

Ik heb alles laten zandstralen en daarna gladschuren , en inwrijven met een soort van witte melk .

Het resultaat is fantastisch.

Ik heb nu een bleke eikenhouten eetplaats . Al het donkere is eraf .

Oogt ook veel lichter en moderner .

Nu alleen nog maar afstoffen met een vochtige doek .
Zazamaenade schreef:
22-11-2019 12:38
Probeer het eens met boenwas, dat is dikker dan olie en geeft een beschermende laag, zeker als je dat een paar keer wekelijks gebruikt. Vooral ook goed uitwrijven en poetsen.
Walnotenolie werkt goed om beschadigingen en vochtkringen te maskeren. Koop een goede kwaliteit die je ook in de salade kunt gebruiken, want je hebt voor je tafel niet veel nodig.
Een goed onderhouden ongelakte houten tafel is zo mooi! Niet lakken of (*gruwel*) een plastic zeil erover.
Walnootolie idd.

En ja eens hoor, ook niet mijn favoding.

Maar ja ik heb geld nioet aan de bomen groeien en wil graag dat de tafel mijn kinderen overleeft. Je moet ook een beetje kunnen leven en ik haat als een havik op de kinderen te zitten. En ik werk en hobby met lijmpistolen en hout en verf ook aan die tafel.
Dus dan maar even zo. Ik heb wel mooie dunne (duur) zeil besteld.

Als TO dat niet doet, is goed schuren/polijsten en walnoot olie of goede was voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Boenwas is ook een goede tip. En met olijfolie kun je de tafel ook prima onderhouden. Wat je met al die middeltjes creeert is een soort verdichting van de oppervlakte waardoor vocht er niet meer zo makkelijk indringt en er minder kringen en vlekken inkomen.

Mijn collega (meubelmaker) heeft weleens een oude ongelakte tafel met Cif en een schuursponsje schoongemaakt en vervolgens met olijfolie behandelt, omdat we vaak gekscherend zeggen dat dat nog beter is dan verknallen met pledge. Prima resultaat.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Eerst goed schoonmaken met flink veel groene zeep. Alle lagen er af poetsen!

Terpentijn kan ook. Of beide. En eventueel met staalwol als het niet lukt.

De schone tafel met witte bijenwas invetten.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-11-2019 12:43
Walnootolie idd.

En ja eens hoor, ook niet mijn favoding.

Maar ja ik heb geld nioet aan de bomen groeien en wil graag dat de tafel mijn kinderen overleeft. Je moet ook een beetje kunnen leven en ik haat als een havik op de kinderen te zitten. En ik werk en hobby met lijmpistolen en hout en verf ook aan die tafel.
Dus dan maar even zo. Ik heb wel mooie dunne (duur) zeil besteld.

Als TO dat niet doet, is goed schuren/polijsten en walnoot olie of goede was voldoende.
Ik heb geen kinderen, dus ik gebruik hooguit een keer een placemat of een kleedje ofzo als het nodig is, na gebruik weer opbergen.
Alle reacties Link kopieren
Verder goede tips hier! Bedankt.
De pledge gaat in de vuilnisbak en ik ga goede spullen kopen. De tafel ziet er trouwens niet vreselijk uit en 's avonds met kunstlicht is ie nog steeds heel mooi, dus met deze tips gaat het lukken.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-11-2019 12:43
Walnootolie idd.

En ja eens hoor, ook niet mijn favoding.

Maar ja ik heb geld nioet aan de bomen groeien en wil graag dat de tafel mijn kinderen overleeft. Je moet ook een beetje kunnen leven en ik haat als een havik op de kinderen te zitten. En ik werk en hobby met lijmpistolen en hout en verf ook aan die tafel.
Dus dan maar even zo. Ik heb wel mooie dunne (duur) zeil besteld.

Als TO dat niet doet, is goed schuren/polijsten en walnoot olie of goede was voldoende.

Tegen lijmpistolen en verf zou ik ook wel wat op mijn tafel leggen, ja :)
Waar ik op aansloeg was het beeld van een permanent plastic zeiltje over een mooie tafel om die 'goed te houden'. Zo treurig.
nounou
Zazamaenade schreef:
22-11-2019 13:00
Tegen lijmpistolen en verf zou ik ook wel wat op mijn tafel leggen, ja :)
Waar ik op aansloeg was het beeld van een permanent plastic zeiltje over een mooie tafel om die 'goed te houden'. Zo treurig.
Ow, ja, prima hoor.

En hij gaat eraf zodra het kan. :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Onze eettafel is ook van ongelakt licht eiken. 3x per jaar schuur ik hem helemaal af met staalwol en en als hij dan helemaal kaal is breng ik met een kwast lichte meubelwas (uit zo'n blik antiekwas) aan. Goed en egaal aanbrengen, half uurtje wachten en dan de mouwen opstropen. Want als je denkt dat het schuren zwaar is dan komt nu het echte werk... Met een doek wrijf je de was in het hout.
Blijven wrijven tot de tafel zo glad is dat de doek er overheen zweeft als je het een zetje geeft. Dan is de tafel klaar en ziet er uit als nieuw.

Tussendoor met een vochtige doek afnemen. Het is en blijft het hart van huis dus helemaal puntgaaf is hij niet zo heel lang.

Ik zal hem nooit lakken , omdat de was er ondertussen zo diep ingetrokken is en je de toplaag met de lakafsluit loop je he risico op grote witte kringen als je er een kopje met hete vloeistof op zet. De condens kan dan niet meer uit het hout en hoopt zich op onder de lak.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven