Ervaringen houten huizen

06-09-2013 11:13 27 berichten
Een hele goedemorgen!

Het zal nog wel een heel aantal jaren duren, maar hopelijk gaan mijn vriend (dan man) en ik over een tijd een huis bouwen. Omdat dit niet in een nieuwbouwwijk is, maar ter vervanging van een vervallen plattelandshuis, zitten we te kijken naar alle soorten huizen. Omdat ik zelf heel veel belang hecht aan duurzaamheid en energiebesparingen viel mijn oog op een houten huis, en ik ben benieuwd of hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben!

Het gaat dus om loghuizen, gestapeld balkhout, en niet om houtskeletbouw. Dit vooral omdat de grootste voordelen (energiewaarden, korte bouwperiode, isolatie) vaak al weer wegvallen bij houtskeletbouw.

Dus: Woont er iemand in zo'n huis, heeft iemand ooit zo'n huis gebouwd, en wat zijn de ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste zorg zou eerst zijn of je daar überhaupt een vergunning voor gaat krijgen, er zijn maar weinig gemeenten die dat soort huizen mooi vinden zeg maar.
Er staan meerdere panden in de gemeente waarbij hout als enige buitenafwerking is gebruikt, dus ik denk dat dat wel goed moet komen. Verder probeert de gemeente meer duurzame woningen te (laten) bouwen, en daarvoor zou dit een goede opsteker kunnen zijn. Maar, wie dan leeft, wie dan zorgt dat zien we later wel.
Het lijkt me prachtig, maar probeer eerst maar een vergunning te krijgen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Leuk! Kan heel mooi zijn.

In scandinavie wordt heel veel met hout gebouwd, ik zou als ik jou was kijken of je daar aan nuttige informatie kan komen.
hout is hartstikke mooi maar vreselijk gehorig.

ben in zo,n huis opgegroeid.

als ik in bed lag kon ik de gesprekken tussen mijn ouders horen.
wij slapen nooit.
Een standaard houten huis is nogal een groot verschil met een loghuis.... ik schat de kans op vergunning vrij laag.
Ik zou me zorgen maken over de brandveiligheid.
Qua brandveiligheid schijnen houten huizen juist veiliger te zijn dan stenen huizen, omdat hout z'n structuur behoudt bij brand en dus weinig kans op instorting geeft. Wat dat betreft zit het wel goed.

Qua vergunningen: natuurlijk weet ik niet of we dat krijgen, en dat zal vast ook wel wat gepraat kosten, maar we zouden willen werken met rechthoekige logs (dus niet de standaard ronde boomstammen), waardoor het uiterlijk van je huis al snel 'normaler' wordt. Ik wil me daar nu ook eigenlijk nog niet druk om maken, het duurt nog een tijd..
Geen ervaring met hout, maar ik denk dat je in een vroeg stadium moet gaan overleggen met je architect. Naast de vergunning, moet je je huis natuurlijk ook weer kunnen verkopen en dan is het fijn als je niet alleen liefhebber van loghuizen hebt als doelgroep.

Want een houten huis kan ook in nederland natuurlijk en modern ogen:

Maar als je em zo uit de (buitenlandse) catalogus besteld

Is een een eyesore.
Nog nooit van gehoord, maar wat een leuke huizen!

Wel vraag ik me af waarin ze duurzaam zijn.

Ik neem aan dat hout gehaald wordt uit een speciaal productiebos? In plaats van dat reeds volwassen bossen volledig wordt gerooid om aan de vraag te voldoen?
Ik heb een oud huis, dus houten vloeren.

Het is een prachtig huis, en ik hou van de oud details die er nog inzitten.

Maar als ik zou verhuisen ga ik toch voor beton, met als enig reden de gehorigheid.

Man, als de kinderen op hun kamer op zolder spelen trillen mijn glasplaten beneden.

We hebben parket boven met een flinke iso laag maar toch word ik lichtelijk gestrest van spelende kinders boven.
quote:borderwalk schreef op 06 september 2013 @ 11:58:

Geen ervaring met hout, maar ik denk dat je in een vroeg stadium moet gaan overleggen met je architect. Naast de vergunning, moet je je huis natuurlijk ook weer kunnen verkopen en dan is het fijn als je niet alleen liefhebber van loghuizen hebt als doelgroep.

Want een houten huis kan ook in nederland natuurlijk en modern ogen:

[img]http://www.houtenhus.nl/addsite/data/si ... 88_big.jpg[/img]

Maar als je em zo uit de (buitenlandse) catalogus besteld

[img]http://www.rpmhoutbouwnederland.nl/dbgf ... 00/ole.jpg[/img]

Is een een eyesore.

Zo raar vind ik dat: een huis kopen welke niet aan je wensen voldoet, maar wel aan wensen voor een eventuele kopers Je woont toch primair in het huis waar je graag in wilt wonen?

Je onderste foto spreekt mij meer aan dan de bovenste. Die is veel te kil. Bij de onderste stel ik mij een gezellig gezin voor.

Moraal van het verhaal: smaken verschillen.
Het duurzame zit 'm er vooral in dat dit inderdaad gereguleerde bossen zijn, maar ook in het feit dat voor houten huizen nauwelijks extra bewerkingen nodig zijn aan het basismateriaal voor het gebruikt kan worden voor de bouw, terwijl (bijvoorbeeld) baksteen en metaal ontzettend veel extra bewerkingen (en dus energie) nodig hebben voor ze gebruikt kunnen worden als bouwmateriaal. Ik word er wel enthousiast van .

Overigens is dit wel een once-in-a-lifetime dingetje: als we zo'n huis bouwen is het de bedoeling dat wij er de rest van ons leven wonen. Verkoopbaarheid is voor mij dus niet echt een argument om het wel of niet te doen.
Wij wilden zo'n houten huis bouwen.

Inderdaad kregen we daar geen vergunning voor.

Erg jammer.

Wij hadden contact met een houten huizenbouwer in Cruquius. Onthouden vanwege de aparte naam....
Hout aan de buitenkant kan mooi zijn. Ik vind beide voorbeelden wel mooi. Maar ik wil er noooooit meer in wonen. Wat vreselijk gehorig. Als ik in bed lig en tegen de kat praat verstaat mijn vriend alles. Ik ga eerder naar bed dan hem en hij moet dan echt de tv op zacht zetten anders hoor ik alles.

Je kan er dus best voor kiezen maar zorg er dan alsjeblieft voor dat je de vloeren heel goed laat isoleren tegen geluid. Als je al een vergunning krijgt dus.
Ik heb in een Fins huis gewoond dat gebouwd was van gestapelde logs. Brandveiligheid hoef je je geen zorgen om te maken, logs zijn heel dik en branden maar heel langzaam door. Een loghuis is geen veredeld tuinhuisje van planken.

Van gehorigheid ook nooit last gehad. Wij hadden geen houten vloeren maar gewoon natuursteen.

Wat dan wel; het hout dat na jaren gaat drogen en dus gaat krimpen. Deuren die dus bijgeschaafd moesten worden. De hars die uit spleten komt. De buitenkant die je om de zoveel jaar helemaal moet schilderen.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
quote:Fyra schreef op 06 september 2013 @ 12:11:

[...]

Zo raar vind ik dat: een huis kopen welke niet aan je wensen voldoet, maar wel aan wensen voor een eventuele kopers Je woont toch primair in het huis waar je graag in wilt wonen?

Je onderste foto spreekt mij meer aan dan de bovenste. Die is veel te kil. Bij de onderste stel ik mij een gezellig gezin voor.

Moraal van het verhaal: smaken verschillen.

Tuurlijk, smaken verschillen, maar ruimtelijke kwaliteit is meer dan een kwestie van smaak en het oogt gezellig oostenrijks en heeft het nutellagezin gevoel is geen sellingpoint als je bij de commissie voor de ruimtelijke kwaliteit/welstand/beeldkwaliteit aan tafel zit.

Dan moet je met je architect alvast nagedacht hebben over hoe het gebouw zich verhoudt tot het landschap en bijvoorbeeld de oude boerderij/die in de omgeving en daar dus misschien rekening mee hebben houden en enkele elementen van de lokale boerderijtype meenemen in je ontwerp (bv de vorm van de kap). Als je een vervallen stolpboerderij gaat slopen om er een chalet terug te plaatsen dan doe je jezelf geen plezier.
quote:pampas schreef op 06 september 2013 @ 12:11:

Overigens is dit wel een once-in-a-lifetime dingetje: als we zo'n huis bouwen is het de bedoeling dat wij er de rest van ons leven wonen. Verkoopbaarheid is voor mij dus niet echt een argument om het wel of niet te doen.Denk dan op tijd na over hoe je huis met je gaat meegroeien. (Drempels, deuropeningen, locatie en de ruimte in de badkamer).
quote:borderwalk schreef op 06 september 2013 @ 12:43:

[...]

Tuurlijk, smaken verschillen, maar ruimtelijke kwaliteit is meer dan een kwestie van smaak en het oogt gezellig oostenrijks en heeft het nutellagezin gevoel is geen sellingpoint als je bij de commissie voor de ruimtelijke kwaliteit/welstand/beeldkwaliteit aan tafel zit.

Dan moet je met je architect alvast nagedacht hebben over hoe het gebouw zich verhoudt tot het landschap en bijvoorbeeld de oude boerderij/die in de omgeving en daar dus misschien rekening mee hebben houden en enkele elementen van de lokale boerderijtype meenemen in je ontwerp (bv de vorm van de kap). Als je een vervallen stolpboerderij gaat slopen om er een chalet terug te plaatsen dan doe je jezelf geen plezier.Helemaal met je eens, borderwalk. Dat de confrontatie van eigen smaak met landschapsinrichting / welstandcie tot aanpassingen noopt is onontkombaar in Nederland.(Maar dit zijn andere argumenten dan 'het moet later wel verkoopbaar zijn'. )
quote:pampas schreef op 06 september 2013 @ 12:11:

Het duurzame zit 'm er vooral in dat dit inderdaad gereguleerde bossen zijn, maar ook in het feit dat voor houten huizen nauwelijks extra bewerkingen nodig zijn aan het basismateriaal voor het gebruikt kan worden voor de bouw, terwijl (bijvoorbeeld) baksteen en metaal ontzettend veel extra bewerkingen (en dus energie) nodig hebben voor ze gebruikt kunnen worden als bouwmateriaal. thanks.
Optisch trekt het mij wel aan, maar de hoofdreden om er nooit aan te beginnen: het schilderwerk aan de buitenkant. Ooit eens in een huis gewoond met aan de gevels een aantal grotere houtpanelen, en daarnaast nog de houten kozijnen en dakranden.

Dat kun je natuurlijk allemaal laten doen, maar dat kost een kapitaal. Zelf doen kan natuurlijk ook prima, maar zie je jezelf al staan, op een ladder een paar meter hoog. Opschuren, stofvrij maken, lakken. En dan niet een groot vlak oppervlak, maar dan allemaal richeltjes en hoekjes. Ik en mijn partner vinden het heerlijk om vanalles en nog wat zelf te klussen, maar een houten huis
Mijn ouders hebben zelf een houten huis gebouwd van http://www.zweedshome.nl/

Wel hout-skelet dus. Maar prima geïsoleerd (driedubbel glas en dikke muren) en echt een heel fijn huis. Nooit last van gehorigheid gehad toen ik daar nog woonde.

Het moet natuurlijk wel eens in de zoveel tijd helemaal geverfd worden van buiten. Wij doen dat gezellig met de hele familie in de zomer dan.

Mijn opa en oma hebben een log-huis gebouwd. Prachtig huis, maar ik heb er nooit in gewoond dus daar kan ik niets over zeggen.
Kijk ook eens naar stohuizen.

Op internet zijn vaak open dagen of huizen te bezichtigen.

Een stro huis kan je ook zelf maken, daar zijn workshops voor.

Erg leuk!
Geweldig zo'n houten huis, ik heb ooit een collega gehad die in zo'n loghuis (gestapelde balken) woonde. Ik keek mijn ogen uit.

Zelf ben ik bescheiden, ik wil een houten vloer
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven