Flat met buitenkatten???

22-01-2013 14:00 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan waarschijnlijk een leuk appartement krijgen op de eerste verdieping van een galerijflat. Ben heel blij maar……ik heb 2 buitenkatten. Ik heb ook een balkon maar ze zijn zo graag buiten en ik weet nu al dat het een drama gaat worden om ze binnen te houden. Heb al gekeken maar een trappetje of plankjes naar beneden gaat niet lukken. Mijn vraag is zijn er mensen die ervaring hebben om de katten te leren bij de hoofdingang van de flat te wachten en ze daarna mee naar binnen nemen? Hoe pak ik dit aan?? Ben superblij met de flat maar zit probleem in mijn maag…..
quote:reizende schreef op 22 januari 2013 @ 14:24:

Is er geen brandtrap, TO?Helaas niet
quote:Techniek schreef op 22 januari 2013 @ 14:32:

Ik heb zelf op een flat gewoond met een binnenkat én een buitenkat. De buitenkat ging met me mee naar buiten als ik naar m'n werk ging (was toen rond 7:00 uur) en als ik tegen 17:30 uur weer thuis kwam dan zat ie op me te wachten en ging ie mee naar binnen en dat bleef ie dan ook de rest van de dag/avond. Mijn man was meestal rond 15:30 uur thuis maar hij bleef echt op mij wachten om naar binnen te gaan.

Het kan dus wel en het kan ook gewoon goed gaan.Hier hoop ik dus ook op
quote:lotje8 schreef op 22 januari 2013 @ 15:42:

Ik zou niet verhuizen als mijn katje er niet zou kunnen aarden... Op dit moment kan ze heerlijk naar buiten en heeft ze alle vrijheid... Moet er niet aandenken om haar dit fijne leven te ontnemen; om met haar op een flat te wonen en ik haar binnen moet houden... Wat zal ze dan ongelukkig worden (en ik ook)...Dat is het probleem. Hoe erg gaan ze het vinden als ze onder begeleiding naar buiten moeten? Er ligt daar een bos voor de deur en ze kunnen heerlijk buiten zijn. Woon nu aan een hele drukke weg met nauwelijks groen...... Ik weet natuurlijk nu nog niet hoe ze het gaan vinden???
Eens met Cici28.
Mijn kat was ook altijd buiten. Nu wonen we in een buurt waar ze niet naar buiten mag in haar eentje, dus gaat ze aan de riem naar buiten. En dat gaat prima. Misschien is dat iets voor je?
quote:redband schreef op 22 januari 2013 @ 15:27:

[...]

Katten passen zich maar aan, ze heeft woonruimte nodig.

Punt is dat katten niet echt uitblinken in het aanpassen. Dat heb ik intussen wel hier geleerd op dit forum waar het ene kattenprobleem na het andere voorbij komt fietsen.

Gevolg is dat de katten de dupe zijn, of andere mensen. Maar iemand is er hoe dan ook de dupe door.

Ik zou niet op dat appartement gaan wonen.
Heb je misschien aan de achterkant een balkon? Dan kun je dat afzetten met gaas of hor, en dan kunnen ze daar in ieder geval het balkon op, als je daar dan persé wilt wonen.
quote:iones schreef op 22 januari 2013 @ 16:03:

[...]

Ik zou niet op dat appartement gaan wonen.

Tja, je denkt er wel anders over als je moet kiezen of delen, of een woonruimte kunnen huren of helemaal niets.

Maar goed, gelukkig kunnen de meeste wel helder denken en kiezen voor een dak boven het hoofd.

woonruimte is het aller belangrijkst.
Of je katten eraan kunnen wennen binnen te zitten ligt aan het karakter van je katten. Vooral actieve katers kunnen op een flat vaak niet meer aarden. Kun je krabpalen neerzetten tot je een ons weegt. Daar is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, van Dennis Turner als ik het me goed herinner. Sommige katten worden ook panisch/chagrijnig als ze erachter komen dat ze zijn opgesloten, en dat gaat niet over, die ontwikkelen probleemgedrag.

Je kunt katten best leren dat ze op een bepaalde tijd naar buiten en naar binnen kunnen, maar dat moet je ze wel aanleren. Gaat bij de ene heel snel, en bij de ander wat minder rap. De plek waar ze op je zouden moeten wachten moet wel veilig zijn. Als ze daar voortdurend worden weggejaagd gaat het niet werken.
Waarom hebben de meesten het over met jou mee naar binnen of buiten gaan eigenlijk? Lijkt me makkelijker om in je eigen deur een kattenluik te maken en dat de kat leert dat 'ie met iedereen die door de ingang gaat mee naar binnen kan (en dan jouw etage en voordeur zoeken). Als dat kat echt op die ene persoon wacht, lijkt dat me lastig als je eens vanuit je werk ergens gaat eten, of een dag niet werkt, of.. nouja, van alles wat er tussen kan komen.
De eerste verdieping, dat lijkt me geen rocket science voor katten, dat onthouden ze wel.

Ik ken er een die via de lift en de trap naar beneden ging vanaf de derde verdieping.

Laten ze zich makkelijk tillen? Of kunnen ze aan een lijn? Dan zou je ze de weg naar buiten een paar keer kunnen laten zien.

Wij hebben in het appartement een buurkatje dat regelmatig opgesloten zat, maar we hebben hem een paar keer de weg naar buiten laten zien en nu is het kwartje aan het vallen,.
quote:saartjuhzes schreef op 22 januari 2013 @ 16:58:

De eerste verdieping, dat lijkt me geen rocket science voor katten, dat onthouden ze wel.

Ik ken er een die via de lift en de trap naar beneden ging vanaf de derde verdieping.

Laten ze zich makkelijk tillen? Of kunnen ze aan een lijn? Dan zou je ze de weg naar buiten een paar keer kunnen laten zien.

Wij hebben in het appartement een buurkatje dat regelmatig opgesloten zat, maar we hebben hem een paar keer de weg naar buiten laten zien en nu is het kwartje aan het vallen,.Mijn jongste kat is vreselijk schuw naar andere mensen. Hij kan wel aan een lijn. Kat 2 past zich heel makkelijk aan dus dat kom wel goed, denk ik.
Katten horen niet buiten rond te zwerven. Ze doen hun behoefte in andermans tuin, als je pech hebt beschadigen ze je planten, laten dode vogels achter, en in "het seizoen" zitten ze de hele avond/nacht achter je slaapkamer te gillen en te kermen. Hou ze lekker binnen, zou ik zeggen. Ik laat mijn (kleine) hond toch ook niet heel de dag over straat zwerven?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zou het ook belachelijk vinden als mensen hun hond de hele dag over de straat lieten zwerven. Dan zeg ik "kijk, die hond is van onverschillige mensen die er niets om geven als de hond iets overkomt wanneer ze er niet zijn".

En eigenlijk vind ik dat ook zo bij kattenmensen. Ook al vinden zij dat het moet kunnen onder het mom van "de kat is alleen dán gelukkig". Een hond is ook gelukkiger als hij lekker in de bossen kan rondstruinen, geloof me, daar kan ik over meepraten! Maar toch heb ik echt liever van niet.

En ook dáár heb ik verdomd goede redenen voor!
Op dit moment woon ik nog bij m'n ouders met 4 katten...waarvan er 2 van mij zijn.

Ze gaan alle 4 wel naar buiten, maar in de achtertuin verder dan dat komen ze niet.

Dus die 2 van mij zijn ook gewend een paar keer per dag even de tuin in te gaan....ze zijn zeg maar halve buiten en halve binnen katten.

M'n moeder en ik hebben ook altijd tegen elkaar gezegd, dat mocht het moment daar zijn en ik krijg een huis toegewezen en het zou dan toevallig een flat zijn. Dan gingen die 2 van mij niet met me mee...omdat ik ze dat gewoon niet aan kan doen, de hele dag binnen zitten. En niet meer een paar keer per dag even rondje tuin doen of lekker in de zon liggen enz.

Nu ga ik dan naar een eengezinswoning verhuizen dus die van mij gaan lekker met me mee...en lekker van de tuin daar genieten.
Buiten is heel leuk bij de flat, recht tegenover een bos. Nu woon ik aan een hele drukke weg met heel veel verkeer. Qua omgeving gaan de poezen er vreselijk op vooruit alleen ze kunnen niet zelfstandig naar binnen en buiten. Ik ga de flat niet nemen als ik vantevoren weet dat de katten niet meer naar buiten kunnen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar verhalen over hoe andere dit hebben gedaan.
quote:lady_27 schreef op 22 januari 2013 @ 19:41:

Op dit moment woon ik nog bij m'n ouders met 4 katten...waarvan er 2 van mij zijn.

Ze gaan alle 4 wel naar buiten, maar in de achtertuin verder dan dat komen ze niet.

Dus die 2 van mij zijn ook gewend een paar keer per dag even de tuin in te gaan....ze zijn zeg maar halve buiten en halve binnen katten.

M'n moeder en ik hebben ook altijd tegen elkaar gezegd, dat mocht het moment daar zijn en ik krijg een huis toegewezen en het zou dan toevallig een flat zijn. Dan gingen die 2 van mij niet met me mee...omdat ik ze dat gewoon niet aan kan doen, de hele dag binnen zitten. En niet meer een paar keer per dag even rondje tuin doen of lekker in de zon liggen enz.

Nu ga ik dan naar een eengezinswoning verhuizen dus die van mij gaan lekker met me mee...en lekker van de tuin daar genieten.

Daar is een woord voor, wat jij en je moeder doen: anticiperen!

En ik vind anticiperen een hele goede zaak.
quote:Anthonius schreef op 22 januari 2013 @ 14:59:

[...]

Ho Ho Het belang van de mens gaat nog altijd boven die van de kat he!!Oh ja? Volgens wie dan precies?
Nogmaals Anthonius: anticiperen! Dat ben je verplicht aan je huisdier als je beslist er een voor je eigen leut te nemen.
Hoi missdory,

Herkenbaar dilemma!

Ik ben enkele jaren geleden gescheiden en onze kat kwam regelmatig buiten. Niet verder dan de tuin (kon hij niet uit), maar toch.

Toen ging ik scheiden en ex-man en ik besloten samen - hoe erg ik het ook vond - dat de kat bij hem (en het huis) zou blijven. Zelfs opgenomen in het convenant.

Art. 5 De kat blijft bij de man

Ik trok in een flat.

Enkele maanden later belde ex-man op. Hij had een nieuwe vriendin in een andere stad en of ik toch ons katerbeest wilde nemen, want het was zo onhandig in de lat-weekenden.

Afgesproken dat ik het zou proberen.

Ik had een appartement op de 1ste verdieping.

Katerbeest ging regelmatig het balkon op in mijn bijzijn en leek dat voldoende te vinden.

Ik had er zoveel vertrouwen in dat ik een uurtje naar binnen durfde en katerbeest op het balkon liet.

Hij zag zijn kans schoon (of had voldoende moed verzameld) en sprong van het balkon. En hij ontdekte het plantsoen rond de flat.

Daarna was er uiteraard geen houden meer aan :-D

Ver ging hij overigens nooit.

Uit zichzelf had hij uitgevonden dat hij best bij de hoofddeur van de flat keihard kon gaan miauwen.

Mijn balkon keek uit op die deur en dus kon ik hem dan binnen laten. Dan huppelde hij voor me uit de trap op naar de voordeur.

Als het me te lang duurde riep ik hem met brokjes. Meestal kwam hij dan wel.

Hij mocht alleen buiten als ik thuis was en ik niet heel snel weg hoefde. En alleen overdag.

Soms liet hij luidkeels horen het daar niet mee eens te zijn, maar hij legde zich er vaak heeeeeel snel bij neer :-D

Na twee jaar ben ik gaan samenwonen met een nieuwe partner, in een huis met een tuin.

Ritme is min of meer hetzelfde. Hij gaat overdag af en toe naar buiten en meld zich weer bij de achterdeur.

Veel verder dan de achtertuin (waar hij nu wel uitkan) en die van de buren (ook open) komt hij niet.

Ik heb de indruk dat mijn katerbeest vooral wil kunnen kijken en snuffelen. En hij vond in de flat en ook hier voor het raam vogels kijken vaak al fantastisch. Maar moet toegegeven; het is een luiwammes.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
quote:ceetie schreef op 22 januari 2013 @ 20:13:

Hoi missdory,

Herkenbaar dilemma!

Ik ben enkele jaren geleden gescheiden en onze kat kwam regelmatig buiten. Niet verder dan de tuin (kon hij niet uit), maar toch.

Toen ging ik scheiden en ex-man en ik besloten samen - hoe erg ik het ook vond - dat de kat bij hem (en het huis) zou blijven. Zelfs opgenomen in het convenant.

Art. 5 De kat blijft bij de man

Ik trok in een flat.

Enkele maanden later belde ex-man op. Hij had een nieuwe vriendin in een andere stad en of ik toch ons katerbeest wilde nemen, want het was zo onhandig in de lat-weekenden.

Afgesproken dat ik het zou proberen.

Ik had een appartement op de 1ste verdieping.

Katerbeest ging regelmatig het balkon op in mijn bijzijn en leek dat voldoende te vinden.

Ik had er zoveel vertrouwen in dat ik een uurtje naar binnen durfde en katerbeest op het balkon liet.

Hij zag zijn kans schoon (of had voldoende moed verzameld) en sprong van het balkon. En hij ontdekte het plantsoen rond de flat.

Daarna was er uiteraard geen houden meer aan :-D

Ver ging hij overigens nooit.

Uit zichzelf had hij uitgevonden dat hij best bij de hoofddeur van de flat keihard kon gaan miauwen.

Mijn balkon keek uit op die deur en dus kon ik hem dan binnen laten. Dan huppelde hij voor me uit de trap op naar de voordeur.

Als het me te lang duurde riep ik hem met brokjes. Meestal kwam hij dan wel.

Hij mocht alleen buiten als ik thuis was en ik niet heel snel weg hoefde. En alleen overdag.

Soms liet hij luidkeels horen het daar niet mee eens te zijn, maar hij legde zich er vaak heeeeeel snel bij neer :-D

Na twee jaar ben ik gaan samenwonen met een nieuwe partner, in een huis met een tuin.

Ritme is min of meer hetzelfde. Hij gaat overdag af en toe naar buiten en meld zich weer bij de achterdeur.

Veel verder dan de achtertuin (waar hij nu wel uitkan) en die van de buren (ook open) komt hij niet.

Ik heb de indruk dat mijn katerbeest vooral wil kunnen kijken en snuffelen. En hij vond in de flat en ook hier voor het raam vogels kijken vaak al fantastisch. Maar moet toegegeven; het is een luiwammes.Bedankt voor je verhaal. Zo wil ik het ook gaan aanpakken. Af en toe naar buiten als ik thuis ben.....
Een kat op een flat is geen probleem,ik heb zelf een zwerkatje in huis genomen en dat dier heeft het prima naar de zin,zelfs als de balkondeur open gaat komt hij niet kijken,hij geniet van het binnenleven.Mijn dochter heeft er ook 2,dat waren echte zwervertjes die altijd bij haar in de tuin kwamen eten,toen ze naar een flat verhuisde nam de buurvrouw het voeren over,maar na 2 maanden werd er gebeld of ze de katjes niet op kon halen,want ze wilden niet eten bij de buurvrouw.Zo gezegd zo gedaan en als je die 2 nu ziet,het zijn echte salontijgers die genieten van de centrale verwarming en de bank.

Dus volgens mij is het zeker mogelijk om de katten mee te nemen naar je nieuwe flat,span kattennet op het balkon en laat ze daar lekker scharrelen,mogelijkheden genoeg. Katten hangen erg aan hun baasje en zijn al lang blij dat ze mee mogen naar het nieuwe huis. Mijn eigen katten,ik heb er 8,mogen overal komen,want je moet ze natuurlijk niet in een kamertje zetten,ze halen kattenkwaad uit,maar wat geeft dat? Drinken uit de kraan,slapen in de wasbak,noem maar op en af en toe neem ik weer een stel dozen mee uit de super,die zet ik neer en dan gaan ze klimmen en klauteren. Mijn dieren mogen niet naar buiten dat vind ik veel te gevaarlijk,sommige buren hebben daar wat op gevonden. Zo laat een buurman zijn kat als hij thuis komt een uurtje op de galerij rennen en ook bij andere buren zie ik de katten geregeld (onder toezicht) op de galerij scharrelen en ja er zijn ook mensen die hun kat met de lift naar beneden brengen en s avonds zit zo n katje dan weer beneden te wachten. Mijn advies is gewoon een kattennet van zooplus spannen en het komt allemaal goed,veel geluk in jullie nieuwe woning!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven