Ervaringen Mopshond(je)

28-12-2014 23:56 60 berichten
Hallo, ik zou graag halverwege volgend jaar een hond(je) in huis nemen.

Mijn oog is gevallen op de mopshond en ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dit ras?

(zelf wel ervaring met honden maar grotere rassen)

En of iemand mocht ik mijn keuze gemaakt hebben, een goede fokkerij weet.

Info:

3 kamerwoning

Kat

Werk 32 uur

Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 29 december 2014 @ 10:23:

Ik denk dat die korte neus en die rimpels op zijn kop vragen om gezondheidsproblemen.

Vragen? Smeken eerder! Even wat mopsfora bekijken en de operaties vliegen je om de oren, wat ik dus even gedaan heb.

Hele specifieke zoals de neusrimpel verwijderen omdat de haartjes van die rimpel in de ogen zitten en daar voortdurend irriteren, benauwdheid in alle soorten en gradaties. Operaties aan het strottenhoofd, hele slijmvliesplooien die verwijderd moeten worden vanwege chronische benauwdheid...

En de ogen blijken inderdaad nogal kwetsbaar te zijn bij veel honden. Soms is er zelfs een " ooglift" nodig omdat de rimpels in het gezicht zo extreem zijn dat ze voor de ogen zitten.

Wat een " dierenvrienden" om de fok van zo'n gedegenereerd ras te financieren.
Ouwe postduif
Afschuwelijk inderdaad.

Kan beter iets nemen wat nog een beetje dicht bij het pure, de wolf, het niet overfokte ligt.
Mijn ervaring met de mopshond is erg slecht.

De buren hebben er twee, en ik word knettergek van het geblaf.

Echt niet best, s avonds om 23.00 bleren ze alles nog bijelkaar.
c'est le ton qui fait la musique
Wat een negatieve reacties hier!

Wij hebben een superlief mopsje en nooit problemen mee. Ja, in de zomer heeft hij het warm, maar met een koelbandje of hem een keer in het badje gooien (hij heeft zijn eigen zwembadje hier) en het is echt wel uit te houden. Wandelen gaat prima, maar hij hoeft niet altijd 5 km te lopen, een klein rondje vind hij vaak al genoeg. Verder moet je er wel rekening mee houden dat ze heel erg verharen, het hele jaar door! Elke dag stofzuigen dus. Onze mops heeft verder nog nooit problemen gehad (is nu 3) maar misschien hebben wij wel gewoon geluk.

Het zijn trouwens wel echte gezelschapsdieren, lopen constant met je mee en zitten het liefst bovenop je! Als je veel werkt zou ik er dus wel even over nadenken, maar dat geldt voor elke hond. Ik werk ook fulltime en man heeft eigen bedrijf dus kan tijd redelijk zelf indelen. Toch is hij hier ook wel eens een dagje alleen (van 9 tot 5), als het echt lang is regelen we meestal iemand die hem uit laat, maar anders gaat het ook prima. Hij slaapt toch alleen maar als wij weg zijn!
En die van ons blaft trouwens nauwelijks! Alleen als hij een andere hond of rare piepjes of tv hoort.
Even los van het "merk" zou ik NOOIT een puppy nemen alleen en met een baan van 32 uur. Mijn man en ik hebben sinds 3 maanden een pup, die is nu 4,5 maanden. Inmiddels kan ie max 2,5 uur achter elkaar alleen thuis blijven, bij langer krijst ie het huis bij elkaar en vinden wij zelf bovendien zielig. Hele avonden weg gaan kan dus voorlopig alleen om- en om en dan alleen omdat we met z'n 2en zijn. Daarnaast werken wij allebei ook 32 uur, maar in wisselende diensten die we zo hebben afgestemd dat het hondje niet langer dan dat alleen is. Aan een uitlaatservice heb je eigenlijk pas wat als je hond puppy-af is of in ieder geval al ietsje groter. En zelfs zo was het af en toe behoorlijk pittig. Het duurde een kleine 2 weken voor ie in z'n bench doorsliep, dus hebben we beurtelings naast de bench op een luchtbed "geslapen". Zo hadden we om en om een goede nacht. Hoe wil je dat solo gaan doen met 4 dagen werken per week? En hoe ga je m zindelijk krijgen? In de begintijd moet ie elk uur bijna naar buiten, daar is geen service voor. Bij 3-4 maanden krijgt ie zn volwassen gebit en bijt overal op tegen de tandpijn, voor hem te corrigeren en kauwbotjes te geven, is ook geen service. En heb je mensen in je omgeving die als vaste vakantieoppas kunnen fungeren? Want voor een kat is iemand die dagelijks komt voeren genoeg, bij een hond is dat een ander verhaal. Niet lullig bedoeld allemaal verder en een puppy is echt heel leuk, maar man, het is ook een ENORME bak werk.
quote:suzie88 schreef op 02 januari 2015 @ 15:00:

En die van ons blaft trouwens nauwelijks! Alleen als hij een andere hond of rare piepjes of tv hoort.Klinkt als een ideale hond. Jammer alleen dat de kans zo klein is als je zo´n hond koopt dat je zo´n mazzel zult hebben. De karakters zullen vast heel goed zijn. Maar de gezondheid....
Leuk TO. Ik lees even mee.
The best is yet to come
NB: Ik heb hier wel eens een topic geopend over de Franse Bull (zie mijn avatar).

Mijn man en ik willen (wilden) graag zo'n beestje aanschaffen. Van de winter is er een aflevering geweest bij Radar,

waarbij de opspraak waarin deze beestjes zitten werd toegelicht. Met name de rassen met een korte, platte neus en korte luchtwegen (Franse Bulldog, Engelse bull, Mopshond) zouden veel last hebben van benauwdheid, kortademigheid en lijden onder warme weersomstandigheden.

Ook uitpuilende ogen zouden een oorzaak zijn van constante hoofdpijn bij deze rassen. Daarom is er een fokverbod op gekomen. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook voor de mopshond geldt.

Bovenstaande even ter info, ik wil je niet ontmoedigen hoor.
The best is yet to come
Mijn buren hebben er een , ik hoor de hond alleen in de zomer , enorm hijgen en als hij slaapt zaagt hij hele bossen om.

De buurvrouw is hele dagen thuis ( bejaard ) de hond waggelt met de buurman zijn dagelijkse 3 , 4 rondjes al hijgend .

Mijn ras is het niet , smaken verschillen , dus even los van zijn uiterlijk , vind ik het gewoon zielig het arme dier met zijn uitpuilende oogjes waar de rimpels overheen vallen , het benauwde ademhalen , in en in triest dat een ras als deze gefokt wordt.

Zelf heb ik een kleine hond , welke als ik werk door dochter in haar pauze wordt uitgelaten , en als zij er niet in laat de buurvrouw haar uit , ben ik een dag weg dan gaat ze gezellig een paar uur naar de buren , waar ze intens verpest en moe maar voldaan vandaan komt.

Kortom zorg er wel voor dat je net als met kleine kinderen ( oppas/opvang ) , een netwerk hebt om je hond op te vangen zodat hij niet te lang alleen is en gewoon lekker een wandeling kan maken.

Succes met je keuze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven