Eliminatiedieet kat

25-06-2017 10:56 56 berichten
Bijna een jaar geleden adopteerde ik een superlieve britse korthaar uit het asiel. Het beestje zag er niet uit maar ik was op slag verliefd.

Het Britje heeft een voedselallergie. Na wat gehannes met medicatie heb ik samen met de da besloten dat we moeten overschakelen naar een eliminatiedieet. Door de medicatie verloor ze een hoop vacht dus die troep wou ik mijn kat echt niet meer geven.

Nu zijn we 12 dagen ver in het eliminatiedieet (hert met gekookte aardappel). We begonnen het dieet vrijwel symptoomloos door de medicatie die ze ervoor nam. Haar vacht groeit langzaam maar zeker terug maar de jeuk en korstjes zijn nu terug. :( Ik vind het zo zielig!

Mijn vraag:
Ik moet voer gaan bijbestellen maar ik twijfel of ik het moet doorzetten met hert ondanks de jeuk en wondjes of moet overschakelen naar een andere eiwitbron.

Je leest dat na zoveel weken de symptomen moeten verminderen maar bij mijn Brit begonnen we symptoomloos en kwam de jeuk na een week op dieet terug.

Kan iemand mijn twijfel wegnemen? :@@:
Alle reacties Link kopieren
Awww wat sneu. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar de hond van mijn moeder krijgt alleen geitenvlees - is allergisch voor alles van de koe (weet eigenlijk niet waarom hij verder niks krijgt, hij eet wel ei).
Hello, can you hear me?
HelloFromTheOtherSide schreef: ↑
25-06-2017 11:23
Awww wat sneu. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar de hond van mijn moeder krijgt alleen geitenvlees - is allergisch voor alles van de koe (weet eigenlijk niet waarom hij verder niks krijgt, hij eet wel ei).
Ja geit zie je inderdaad als suggestie voor honden staan. Voor katten heb ik het nog niet gezien. Geen idee waarom niet.

Misschien durft je moeder verder niet te experimenteren uit angst dat de allergiesymptomen terugkomen? Dat snap ik volledig. Ze moet wel goed kijken of er geen tekorten ontstaan. Maar ze geeft misschien supplementen.
Of het is een exemplaar dat voor haast alles allergisch is. Een eenzijdig dieet is wenselijker dan de allergie.

Je hoort het steeds vaker helaas :(
Ik lees even mee. Hier hetzelfde probleem.
Een week of zes geleden een poesje van 9 jaar oud geadopteerd. Met een onbekende allergie. Kon stress zijn, vlooien, voedsel. Het leek eerst stress.
Ze is door het asiel als koppel geplaatst met haar dochter van 8, maar in de praktijk bij ons bleken de dames elkaar niet uit te kunnen staan. Vechten, gedoe. Op advies van DA, een gedragsdeskundige en het asiel waar ze vandaan kwamen, hebben we uiteindelijk besloten dochter via het asiel weer te herplaatsen.
Voor moeders -die we gehouden hebben- zijn we gaan behandelen met medicatie ( vertacortyl-injecties) en voer voor gevoelige katten: Royal Canin Sensitivity Control.

Maar zelfde verhaal als bij Jitsie: haar vacht verbeterde, ze ziet er weer prima uit, maar de jeuk komt nu weer terug.

Elke 3 weken de Vertacortyl-injecties zie ik niet zitten op haar leeftijd, want erg slecht voor haar nieren.
Dus ik denk dat het toch een eliminatie-dieet zal gaan worden. Morgen gaat ze naar DA voor gebitsreiniging en dan maar overleggen wat we kunnen doen.
Bel de Da eens.

Intuïtief zou ik zeggen: stoppen, maar ik weet ook dat het een tijdje kan duren eer de allergische reactie op het vorige voer weg is.

Dus ik zou advies inwinnen.

Er bestaat ook hypo-allergeen voer, de eiwitten zijn daarin op een speciale manier bewerkt.
aliva wijzigde dit bericht op 25-06-2017 12:43
89.58% gewijzigd
Aniuk wat fijn dat je het ook niet zomaar opgeeft! Mijn Brit is hoogstwaarschijnlijk owv haar allergie in het asiel terecht gekomen. Zo zielig! Want de problemen die de vorige eigenaar aangaf als reden om haar af te staan herken ik helemaal niet. Het is een schat van een kat.

Ik hoop dat je eruit komt met de DA. Hier hielp voer voor gevoelige katten of hypoallergeen voer niet.

Voor het eliminatiedieet gebruik ik Trovet. Kan je gewoon online bestellen. Heel fijn want zulk vlees is niet makkelijk te vinden. En de verhoudingen moeten ook nog kloppen.

Succes!!
anoniem_304001 wijzigde dit bericht op 25-06-2017 12:50
0.09% gewijzigd
aliva schreef: ↑
25-06-2017 12:40
Bel de Da eens.

Intuïtief zou ik zeggen: stoppen, maar ik weet ook dat het een tijdje kan duren eer de allergische reactie op het vorige voer weg is.

Dus ik zou advies inwinnen.

Er bestaat ook hypo-allergeen voer, de eiwitten zijn daarin op een speciale manier bewerkt.
Ik ben al zo vaak bij de da geweest en ook al veel gebeld en gemaild. Dus ik wou daar nog even mee wachten. Straks denkt (weet) ze dat ik een hysterische en overbezorgde kattenvrouw ben. :hihi:

Maar ik vermoed dat ik er ook nu weer niet omheen kan.
Jij ook Jitsie :cat: en bedankt voor de tip, mijn DA voert volgens mij ook Trovet, dus ga het gelijk bespreken.

En herken je asiel-verhaal helaas ook. achteraf lijkt er van de verhalen van de vorige eigenaar niet veel te kloppen. :nope:

Allergie-katten zijn moeilijk plaatsbaar volgens het asiel en ook mij DA gaf al aan dat dit nog best een lastig -en mogelijk ook duur- probleem is om op te lossen. Daarom heb ik gezonde dochter dus maar herplaatst terug naar het asiel en probleemkatje gehouden. Het idee dat ze daar weer in een bench in de quarantaine zou komen te zitten :cry:
Jitsie schreef: ↑
25-06-2017 12:44
Ik ben al zo vaak bij de da geweest en ook al veel gebeld en gemaild. Dus ik wou daar nog even mee wachten. Straks denkt (weet) ze dat ik een hysterische en overbezorgde kattenvrouw ben. :hihi:

Maar ik vermoed dat ik er ook nu weer niet omheen kan.
Het is toch normaal dat je overlegt, zij begeleidt die behandeling toch?

Je gaat toch niet morrelen op basis van advies van anderen?

Het kan belangrijk zijn je aan een afgesproken periode te houden.
Nog een mogelijke tip voor jou Jitsie: mijn DA neemt morgen ook bloed af om te gaan kijken of we kunnen vinden waar ze allergisch voor is. Ook voor dieren zijn daar tegenwoordig testmogelijkheden voor. Niet zo goed als bij mensen, maar misschien hebben we mazzel en komt er iets uit.

Is wel een dure grap helaas.
Kon je jouw Britje nog verzekeren voor ziektekosten?
(Kon hier helaas niet, omdat ze al bijna 10 jaar oud is.)
Aliva: ik begrijp van mijn DA dat het eliminatie-dieet inderdaad volgens een schema moet gaan en een kwestie van lange adem is. Plus vooral zorgen dat je kat niet 'smokkelt', dus zorgen dat ze niks anders naar binnen krijgt.

Dus ook niet naar buiten, want je weet nooit wat ze anders bij de buren haalt of krijgt. :yum:
Aniuk schreef: ↑
25-06-2017 12:59
Nog een mogelijke tip voor jou Jitsie: mijn DA neemt morgen ook bloed af om te gaan kijken of we kunnen vinden waar ze allergisch voor is. Ook voor dieren zijn daar tegenwoordig testmogelijkheden voor. Niet zo goed als bij mensen, maar misschien hebben we mazzel en komt er iets uit.

Is wel een dure grap helaas.
Kon je jouw Britje nog verzekeren voor ziektekosten?
(Kon hier helaas niet, omdat ze al bijna 10 jaar oud is.)
Hier in België is dat niet gebruikelijk. Ik heb er wel eens naar gezocht en volgens mij waren er wel mogelijkheden. Het wint ook hier aan populariteit. Ik moet dat toch maar eens snel gaan uitzoeken.

Bloedtest werd mij afgeraden owv duur en niet betrouwbaar inderdaad. Maar Trovet is ook niet bepaald goedkoop
Overgevoeligheden zijn reuze lastig 'boven water' te krijgen en vaak kwestie van lange adem en heel strikt beleid .
En reuze frustrerend want vaak doe je 1 stap vooruit, 2 naar achter en dan ineens weer 3 vooruit.

Heb je nu de medicatie gestopt op het moment dat je ander voer introduceerde of lees ik niet helemaal goed?
Over het algemeen verander je nl steeds maar 1component per keer om een zo zuiver mogelijke eliminatie te doen.
Kan Britje trouwens ook nog lekker snacken bij de buren?

Als ze redelijk jeuk vrij was zonder medicatie en de verergering zie je nu jemet het nieuwe voer gestart bent dan denk ik niet dat het alsnog beter wordt

Heb je al wel eens een (diepvries) vers vleesvoeding geprobeerd? Die zijn er nl ook zonder granen en andere plantaardige toevoegingen en met maar 1soort vlees er in
Teaus schreef: ↑
25-06-2017 13:23
Overgevoeligheden zijn reuze lastig 'boven water' te krijgen en vaak kwestie van lange adem en heel strikt beleid .
En reuze frustrerend want vaak doe je 1 stap vooruit, 2 naar achter en dan ineens weer 3 vooruit.

Heb je nu de medicatie gestopt op het moment dat je ander voer introduceerde of lees ik niet helemaal goed?
Over het algemeen verander je nl steeds maar 1component per keer om een zo zuiver mogelijke eliminatie te doen.
Kan Britje trouwens ook nog lekker snacken bij de buren?

Als ze redelijk jeuk vrij was zonder medicatie en de verergering zie je nu jemet het nieuwe voer gestart bent dan denk ik niet dat het alsnog beter wordt

Heb je al wel eens een (diepvries) vers vleesvoeding geprobeerd? Die zijn er nl ook zonder granen en andere plantaardige toevoegingen en met maar 1soort vlees er in
De dag na haar laatste pilletje ben ik met het dieet gestart. Zonder medicijnen ging echt niet. Ze werd gek van zichzelf.

Ik bedenk mij net dat het zonder medicatie maar mét dieet eigenlijk nog relatief goed gaat. Als je dat vergelijkt met de periodes op normaal voer zonder medicatie. Misschien moet ik toch maar even doorzetten met hert.

Die verse vleesvoeding is hier moeilijk te krijgen. Trovet is op zich hetzelfde idee.
Op zich is het goed om met één "exotische" eiwitbron te starten, maar aardappel is een advies voor honden. Een kat kan er niks mee. Waar heeft ze de jeuk en de wondjes? Het hoeft niet persé een voedselallergie te zijn; er zijn katten die bv. allergisch zijn voor stoffen in wasmiddel of wasverzachter of die reageren op pollen of huismijt. Ik zou het voer wel 5-6 weken volhouden (minus aardappel) en geen jeukonderdrukkende middelen geven, want dan weet je nog niks. Mijn persoonlijke voorkeur zou overigens Carnibest Eend zijn omdat dat compleet is (vers voer dus). Niets anders dan gekookt hert is allesbehalve gezond, ik hoop dat ze in elk geval wel een taurinesupplement erbij krijgt.
Alles wijst in de richting van een voedselallergie. De wondjes zitten voornamelijk in de hals en de nek.

Momenteel krijgt ze nog geen aanvulling aangezien je die trovet 6 tot 8 weken alleen mag geven. Daarna dient te worden aangevuld met koolhydraten en supplementen.

Wat gek dat ik hier lees dat aardappelen niet aangeraden wordt bij katten. Ik lees/hoor het voortdurend? Dat of rijst.

Dit eliminatiedieet zou andere allergieën ook moeten uitsluiten dus als dit niet werkt moet er verder gezocht worden. Daarnaast kan het dieet gebruikt worden om uit te zoeken wat Britje dan wel kan eten met haar allergie. Dus de eerste weken geef ik inderdaad geen complete voeding. Dat volgt daarna.
Weet je waarom je dan, na 6 weken, koolhydraten zou moeten toevoegen ?

Ik denk dat ik een beetje op hetzelfde spoor als Izzy zit en voor zover ik weet hebben katten geen enkele behoefte aan koolhydraten (en groenten) het zijn namelijk echte carnivoren.

Allergieën en overgevoeligheden ontwikkelen/uiten zich door blootstelling aan dat ene ding dus om te achterhalen wàt dat ene ding is neem je alle andere/bekende prikkels weg en biedt een nieuw onbekend produkt aan en in mijn optiek zou het mooi zijn als dat ene produkt zo zuiver en onbewerkt mogelijk is.
Ik denk dat dat je het scherpste beeld geeft van waar het probleem zit als het in de voeding zit.

Volg de route die voor jullie het beste werkt en goed voelt.. ik weet van de zoektocht met de mijne hoe graag je wilt dat het stopt en wel NU! en hoe machteloos je je voelt als wat je doet niet direct resultaat geeft.
Ik vond het ook bijzonder dat er koolhydraten in de vorm van aardappel/rijst moest worden toegevoegd. Wie weet is ze daar wel allergisch voor. Ik heb een tijdje voer vermeden met een hoop groenten en graan in enzo aangezien dat mij niet echt nodig leek en misschien wel de boosdoener.

Met het doel van een eliminatiedieet in het achterhoofd laat ik de aardappel nu helemaal achterwege. Ik skipte het nu al af en toe omdat ik er twijfels over had.

Mijn DA heeft hier nu niet bepaald veel info over gegeven. Ze raadde mij zo'n dieet aan, gaf mij een kaartje van een winkel waar ze rauw vlees verkopen (die amper te bereiken zijn en mij niet konden informeren) en de rest moest ik uitzoeken.

Ik heb me al suf gegoogled over voedselallergieën dus ik had al een hoop info maar dat blijkt dus niet allemaal te kloppen. Kijk maar naar het koolhydraatgebeuren.
Hals en nek wijst inderdaad op voedselallergie. Trovet is geen rauw voer overigens.

Katten zijn obligate carnivoren, dat betekent dat ze uitsluitend kunnen overleven op een dieet van vlees en niets anders dan vlees. Doordat er allerlei plantaardige zooi aan brokken is toegevoegd, zijn we eraan gewend geraakt dat ze granen, rijst, aardappels etc. te eten krijgen, maar een kat kan daar niks mee. Ze hebben 0 koolhydraten nodig.
Maar als vers voer (als in rauw uit de diepvries ) je niet tegenstaat ..wat wil je weten?
Teaus schreef: ↑
25-06-2017 18:59
Maar als vers voer (als in rauw uit de diepvries ) je niet tegenstaat ..wat wil je weten?
Het is hier moeilijk te krijgen. Ik heb wat gegoogled maar ik kan hier niet meteen iets vinden in de buurt.

Maar ik moet nog wat verder zoeken. Ik heb nog wat tijd want nu kan ik niet meer veranderen. Over een maand kan ik rauw gaan geven als ik het nog zie zitten :)

Ik ben wel ongerust of ze dan wel de juiste verhoudingen gaat binnen krijgen. Daar gingen mijn vragen voornamelijk over. Want in die zaak die de DA aanraadde verkopen ze alles apart: spiervlees, orgaanvlees, botvlees,... en je kan daar slechts heel beperkt terecht om af te halen.

Trovet is inderdaad niet rauw. Dat was wel de beste toegankelijke optie die ik dacht te hebben voor het dieet.
Er zijn bedrijven die het aan huis leveren, als je tenminste in NL of BE woont. In NL hebben veel dierenwinkels tegenwoordig rauwvoer. Ik voer het al jaren aan de katten, maar ik stel ook niet zelf samen, dat vind ik een te groot risico.
Waarom geef je geen hypoallergeen voer? Dat heeft bij ons onmiddelijk geholpen. En onze DA vertelde dat als ze eenmaal die allergische reactie krijgen, het een aantal weken duurt voordat die prikkel uit hun lichaam is. En dan moet je dus wachten met nieuwe dingen uit proberen, anders weet je niet hoe de reactie is. Wij zijn voor beide katten overgegaan op hypoallergeen voer en ja, het voelt alsof we ze goud voeren qua prijs maar het is heerlijk om te zien dat de kat nergens last meer van heeft!
Omdat veel katten ook allergisch reageren op dat voer. Daarnaast is de samenstelling flut, bij Royaal Konijn moet je bv. zoeken naar dierlijke eiwitten.

Ook is het belangrijk om te weten waarop je kat reageert, dat lukt niet als je hypoallergeen voer geeft want dat is geen eliminatiedieet. Om een voorbeeld te geven: ik voerde al vers toen een van mijn katten vreselijke maagklachten kreeg. Hij is binnenstebuiten gekeerd, eerst bij de dierenarts, daarna bij de internist. Conclusie, wat ik al een beetje begon te vermoeden, voedselallergie of -intolerantie. Het was me al opgevallen dat ie snel ging braken na het eten van rund. Rund weggelaten, problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Vers is zuiver, je weet wat erin zit.

Vriendin had hetzelfde met een van haar katten. Ze weet, na 2 jaar, nog steeds niet waar de kat op reageert, brokken bevatten teveel ingrediënten.
anoniem_6533517324364 wijzigde dit bericht op 26-06-2017 09:01
70.51% gewijzigd
Izzy: ik heb nog geen bedrijf gevonden dat in mijn regio leveren. In het antwerpse heb ik er 1 gevonden maar die leveren dus niet bij ons. En het is wat ver om tot daar te rijden.

Ik ben ook al in diverse dierenwinkels gaan kijken maar tevergeefs. Er is er nog eentje die ik nog kan bekijken. Die zou het wel eens kunnen hebben.

Konijntje999: hypoallergeen voer reeds getest maar dat hielp niets. We hebben een zeer allergische kat volgens mij. :(
Maar ik heb gisterenavond nog wat extra Trovet voer besteld (weer hert) omdat ik intussen overtuigd ben dat je gelijk hebt en dat we nog even moeten wachten tot de symptomen verdwijnen.

En de aardappelen laten we links liggen. :)

Ik hoop dat het snel beter gaat. En dan moeten we nog kijken hoe we het verder gaan aanpakken wat betreft het voer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven