Epilepsie hond. Herkent iemand dit?

03-08-2010 13:15 32 berichten
De hond van mijn vriend heeft sinds zaterdag last van Epilepsie aanvallen. Ze lag zaterdagmiddag ineens te stuiptrekken, liet urine lopen en had schuim op de bek en was een tijdje echt van de wereld. Wij zijn ons doodgeschrokken want we wisten niet wat het was. Ze heeft 't nog nooit eerder gehad. De hond is 6 jaar trouwens.

Wij naar de dierenarts, omdat ze ook een bultje op de rug heeft, waar mijn schoonouders (vriend woont thuis, ouders zijn nu op vakantie) na de vakantie sowieso naar wilden laten kijken.

Goed, DA zei dus epileptie, en wilde een paar dagen aankijken of ze nog een aanval zou krijgen en hoeveel tijd (dagen) er tussen zou zitten.

Vervolgens heeft ze t/m zondag nacht, 6! aanvallen gehad. Maandag direct weer naar de DA. Die wil nu kijken waar het vandaan komt, omdat ze te oud is om aangeboren epileptie te hebben.

Bloed getest op leveraandoening, dat was het niet. Andere mogelijkheden waren tumor, of hersenbloeding, maar de oorzaak is dus nog niet duidelijk.

Nu heeft ze tabletten gekregen, phenoral. Kent iemand dit? de DA zei dat een bijwerking is dat ze moe en loom wordt.

Nou, dat is ze totaal niet. Maar ze loopt alleen al de hele dag doelloos in het rond, overal aan snuffelen, alsof ze niks herkent, en is wat teruggetrokken/angstig naar mensen (neef die langskwam en postbode) terwijl ze dat normaal nooit is.

Ook pakte ze vanmorgen mijn brood van tafel, en stond ze later met d'r voorpoten op het aanrecht. Dit doet ze nooit! Je kon haar bij wijze een dag lang alleen thuislaten met een stuk worst op tafel, en die ligt er aan't eind van de dag ook nog. Ze pakt niks.

Vannacht heeft ze waarschijnlijk nog wel een aanval gehad, maar in eerste instantie was ze gewoon helder vanmorgen.

Nou vragen wij ons dus af, komt dit gedrag door de epilepsie? Of door de medicijnen? Herkent iemand dit?

We beginnen ook al een beetje zorgen te maken dat het misschien echt om een hersentumor gaat, en dat ze daarom veranderd... :(

(DA heeft wel gezegd dat ze warrig kan worden na een aanval, maar eerst was ze helder vanmorgen, en heeft tussendoor geen aanval gehad)
Alle reacties Link kopieren
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
de hond van mijn ouders een golden retriever had ook epileptische aanvallen, waar het aan gelegen heeft zijn ze nooit aan de weet gekomen, maar hij is er 14 mee geworden (gestorven aan ouderdom) maar ze at ook alles wat los en vast zat en heeft geen medicijnen gehad ervoor, ooit wel 4 aanvallen op een dag hij was dan altijd erg bang tijdens de aanval en zocht altijd iemand op als ie een aanval aan voelde komen. ook heeft ze dit pas met een jaar of 6/7 gekregen, dus ook niet aangeboren. na een aanval zat er weinig actie meer in.

Heel veel sterkte ermee, want het is erg zielig om te zien
Het is heel erg om te zien maar geef de moed niet op er zijn manieren om een hond toch nog een goed leven te geven. Er zijn vele dingen wat invloed heeft op epilepsie. Ik zou de volgende link gebruiken en daar eens flink gaan spitten

Epilepsie bij honden

Heel veel sterkte!
hier een succesverhaaltje

onze hond HAD epileptie...of iig...epileptische aanvallen...de eerste keer schrokken wij ons dood...dachten dat ie aan het doodgaan was (hij was toen 12-13 jaar oud..volgens vorige eigenaren in het verleden geen problemen mee) diezelfde week nog een paar keer snachts/savonds aanvallen gehad..één nacht wel een aantal keer!

DA kon er weinig mee..hij dacht misschien hersenbloeding, maar gezien leeftijd hond viel er niks aan te doen, dus foto's maken was volgens hem zinloos...

we kregen advies vitamine B te geven (kan me niet meer herinneren waarom) en nog iets...(kan me niet meer herinneren) en wij zijn van pedigree brokken overgestapt op 'vers vlees' uit de diepvries (smuldier geven we nu)

na die week heeft ie nergens meer last van gehad...en heeft er ook niks aan overgehouden (behalve een scheef oor..die staan nu flink asymetrisch) qua karakter oid.

misschien is onze hond een uitzondering...maar ik hoop dat t bij jullie hond ook 'zomaar' overgaat...
Onze hond heeft het ook gehad, het begon in mei met een paar aanvallen per maand... toen heeft ze in de zomer medicijnen gekregen van de DA en deze sloegen erg goed aan. Vrijwel het hele najaar geen aanvallen gehad en verder ook geen bijwerkingen van de medicijnen gelukkig. Maar in december van datzelfde jaar (met kerst) heeft ze plotseling een hele erge aanval gehad waar ze in is gebleven. Dus toen heeft de dierenarts haar in laten slapen. De dierenarts dacht dat ze waarschijnlijk toch iets in de hersenen had, maar we hebben geen autopsie meer laten doen.

Gelukkig staan hier ook heel wat postieve verhalen, ik hoop niet dat ik je bang maak met mijn verhaal. Probeer de hond gerust te stellen maar hou haar niet tegen tijdens een aanval. Je kunt er wel voor proberen te zorgen dat ze zich nergens aan stoot... Sterkte er mee!
Dat vers vlees uit de diepvries ken ik wel van een van onze eigen honden. Die had een maagprobleem.

Schoonouders komen morgen terug, dus zal dat ook eens opperen. Het valt te proberen denk ik. Al moeten we waarschijnlijk nog wel even afwachten of de medicijnen aanslaan.

Wat kun je een hond geven voor vitamine B?

Ze zijn wel sinds een paar maanden over gestapt op ander voer, maar ook gewoon brokken, zelfde soort. De DA zei dat dit heel soms als oorzaak werd genoemd, maar hij geloofde daar zelf niet zo in.

Ze is nu nog steeds niet helder, net leek het of ze de andere hond van mn vriend niet eens herkende. Hou ze dus nu maar een beetje uit elkaar want weet niet wat ze doet. En de hond met Epilepsie is een rotweiler, de andere een yorkshire terrier.. dus niet echt tegen elkaar opgewassen..

Net liep ze een kwartier lang buiten in de stromende regen.. en wilde niet naar binnen. Vervolgens komt ze eindelijk en gaat ze binnen plassen... :s

Misschien dan een hele lichte aanval, wat ik niet kan zien.. ofzo.

Is er trouwens iets waarmee je het aan ziet komen? Las internet wel iets over anders gedragen, maar dat deed ze niet voor die 1e aanval. Niets wat ons opgevallen is in ieder geval.
wat vooral belangrijk (en voor mij tegennatuurlijk) is..laat de hond vooral met rust. Ons werd aangeraden een deken over de hond te gooien om zo alle prikkels te weren...en licht uit. Ga vooral niet naar de hond toe en laat het licht uit...dat gaat het het snelste weer over...

onze hond liep ook zijn plas lopen tijdens aanvallen en ging apathisch rondjes lopen en overal tegenaan stoten...heel zielig!
Gatverdamme wat een ellende en hoe vreselijk herkenbaar!

De medicijnen hebben bijwerking dat de hond hongerig wordt, dus dat is de reden dat hij met voorpoten tegen de aanrecht aan stond, dus dat is normaal.

Dat rusteloze is normaliter als de hond een aanval voelt aankomen of net achteraf. Maar bij mijn hond was het continu. Dus zo'n aanval sloopt je en daarna voorkomt de rusteloosheid dat je lichaam kan herstellen.....

Wat gelukkig meisje hierboven zegt, prikkels. Alles komt harder aan, licht, geluid, het geflits van de televisie.... dus hoe minder prikkels, hoe rustiger de hond kan worden. Niet meer meenemen ergens naartoe, te veel prikkels....

Na een aanval is het beste om met de hond naar buiten te gaan en met hem te lopen.

Toen mijn hond de eerste epileptische aanval kreeg was ze bijna 15 jaar. We hebben het nog 3 maanden aangezien in de hoop dat de medicijnen verbetering zouden brengen maar het leverde niets op. Ook uiteraard urine laten onderzoeken, bloed laten onderzoeken, op dieetvoer gezet.... niets hielp. We hebben haar moeten laten inslapen, een maand voordat ze 15 werd.
Ik vind wel dat ze erg lang "weg"blijft, maar het kan....

Ik zou in ieder geval om erg uitgebreid bloedonderzoek vragen (en ook urine onderzoek). Voeding kan een oorzaak zijn, maar hoeft niet. Ik heb meerdere honden gezien die geen aanvallen meer kregen nadat ze op hypoallergene voeding stonden: baat het niet, schaadt het niet...

Ik hoop wel dat jullie goede uitleg gekregen hebben over het gebruik van phenoral. (wil je niet bang maken voor het middel, maar hoor nog wel eens dat mensen niet tot nauwelijks voorgelicht worden over het gebruik en hoe het werkt en wat je er van kan verwachten).

Sterkte! En als je morgen nog twijfelt, gewoon dierenarts bellen.
quote:Draakje29 schreef op 03 augustus 2010 @ 19:00:

Ik hoop wel dat jullie goede uitleg gekregen hebben over het gebruik van phenoral. (wil je niet bang maken voor het middel, maar hoor nog wel eens dat mensen niet tot nauwelijks voorgelicht worden over het gebruik en hoe het werkt en wat je er van kan verwachten).

Phenoral heeft inderdaad nogal wat bijwerkingen. Het kan de nieren aantasten en er treedt t.z.t. gewenning op. Dat wil zeggen dat je hond waarschijnlijk een hogere dosis moet krijgen om te zorgen dat de aanvallen wegblijven / minder worden. Mijn kat heeft epilepsie en wij hebben ondanks de bijwerkingen er wel voor gekozen om phenoral te geven. De aanvallen leveren erg veel stress op voor onze kat en daarnaast is er een risico dat hij er in blijft en in coma raakt of erger. Hij krijgt ze nu zo'n 1,5 jaar en we hebben een tijdje geleden de dosis moeten verhogen omdat de aanvallen weer terugkwamen. Het is dus min of meer een keuze tussen twee kwaden helaas. Gelukkig gaat het ondanks een paar aanvallen per maand, nog steeds goed met onze kat.

Veel sterkte met jullie hond.
Herkenbaar, zie mijn topic van een paar weken geleden.

Mijn Jack van 3 jaar heeft nu in 3 maanden tijd zo'n 4 aanvallen gehad, eerst zaten er 8 weken tussen , bij de laatste aanvallen 2 weken. Vorige week bloedonderzoek gehad bij DA, maar niks afwijkends kunnen vinden.

DA raadde wel aan Phenoral te gaan gebruiken, maar gezien alle bijwerkingen, grotere eetlust, sloom worden hond, of juist hyper-actief, heb ik besloten nog even te wachten en te kijken hoe snel de volgende aanval zich aandient.

Nu heeft mijn hond de aanvallen , op de 1e aanval na, gehad terwijl ik niet thuis was, ik heb dus helaas weinig info voor de DA over de duur van de aanval, hoe heftig de aanval is, maar doordat de hond hyperactief is wanneer ik binnenkom en onder de urine zit, weet ik dat hij een aanval heeft gehad.

Mocht de volgende aanval zich deze week nog aandienen, dan ga ik toch maar aan de medicijnen. Nu is pilletjes geven een drama, hond zet kaken in de bankschroef.....in een stukje worst is lastig, aangezien hij niet dol is op worst....zal het wel een hond zijn :-) Ik speur ook veel op internet over honden met epilepsie en word eerlijk gezegd een beetje dol van alle info die er te vinden is.

Gelukkigmeisje, waar halen jullie dat vlees (smuldier) voor de hond......ik lees nl. dat in brokken bepaalde stoffen kunnen zitten die nadelig zijn ivm epilepsie en juist een aanval kunnen veroorzaken.
quote:ninon schreef op 03 augustus 2010 @ 22:40:

[...]

Phenoral heeft inderdaad nogal wat bijwerkingen. Het kan de nieren aantasten en er treedt t.z.t. gewenning op. Dat wil zeggen dat je hond waarschijnlijk een hogere dosis moet krijgen om te zorgen dat de aanvallen wegblijven / minder worden. Mijn kat heeft epilepsie en wij hebben ondanks de bijwerkingen er wel voor gekozen om phenoral te geven. De aanvallen leveren erg veel stress op voor onze kat en daarnaast is er een risico dat hij er in blijft en in coma raakt of erger. Hij krijgt ze nu zo'n 1,5 jaar en we hebben een tijdje geleden de dosis moeten verhogen omdat de aanvallen weer terugkwamen. Het is dus min of meer een keuze tussen twee kwaden helaas. Gelukkig gaat het ondanks een paar aanvallen per maand, nog steeds goed met onze kat.

Veel sterkte met jullie hond.

Je bedoelt waarschijnlijk leverfalen. Daarom adviseer ik ook altijd om in het begin bloed onderzoek elke 2 maanden te doen naar de leverfunctie. Gaat het goed, afbouwen naar 2 x per jaar, tenzij er klachten zijn. Als je op tijd stopt, is het omkeerbaar. Maar dna moet je wel een ander middel kiezen ivm de epilepsie. Andere middelen hebben vaak andere/dezelfde bijwerkingen.

leverfalen door fenobarbital komt gelukkig heeeel erg weinig voor.
@discus gewoon bij de ah of jumbo...in de diepvries...zijn pakjes van 400 gr en kosten ¤0,50-¤1,00...afhankelijk van de smaak..onze hond doet 2-3 dagen met zon pakje (hij is oud, beweegt weinig en da heeft liever wat ondergewicht dan overgewicht)smuldier

bijkomend voordeel: hond poept nog maar 1 keer per dag ipv 5 keer ofzo. alles wordt verteerd...
quote:Draakje29 schreef op 03 augustus 2010 @ 19:00:

Sterkte! En als je morgen nog twijfelt, gewoon dierenarts bellen.

De DA heeft wel verteld dat de hond er erg loom en moe van wordt, en dat het voor de lever niet zo goed is. We moesten ook wachten met phenoral geven tot de uitslag van het bloedonderzoek, of het geen leveraandoening was.

M'n vriend heeft gister nog even gebeld met de vriendin van zijn neef, die is DA assistente (bij een andere praktijk) en die zei dat de combinatie van de aanvallen en phenoral kan zorgen dat ze zich anders gedraagd, en dat het wel een paar dagen kan duren voor je je 'eigen' hond weer terug hebt. We hopen dus maar dat dat het is.

De DA heeft overigens niks gezegd dat ze er afhankelijk van worden ofzo. Maar de aanvallen kwamen om de paar uur, met tussendoor waarschijnlijk nog wel kleine aanvallen, dus het was wel nodig dat ze wat kreeg.

Nu heeft ze gister nog wel 2 aanvallen gehad, maar wel minder heftig. Tenminste dat vonden wij, omdat ze niet zo erg aan het stuiptrekken was en geen schuim op de bek had.

Vanavond komen m'n schoonouders terug, ik ben benieuwd hoe ze dan reageert, want soms heb ik het idee dat ze haar eigen naam niet eens kent.
Tijdens een aanval is het erg belangrijk dat er in de omgeving van de hond geen dingen staan waar hij zich aan kan beschadigen. Ik heb destijds zetpillen gehad voor het geval wanneer een aanval langer dan 3 minuten duurt. Dan zou hij een zetpil moeten krijgen om verdere schade te voorkomen.

Wat ik een beetje mis in jouw verhaal en wat wel van belang kan zijn is waarom jouw hond aanvallen krijgt. Het is lang niet altijd een lichamelijke oorzaak. Ik moest van de dierenarts de omstandigheden wanneer hij een aanval kreeg bijhouden.

Een luchtballon bijv. kan een aanleiding zijn voor een aanval.

In mijn situatie lag ik gruwelijk overhoop met mijn inmiddels ex. Toen wij uit elkaar waren, waren ook de aanvallen voorbij.

Ik heb wel gemerkt, dat wanneer er conflictsituaties zijn, mijn hond daar nu angstig op reageert. Een keer heb ik meegemaakt, dat een vader zijn dochter op een zeer agressieve manier benaderde. Mijn hond zag ik direct verkrampen en heb hem mee naar buiten genomen.

Bij mij werd in eerste instantie medicatie niet geadviseerd vanwege alle klachten die jij nu omschrijft. Later werd weer wel medicatie geadviseerd, omdat de klachten wel mee zouden vallen. Ik heb toen de medicatie nog even afgehouden. Zijn laatste aanval is nu toch weer zo'n 6 jaar geleden.

Buiten de bijwerkingen van de medicatie, is het jammer dat je nu niet kan bepalen waardoor mogelijk de aanvallen veroorzaakt worden.

Het is (nog) geen ouderdoms epilepsie en ook geen aangeboren.

Misschien is het toch niet verkeerd om eens (ik meen valium)zetpillen te nemen en een dagboek bij te houden.

Het is zo vreemd dat je hond zo ontzettend veel aanvallen nu krijgt.

Heel veel sterkte met je hond. Het is niet niks.
De eerste paar keer waren de aanvallen tijdens haar slaap, onder andere 's nachts. Ze slaapt altijd in de gang, waar het donker is en ze eigenlijk weinig prikkels kan krijgen. Maar zondag middag kreeg ze een aanval terwijl ze gewoon in de kamer zat en gisteravond buiten.

Maar ze heeft dus ook een bult op haar rug, en er moet nog gekeken worden wat dat is. De DA wilde alleen nog even met schoonouders overleggen of hij eerst de bult weg moet halen en dan kijken wat het is, of eerst een biopsie doen.

In het ergste geval is het dus een tumor die uitgezaaid is naar de hersenen, of misschien een tumor die op het ruggenmerg drukt waardoor de hersens 'overprikkelt' raken.

Maar we willen niet direct van het ergste uitgaan...
@Gelukkigmeisje: bedankt, ga het eens proberen, maar hij eet echt alleen maar brokken, dus of hij vlees gaat eten.

@Siepel: het advies van jouw DA komt exact overeen met het advies van mijn DA. Uit het bloedonderzoek kwam niks verontrustends, vandaar dat hij wel aan de medicijnen kan, maar goed, ik kijk het dus nog even aan en gelukkig heeft mijn hond nu , anderhalve week later, nog geen aanval weer gehad.

Vraagje: maar is phenobarbital nu hetzelfde medicijn als phenoral? En zijn er mensen bekend met Epikal?
anoniem_48766 wijzigde dit bericht op 04-08-2010 15:42
Reden: nog wat vergeten te vragen
% gewijzigd
@bloedonderzoek

vreemd, onze da heeft geen bloedonderzoek voorgesteld destijds (misschien omdat hond al zo oud is en volgens DA redelijk 'op' is?)

@vlees

onze hond is helemaal geen goede eter maar 'vers vlees' dat is hap slik weg...(best wel sneu...hij krijgt eens per dag eten dat ie echt waar binnen 10 seconde weggeschrokt heeft)

Heb dus goede hoop dat ie van jou het ook wel zal lusten
Geen bloed onderzoek voorstellen bij epilepsie? Raar, tenzij je geen geld uit wil geven aan je hond... maar goed, dan nog vind ik dat het voor gesteld moet worden.

Stel je voor, hond is wel oud en redelijk op, maar het blijkt te komen door nierfalen. Dan kun je soms met voeding en medicatie heel wat doen.

Phenoral = merknaam fenobarbital.

Epikal is kaliumbromide. Moet je erg lang geven voor je resultaat van ziet en je moet regelmatig bloed onderzoek doen om de spiegel te bepalen (bromide werkt anti-epileptisch, maar is ook giftig in te hoge dosissen) en de hond mag nooit meer extra zoute koekjes krijgen (tenzij hij ze elke dag krijgt, want epikal en zout heffen elkaar op en moet je dus hogere dosissen geven).
@draakje

misschien omdat hond uiteindelijk maar een weekje lang aanvallen heeft gehad ? misschien had ie het wel voorgesteld als het langer had geduurd? Ik heb geen idee...(we hebben meerdere katten, en aantal operaties/ingrepen gehad, dus tis niet dat DA het niet durfde voor te stellen omdat we niet zouden willen/kunnen betalen)
Toen mijn schoonouders vanmiddag terugkwamen van vakantie, reageerde ze er helemaal niet op...
Ze raken zichzelf een beetje kwijt.

Vanaf dat Polle haar eerste aanval had, was ze zichzelf niet meer, verloren in die ellendige epilepsie. Vreselijk. Ik hield zo van die hond...
Gister ging het ineens heel slecht, alleen maar overgeven en tabletten bleven niet binnen. Naar de dierenarts geweest.

Verder onderzocht en bleek dat ze een poliep in haar blaas heeft, en een infectie in het bloed. ze reageerde daarom ook verkeerd op de medicatie. Nu heeft ze andere medicatie gekregen en moet op rijst en kip dieet.

Maar waar de epileptie door komt is nog niet duidelijk, dus dit komt er allemaal nog bij.

Gisteravond leek het nog heel slecht, alsof ze elk moment dood kon gaan, maar vanmorgen ging het al weer veel beter! Ze is nog steeds heel zwak maar loopt af en toe weer n stukje mee, en lijkt alles weer te herkennen. Dus we hopen dat t nu de goede kant op gaat. Ze heeft, voor zover wij gemerkt hebben, nog geen aanval weer gehad.
Siepel, hoe is het nu ?

Helaas heeft mijn hond vanmiddag weer een aanval gehad.

Ik ben er niet bijgeweest, maar hij was nog nat van de urine en er lag wat schuim en een vieze plek urine op de vloer.

Hij heeft nu 3 x een aanval met een tussenpauze van 2 - 2,5 weken gehad, is het nu tijd om aan de Phenoral te gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven