flanel of polykatoen?

22-09-2010 09:25 19 berichten
Ben 'n beetje aan 't rondneuzen voor nieuwe dekbedovertreks, maar nu kom ik de keus tegen tussen polykatoen en flanel (bij neckermann) Echter er staat niet bij de productbeschrijving wat dat inhoudt en/of het strijkvrij is. Wie heeft er verstand van stoffen en wat is het meest ideale? Moet dus lekker aanvoelen, niet zweterig zijn én strijkvrij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Flanel = zweterig en relatief strijkvrij

Katoen = niet zweterig en niet strijkvrij

Ik ga altijd voor katoen. Dekbedovertrekken strijken is bij mij een no go, maar ik streef dan ook geen kreukelvrije zone na in mijn bed.
als het zweterig is moet ik dus niet voor flanel gaan...

ik strijk ook helemaal niets, maar hoe kreukarmer de stof is, hoe fijner ik 't wel vind

en wat is satijn eigenlijk? zweten? kreuken?
en wat is 't verschil eigenlijk tussen kantoen en polykatoen?
Polykatoen is katoen met een deel polyester. Katoen is puur katoen en minst zweterig.

Satijn is in de zomer (voor mij althans) een beetje zweterig, in de rest van het jaar vind ik het wel prettig. Kreukt niet echt, glijdt wel op je bed.
Satijn in de winter is overigens soms wel onhandig in verband met statische elektriciteit. Mijn haar vliegt er altijd naartoe.
elninjoo heb je een droger?

als je katoen koopt kun je het bijvoorbeeld strijkdroog uit de droger halen, goed recht opvouwen en nog even laten nadrogen op een rek of stoel. Dan heb je nagenoeg geen kreukels.

Flanel is best zweterig, ik gebruik het alleen als het 10 graden vriest buiten.

Satijnkatoen is ook heel fijn, dat kreukt ook minder dan dikker katoen.
Wij hebben altijd katoensatijn.

Is kreukvrij en ik vind het absoluut niet zweterig.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik vind dekbedden in de wasdroger doen helemaal niet lekker.

Dan gaat die wasmiddel-geur er zo uit.

Ik hang het strak op, en dan gaat het zo ongekreukt het bed op.

We kopen meestal Van Dyck, die hebben mooie katoensatijnen dekbedden.
Mijn dekbedovertrek gaat uiteraard altijd in de droger en ik doe 't nog gemakzuchtiger: hij gaat vanuit de droger weer gelijk terug 't bed op, dus ik hoef niet eens te vouwen

Satijn gaat 'm niet worden voor mij, krijg al vaak genoeg ergens 'n schok van.

Satijnkatoen zou dus eventueel nog wel 'n optie kunnen zijn.

Kun je bij dat Van Dyck online bestellen?
ik vind zelf de gekamd katoen heerlijk (duurdere dekbedhoezen bij Ikea bijvoorbeeld) Heerlijk! Strijkvrij en ligt zo zacht als zijde..(of nou ja...iig heerlijk zacht vergeleken bij de goedkopere hoezen met 'gewoon' katoen)

flanel zweterig??? Flanel is vaak ook gemaakt van 100% katoen hoor! Dan is het niet zweterig. Flanel wordt wel snel 'korrelig'
.
quote:gelukkigmeisje schreef op 22 september 2010 @ 10:03:

ik vind zelf de gekamd katoen heerlijk (duurdere dekbedhoezen bij Ikea bijvoorbeeld) Heerlijk! Strijkvrij en ligt zo zacht als zijde..(of nou ja...iig heerlijk zacht vergeleken bij de goedkopere hoezen met 'gewoon' katoen)

okee, gekamd katoen moet 't dus worden

(alleen jammer dat ik die term nu nog nergens ben tegengekomen bij de dekbedovertrekken online...)

Ikea verkoop ook niet online is 't wel?
Bij Ikea hebben de kussens een afwijkende maat, zou daar wel even rekening mee houden.

Vind flanel wel fijn, alleen vriend heeft zijn hoofd geschoren dus dan kun je na de winter je dekbedovertrek weer weggooien, omdat zijn kussensloop helemaal kaal is.

En verder moet het bij mij gewoon 100% katoen zijn, anders zweet ik 's-nachts echt m'n bed uit.

( en bij mij gaat het ook gelijk weer terug op bed, die kreukels gaan er vanzelf wel weer uit)
Dat viel me idd ook al op. Ik klikte 'n paar dekbedovertrekken op de Ikea-site aan en bij de slopen stond 50x60 terwijl ik veel grotere kussens heb. Dus Ikea gaat 't ook niet worden.
heet gekamd katoen ook niet satijn-katoen? gekamd katoen zal wel een typische ikea term zijn misschien

mm, omdat ik het aanvoelen van de stof nogal belangrijk vind, zou ik het niet online kopen (of iig eerst in een echte winkel voelen) Katoen heb je al in 100 soorten..van goedkoop 'hard' katoen tot superzacht katoen (flanel bv is ook 100% katoen en voel heeeel anders) dus die term '100% katoen' zegt eigenlijk heel weinig...
Wij gaan meestal voor de duurdere hoezen, van katoen. Merken als Damai blijven heel lang mooi, makkelijk 10 jaar.
Polycotton is handig voor overhemden, maar te zweterig voor dekbedden.
de duurdere Ikea bedden is ook katoen-satijn, ze voelen net zo als mijn Van Dyck bedden, maar die hebben grotere slopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven