Etensgeur blijft erg hangen in huis

03-02-2025 19:04 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allen,

Ik heb misschien een "domme" vraag, maar ik wil er graag van af.

Lang verhaal kort:

Etensgeur blijft bij ons in huis sinds enkele maanden enorm hangen. Eergister spaghetti met ui & knoflook gemaakt en die vlagen hangen nog boven.
Het is met gebruik van de magnetron, airfryer, tosti-ijzer, normaal koken afijn noem maar op. Wij worden er echt niet goed van. Boven en in de woonkamer ruik je dit het ergste. Wij hebben overigens een gesloten keuken en koken altijd met een raam open. Ventilatiesysteem staat ook altijd aan met koken.

Wat ik al heb geprobeerd:

- azijn & water koken
- baking soda & water bakjes in de keuken
- ventilatiesysteem (die roosters) elke week schoonmaken.
- luchtontvochtiger (op advies van de woningbouw, die waren komen kijken of eerder "ruiken")

Het is gewoon vervelend, vooral dat de slaapkamers en onze kleding zo erg gaan ruiken. Woningbouw zegt dat het ventilatiesysteem wel gewoon aan slaat. Meneer zegt dat het ventilatiesysteem goed werkt en dat een luchtontvochtiger in de keuken daarom de enige uitkomst zou zijn. Deze zo'n 2 maanden geleden aangeschaft n het heeft voor ons niks gedaan helaas. Meneer zegt het idd ook goed te ruiken, maar beaamt dat als je het ventilatiesysteem hoort deze goed werkt.

Iemand enig idee hoe wij hier van af kunnen komen? Ik weet het even niet meer😅🤷🏼‍♀️
Je hebt geen afzuigkap, begrijp ik?

Wordt het ventilatiesysteem wel eens onderhouden/schoongemaakt? (de unit bedoel ik)
Raampje open al geprobeerd?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
RikM schreef:
03-02-2025 19:08
Je hebt geen afzuigkap, begrijp ik?

Wordt het ventilatiesysteem wel eens onderhouden/schoongemaakt? (de unit bedoel ik)
Door de woningbouw?
Ik maak zelf altijd het filter schoon.
Lady*Voldemort schreef:
03-02-2025 19:08
Raampje open al geprobeerd?
Ja wij koken altijd met het keukenraam open! Onze roosters boven de ramen staan 24/7 open en wij doen de kiepramen boven alleen voor het slapen dicht.
lydia- wijzigde dit bericht op 03-02-2025 19:11
Reden: Toevoeging
25.73% gewijzigd
Lydia- schreef:
03-02-2025 19:09
Door de woningbouw?
Ik maak zelf altijd het filter schoon.

Die filters moeten wel regelmatig vervangen worden. Ik weet niet hoe oud ze zijn?
Niet alleen de filters maar ook de kanalen van zo'n ventilatiesysteem zouden ongeveer elke 5 jaar gereinigd moeten worden. Wanneer is dat voor het laatst gedaan?
RikM schreef:
03-02-2025 19:14
Die filters moeten wel regelmatig vervangen worden. Ik weet niet hoe oud ze zijn?
Zo'n 9 jaar oud nu, moet ik deze zelf vervangen?
Chrissiefur schreef:
03-02-2025 19:18
Niet alleen de filters maar ook de kanalen van zo'n ventilatiesysteem zouden ongeveer elke 5 jaar gereinigd moeten worden. Wanneer is dat voor het laatst gedaan?
Zo'n 9 jaar nu en nog nooit gereinigd. Moet de woningbouw dit doen of ben ik daar zelf verantwoordelijk voor?😅
Lydia- schreef:
03-02-2025 19:21
Zo'n 9 jaar nu en nog nooit gereinigd. Moet de woningbouw dit doen of ben ik daar zelf verantwoordelijk voor?😅

Woningbouw!
RikM schreef:
03-02-2025 19:23
Woningbouw!
Nee, huurder!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... verhuurder

Filters vervangen en roosters schoonmaken ja, dat kun je zelf. Maar ventilatiekanalen en de unit schoonmaken is groot onderhoud en moet door een professional gebeuren. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woning, oftewel de woningbouw.
Je zou zelfs kunnen overwegen de ventilatie uit te zetten tijdens het koken en alleen het raam open. De lucht wordt als het ware hergebruikt met zo'n ventilatiesysteem.

Mijn kinderen konden altijd boven ruiken als er gekookt werd. Ze kwamen pas naar beneden als het verleidelijk rook. Nu hebben we een ander afzuigsysteem en ruiken ze boven niets meer.

Qua onderhoud daarvoor moesten wij zelf een servicecontract afsluiten.
Ik zeg misschien iets heel geks hoor maar de ramen en roosters boven dicht doen als je kookt maar wel je keukenraam open, zou dat wat kunnen schelen?
Als wij de afzuigkap aan hebben en aan dezelfde kant van het huis boven de ramen open dan ruikt onze bovenverdieping ook naar wat we gekookt hebben.

En je zou een lampe berger aan kunnen schaffen, die dingen zijn duur maar de neutraliserende geur werkt wel goed, ook bij frituurlucht.
Nyco schreef:
03-02-2025 19:55
Ik zeg misschien iets heel geks hoor maar de ramen en roosters boven dicht doen als je kookt maar wel je keukenraam open, zou dat wat kunnen schelen?
Als wij de afzuigkap aan hebben en aan dezelfde kant van het huis boven de ramen open dan ruikt onze bovenverdieping ook naar wat we gekookt hebben.

En je zou een lampe berger aan kunnen schaffen, die dingen zijn duur maar de neutraliserende geur werkt wel goed, ook bij frituurlucht.
Ramen boven open werken als een soort schoorsteen waardoor de luchtjes naar boven trekken. Jouw idee zou dus best eens kunnen helpen. Proberen kan altijd.
Vaker een deksel op de pannen doen?
Lorem Ipsum
Technisch niet opgeven en blijven klagen bij de woningbouw. Onderzoeken of er niets vuil of kapot is.

Ondertussen: wierrook verjaagt alle kookgeuren :lol:
Inderdaad klagen bij de woningbouw, zij moeten de kanalen reinigen en zorgen voor onderhoud aan de mechanische ventilatie. Ik heb nu een koophuis en volgens mij was het advies om dit elke 2 jaar te laten doen, dus na 9 jaar wordt het echt wel eens tijd!
MrsSmit12 schreef:
03-02-2025 20:08
Ramen boven open werken als een soort schoorsteen waardoor de luchtjes naar boven trekken. Jouw idee zou dus best eens kunnen helpen. Proberen kan altijd.

Hoe dan? :confused:
Zelfde klacht. Andere oorzaak. Ik heb zo’n kookplaat met ingebouwde afzuiging. Prachtig om te zien, maar niet half zo werkend als een afzuigschouw. Nog steeds spijt. Vanalles geprobeerd, maar niks helpt echt. In de winter vind ik het ook zonde van de warmte die wegvloeit als ik ramen/ deuren steeds opengooi.
Iemand de goude etensgeuren-verdrijf-tip?
turquasi schreef:
03-02-2025 20:13
Vaker een deksel op de pannen doen?
Het is ook met de airfryer, tosti apparaat e.d. hier valt niet echt een deksel op te doen 😅

Maar ik begrijp je opmerking.
Cesarinajoy schreef:
03-02-2025 20:34
Zelfde klacht. Andere oorzaak. Ik heb zo’n kookplaat met ingebouwde afzuiging. Prachtig om te zien, maar niet half zo werkend als een afzuigschouw. Nog steeds spijt. Vanalles geprobeerd, maar niks helpt echt. In de winter vind ik het ook zonde van de warmte die wegvloeit als ik ramen/ deuren steeds opengooi.
Ah niet de enige dus 😅
Hopen op de goude tip
Maar kun je dan niet gewoon een afzuigkap installeren?
Cesarinajoy schreef:
03-02-2025 20:34
Wierrook
pina schreef:
03-02-2025 21:32
Maar kun je dan niet gewoon een afzuigkap installeren?

Dat wordt meestal niet toegestaan in een sociale huurwoning, want je moet dan een extra rookkanaal naar buiten aanleggen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven