Taarten maken of bakken, welke maak jij?

06-09-2025 11:45 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Na ooit eens een super verkeerd recept te hebben opgevolgd waardoor ik met een afschuwelijke vieze cheesecake kwam te zitten ( volgens het recept moesten er 6 (!) eieren in :(
ga ik het vandaag nog eens proberen. Met een ander recept, uiteraard :biggrin:

Welke taarten maken jullie wel eens en wat is het succesrecept, en wat is jullie floprecept?

Ik ben wel benieuwd, daarom een lekker luchtig topic over taarten :lips:
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Kwarktaart, een recept van m'n moeder, volgens mij nog van de huishoudschool.
Toen ik het de eerste keer helemaal alleen ging maken mislukt want de slagroom te lang doorgeklopt.

Verder maar ik wel appeltaart, brownies en pecancarameltaart.
Ik bak best wel veel. Bij mij zijn de recepten van Rutger meestal wel een succes. Vooral de brownies zijn echt heerlijk.
Ah, leuk! En een cheesecake met 6 eieren erin klinkt totaal niet lekker nee. Hier ook een cheesecake fan, en marsepein liefhebber + schuimgebak, mmjam.

Ik heb hier een 'tip' over doodsimpele appeltaart.
- Gewoon Koopmans kopen, voldoende goudreinetten, eieren, rozijnen om te wellen, suiker en kaneel - standaard dus
- En koop een korte roomcake.
- Heb je de vulling eenmaal bereid (appels etc), dan kneed je de roomcake door de appels/ rozijnen, totdat het een compact geheel is.
- De cake zorgt voor een extra lekkere smaakbeleving en zorgt ervoor dat de inhoud compact blijft, ipv dat alles uit elkaar valt zodra je de vork in de appeltaart steekt.
Ik vond deze taarten wel lekker om te maken. Zijn ook niet zo moeilijk. En kost ook niet zo veel tijd.

Als je het te zoet vindt, dan kan je bij de tarte tatin makkelijk minder suiker erbij doen.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -aardbeien

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... arte-tatin
Leuk topic! Net appels gekregen uit iemands tuin, het lijken op goudreinetten dus ik wil er taart van maken, morgen.

Ik ga ook voor de revanche: tarte tatin en appelcake lukt wel, maar gewone appeltaart wordt eigenlijk nooit zo lekker als bij een ander. De vulling lukt me wel maar de korst wordt nooit aan alle kanten lekker. Als iemand daar nog tips voor heeft, graag!
Mijn absolute flop was een pompoentaart (of pie) van Jamie Oliver, met een korst en zachte cheesecake-achtige vulling. Zag er prachtig, vieze niks-achtige smaak.
Ik bak vooral scones en wafels. Heel soms een cake. Ik heb nog nooit een echte taart (als in HHB) gebakken, wel kwarktaart of cheesecake uit de oven.
Oh wel appeltaart, bedenk ik net. Maar met deegmix uit een pakje. Mijn eigen twist is dat ik er geen rozijnen (die vindt niemand lekker) maar gehakte walnoot door doe.
Ik heb weleens een vreselijk flauwe bannofee taart gebakken, was mega veel werk maar bleh...
Succes formules: appeltaart, slagroomtaart met bisquitdeeg (meng de slagroom niet met suiker maar met lemoncurt...tjemig wat lekker) en dan heel veel aardbeien.
Boterkoek met pure chocolade stukjes, en muffins met appel of blauwe bessen en bananenbrood.

Hey grappig, ik bak eigenlijk vooral dingen met fruit.
Ik gebruik ook veel en graag de recepten van Rutger bakt, dat mislukt eigenlijk nooit. Voor patisserie kijk ik ook nog wel eens bij gwennsbakery.nl.
Toch is één van mijn favoriete taarten niet van hem: https://sallysbakingaddiction.com/key-lime-pie/
Ik maak af en toe cheesecake. Met deze ooit begonnen en gaat altijd goed:
https://www.culy.nl/recepten/onweerstaa ... heesecake/

Nu maak ik de cheesecakes van Miljuschka, gaan ook altijd goed.
Wat een leuke reacties en tips heb ik al gelezen hier!

Mijn cheesecake staat in de oven, al mijn plastic bakjes (ik gebruik de lege Chinees bakjes om afgewogen ingrediënten in te doen), lepels, mixerdingen, mengkom etc., met de hand afgewassen en afgedroogd. Nu is het afwachten of mijn cheesecake gelukt is. Ik hoop het, want ik heb in jaren geen echte goede cheesecake meer gehad. In restaurants en/of eetcafé's zijn het vaak varianten die niet in de buurt komen van een echte.
Na 75 minuten in de oven moet de taart nog 4 uur opstijven.....

Het lijkt me ook wel eens lekker om een cheesecake variant te maken met pistache-extract of likeur.

En nu ga ik de linkjes van Reneviva lezen :D
edit: lekker, Franse taartjes, ik sla ze op en ga ze zeker een (proberen) te maken, thnx!
henk-und-roelie wijzigde dit bericht op 06-09-2025 13:17
6.10% gewijzigd
framboise-t schreef:
06-09-2025 12:33
Mijn absolute flop was een pompoentaart (of pie) van Jamie Oliver, met een korst en zachte cheesecake-achtige vulling. Zag er prachtig, vieze niks-achtige smaak.
Hahahaha, die flops, ik herken het, aanrecht een puinhoop na al het geploeter om een heerlijke taart te maken en dan valt de taart uiteindelijk tegen.
Dat had ik dus ook met de flop cheesecake, toen ik 'm hoopvol uit de oven trok kwam er een ranzige omeletgeur uit in plaats van een heerlijk gebakken cheesecake :(

Als kind ooit eens een ouderwetse appeltaart gebakken naar het voorbeeld uit een beduimeld, viezig, kookboekje van mijn moeder en toen bleek ik de suiker te zijn vergeten :$
Gelukkig vond mijn buurvrouw het een lekkere taart want die was toch altijd op diëet :proud:
Ik bak van alles, chocoladetaart, cheesecake, lemon merengue, vlaaien, wafels, koekjes, heel veel soorten koekjes, romia's, macarons, spritsen, bokkenpootjes, speculaas enz., donuts, berlinerbollen, vlaaien, brood, pizza, focaccia. Moet bekennen dat ik de bakkerschool heb gedaan en heel fanatiek ben (ik stond altijd vooraan op school als er iets werd uitgelegd), het is mijn grote passie. Ben heel goed met deeg maken.
Ik bak veel.
Heb een tijdje een winkel gehad met zoetigheid en bak nu voor bestellingen nog vanuit huis.

Ik maak veel Roemeens en Turkse zoetigheid, maar ook graag hartige dingen.
ik maak graag een biscuit (luchtige cake zonder boter) in een ronde vorm, die ik in de hoogte halveer. Daar gaat tussen opgeklopte mascarpone en aardbeienjam. Verrukkelijk en eenvoudig, kan niet mislukken.

tarte tatin met vers bladerdeeg van tante Fanny is ook een succesgarantie.

Cake in een gewoon cakeblik met bovenop in reejes gesneden lonka's, heerlijk smeuig.

Joodse boterkoek met pecannoten erop, ook makkelijk en verrukkelijk.
ladadieladieda schreef:
06-09-2025 13:56
ik maak graag een biscuit (luchtige cake zonder boter) in een ronde vorm, die ik in de hoogte halveer. Daar gaat tussen opgeklopte mascarpone en aardbeienjam. Verrukkelijk en eenvoudig, kan niet mislukken.

tarte tatin met vers bladerdeeg van tante Fanny is ook een succesgarantie.

Cake in een gewoon cakeblik met bovenop in reejes gesneden lonka's, heerlijk smeuig.

Joodse boterkoek met pecannoten erop, ook makkelijk en verrukkelijk.
De bovenste cake klinkt fantastisch, staat het recept daarvan in een linkje. Gaat zeker ook op mijn lijstje!

De joodse boterkoek klinkt ook goed, ik maakte toen ik kind was ook de boterkoeken ( ik was sowieso de bakker in huis :) ) maar ik weet niet of die boterkoek de goj of de joodse versie was :D
Ik ga 'm maar eventjes opzoeken, zo lekker boterkoek. Helaas waren de randjes vaak verdwenen als 'ie 's avonds werd verdeeld ( hoe zou dat toch komen,... :winkie: )
Kuzu schreef:
06-09-2025 13:38
Ik bak veel.
Heb een tijdje een winkel gehad met zoetigheid en bak nu voor bestellingen nog vanuit huis.

Ik maak veel Roemeens en Turkse zoetigheid, maar ook graag hartige dingen.
Hebben ze in de Turkse of Roemeense keuken ook dat hele dunne knapperige bladerdeeg?
TO, ik hoop dat de cheesecake gelukt is straks!

Mijn top was een chocoladecake met kersen. Melk en pure chocolade gesmolten en door het cakebeslag gedaan. Een laag beslag in de vorm, dan kersen en dan weer beslag. Was super lekker. Was een recept van Lekker en Simpel Zoet en die hadden met druiven en likeur. Maar ik lust geen likeur en druiven vind ik wel lekker maar niet in gebak.

Flop was filodeeg met perziken, appel en kersen. Het deeg was veel te nat en niet gaar.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
framboise-t schreef:
06-09-2025 12:28
Leuk topic! Net appels gekregen uit iemands tuin, het lijken op goudreinetten dus ik wil er taart van maken, morgen.

Ik ga ook voor de revanche: tarte tatin en appelcake lukt wel, maar gewone appeltaart wordt eigenlijk nooit zo lekker als bij een ander. De vulling lukt me wel maar de korst wordt nooit aan alle kanten lekker. Als iemand daar nog tips voor heeft, graag!
Scooby Dee had hier een goede tip voor!

Anders gewoon een pak van Kruimelappeltaart van Koopmans (?), lukt altijd :lol:
Flop: teveel zwarte bessen in de cake gegooid. Het was wel te doen met een zoete custardsaus, maar anders te zuur.
Flop2: aardbeicake moest volgens de aanwijzingen best lang in de oven op hoge temperatuur. Nou, alle bacterien zijn zeker weten kapotgebakken ja. De buitenkant was wel een beetje zwart op veel plekken... dus dat werd donkere korstjes eraf snijden. Jammer van de lekkere aardbeien, cakebeslag met yoghurt en citroen... (met de ingrediënten niks mis)

Top: Nutellataart. Er zitten geen gluten in overigens!! Hij is te vinden als je op nutella taart van Nigella Lawson zoekt.

Verder cheesecake. Op AH kun je recept van de lekkere cranberry cheesecake vinden. Als topping doe ik ook wel eens andere vruchten in port koken, met name bosvruchten dan.

Appeltaart ook heerlijk.

En witte chocoladecheesecake. Ik top hem, eenmaal afgekoeld, met lemon curd (citroenjam). Zo. Lekker. Ooomnomnom.

Verder de oreo truffels deluxe (witte chocola) van laura's bakery. Mensen gaan dood van lekkerheid is de ervaring. Ik heb ze al wel ruim 10x gemaakt.
Succesrecepten hier:

- bosvruchtenbavaroistaart (ook lekker in mangoversie)
- frambozen meringuetaart
- hazelnootschuimtaart
- limoentaart
- worteltaart
- spekkoek
Tjezus, wat vals
It-is-joysjuhhh schreef:
06-09-2025 15:12
Flop: teveel zwarte bessen in de cake gegooid. Het was wel te doen met een zoete custardsaus, maar anders te zuur.
Flop2: aardbeicake moest volgens de aanwijzingen best lang in de oven op hoge temperatuur. Nou, alle bacterien zijn zeker weten kapotgebakken ja. De buitenkant was wel een beetje zwart op veel plekken... dus dat werd donkere korstjes eraf snijden. Jammer van de lekkere aardbeien, cakebeslag met yoghurt en citroen... (met de ingrediënten niks mis)

Top: Nutellataart. Er zitten geen gluten in overigens!! Hij is te vinden als je op nutella taart van Nigella Lawson zoekt.

Verder cheesecake. Op AH kun je recept van de lekkere cranberry cheesecake vinden. Als topping doe ik ook wel eens andere vruchten in port koken, met name bosvruchten dan.

Appeltaart ook heerlijk.

En witte chocoladecheesecake. Ik top hem, eenmaal afgekoeld, met lemon curd (citroenjam). Zo. Lekker. Ooomnomnom.

Verder de oreo truffels deluxe (witte chocola) van laura's bakery. Mensen gaan dood van lekkerheid is de ervaring. Ik heb ze al wel ruim 10x gemaakt.
:HA:
En,...zijn er nog doden gevallen? :lol:
CreaMus schreef:
06-09-2025 12:04
Ik bak best wel veel. Bij mij zijn de recepten van Rutger meestal wel een succes. Vooral de brownies zijn echt heerlijk.

Eens, die brownies zijn echt perfect. Volgens mij gebruik ik voor boterkoek ook zijn recept (ook zo lekker). Verder bak ik appeltaarten, kwarktaarten, rolcakes, etc. Van alles en alles from scratch. Ik ben niet zo van de verfijnde decoraties, dus geen fondant figuurtjes of 100 verschillende spuittechnieken. Ik maak vaak recepten van Inbloom Bakery (https://www.instagram.com/inbloombakery_/).
Ik heb ooit een taart gemaakt waarbij ik met de mix ook zonnebloemolie moest toevoegen. Dit gebruik ik zelden in de keuken en nooit verwacht dat zonnebloem olie kon verpieteren, dus wel want de taart was zo ontzettend smerig :proud:

Andere keer was ook lachen, hele avond in de keuken gestaan voor een cheesecake, viel de bodem uit de springvorm, hele cheesecake op de grond. Moest ook flink boenen om het room mengsel van de vloer af te krijgen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven