Elektrische fiets kopen

21-01-2021 14:25 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dit leek me de beste pijler, vond het niet echt passen onder 'sport'. Ik overweeg een elektrische fiets aan te schaffen. Inmiddels al veel gelezen over (locatie van) de motor, accu, accuduur, etc., maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaring.

Heb jij een elektrische fiets? Nieuw of tweedehands gekocht? Online of in de winkel? Wat voor accu heb jij? Ben je tevreden, of had je achteraf toch liever een andere keuze gemaakt?

Mijn valkuil is 'goedkoop is duurkoop', dus ik wil me niet laten leiden door geld, maar door een goede match met mijn wensen. That being said; ik hoef ook geen (onnodige) luxe, wil wel enigszins kostenefficiënt kopen. Ik fiets +- 100 km per week, de helft v.d. tijd met mijn zoontje (nu nog voorop, maar straks) achterop.

Ben benieuwd :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
rups13 schreef:
21-01-2021 20:50
Ga vooral naar een goede fietshandelaar en ga proefritten maken. Het maakt echt wel uit qua fiets en bediening. Ik fiets nu op een Batavus, is inmiddels ook al de derde. Maar fietsen bijna 10.000 in het jaar. Maar heb ook ritjes op een Sparta gemaakt, en dat fietste heel anders. Middenmoter is wel het fijnst vind ik. En kies liever iets duurder dan budget. Dat merk je echt wel en is het echt waard. Met bijvoorbeeld een iets betere accu. Wij hebben bewust geen tweede auto maar een fiets. Maar zelfs nu de auto voor de deur staat pakken meestal de fiets. We fietsen er allebei (man en ik) op en dat gaat ook goed. Ik rijd nu een transport fiets van Batavus. Met een yepp stoeltje achterop met zadelpen bevestiging en ik heb een grote mand voorop dus geen fietstassen nodig.
Ik gebruik mijn fiets voornamelijk voor plezierritjes en werk. Ik durf hem gewoonweg niet mee te nemen voor boodschappen omdat ik bang ben dat hij gestolen wordt. Nu woon ik in een middelgrote stad, jij wellicht niet? Of kun je hem altijd in een fietsenstalling kwijt?
Alle reacties Link kopieren
In de middelgrote stad waar ik woon zijn een aantal bewaakte fietsenstallingen, o.a. bij het station, maar ook in de stad. Vervelend dat dit niet in alle steden zo is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik rij zo,n 3 jaar op een Cortina wat goed bevalt,heb er een extra kettingslot bij gekocht en zet de fiets aan n paal of fietsenrek.
Wel opletten dat je de accu s,winters binnen oplaad,in n koude schuur is het funest.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
In het kader van de e bikes. Ik mag komende week voor een proefrit en wil ook een fietstas erbij.
Iemand tips voor een enkele fietstas voor woon-werk verkeer? Graag (spat)water dicht.

Thanx
Alle reacties Link kopieren
Je bent voor een goede elektrische fiets gemiddeld 2500 euro kwijt. Dat is wat de fietsendealers vertellen. De beste prijs kwaliteit verhouding heeft het merk Cube. En die heeft tevens een goede afmontage. Ik heb nu ook een Cube, ik heb nog even gezocht naar een soortgelijk model van een ander merk, maar dan was ik al snel 1000 euro duurder uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren grote, dubbele fietstassen van FastRider.

Het materiaal is polyester. Altijd droog gebleven van binnen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Belle73 schreef:
21-01-2021 21:53
In de middelgrote stad waar ik woon zijn een aantal bewaakte fietsenstallingen, o.a. bij het station, maar ook in de stad. Vervelend dat dit niet in alle steden zo is.
Hier in de stad ook. Minimaal 3 grote bewaakte fietsstallingen en nog gratis ook. Ik heb geen dure ebike, maar ik zet mijn fiets altijd daar neer, al is het maar omdat hij dan lekker droog staat.
Als het ter vervanging is van een gesloten sportschool zou ik juist geen ebike nemen. Fietsen met kind, wind en heuvels is juist een enorm goede krachtraining.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
28-02-2021 09:00
Als het ter vervanging is van een gesloten sportschool zou ik juist geen ebike nemen. Fietsen met kind, wind en heuvels is juist een enorm goede krachtraining.
Ja, maar de afstand (naar bijvoorbeeld je werk) waarbij je niet de moed op kunt brengen om met de fiets te gaan, leg je wellicht wél af met je ebike. Want met een ebike leggen mensen weer wél meer kilometers af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar 2700 km gefietst. Zonder ebike zou dat er Max 500 geweest zijn....
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
01-03-2021 21:05
Ja, maar de afstand (naar bijvoorbeeld je werk) waarbij je niet de moed op kunt brengen om met de fiets te gaan, leg je wellicht wél af met je ebike. Want met een ebike leggen mensen weer wél meer kilometers af.

Maar ik heb geen andere keus, ik heb geen auto :D
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Mijn fiets is goed verzekerd. Maar als ik ooit weer s nachts ga stappen, neem ik m’n oude fiets mee. Verder gewoon goed vastzetten.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
21-01-2021 14:44
Bij sommige elektrische fietsen gaat de motor bij 25 km per uur al uit.
.
Wettelijk mag een elektrische fiets geen trapondersteuning meer geven boven de 25km/h dus het is niet zo vreemd dat veel elektrische fietsen het daar opgeven.

Uitzondering zijn de speed-pedelecs maar deze vallen onder de bromfietsen en daar moet een gele kentekenplaat op, moet je een helm op dragen, mag je binnen de bebouwde kom niet meer op de fietspaden rijden en ook touristische fietspaden zijn verboden gebied. Gezien de gele kentekenplaat heb ik een heel sterk vermoeden dat je ook een rijbewijs AM nodig hebt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag een besteld. Een Victoria, lever tijd van ongeveer 6 weken. Dat is te overzien. Heb vooral gelet op rijcomfort en ik wilde de accu graag in het frame ipv achter de bagagedrager. Vind ik zelf mooier.
Alle reacties Link kopieren
Vind ik ook. En dat heeft mijn fiets ook. Veel plezier ermee!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven