Feliway verdamper voor angstige kat door vuurwerk
zaterdag 27 december 2025 om 15:03
Hi,
Mijn kat was altijd al angstig bij vuurwerk, maar dit jaar lijkt het erger dan voorheen. Ze is bijna 11 jaar en verstopt zich dan onder de keuken.
Online zag ik Feliway verdamper. Dit klinkt wel goed, aangezien je het niet direct aan de kat geeft, maar dat het door de woonkamer verspreid wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het goed voor de kat? Merk je zelf ook iets van de geur die de verdamper afgeeft?
Alvast dank voor reacties!
Mijn kat was altijd al angstig bij vuurwerk, maar dit jaar lijkt het erger dan voorheen. Ze is bijna 11 jaar en verstopt zich dan onder de keuken.
Online zag ik Feliway verdamper. Dit klinkt wel goed, aangezien je het niet direct aan de kat geeft, maar dat het door de woonkamer verspreid wordt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het goed voor de kat? Merk je zelf ook iets van de geur die de verdamper afgeeft?
Alvast dank voor reacties!
zaterdag 27 december 2025 om 16:00
NellieVermicelli schreef: ↑27-12-2025 15:52Ja werkt, maar misschien niet voor de plotselinge heftigheid van vuurwerk. Doe ook druppels in de nek, dat helpt bij onze angsthaas heel goed.
Er gaat iets mis....
gerbera88 wijzigde dit bericht op 27-12-2025 16:01
4.41% gewijzigd
zaterdag 27 december 2025 om 16:00
NellieVermicelli schreef: ↑27-12-2025 15:52Ja werkt, maar misschien niet voor de plotselinge heftigheid van vuurwerk. Doe ook druppels in de nek, dat helpt bij onze angsthaas heel goed.
Uhm hij post niet heel mn bericht.
Hebben deze druppels ook voor onze dames. Werkt goed.
De Feliway hangt hier ook ivm verbouwingsstress, geen ademhalings klachten gelukkig.
zaterdag 27 december 2025 om 17:05
Hier moest ik even om lachen. Een Feliway heeft niets met tranquillizers te maken, en dat we in de huidige tijd iets doen om huisdieren te helpen lijkt me enkel positief.
Hier wel veel baat bij Feliway. Ik gebruik het 1 week voor, en 1 week na oud&nieuw, het helpt haar merkbaar. Nog steeds veel vuurwerkstress, maar hanteerbaar en ze veert veel sneller terug de dag erna.
Oh en zelf gevoelige luchtwegen, maar geen last van de stekker.
zaterdag 27 december 2025 om 17:05
Mijn ervaring is dat de spray beter werkt dan de verdamper.
https://www.feliway.com/nl/producten/fe ... ssic-spray
https://www.feliway.com/nl/producten/fe ... ssic-spray
ginevra wijzigde dit bericht op 27-12-2025 17:08
33.71% gewijzigd
Harba lorifa
zaterdag 27 december 2025 om 17:07
Feliway is geen tranquillizer. Maar afgezien daarvan, wat stel je voor? Dat we huis aan huis gaan vragen om geen vuurwerk af te steken omdat de kat ervan in paniek raakt?
Harba lorifa
zaterdag 27 december 2025 om 21:33
Dank voor jullie reacties!
Ik zal maandag ook even goed laten informeren bij de dierenspeciaalzaak.
De verdamper leek me fijn, omdat het niet rechtstreeks op de kat gesprayd hoeft te worden of een tabletje wat ze moet innemen.
Ze reageert nogal vaak heftig en zo’n verdamper werkt niet rechtstreeks op haar.
Ik zal maandag ook even goed laten informeren bij de dierenspeciaalzaak.
De verdamper leek me fijn, omdat het niet rechtstreeks op de kat gesprayd hoeft te worden of een tabletje wat ze moet innemen.
Ze reageert nogal vaak heftig en zo’n verdamper werkt niet rechtstreeks op haar.
zaterdag 27 december 2025 om 21:43
Mijn katten zijn vooral bang voor de harde knallen van het vuurwerk.
We gebruiken geen Feliway, maar hebben in huis holletjes gebouwd.
bijvoorbeeld een stevige kartonnen doos onder de tafel met een paar dekens of handdoeken er over heen met een zo'n klein mogelijke opening.
Het reismandje, waar ze sowieso al graag in liggen, staat in een hoek weg gestopt met ook handdoeken er over heen.
Een doos beplakken met isolatie materiaal en in de doos een mandje waar ze graag inliggen. Die staat op een kamer waar nu dag en nacht de verduistering naar beneden is.
Geef je katten vooral de mogelijkheid om gebruik te maken van een plaats waar ze zich kunnen verschuilen. En als je weet waar ze zitten: doe dan net of je dat niet weet. Katten voelen zich veiliger als ze denken dat wij niet weten waar ze zijn.
Die tips vind je hier ook: https://www.uu.nl/nieuws/vuurwerkangst- ... QEgTaim5cQ
We gebruiken geen Feliway, maar hebben in huis holletjes gebouwd.
bijvoorbeeld een stevige kartonnen doos onder de tafel met een paar dekens of handdoeken er over heen met een zo'n klein mogelijke opening.
Het reismandje, waar ze sowieso al graag in liggen, staat in een hoek weg gestopt met ook handdoeken er over heen.
Een doos beplakken met isolatie materiaal en in de doos een mandje waar ze graag inliggen. Die staat op een kamer waar nu dag en nacht de verduistering naar beneden is.
Geef je katten vooral de mogelijkheid om gebruik te maken van een plaats waar ze zich kunnen verschuilen. En als je weet waar ze zitten: doe dan net of je dat niet weet. Katten voelen zich veiliger als ze denken dat wij niet weten waar ze zijn.
Die tips vind je hier ook: https://www.uu.nl/nieuws/vuurwerkangst- ... QEgTaim5cQ
zondag 28 december 2025 om 00:13
zondag 28 december 2025 om 08:26
Ik had hier zo’n verdamper omdat de katten steeds zo met elkaar in de clinch lagen. Nadat ik de stekker had geplaatst, kwamen de katten de kamer binnen en hadden direct door dat er iets anders was. Ze gingen dus met zijn tweeën op speurtocht, dan kan het wel harmonieus, en hadden binnen no time het apparaatje gevonden. Vijf minuten later was het gesloopt.
zondag 28 december 2025 om 10:03
Het idee is natuurlijk hetzelfde, rustiger worden. Maar het gaat mij meer over een algemeen verschijnsel. Feliway wordt aangeprezen voor alle onrustige omstandigheden waar dieren last van kunnen hebben. Als je in een omgeving woont waar het te onrustig is, kan je je afvragen of het wel geschikt is voor huisdieren. Wij hebben overigens altijd katten en honden gehad en die hebben het allemaal prima overleeft zonder middelen. Tijdens vuurwerk bij ze blijven en als het is afgelopen gaan ze weer vrolijk verder.Koffiehagedis schreef: ↑27-12-2025 17:05Hier moest ik even om lachen. Een Feliway heeft niets met tranquillizers te maken, en dat we in de huidige tijd iets doen om huisdieren te helpen lijkt me enkel positief.
Hier wel veel baat bij Feliway. Ik gebruik het 1 week voor, en 1 week na oud&nieuw, het helpt haar merkbaar. Nog steeds veel vuurwerkstress, maar hanteerbaar en ze veert veel sneller terug de dag erna.
Oh en zelf gevoelige luchtwegen, maar geen last van de stekker.
zondag 28 december 2025 om 11:17
Appletje schreef: ↑28-12-2025 10:03Het idee is natuurlijk hetzelfde, rustiger worden. Maar het gaat mij meer over een algemeen verschijnsel. Feliway wordt aangeprezen voor alle onrustige omstandigheden waar dieren last van kunnen hebben. Als je in een omgeving woont waar het te onrustig is, kan je je afvragen of het wel geschikt is voor huisdieren. Wij hebben overigens altijd katten en honden gehad en die hebben het allemaal prima overleeft zonder middelen. Tijdens vuurwerk bij ze blijven en als het is afgelopen gaan ze weer vrolijk verder.
OK.
zondag 28 december 2025 om 11:21
zondag 28 december 2025 om 12:53
Zoals Nellievermicelli al zegt... Ok. 'Een dier wonend in onrustige omstandigheden' is niet de vraag van dit topic en daarmee dus ook niet het punt. En sommige dieren gaan niet 'vrolijk verder' na vuurwerk, maar zijn enkele dagen van slag. Sommigen daarvan een stuk minder door Feliway. Een fijn hulpmiddel dus, als je huisdier er baat bij heeft.Appletje schreef: ↑28-12-2025 10:03Het idee is natuurlijk hetzelfde, rustiger worden. Maar het gaat mij meer over een algemeen verschijnsel. Feliway wordt aangeprezen voor alle onrustige omstandigheden waar dieren last van kunnen hebben. Als je in een omgeving woont waar het te onrustig is, kan je je afvragen of het wel geschikt is voor huisdieren. Wij hebben overigens altijd katten en honden gehad en die hebben het allemaal prima overleeft zonder middelen. Tijdens vuurwerk bij ze blijven en als het is afgelopen gaan ze weer vrolijk verder.
En tranquillizers en natuurlijke feromonen vergelijken getuigt wel echt van interessante logica trouwens.
zondag 28 december 2025 om 13:57
De werking totaal niet, dus blijft een onzinbericht.Appletje schreef: ↑28-12-2025 10:03Het idee is natuurlijk hetzelfde, rustiger worden. Maar het gaat mij meer over een algemeen verschijnsel. Feliway wordt aangeprezen voor alle onrustige omstandigheden waar dieren last van kunnen hebben. Als je in een omgeving woont waar het te onrustig is, kan je je afvragen of het wel geschikt is voor huisdieren. Wij hebben overigens altijd katten en honden gehad en die hebben het allemaal prima overleeft zonder middelen. Tijdens vuurwerk bij ze blijven en als het is afgelopen gaan ze weer vrolijk verder.
zondag 28 december 2025 om 14:36
Hier helpt het ook niet tegen knallen. Daar schrik ik zelf ook van hoe ontspannen ik ook ben, laat staan de katten.
De spray gebruik je als de kat gestrest is op (bijvoorbeeld) een slaapplekje of in een reismandje om de kat wat te laten ontspannen, volgens mij bevat het feromonen.
En dit spray je zeker niet op de kat zelf!! Je moet het zelfs een tijdje in laten trekken voordat je kat er überhaupt bij mag.
Feliway helpt hier wel tegen spanningen tussen katten, wennen na verhuizingen, stress na operaties, etc. Ik heb het al jaren standaard in het stopcontact. Bovendien ruik je het als mens inderdaad niet.
Zoals iemand anders hier al zei: zorg voor genoeg verstopplekjes tijdens oud en nieuw, en probeer zelf ontspannen te blijven want katten pikken gauw emoties van mensen op.
Succes, en ik hoop voor jou en je katje dat het meevalt dit jaar!!
zondag 28 december 2025 om 18:03
Maar als mensen hun huisdieren wegdoen omdat ze gestrest zijn geworden sinds er kinderen zijn dan is het ook niet goed. Er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor een dier gestrest wordt. Je zoekt dan een manier om ze te helpen. Ik vind het raar om te denken dat je maar geen huisdier moet nemen als je in een gebied woont waar nog vuurwerk afgestoken wordt. Helemaal gezien vuurwerk tot voor kort overal afgestoken werd en in afgelegen gebieden was dat carbid. Dat je zelf geluk hebt gehad met je huisdieren betekent niet dat anderen dat hebben. Helemaal als ze geadopteerd zijn.Appletje schreef: ↑28-12-2025 10:03Het idee is natuurlijk hetzelfde, rustiger worden. Maar het gaat mij meer over een algemeen verschijnsel. Feliway wordt aangeprezen voor alle onrustige omstandigheden waar dieren last van kunnen hebben. Als je in een omgeving woont waar het te onrustig is, kan je je afvragen of het wel geschikt is voor huisdieren. Wij hebben overigens altijd katten en honden gehad en die hebben het allemaal prima overleeft zonder middelen. Tijdens vuurwerk bij ze blijven en als het is afgelopen gaan ze weer vrolijk verder.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in