energiebesparen?

29-11-2010 16:01 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu hoor ik dat het beter is de verwarming snachts aan te laten en hem altijd op 18 graden te laten staan.

Ik woon alleen en doe de verwarming altijd snachts uit en als ik naar mn werk of sporten ga ook.

Eigenlijk staat hij alleen maar aan als ik savonds thuis ben of als ik ga douchen.

Als ik savonds thuis kom tussen 17 en 20 uur gaat hij even aan totdat ik ga slapen.

Is het goedkopen om hem juist altijd op 18 graden te laten staan omdat hij dan niet zoveel werk heeft als ik hem hoger zet?

Mn moeder zegt van wel maar ik heb er mn twijfels bij omdat hij nu vaak 20 uur uit staat.
Je hebt helemaal gelijk.
Volgens mij is de enige manier om hier achter te komen 2 dagen te zoeken dat de temperaturen hetzelfde zijn. De ene dag houd je je cv op 18C, de andere dag zet je hem uit, of op 15 C, wat je maar wilt, en beide dagen op hetzelfde tijdstip de standen van je meters te controleren. Zo kan je eenvoudig zien welke methode het zuinigst is.

Want de hele dag op 18C lijkt me persoonlijk best wel hoog.
Ja ik moet het maar een keer gaan uittesten!

Dacht misschien zijn hier mensen die dat al een keer gedaan hebben
Je moeder heeft gelijk.
Elk installatiebedrijf zal zeggen dat je ´s nachts de verwarming niet uit moet zetten. Het kost namelijk veel meer energie om het huis weer op te warmen, dan de temperatuur gelijkmatig te houden. Als je er niet bent zet je de temperatuur op 15 - 17 graden, als je er wel bent zet je de thermostaat hoger.

Heb je een programmeerbare thermostaat?
quote:Dahlia74 schreef op 29 november 2010 @ 16:28:

Elk installatiebedrijf zal zeggen dat je ´s nachts de verwarming niet uit moet zetten.

Het energiebedrijf stuurt anders wel brieven met als tip om twee uur voordat je gaat slapen alvast de verwarming zachter te zetten.

Dan gaat het trouwens wel om zachter, niet om uit.

Hier gaat ie 's nachts op 15 graden, overdag op 19 en 's avonds op 21 graden.
Ok het wordt eigenlijk ook al zet ik hem uit niet kouder dan 15 graden.

Denk dat ik hem dan voortaan tussen de 16 en 17 graden zet.

Vind 18 nl wel wat hoog als ik er meer dan tien uur niet ben.

Als ik thuis ben zet ik hem natuurlijk warmer.
Nee ik heb geen programmeerbare termostaat.

Dit vind ik ook niet nodig omdat ik alleen ben en vaak onverwachts weg ga.
Eigenlijk is het heel simpel: Hoe warmer het in jouw huis is, hoe meer verlies je hebt via de gevel omdat het buiten kouder is. Dus als je de woning maar tot 18 graden laat afkoelen heb je meer verlies dan wanneer je hem tot 16 graden laat afkoelen. Conclusie: het is zuiniger om hem zoveel mogelijk uit te doen.

Maar: omdat alles in huis heel koud is op zo'n moment, zetten veel mensen de verwarming toch een graadje hoger bij thuiskomst. Alle koude muren stralen namelijk af op jou en het kost tijd voordat die weer opgewarmd zijn. Om je behaaglijk te voelen in een huis dat eerst behoorlijk is afgekoeld zul je dus een iets hogere luchttemperatuur moeten hebben.

Het is dus niet zo eenvoudig te bepalen hoeveel het je bespaart. Als je de thermostaat ook na afkoeling niet hoger zet dan normaal is het zeker zuiniger om hem uit of veel lager te zetten. En om de ketel zou ik mij geen zorgen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven