ervaringen en tips robotstofzuiger

30-11-2020 12:54 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn op zoek naar een goede robotstofzuiger. Mag max 600 euro kosten maar liever voor minder natuurlijk.

Er is zo gigantisch veel op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Kan iemand zijn/haar ervaringen delen met robotstofzuigers die ze hebben of hebben gehad? Waar op te leggen bij de aanschaf?

Hij heeft voor ons niet persé een dweilfunctie te hebben.
Hoeft niet over drempels heen te kunnen.

En verder; wanneer zetten jullie hem dan aan? Midden in de nacht laten gaan? Of als je buiten de deur gaat via een app aanzetten?
Alle reacties Link kopieren
Als er personen in het gezin zijn met een allergie voor pollen of dieren kan een hepa filter erg fijn zijn. Als je dit belangrijk vindt moet je goed opletten, dure robotstofzuigers hebben vaak geen hepa filter.
Alle reacties Link kopieren
Hier een Roomba 960 en heel erg tevreden. Moest voor ons geschikt zijn voor huisdieren en afgronden kunnen detecteren ivm trapjes. We kunnen ook een sensor plaatsen als hij buiten een bepaald gebied moet blijven (zoals een open deur oid).

Ik zet hem niet 's nachts aan, daarvoor is deze echt te luidruchtig. Wij hebben hem meestal overdag aan, maar als we niet in de betreffende ruimte zijn. Met de app kan ook maar ik schuif meestal toch een paar spullen aan de kant zodat hij zijn gang kan gaan.

Voordelen: er wordt nu veel vaker gestofzuigd en hij doet het veel efficiënter dan wij of een schoonmaakster.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de Xiaomi Roborock S50, nu een jaar of 3. Wij zijn er erg tevreden over. Heeft een dweilfunctie, maar die stelt niet zoveel voor. Stofzuigen doet hij erg goed. Hij vindt altijd zijn weg terug naar de docking, ook al zet je hem handmatig ergens anders. Als je op vaste dagen werkt, kun je hem ook zo in programmeren dat hij bijvoorbeeld elke dinsdag om 15 uur gaat stofzuigen. Zo hoef je er niet aan te denken om hem aan te zetten. Al kun je hem via de app ook gewoon aanzetten als je weg gaat. Hij heeft ook een kaart op de app, zodat je kunt zien waar hij al geweest is (dat was voor ons wel een pré).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er nu een. Ik ben niet zo thuis in alle types, maar even wat ervaringen:
- Als ik 'm aan wil zetten, moet ik altijd eerst de vloer opruimen. Speelgoed, kindersokken, haareleastiekje, papiertje etc. Mijn idee was vroeger dat het 'vanzelf' zou gaan, maar je moet er toch even een paar minuten aan besteden voor je de deur uitloopt anders loopt 'ie bijna altijd vast (bij ons dan he... misschien is jouw vloer altijd netjes!). Dus ook niet zo dat je een weekend weg bent en denkt: oh, voordat ik thuiskom zet ik de stofzuiger aan via de app. Want je moet wel opgeruimd hebben dan.
- Hij maakt bij ons best veel lawaai. We zetten m dus niet 's nachts aan maar alleen als we de deur uit zijn. Decibellen vergelijken is dus wel handig.
- Pre-corona lieten we m elke dag lopen, (geprogrammeerd, elke ochtend om 9:00 ofzo) nu bij thuiswerken is dat veel minder. Ik zet hem aan als ik wegga, dan druk ik op het knopje.
- Het stofbakje is wel snel vol (kattenhaar...). Dat is natuurijk goed, want anders bleef dat vuil op de grond liggen, maar je moet het wel vaak legen, en dat gaat niet zo efficient. Dus weer: het gevoel dat je vloer 'vanzelf' schoon wordt zonder omkijken, dat heb ik niet echt.
- De kat vind m eng! De kat kan zelf naar buiten duur het kattenluik, en doet dat ook zodra de stofzuiger aangaat. Als het regent kijkt 'ie heel geirriteerd :-)

Dus niet perfect maar wel heel handig. Scheelt wel veel tijd stofzuigen, het is wel schoner.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de roomba 960. Deze is voor ons prima, gezin van 3 en een kat. Verbaas me iedere keer over hoe grondig hij zuigt.en idd heeft dezeb de trapdetectie zoals hier al vernoemt. Zeer tevreden over deze robotstofzuiger! Ik zet hem trouwens aan voordat ik de deur uitga
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een week de roborock s5 max en ik had hem veel eerder moeten kopen! We heben een kat en een golden retriever (VEEL HAAR!!!) en ik irriteerde me mateloos aan al het haar op de vloer, op de bank (van onder onze/kinderen hun sokken), trap en overloop (ook door onder de sokken mee te nemen) en nu is dat echt met 80% verminderd.

Je moet idd even de vloer vrij maken van prulletjes maar dat doe ik gedurende de dag sowieso al dus dat is zo klaar.
Ik laat hem sowieso 's avonds laat als wij op bed liggen en hond in bench ligt zijn rondje doen, heb ik geprogrammeerd) en ook overdag stuur ik hem soms naar een plek waar het vies is (gisteren allemaal snippers op de vloer van knutselen) of laat ik hem een extra rondje doen.

Het dweilen stelt niet zo veel voor maar toch wel even fris.

Ik ben er heel blij mee.
Ik heb meerdere Roomba's gehad en inmiddels heb ik 2 Eufy's, want die bevielen prima. Zo'n appje en programma klinkt fantastisch, maar bij ons lukt dat 'de vloer moet leeg zijn' niet zo goed. De Eufy gaat op commando en als ik het huis schoonmaak, ruim ik eerst een kamer op, dan stof ik het, daarna zet ik één van de Eufy's neer en baken de kamer af - en dan begin ik aan de volgende kamer.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Eufy en verschillende vrienden van mij hebben nu ook Eufy's aangeschaft. Prima prijs/kwaliteit verhouding. Héél af en toe heeft hij een off-day (dan blijkt na z'n zuig-ronde het bakje leeg te zijn. Geen idee waarom en hoe, maar inmiddels hoor ik aan hem wanneer dit het geval is en doe ik het bakje er even opnieuw in.) maar over het algemeen ben ik heel tevreden. Bij het dweilen moet je je niet te veel voorstellen, maar ik vind het wel handig om tussendoor even de badkamer op te frissen. Filter is volgens mij HEPA.

De app gebruik ik in de praktijk niet heel erg vaak. Vind het wel handig dat hij voor mij bijhoudt wanneer ik bepaalde onderdelen moet schoonmaken / vernieuwen. Ik gebruik het voorprogrammeren meestal als wekker. Als de stofzuiger aan z'n ronde begint MOET ik wel uit mijn bed komen om dingen op te ruimen en deuren open te zetten :)

Als je er het budget voor hebt, zou ik er eentje nemen met "mapping". Dan kan je in de app aangeven waar hij wel en niet mag komen of hem naar een specifieke ruimte sturen. Bij simpelere modellen met gyroscoop of die random door je huis rijden kan dit alleen door bepaalde magnetische strips op de vloer te plakken waar hij dan niet overheen "kan".
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Neato Botvac en twee van Medion hier. De eerste werkt via een app, maakt een kaart van de kamers, kan je precies laten doen wat je wil. De tweede rijdt kriskras door de kamer, gaat ook wel naar zijn oplaadstation als hij leeg is. Ik vind ze beide goed. Zelfs de Medion (100 euro ofzo) doet het prima als je 'm kamer per kamer neerzet en een uurtje laat rondhobbelen. De Neato gaat systematisch en als de kamer klaar is, gaat hij terug naar zijn oplaadstation of de plek waar je 'm neergezet hebt.

Eén Medion gebruik ik voor achter in het kantoor en in de gang. Zijn oplaadstation staat daar ook, dus ik zet 'm aan en na anderhalf uur is ie leeg en gaat hij terug naar zijn oplaadstation en klaar.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een neato dat was heel fijn. Met de kinderen en bijbehorende troep echter niet meer, dus hij is niet vervangen toen hij stuk ging. Het opruimen is zoveel meer werk dan het stofzuigen zelf nu. En we zijn ook teveel thuis.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Neato. Erg tevreden over.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Wij hebben al tien jaar een iRobot Roomba. Zeer tevreden over (dit is wel de tweede).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een van de Aldi, vind hem prima genoeg. Hoekjes ed doet de schoonmaakster wel. Heeft alleen geen plaatsbare sensor. Ik baken de legohoek met een bezem af.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
30-11-2020 15:29
Ik heb er een van de Aldi, vind hem prima genoeg. Hoekjes ed doet de schoonmaakster wel. Heeft alleen geen plaatsbare sensor. Ik baken de legohoek met een bezem af.
Medion? Fijn is ie hè. Rijdt zich ook nooit vast, dat hebben die duurdere wel af en toe. En zuigt verrassend goed.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Roomba. Erg tevreden over hoe hij zuigt e.d.. Groot nadeel, wat we ons van tevoren niet hebben gerealiseerd, is dat het onderstel van sommige van onze stoelen te massief is. Hij rijdt zichzelf hierop vast. Daardoor is het niet even makkelijk de stofzuiger aanzetten, maar moeten we echt de stoelen hoog zetten. We hebben nu ook een Dyson gekocht en daar zijn we veel blijer mee. We hebben overigens een hond die veel zichtbare haren achterlaat, vandaar dat het voor ons de investering wel echt waard was.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de opmerkingen over het opruimen niet zo. Dat moet je toch ook doen als je met de hand gaat stofzuigen? Of zuigen jullie gewoon tussen het speelgoed en frutsels door?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Eufy 11S, een betaalbaar, maar redelijk ‘dom’ exemplaar, overigens wel met goede zuigkracht. Hij rijdt zichzelf echter regelmatig vast en omdat hij willekeurig rondrijdt pakt hij niet altijd netjes de hele ruimte mee. Ben nu in de markt voor een exemplaar met lidar (denk aan een Roborock), omdat die mappings en no-go zones met toch wel handiger lijken voor een grotere ruimte. Eufy verhuist dan naar boven, waar ik ‘m in een (kleinere) slaapkamer kan opsluiten. :whip:
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
30-11-2020 18:34
Ik snap de opmerkingen over het opruimen niet zo. Dat moet je toch ook doen als je met de hand gaat stofzuigen? Of zuigen jullie gewoon tussen het speelgoed en frutsels door?
Ja, als ik zelf ga stofzuigen ruim ik wel speelgoed op, maar als er bijv. nog 1 kindersok onder de bank ligt, dan stop ik eventjes en raap ik die op, of ik zuig niet onder de bank. De robot stofzuiger loopt dan vast en doet de rest van de kamer niet meer. Of als er een stukje van je bol wol uitsteekt, zuigt 'ie een paar meter draad op, wat compleet ingewikkeld wordt... dat doe ik zelf natuurlijk niet.

en... Normaal stofzuig je misschien 1 a 2 keer per week, en het idee van de robotstofzuiger is dat je m dan elke dag aanzet. Dan moet je dus ook vaker opruimen, net voordat je weggaat, dus op een moment dat het niet uitkomt. Dus het bespaard wel tijd, maar minder dan je misschien had gehoopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Ecovacs Ozmo T8 AIVI. Zuigt als een malle, kan ook dweilen en intensief dweilen. Door de lidar en camera is het geen probleem als ik de vloer niet opgeruimd heb. Kabels en keutels herkennen is geen probleem dus die kan ‘ie probleemloos ontwijken. En heb je geen zin om het bakje na het zuigen te legen dan bestaat er een aangepast dockingstation die hem automatisch leegt. :flirting: ik hou van mijn Rosie
aliana schreef:
30-11-2020 20:07
Ja, als ik zelf ga stofzuigen ruim ik wel speelgoed op, maar als er bijv. nog 1 kindersok onder de bank ligt, dan stop ik eventjes en raap ik die op, of ik zuig niet onder de bank. De robot stofzuiger loopt dan vast en doet de rest van de kamer niet meer. Of als er een stukje van je bol wol uitsteekt, zuigt 'ie een paar meter draad op, wat compleet ingewikkeld wordt... dat doe ik zelf natuurlijk niet.
Ik vind de robot best een leuke stok achter de deur.

Maar een sok die slurpt ie niet op hier hoor, die schuift ie gewoon voor zich uit. Dus onder de bank ruim ik niet op dat doet de robot wel ;-D
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties.
We hebben gisteravond een Roborock S6 gekocht. N.a.v. het lezen van veel reviews en vergelijkingwebsites de beste keuze voor ons.
Laser gestuurd, mapping, dweilfunctie (zit er wel bij maar weet nog niet of we die gaan gebruiken), grote accucapaciteit, niet de stilste maar ook niet de luidste, voor harde vloeren 1 als 1 van de beste getest, betaalbaar.

Ik ben erg benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ben wel benieuwd naar de dweilfunctie! Ik wil een losse robotdweil gaan kopen omdat we tevreden zijn met de stofzuiger die we hebben, maar ik ben benieuwd of de dweil dan ook vloerkleden detecteert?

En veel plezier met je robot, de eerst keren vond ik het zo fascinerend om er naar te staren :lol:
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
30-11-2020 18:34
Ik snap de opmerkingen over het opruimen niet zo. Dat moet je toch ook doen als je met de hand gaat stofzuigen? Of zuigen jullie gewoon tussen het speelgoed en frutsels door?


Opruimen is een groot woord. Opruimen is hier: kijken of de kat geen elastiekjes op de vloer heeft laten slingeren (daar loopt-ie namelijk op vast) en de prullenbak en keukenstoelen een beetje aan de kant schuiven zodat hij er goed door kan.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Nou, hij is gisteren binnen gekomen en de eerste indruk is boven verwachting. De app met de kaart is echt fantastisch. Als je ziet hoe snel hij je huis leert kennen en wat hij dus kan zien zonder dat hij er is geweest.

Ik heb hem overigens afgelopen nacht om 2.00 uur ook laten gaan. Wilde graag weten of we er wakker van zouden worden. Hele huis sliep er gewoon doorheen en vanochtend was alles netjes. Fascinerend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven