Eisen hoeveelheid groepen in woning?

22-06-2024 12:38 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er minimale eisen voor de hoeveelheid groepen mbt electra in een woning?

Huidige situatie:
Eensgezinswoning, sociale huur
3 groepen met losse stoppen en een aardlek.

Aanwezig:
Koel/vriescombinatie
Combimagnetron
Vaatwasser
Wasmachine
Droger
Vrieskast
Koffiezetapparaat etc
Combiketel
En alle overige standaard dingen zoals tv, pc etc.

Ik heb toestemming om mijn keuken te renoveren.
Exact dezelfde apparatuur blijft in huis. Nu blijkt dat een vaatwasser een eigen groep nodig heeft (?).

Hoeveel groepen moeten er volgens de huidige eisen verplicht aanwezig zijn in een woning?
Het liefst wil ik natuurlijk dat de woningbouw de meterkast update.
Alle reacties Link kopieren Quote
Officieel moeten wasmachine en droger beide een eigen groep hebben en de oven heeft vaak krachtstroom nodig (dus ook een eigen groep), dan nog twee voor de rest van het huis. Toen ik hier kwam wonen waren er ook drie groepen met ronde stoppen die ook nog een afwijkend ampère (10) hadden. Ik kon dus niet eens stofzuigen als ik koffie aan het zetten was. Er moest dus noodgedwongen direct een nieuwe stoppenkast komen, met een heleboel schakelaartjes.
kamillet wijzigde dit bericht op 22-06-2024 12:51
2.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn inderdaad minimale eisen aan de hoeveelheid groepen per apparaat ;-). Hier hebben de oven, de magnetron en de vaatwasser bijvoorbeeld al ieder hun eigen groep. Drie groepen is erg weinig voor wat jij allemaal opnoemt.
Alle reacties Link kopieren Quote
3 groepen is echt heel weinig.

Ik lees dat sinds 2005 alle groepen achter minimaal twee aardlekschakelaars verdeeld moeten worden.

https://www.meterkastcheck.nl/groepenk ... oepenkast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
22-06-2024 12:46
Er zijn inderdaad minimale eisen aan de hoeveelheid groepen per apparaat ;-). Hier hebben de oven, de magnetron en de vaatwasser bijvoorbeeld al ieder hun eigen groep. Drie groepen is erg weinig voor wat jij allemaal opnoemt.
Ja dat weet ik. Maar wat moet er minimaal in een woning geleverd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
22-06-2024 12:48
3 groepen is echt heel weinig.

Ik lees dat sinds 2005 alle groepen achter minimaal twee aardlekschakelaars verdeeld moeten worden.

https://www.meterkastcheck.nl/groepenk ... oepenkast.
Zo te lezen gelden die regels bij het opnieuw samenstellen van een groepenkast.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
22-06-2024 12:46
Officieel moeten wasmachine en droger beide een eigen groep hebben en de oven heeft vaak krachtstroom nodig (dus ook een eigen groep), dan nog twee voor de rest van het huis. Toen ik hier kwam wonen waren er ook drie groepen met ronde stoppen die ook nog een afwijkend ampère (10) hadden. Ik kon dus niet eens stofzuigen als ik koffie aan het zetten was. Er moest dus noodgedwongen direct een nieuwe stoppenkast komen, met een heleboel schakelaartjes.
Ik wil dus weten of de woningbouw kan zeggen dat ik dan maar geen vaatwasser, droger etc neem.
Het doet het prima zo hoor, maar ik heb weinig zin om de aannemer extra te betalen voor het aanleggen van de groepenkast terwijl de woningbouw het zou moeten doen.
Voor de keuken betaal ik ook alles zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
22-06-2024 12:50
Ja dat weet ik. Maar wat moet er minimaal in een woning geleverd worden.
Ik weet niet of bv. een woningbouwvereniging verplicht is om een bepaald aantal groepen te leveren. Er zijn vast regels voor woningen die nu nieuw gebouwd worden, maar jouw huis is - gok ik - al wat ouder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
22-06-2024 12:54
Ik wil dus weten of de woningbouw kan zeggen dat ik dan maar geen vaatwasser, droger etc neem.
Het doet het prima zo hoor, maar ik heb weinig zin om de aannemer extra te betalen voor het aanleggen van de groepenkast terwijl de woningbouw het zou moeten doen.
Voor de keuken betaal ik ook alles zelf.
Ik weet dat er bij sociale woningbouw wel veel regeltjes zijn voor nieuwbouw, maar ik ken niemand bij wie de oude huurwoning ook op niveau is gebracht. Nog veel mensen zonder wc boven, terwijl dat tegenwoordig ook verplicht is bijv.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
22-06-2024 12:56
Ik weet niet of bv. een woningbouwvereniging verplicht is om een bepaald aantal groepen te leveren. Er zijn vast regels voor woningen die nu nieuw gebouwd worden, maar jouw huis is - gok ik - al wat ouder.
Ja, begin jaren 80.
Maar ook zij zijn veroordeling voor updaten en veiligheid lijkt me. Ik heb een verzoek om een update meterkast gedaan en wil gewoon goed beslagen ten ijs komen. Woningbouwverenigingen zijn niet zo gul, behalve dan allerlei voorwaardes stellen waaraan mijn nieuwe keuken moet voldoen die ze zelf niet eens nagekomen zijn ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
22-06-2024 12:56
Ik weet dat er bij sociale woningbouw wel veel regeltjes zijn voor nieuwbouw, maar ik ken niemand bij wie de oude huurwoning ook op niveau is gebracht. Nog veel mensen zonder wc boven, terwijl dat tegenwoordig ook verplicht is bijv.
Is een wc boven verplicht?
Die heb ik ook niet, maar simpelweg ook geen ruimte voor ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zelf voldoende groepen willen hebben. Als ik dan toch die keuken aan het doen ben kan dat er ook nog wel bij.

Maar goed, alternatief is niet alles tegelijk aan :)
Alle reacties Link kopieren Quote
3 groepen is inderdaad weinig. Ik weet niet wat normaal is maar hier zit de keuken verdeeld over 2 groepen. Zo zitten de kookplaat en de oven niet op dezelfde groep en ook niet alle stopcontacten. De vaatwasser zit hier niet op een eigen groep. Wist ook niet dat dat moest, wat ik wel weet is dat je afhankelijk van je kookplaat wel een eigen groep moet hebben en een aparte 3 fasen aansluiting als die er nog niet zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben bang dat de verhuurder daar niet verantwoordelijk voor is. Met die 3 groepen red je het nu ook. Voor uitbreiding van de meterkast heb je wel toestemming nodig. Ik zou gewoon in overleg gaan, met de uitbreiding zorg je wel voor woningverbetering (net als de keuken). Misschien willen ze meebetalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
22-06-2024 13:08
3 groepen is inderdaad weinig. Ik weet niet wat normaal is maar hier zit de keuken verdeeld over 2 groepen. Zo zitten de kookplaat en de oven niet op dezelfde groep en ook niet alle stopcontacten. De vaatwasser zit hier niet op een eigen groep. Wist ook niet dat dat moest, wat ik wel weet is dat je afhankelijk van je kookplaat wel een eigen groep moet hebben en een aparte 3 fasen aansluiting als die er nog niet zit.
Ik kook op gas.

Ik heb nu zelden last van dat er een stop uitknalt en van mij mag het zo blijven.
Ik weet alleen niet of de aannemer dan akkoord gaat met de installatie van apparatuur ;)

De keuken, installatie etc betaal ik allemaal zelf. De woningbouw betaalt daar niets aan mee.
Mij lijkt het redelijk dat ze dan even die groepenkast updaten, maar daar zal de woningbouw vast anders over denken :)
Vandaar dat ik me afvroeg of updaten niet gewoon verplicht is. Het zijn wel schrapers hè :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
22-06-2024 12:59
Is een wc boven verplicht?
Die heb ik ook niet, maar simpelweg ook geen ruimte voor ;)
Dat zeker niet. Scheelt wel in het aantal punten dat de huurprijs bepaalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
22-06-2024 14:06
Dat zeker niet. Scheelt wel in het aantal punten dat de huurprijs bepaalt.
Zou het graag gehad hebben, ik ga 2-4x per nacht naar de wc
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij bent verantwoordelijk (en kostendrager) maar je moet toestemming hebben vd verhuurder
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vrees dat er geen wetgeving is die de woningbouw verplicht om de meterkast te actualiseren.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NEN_1010

"Voor bestaande installaties is van belang dat NEN 1010 beschrijft hoe de NEN 1010 norm zich sinds oktober 1962 heeft ontwikkeld, om te kunnen vaststellen aan welke voorwaarden bestaande installaties dienen te voldoen. Het is namelijk niet zo dat een bestaande installatie te allen tijde op het niveau van de nieuwste NEN 1010 norm moet worden gebracht.[2]"

[2] https://web.archive.org/web/20080104204 ... fault.aspx

ik heb de bijlage niet gelezen
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, daar kun je helemaal niets mee. Woningen moeten opgeleverd worden volgens de dan geldende normen, maar woningeigenaar is niet verplicht om woningen te updaten naar nieuwe normen (tenzij echt apart een wet wordt aangenomen die zo’n consequentie heeft, bv alles van het gas voor jaar X of alles label D minimaal voor jaar X. En dan is de invulling daarvan vaak nog aan de woningeigenaar om te bepalen).

Het zou voor woningstichtingen ook niet te doen en te betalen zijn, alle woningen altijd up to date houden met de laatste normen.

En drie stoppen is weinig, dat klopt. En als je dan een uitbreiding van apparaten wil die eigen groepen nodig hebben, moet je dat zelf betalen, wordt gezien als eigen keuze. Hoewel ik dat bij een wasdroger wel wat logischer vind voelen dan bij op inductie gaan koken, van het gas af moeten we tenslotte toch. (Nou ja, of dat zou blijft moeten we ook maar weer zien met dit kabinet, maar das een ander verhaal :) )
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil trouwens niet zeggen dat je het niet kan proberen natuurlijk.
Heb je enig idee, misschien online te vinden, wat de ambities zijn qua duurzaamheid van je woningstichting?
Want jij hebt nu de keukenrenovatie, als ze dan over een tijdje komen met je moet van het gas af, zou je keuken wéér aangepast moeten worden. Das onhandig zeg, kan dat niet beter dan nu met de renovatie meegenomen worden….
Proberen waard.

(Lees wel dat het om vaatwasser gaat, dat wordt dan wrs wel weer meer als eigen keuze gezien, maar misschien valt er iets te combineren?)
malva24 wijzigde dit bericht op 22-06-2024 15:32
Reden: Aanvulling
14.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Malva24 schreef:
22-06-2024 15:20
dan bij op inductie gaan koken, van het gas af moeten we tenslotte toch. (Nou ja, of dat zou blijft moeten we ook maar weer zien met dit kabinet, maar das een ander verhaal :) )
Het lijkt me dat, als het ooit zo ver komt, ook de meterkast verplicht zal moeten worden bijgewerkt, want zo'n aansluiting is onmogelijk op drie groepen met ouderwetse stoppen.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
22-06-2024 15:28
Het lijkt me dat, als het ooit zo ver komt, ook de meterkast verplicht zal moeten worden bijgewerkt, want zo'n aansluiting is onmogelijk op drie groepen met ouderwetse stoppen.
Dat klopt, en precies dat maakt het zo handig om dat meteen nu te doen, aangezien ze anders weer (ook) in de keuken aan de gang moeten. En dan kun je net zo goed nu meteen ook die vaatwasser meenemen.
malva24 wijzigde dit bericht op 22-06-2024 15:39
7.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Malva24 schreef:
22-06-2024 15:31
Dat klopt, en precies dat maakt het zo handig om dat meteen nu te doen, aangezien ze anders weer (ook) in de keuken aan de gang moeten. Zonde van tijd en geld.
Maar voor TO geldt (neem ik aan) dat het nu op haar rekening is en dan op de rekening van de woningbouwvereniging.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het niet vergoed krijgt van de woningbouwvereniging zou ik toch kijken of je het zelf kunt betalen. Als je om de haverklap naar de meterkast moet lopen omdat er weer iets over belast is lijkt me niet fijn en is ook zeker niet veilig. 3 groepen in je hele huis is sowieso al vrij weinig, onze keuken heeft er al 5. Beetje goede meterkast kost je misschien 5 of 6 honderd euro dan heb je het goed voor elkaar.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven