Electrische fiets Lidl

10-11-2025 12:59 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar een nieuwe electrische fiets en kwam online die van de Lidl (Crivit) tegen. Omdat ik niet denk dat ik daar ergens op kan proefrijden ben ik benieuwd of iemand hier deze fiets heeft en hoe die bevalt. Ik hou ervan om niet te ver voorover te moeten zitten, dus meer een rechtop-zit. Is dat bij deze fietsen zo of fietst het meer als een mountainbike? En hij schakelt vanzelf las ik, is dat fijn?

Nog even wat extra informatie: ik wil deze fiets niet in Nederland kopen, maar in Spanje, waar ik het lastiger vind om hem terug te sturen als hij niet bevalt.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik heb een "lidl" fiets gekocht in Duitsland 2 jaar terug. (eigenlijk Kaufland, maar dat is hetzelfde concern).

Een door een val kapot display kon ik online nog vinden en vervangen. Maar toen zoon na een aanrijdinkje zijn achterwiel kapot had, was het eigenlijk einde verhaal. Dat soort onderdelen zijn niet te vinden. Weliswaar kun je die dan bij de klantenservice bestellen, maar de levertijd is onbekend en na 8 maanden bleek ik goed gegokt te hebben dat hij dan nog steeds niet leverbaar was.

Fietsenmakers hadden ook geen zin om de afwijkende spaakmaat in een wiel te zetten.

Inmiddels opgelost door het wrak op te kopen van iemand die een vergelijkbaar issue aan de voorkant van de fiets had gehad. Maar het heeft me wel geleerd dat het een voordelige fiets is zolang het werkt. Maar met problemen houdt het op. Voor een middelbare school fiets is het ok geweest, maar ben blij dat het niet mijn eigen fiets is.

Dit beantwoordt natuurlijk niet je vraag over het rijgedrag, en ik weet niet of het huidige Lidlmerk (geen Zündapp) hetzelfde issue zou kunnen hebben, maar ik verwacht van een bekend merk meer leverbaarheid in reserve-onderdelen.
Dat is wel een goeie inderdaad. Man is best handig met fietsen, maar dan moeten de onderdelen wel leverbaar zijn. Daar zal ik me ook eens in verdiepen.
Ja ik heb de Crivit urban 3.0 Y beltdrive.

Ik ben er heel erg over te spreken, vind ‘m zelfs fijner dan de gejatte Cube die ik hiervoor had. Hij heeft een meer klassieke zit (beetje meer richting de oude omafiets houding) en niet dat ‘sportieve’ (waardoor je half voorover hangt).
Hij is ook hufterproof want er zit helemaal geen display op en er staat ‘crivit’ op dus ik hoop dat deze minder snel gejat wordt. Accuduur is gelijk aan de Cube (en die was ook goed te noemen). Walkassist zit erop, een remlicht en zelfs een groot licht. De kabels vind ik ook goed weggewerkt (zeker als je het vergelijkt met die van de Decathlon).
Verder:
- vrij wendbaar en nog te houden met één hand bij lopen
- accu kun je eruit nemen of laten zitten om op te laden
- drie standen (eco, tour en race plus nog een boostfunctie)
- als de accu leeg is, kun je er ook nog op fietsen zonder bovenmenselijke inspanning te moeten leveren.

Fietst het lekker? Het is even wennen zo’n beltdrive die zelf schakelt. Maar het fietst heel erg licht en dat vind ik (na wennen) best fijn. Als je bang bent dat dit je niet zal bevallen, ze hebben ‘m ook nog met riemaandrijving en schakelsysteem voor versnellingen.

Enige nadeel: de bagagedrager is click and go voor Atran Velo accessoires. De meeste accessoires in de winkel zijn gericht op andere systemen. Ik heb een Atran Velo adapterplaat gekocht en daardoor kan ik de boodschappenmand/hondenfietsmand nu gewoon erop en eraf klikken. Dat zou je ook nodig hebben als je van plan bent om fietstassen te gaan gebruiken (of de ouderwetse variant met riempjes nemen).
Onderdelen kun je bestellen op de website van Crivit zelf.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
LemoosGaatDoor schreef:
10-11-2025 14:29
Ja ik heb de Crivit urban 3.0 Y beltdrive.

Ik ben er heel erg over te spreken, vind ‘m zelfs fijner dan de gejatte Cube die ik hiervoor had.
Ik dacht even dat jij die Cube had gestolen maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
bijtie schreef:
10-11-2025 14:36
Ik dacht even dat jij die Cube had gestolen maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.
Zou je denken?
Bedankt, Lemoos, voor je uitgebreide reactie! Ik zoek iets dat goed rechtop zit, dus dat lijkt alvast goed te zijn bij deze fiets. Lidl heeft misschien ook wel de fietstassen die erop kunnen, want die wil ik er wel bij.

Ik twijfel inderdaad ook over dat zelf schakelen, maar als er ook een is waarbij je zelf schakelt, is dat ook nog een optie.
LemoosGaatDoor schreef:
10-11-2025 14:58
Zou je denken?

Ik bekijk jou nou ineens met hele andere ogen. In een tijger-legging, neppe platte Uggs, peukie drbij :popcorn: :biggrin:
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Ik heb geen lidl fiets maar een fiets is voor mij typisch een product wat ik niet online wil kopen aangezien ik een proefrit wil maken en er zeker van wil zijn dat ik terecht kan bij een fietsenmaker of fietswinkel mocht er iets kapot gaan of nagekeken moeten worden.

Maar opzich ben ik wel tevreden over Lidl producten.
Graze schreef:
10-11-2025 16:31
Ik heb geen lidl fiets maar een fiets is voor mij typisch een product wat ik niet online wil kopen aangezien ik een proefrit wil maken en er zeker van wil zijn dat ik terecht kan bij een fietsenmaker of fietswinkel mocht er iets kapot gaan of nagekeken moeten worden.

Maar opzich ben ik wel tevreden over Lidl producten.
Ik twijfel daar dus nog over, omdat ik er geen proefrit op kan maken. Mijn man zou de fiets wel kunnen onderhouden, dat doet hij nu ook, maar dan moeten we wel zeker weten dat er onderdelen beschikbaar zijn, als die afwijken van de standaard.

Ik ga er geen hele lange afstanden op fietsen. Even snel naar de winkel en terug of naar het volgende dorp. Ik vind het niet veilig om in Spanje over bergweggetjes te gaan fietsen of over de N-weg waar iedereen met 80 langs je heen raast. Dus mijn actieradius zal niet zo groot zijn.
VGM1980 schreef:
10-11-2025 15:55
Ik bekijk jou nou ineens met hele andere ogen. In een tijger-legging, neppe platte Uggs, peukie drbij :popcorn: :biggrin:
Zittend op een omgekeerd kratje Schultenbrau voor mijn schuurtje waarin mijn handeltje staat zeker :-D
Ik zou liever kijken naar een goede 2e hands van een reguliere winkel of merk. Kan je gewoon onderdelen voor krijgen. Minder gedoe met garantie en onderhoud dat je partner niet kan doen. En altijd verschillende fietsen testen!
Ik heb ook de Crivit urban 3.0 Y beltdrive.
Vind het voor een basic fiets goed voldoen, heb er wel een ander zadel op gezet.
Zelf vind ik wel dat de fiets een sportievere zit heeft. Ik ben 1.70, dat maakt wellicht ook uit, want hoe langer hoe hoger het zadel. Stuur is niet verstelbaar, dus ik zal er al sportiever opzitten dan iemand van 1.60cm.

Wat betreft automatisch schakelen, ik merk daar niks van. Misschien is dat juist goed, want soepel.

Ik heb wel een proefrit gedaan op de tenways, die heeft een vering, maar vond ik op zich enigszins vergelijkbaar fietsen.
Die is wel duurder en ik vind de crivit wat stoerder ogen (wat mijn voorkeur had)
evelien2010 schreef:
10-11-2025 18:27
Ik zou liever kijken naar een goede 2e hands van een reguliere winkel of merk. Kan je gewoon onderdelen voor krijgen. Minder gedoe met garantie en onderhoud dat je partner niet kan doen. En altijd verschillende fietsen testen!
Er zit niet echt iets bij ons in de buurt, behalve een Decathlon. Dat is ook nog een optie trouwens. Ik heb in Nederland ook een elektrische fiets, maar wil voor deze niet zo veel uitgeven, dus ik ben op zoek naar een meer budgetmodel.
Hoelahoep schreef:
10-11-2025 18:58
Ik heb ook de Crivit urban 3.0 Y beltdrive.
Vind het voor een basic fiets goed voldoen, heb er wel een ander zadel op gezet.
Zelf vind ik wel dat de fiets een sportievere zit heeft. Ik ben 1.70, dat maakt wellicht ook uit, want hoe langer hoe hoger het zadel. Stuur is niet verstelbaar, dus ik zal er al sportiever opzitten dan iemand van 1.60cm.

Wat betreft automatisch schakelen, ik merk daar niks van. Misschien is dat juist goed, want soepel.

Ik heb wel een proefrit gedaan op de tenways, die heeft een vering, maar vond ik op zich enigszins vergelijkbaar fietsen.
Die is wel duurder en ik vind de crivit wat stoerder ogen (wat mijn voorkeur had)
Hmm, ik ben 1,69, dus dan zit ik misschien ook wel te ver voorover naar mijn zin.
Alleen kopen als er onderdelen van de bekende leveranciers op zitten die je ook zelf kunt kopen (dus niet alleen beschikbaar via groothandel) en er geen afwijkende maten zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven