Ervaringen zoekopdracht aankoopmakelaar

18-06-2025 15:02 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We willen op zoek gaan naar een huis. We hebben wel regio’s in gedachten, maar geen specifieke. Huizen zijn tegenwoordig zo snel verkocht, dat we erover nadenken of een zoekopdracht bij een makelaar uit te zetten. Die weet eerder wat er op de markt komt.

Maar hoe werkt dit? Een makelaar heeft normaliter dacht ik alleen een bepaalde regio in de portefeuille. Hoe weet je welke regio, en weet hij dan ook alle huizen in zo’n regio? Of kun je een uitgebreidere zoekopdracht geven.

Ervaringsverhalen erg welkom!
mystery wijzigde dit bericht op 18-06-2025 18:47
0.19% gewijzigd
apiejapie schreef:
19-06-2025 08:54
Hoezo? Hij deed het juist goed toch? Onze verkoopmakelaar (wij verkochten ons huis) kreeg de biedingen binnen van de kijkers en/of hun aankoopmakelaar. De biedingen werden besproken tussen onze verkoopmakelaar en ons. Hij speelde niks door naar de (aankoopmakelaars van de) kijkers. Zou hij dat wel gedaan hebben, was hij buiten zijn boekje gegaan.
Sorry ik las te snel.... ik dacht dat er contact was tussen verkoop- en aankoopmakelaar over de biedingen.

Persoonlijk nog wat frustratie over makelaars bij mijn laatste aankoop- en verkooptransactie, vandaar dat ik een wat verkleurd beeld heb.
Inelly schreef:
19-06-2025 09:45
Het is ook niet juist, maar in ieder geval in de regio Amsterdam wel gebruikelijk dat de verkoopmakelaar biedingen doorspeelt aan aankoopmakelaars.
Lekker prijsopdrijvend......goed voor de eigen portemonnee.
Phlox24 schreef:
19-06-2025 12:09
Dat denk ik niet. Voor de verkopers lijkt het me nadelig.
Het is vooral goed voor de eigen portemonnee omdat je zo haast verplicht bent een aankoopmakelaar in te huren.
Phlox24 schreef:
19-06-2025 12:09
Ik heb recentelijk ook nog verkocht in Amsterdam, maar mijn makelaar keek gewoon pas na sluiting naar de biedingen, dus die kon helemaal niks doorspelen. En degenen die het kochten hadden geen aankoopmakelaar. Je kunt elkaar ook gek maken met ‘zonder kom je er niet tussen’ natuurlijk.
Voor degenen die met een aankoopmakelaar hebben gewerkt, wat hebben jullie daarvoor betaald? Was het een % van de koopsom of een vast bedrag?
Vast bedrag
Hier een percentage maar ik weet niet meer hoeveel…
Aankoopmakelaar is over het algemeen wel goedkoper dan verkoopmakelaar.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Dank, het kan dus allebei. Ik zie nu online dat als er met een percentage gerekend wordt, dit rond de 1% ligt, dus dan is de eenmalige betaling in mijn geval geen gek idee.
Aankoopmakelaar is ook handig omdat hij voor je kan instaan. Wij hebben net een ander huis gekocht met een vrij hoog voorbehoud van financiering en daar had de verkopende makelaar moeite mee. Waarop onze aankoopmakelaar zei dat het allemaal goed zat en we gewoon voorzichtige mensen zijn. Dat haalde de verkoper over de streep om voor ons te gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven