Ervaringen robotstofzuiger?
zondag 21 september 2025 om 11:07
Ik ben benieuwd. Ik kom er niet aan toe om het huis schoon te houden en steek mijn tijd en energie liever ergens anders in. Nu hoor ik steeds vaker mensen met een robotstofzuiger met dweil functie.
Heeft iemand hier zo’n ding? En hoe bevalt het? En welke heb je? Ik lees vooral over de Eufy. Duur, maar dat maakt me niet zoveel uit, als het maar werkt.
Ben benieuwd….
Heeft iemand hier zo’n ding? En hoe bevalt het? En welke heb je? Ik lees vooral over de Eufy. Duur, maar dat maakt me niet zoveel uit, als het maar werkt.
Ben benieuwd….
zondag 21 september 2025 om 11:18
Ik heb er eentje. Een Dreame L40 pro (700 euro geloof ik)?
Daarvoor had ik een iRobot gekocht uit dezelfde prijscategorie maar die was binnen een maand stuk en die werkte ook echt niet goed daarvoor. De app was belabberd en de robot liep steeds vast.
Onze robot doet elke nacht een rondje door ons huis stofzuigen. En 1x per week dweilt ie de vloer. We hebben houten vloeren dus het is niet goed voor de vloer om dat elke dag te doen.
Het werkt niet perfect maar wel heel goed. Hij ziet ook heel veel (de kat, kabels, doekjes) en dan stofzuigt ie eromheen. We maken elke avond de vloer robotproof voordat we naar bed gaan en 1x per week bij het dweilen zetten we de stoelen omgekeerd op de tafel zodat er goed gestofzuigd en gedweild kan worden onder de keukentafel.
Soms mis je een sok of een schoen ofzo die onder de bank lag. Hij heeft al veel dingen voor me gevonden.
Ik ben er super tevreden over. Hij leegt zelf het stof in het dock (zit een stofzuigerzak in). En hij heeft een schoon- en vuilwatertank. En wast en droogt zelf de dweilpads.
Daarvoor had ik een iRobot gekocht uit dezelfde prijscategorie maar die was binnen een maand stuk en die werkte ook echt niet goed daarvoor. De app was belabberd en de robot liep steeds vast.
Onze robot doet elke nacht een rondje door ons huis stofzuigen. En 1x per week dweilt ie de vloer. We hebben houten vloeren dus het is niet goed voor de vloer om dat elke dag te doen.
Het werkt niet perfect maar wel heel goed. Hij ziet ook heel veel (de kat, kabels, doekjes) en dan stofzuigt ie eromheen. We maken elke avond de vloer robotproof voordat we naar bed gaan en 1x per week bij het dweilen zetten we de stoelen omgekeerd op de tafel zodat er goed gestofzuigd en gedweild kan worden onder de keukentafel.
Soms mis je een sok of een schoen ofzo die onder de bank lag. Hij heeft al veel dingen voor me gevonden.
Ik ben er super tevreden over. Hij leegt zelf het stof in het dock (zit een stofzuigerzak in). En hij heeft een schoon- en vuilwatertank. En wast en droogt zelf de dweilpads.
the_architect wijzigde dit bericht op 21-09-2025 11:20
14.02% gewijzigd
zondag 21 september 2025 om 11:19
Vroeger (15 jaar geleden) hadden we ook robotstofzuigers maar ze zijn nu echt heel veel beter geworden en ook veel stiller trouwens. Enorm verschil.
Ik denk omdat wij 'm elke nacht laten draaien, dat ie 90% van het stof wel meepakt zo over een week.
En ik laat 'm opladen tussen 10 en 16 op de zonnepanelen. Buiten de drukke tijd op het stroomnet maar met grootste kans op zon.
Ik denk omdat wij 'm elke nacht laten draaien, dat ie 90% van het stof wel meepakt zo over een week.
En ik laat 'm opladen tussen 10 en 16 op de zonnepanelen. Buiten de drukke tijd op het stroomnet maar met grootste kans op zon.
zondag 21 september 2025 om 11:25
zondag 21 september 2025 om 11:30
Ik heb paar maanden geleden de Dreame L10S ultra gen 2 aangeschaft.
Ben er erg tevreden over, heerlijk om dat ding aan te zetten en intussen iets anders te kunnen doen.
Boven dweilen gaat niet omdat hij dan niet terug kan naar het station om de pads te reinigen.
Of nou ja, het zou wel kunnen als je het per kamer instelt en dan telkens dat ding mee terug naar beneden neemt om te reinigen, maar dat vind ik teveel gedoe dus dat doe ik niet. Stofzuigen kan uiteraard wel.
Wel duurt het best lang voor het klaar is. Beneden verdieping duurt zeker 1,5 uur. Maakt niet uit verder. Dus sneller is het zeker niet, makkelijker wel
Heb voor deze gekozen ivm zelflegend (met stofzuigerzak idd) roterende dweil, wassen met warm water en uitschuifbare flex-arm voor de randjes/hoekjes. Schoon-/vuilwatertank en wast en droogt ook zelf de dweilpads.
Kan het aanraden! Nu € 449,- bij Coolblue.
Ben er erg tevreden over, heerlijk om dat ding aan te zetten en intussen iets anders te kunnen doen.
Boven dweilen gaat niet omdat hij dan niet terug kan naar het station om de pads te reinigen.
Of nou ja, het zou wel kunnen als je het per kamer instelt en dan telkens dat ding mee terug naar beneden neemt om te reinigen, maar dat vind ik teveel gedoe dus dat doe ik niet. Stofzuigen kan uiteraard wel.
Wel duurt het best lang voor het klaar is. Beneden verdieping duurt zeker 1,5 uur. Maakt niet uit verder. Dus sneller is het zeker niet, makkelijker wel

Heb voor deze gekozen ivm zelflegend (met stofzuigerzak idd) roterende dweil, wassen met warm water en uitschuifbare flex-arm voor de randjes/hoekjes. Schoon-/vuilwatertank en wast en droogt ook zelf de dweilpads.
Kan het aanraden! Nu € 449,- bij Coolblue.
zondag 21 september 2025 om 12:26
zondag 21 september 2025 om 12:41
Hier ook een roborock, was met black friday 300 euro. Fantastisch ding, dweilen kan ze in principe maar in de praktijk sleept ze gewoon een goor vochtig doekje over de vloer dus daar gebruik ik haar niet meer voor. Gaat dagelijks aan als ik op werk zit. Leeg haar eens per week, heb een klein appartementje dus dat is voor mij voldoende.
zondag 21 september 2025 om 12:57
zondag 21 september 2025 om 13:06
Ik zie Dreame en Roborock ook steeds al beste voorbij komen, met dweilunctie waarbij de dweil ook gereinigd en gedroogd wordt. Hier 4 verdiepingen dus als ik hem op een andere verdieping kan zetten om in ieder geval te zuigen zou dat top zijn, beneden is 85m2 met een gezin van 5 dus hij moet wel tegen een stootje kunnen zeg maar.
zondag 21 september 2025 om 13:07
zondag 21 september 2025 om 13:50
Ik lees ook even mee. Wij hebben 2 katten, waarvan 1 oudere kat nog wel eens kotst of ergens een half aangevreten dode muis parkeert (eigenlijk alleen het zakje met organen achterlaat). Dus voor mij is dat reden om een robotstofzuiger alleen maar aan te zetten als ik thuis ben en weet dat er geen viezigheid ligt.
Maar verder zou het wel een uitkomst zijn. Ben benieuwd hoe een robotstofzuiger omgaat met laminaat vs. wollen vloerkleden. Kan deze het verschil zien tussen de ondergrond en de aanpak die nodig is? En kan deze ook verschil zien in nattige delen en droge delen? In de hal bij de voordeur en bijkeuken kan het in de herfst en winter wel eens modderiger zijn en zou dan die modderigheid niet versleept willen hebben naar de rest van de gang.
zondag 21 september 2025 om 14:12
Die van mij ziet gewoon het tapijt in de woonkamer dus die dweilt ie niet. En de mat in de gang ook niet.NomenNescio schreef: ↑21-09-2025 13:50
Maar verder zou het wel een uitkomst zijn. Ben benieuwd hoe een robotstofzuiger omgaat met laminaat vs. wollen vloerkleden. Kan deze het verschil zien tussen de ondergrond en de aanpak die nodig is? En kan deze ook verschil zien in nattige delen en droge delen? In de hal bij de voordeur en bijkeuken kan het in de herfst en winter wel eens modderiger zijn en zou dan die modderigheid niet versleept willen hebben naar de rest van de gang.
zondag 21 september 2025 om 14:23
Wij hebben de roborock met dweil functie
Heel tevreden over, elke zondag doet hij een rondje door de benedenverdieping, dat is genoeg, we zijn nog maar met 2 volwassenen thuis.
Ik betrap mij erop dat ik soms tegen hem praat als hij aan t werk is ( als hij zegt dat hij terug gaat om zijn dweil te wassen. Zeg ik dat is goed joh,doe maar) verder ben ik redelijk normaal
Heel tevreden over, elke zondag doet hij een rondje door de benedenverdieping, dat is genoeg, we zijn nog maar met 2 volwassenen thuis.
Ik betrap mij erop dat ik soms tegen hem praat als hij aan t werk is ( als hij zegt dat hij terug gaat om zijn dweil te wassen. Zeg ik dat is goed joh,doe maar) verder ben ik redelijk normaal
zondag 21 september 2025 om 14:25
Ja kan ook bij roborock. Wij gebruiken hem op pvc. Zou niet weten waarom niet...TiumPerfectum schreef: ↑21-09-2025 13:07volgens mij wel, ik zie bij de dreame dat je ook de hoeveelheid water kunt instellen naar wens, waarschijnlijk bij roborock ook wel.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
zondag 21 september 2025 om 14:28
Het verschil tussen een kleed en een gladde vloer ziet de mijne wel. Verder kan ik de volgorde van de kamers of (via de app zelf te definiëren) zones instellen. Hij gaat hier van schoon naar vies.NomenNescio schreef: ↑21-09-2025 13:50Ik lees ook even mee. Wij hebben 2 katten, waarvan 1 oudere kat nog wel eens kotst of ergens een half aangevreten dode muis parkeert (eigenlijk alleen het zakje met organen achterlaat). Dus voor mij is dat reden om een robotstofzuiger alleen maar aan te zetten als ik thuis ben en weet dat er geen viezigheid ligt.
Look at the stars, look how they shine for you
zondag 21 september 2025 om 15:33
Ik heb op dit moment geen robotstofzuiger en mis hem echt. Heb eerst een Xiaomi gehad, topding en ging best lang mee. Daarna een Neato gehad en die was verschrikkelijk. Elke keer storingen, hij snapte niet waar hij al was geweest en daardoor was hij de ene keer na 5 minuten al “klaar” en de andere keer bleef hij maar tig keer over dezelfde plek gaan. Uiteindelijk heb ik hem weggegooid, ik ergerde me meer dan dat ik er iets aan had. Nooit meer een Neato dus.
Ik wil er ook weer een aanschaffen en zit ook te denken aan een stofzuiger met dweilfunctie. Ik lees dus even mee. Eufy doet het wel goed qua reviews in ieder geval.
Ik wil er ook weer een aanschaffen en zit ook te denken aan een stofzuiger met dweilfunctie. Ik lees dus even mee. Eufy doet het wel goed qua reviews in ieder geval.
zondag 21 september 2025 om 16:04
Bij de Dreame kun je inderdaad een kleed oid ingeven als je je plattegrond maakt. Hij herkent prima waar hij dus niet kan dweilen en bij een kleed/mat gaat ie harder zuigen. Wij hebben pvc vloer en een wollen kleed in de woonkamer en dat gaat prima.
Ook kun je de volgorde van de kamers bepalen, of als je maar 1 ruimte wil doen oid.
Ik heb bewust voor deze Dreame gekozen omdat deze dan nog vrij goed dweilt, met ronddraaiende pads die tussendoor ook gereinigd worden. Dus geen nat lapje achter zich aansleept en dat is het.
De mate van natheid kun je ook instellen trouwens en om de hoeveel m2 of per kamer ie moet reinigen. Als ik zie hoe vies water er in de bak zit, doet ie het niet voor niks in elk geval zeg maar.
Klein drempeltje kan wel, als in 2-3 cm denk ik.
Ook kun je de volgorde van de kamers bepalen, of als je maar 1 ruimte wil doen oid.
Ik heb bewust voor deze Dreame gekozen omdat deze dan nog vrij goed dweilt, met ronddraaiende pads die tussendoor ook gereinigd worden. Dus geen nat lapje achter zich aansleept en dat is het.
De mate van natheid kun je ook instellen trouwens en om de hoeveel m2 of per kamer ie moet reinigen. Als ik zie hoe vies water er in de bak zit, doet ie het niet voor niks in elk geval zeg maar.
Klein drempeltje kan wel, als in 2-3 cm denk ik.
zondag 21 september 2025 om 16:44
Ik las bij de eufy dat hij de dweil automatisch intrekt op vloerkleden, en de zuigkracht aanpast. Dus dat lijkt me wel ideaal!NomenNescio schreef: ↑21-09-2025 13:50Ik lees ook even mee. Wij hebben 2 katten, waarvan 1 oudere kat nog wel eens kotst of ergens een half aangevreten dode muis parkeert (eigenlijk alleen het zakje met organen achterlaat). Dus voor mij is dat reden om een robotstofzuiger alleen maar aan te zetten als ik thuis ben en weet dat er geen viezigheid ligt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in